Intel Larrabee je 5x výkonnější než NVIDIA GTX 280?! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 06 October 2008
altServer techradar tvrdí, že Larrabee je prý 5 rychlejší než NVIDIA GTX 280, je to hodně nebo málo …

 

 

   Jistě všichni už víte, že Intel chystá svou vlastní grafickou kartu, která bude umět zpracovávat grafiku v reálném čase. Tento projekt se nazývá Larrabee a prozatím o něm máme jen kusé informace. Víme, že jako základ bude sloužit výrazně upravený procesor Pentium vyráběný minimálně 45nm. Těchto procesorů bude na kartě, která bude velikostně obdobná současným grafikám, na nejvýkonnější verzi asi 64. Kromě vysokého výkonu a x86 kompatibilitě bude mít tahle karta i nějaké nevýhody. Tou hlavní má být dosti šílené TDP, které se má rovnat 300W. A navíc vysokou spotřebu má mít karta pořád i ve 2D. Ať je to jak chce, zatím jsme neměli moc náznaků o tom, jak je to vlastně výkonné.

larrabbe-2
 

 

  Server Techradar ale přišel s informací, že Larrabee má být v 64 procesorové konfiguraci výkonově asi 4-5x rychlejší než GTX 280. To zní jako hodně, jenže ve srovnání s nejvýkonnější grafickou kartou současnosti, kterou je ATI Radeon HD 4870 X2, by to znamenalo jen 2,5x vyšší výkon. HD 4870 X2 má totiž výkon 2,4TFLOPS, kdežto výkon NVIDIA GTX 280 je pouze 0,98TFlops. Zejména NVIDIA také upozorňuje to, že Larrabee nelze srovnávat se současnými grafikami. Jeho vydání je totiž naplánováno až někdy na přelom let 2009/2010 a to už budeme čekat na nástupce 40nm jader ATI RV870 a NVIDIA GTněco, které vyjdou v dubnu 2009. Že výkon karet vybavených novými jádry bude úplně někde jinde, než je výkon současných modelů, je jasné. Pokud si tedy vezmeme, že Larrabee je jen 2,5x rychlejší než dvoučipová HD 4870 X2, nezní to zase tak fantasticky ... V době vydání by tedy Larrabee klidně mohlo být i pomalejší než soudobé grafické karty NVIDIA a ATI. Jistě, Intel vsází na technologii RayTracing, ale nutno upozornit na to, že na stejné technologii pracují i u NVIDIA a AMD-ATI a zejména to, co předvádí AMD-ATI, i když to není zcela RayTracing, je lepší než to, co dosud na tomto poli předvedla NVIDIA i Intel.

larrabbe-3
 

 

  Nicméně Intel samozřejmě bude chtít Larrabee prosadit a jak jej známe, a že jej známe dobře, zvládne prodat i to, co je ve všech směrech horší než konkurence, dráž a ještě mu při tom budou zástupy zákazníků líbat ruce. Zkrátka marketing rozhoduje a Intel prostě má tu sílu, pokud jej navíc podpoří Microsoft, což není vyloučeno, tak i když Larrabee bude při vydání o něco horší než soudobé NVIDIA a ATI grafické karty, může být jeho úspěch už skoro zaručen. Intel rozhodně nelze podceňovat ani na poli technologií, rok je ještě dlouhá doba a dost času vyšperkovat Larrabee, takže jeho výkon může být za rok daleko vyšší než je třeba dnes ...

Zdroj: Techradar

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
AceBob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - grafika intel 2008-10-06 02:13:47
avatar
Představa že mám grafiku od intelu pro hraní her je pro mě komická. Jde vidět že intelu opravdu finance ani humor nechybí a i přes obrovský časový skluz za konkurencí se možná opravdu dočkáme nějakého zvěrstva s příkonem 300W A pokud i ve 2d tak pak preju hracum na intelu pekne učty za elektřinu... Doufám že ten výpočetní výkon 5x oproti GTX280 je fake,protože pak by jsme se mohli dočkat i další verze..... No bleee!
Neznámý  2008-10-06 17:45:33

Zdar ACE Bob, jen klid, Intel Laraabe, bude, žrát, ve 2D, asi tak 100 Wattů, co jsem, někde, tak, naposledy, četl, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
Neznámý  2008-10-07 00:05:31

To TDP mi opravdu pobavilo, takový malý "radiátor". Dost mne děsí představa chlazení a pokusu o koma při placení složenek za elektřinu...
Bucho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-06 07:12:06

Tak výkon v Tf určuje podle toho jestli je architektůra skalární nebo super skalární (nebo jak se to jmenovalo), proto není 4870 o něco výkonější než 280 a x2 není o 90% ale "pouze" 25%-40% výkonější než GTX280. Co vím tak by larabee měl být vyráběn 32nm výrobním postupem a v tý době by snad mohli být i mnohem silnější karty než 5X280
Menethor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-06 09:11:43
avatar
Snad ano. ATi teď dala NVidii pořádnou lekci, takže bude muset máknout aby předstvila něco bombastického jako byla třeba G80. ATi je též dost rozjetá, takže přístí rok bude podle mého co do zvýšování grafického výkonu opravdu úspěšný.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-06 07:25:25
avatar
Já bych jen připomněl, že Raytracing (RT) není to nejlepší, co existuje (a nedělal bych z toho "svatý grál počítačové grafiky"). Samozřejmě je lepší než Raycasting (RC; typicky používaný u her), protože umožňuje bez nějakých speciálních postprocesových efektů počítat např. lomy světla. Nicméně není také nejdokonalejší, existuje např. Radiosity, která není limitovaná pouze na výpočet některých paprsků světla počítané scény (zjednodušeně řečeno počítají se jen přímé paprsky a paprsky definovaně násobně odražené do kamery), ale počítá tzv. vše - tím samozřejmě roste výpočetní náročnost téměř nadevšechny meze, ale kvalita výstupu je pak prakticky fotorealistická.

Z toho plyne, že to, co zvládne RT sám, musí se u RC dopostprocesovat pomocí efektů, nicméně ani RT není dnes moc použitelný a ve srovnání s RC+postprocess bude horší. Z toho plyne, že postprocessing bude potřeba i u RT (měkké stíny, světelné efekty, volumetrická světla) a je otázka, jaký reálný výkon pak bude reálně nabídnut k tomu, aby scéna vypadala stejně jako u stávajících karet. Dalším otazníkem je podpora v DX a OpenGL, i když to se asi velmi brzo uvidí :-)

Tak jako tak ale v jednom vidím jednu pozitivní vlastnost: vývojáři se už nebudou muset zabývat věcmi jako odrazy ve vodě, (lom světla obecně), zrcadly a pod.
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-06 12:18:41

U které hry se dnes prosím tě používá Ray Casting? Ten se používal v zjednodušené podobě snad jedině u starého Wolfensteina. Dnes se používá jen a pouze rasterizace, což je něco úplně jiného. Máš v tom guláš.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-06 19:31:57
avatar
ocituju ti Wiki:

Citace:
Tracing every ray of light in a scene is impractical and would take an enormous amount of time. Even tracing a portion large enough to produce an image takes an inordinate amount of time if the sampling is not intelligently restricted.

Therefore, four loose families of more-efficient light transport modelling techniques have emerged: rasterisation, including scanline rendering, geometrically projects objects in the scene to an image plane, without advanced optical effects; ray casting considers the scene as observed from a specific point-of-view, calculating the observed image based only on geometry and very basic optical laws of reflection intensity, and perhaps using Monte Carlo techniques to reduce artifacts; radiosity uses finite element mathematics to simulate diffuse spreading of light from surfaces; and ray tracing is similar to ray casting, but employs more advanced optical simulation, and usually uses Monte Carlo techniques to obtain more realistic results at a speed that is often orders of magnitude slower.

Most advanced software combines two or more of the techniques to obtain good-enough results at reasonable cost.


zdroj je zde: Odkaz

V podstatě jde o to, že rasterizace je "nejblbější", zato nejrychlejší metoda; v praxi se pak kombinují různé techniky, protože s rasterizací nikdy nedosáhneš efektů, které se ve hrách používají.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-07 08:54:12
avatar
to je pekne ale raycasting se vazne nepouziva..a na efekty mame vsechny ty shader modely a post processing..
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-07 18:05:44
avatar
Ano, RC se jako takový nepoužívá (poslední byl tuším stařičký commanche), ale myslím, že v rámci shaderů se tyto techniky používají v rámci shaderů (tedy nevykresluje se celá scéna, ale aplikuje se jen na zpracovávaný polygon) - jak jinak bys třeba realizoval zrcadlo?
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-07 19:17:14

Ne, v shaderech ani nikde jinde se zadny RC nepoužívá. Zrcadlo se udělá jednoduše tak, že umístíš kameru do zrcadla, vyrenderuješ do textury a tuto texturu pak na zrcadlo plácneš.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-06 18:09:04
avatar
rekl to thomasblue a jen jeste dodam ze v opengl se da udelat raytracing jak nam to ostatne predvadel intel na enginech od idsoft
Menethor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Larrabee 2008-10-06 09:16:35
avatar
No výkon nezávisí jenom na hardwaru, ale též na kvalitních ovladačích. Intelácké ovladače jsou přímo pověstné, takže tam vidím asi největší slabinu Larrabee ve hrách. Larrabee by ale mohlo být velmi zajímavým kouskem HW do serverů, kde by se hodně mohlo využívat x86 kompatibility spojené s vysokým matematickým výkonem.
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ad ovladače 2008-10-06 10:10:14
avatar
Na driverech Larrabee pracuje úplně jiný tým, než na těch pro GMA grafiky. Nedávno proběhla newska, že Intel verbuje docela velké množství programátorů právě do sw sekce Larrabee. Nemuselo by to tedy být až tak marné.
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-06 16:51:55

Množství programátorů není vůbec důležité. Rozhodně mnohem důležitější jsou zkušenosti a ty Intel narozdíl od nVidie a AMD nemá.
Menethor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-06 21:32:26
avatar
Špíše bych to viděl na to, že ovladače od NVIDIe i ATI se vyvíjí už pěknou řádku let. Ale INTEL musí začít od začátku a i když převezme něco z ovladačů GMA, tak to ani náhodou nebude žádná výhra.
Chci vidět, co z toho vyjde. Ale myslím si, že první externí GPU od INTELu nebude zrovna bezproblémový prvek v bedně.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-06 21:49:11
avatar
jako byvaj vsechny horky novinky na trhu nedavno treba phenom a tedka bude mit pravdepodobne i nejake porodni bolesti i nehalem..i kdyz nove podle extrapreview vypada velmi dobre a tedka cemu verit
Menethor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-06 23:13:13
avatar
Problémem ale je, že procesory mají přesně definovaný co umí a co na a jejich architektura je jasně definovaná. Ke změnám prakticky nedochází. Maximálně přibudou instrukce, které se stejně používají až za několik let po uvedení. Ostatní úpravy jádra jsou jen dílčí, tak aby se dosáhlo lepší komunikace či více operací za takt.

Narozdíl od toho GPU si každý dělá jak se mu zachce. Nějaký standard neexistuje. Každý tvůrce her si hru programuje naprosto jinak. Ovladače nejsou pouze porodní chybky nějakého kusu křemíku, ale JSOU BĚHEM NA DLOUHOU TRAŤ. Stačí se podívat, jak dlouho trvalo, aby ATI udělala použitelné ovladače bez velké řady bugů a to ani náhodou nebylo v době uvedení prvních GPU Rage.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-06 23:52:01
avatar
ale ja vim..jen me lepsi prirovnani ted nejak nenapadlo ale zase je pravda detonatory od nvidie fungovaly vyborne v davnych dobach geforce2 mx400. a i drive u rivy tnt. nebo aspon zadny problemy s nima nepamatuju i kdyz tenkrat sem to jeste tak moc neresil a byl sem rad za kazdou hru ktera mi dobre behala a bavila me zas tak dlouhej beh to teda neni..jen potrebujes schopny lidi a ty intel zatim co se tyce ovladacu grafickych karet nemel.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-07 18:07:06
avatar
Hlavně GF2MX400, Riva a TNT toho uměly řádově méně, než dnešní karty.
Strike [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-06 10:10:37
avatar
Takze vykon Larrabee je odhadovan na 5TFLOPS? Myslim,ze to je tak akorat a za rok si budou graficke karty skvele konkurovat,uz od tri spolecnosti,na to se opravdu tesim Navic udavany vykon v TFLOPS jeste neznamena realny vykon ve hrach viz. zminovana 280GTX vs. 4870X2 (0,98tflops vs. 2,4tflops a realny vykon 70% vs. 100%)
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-06 10:56:50
avatar
Jenom ať to zkoušejí zleva, zprava, ono se něco ujme a když to bude hodně úspěšné, strhne s sebou i ostatní... Je logické, že jenom takoví giganti mají prostředky na investice do vývoje možná i k neúspěchu předem odsouzených projektů. A leckterá dnes vypiplaná technologie na začátku vypadala i hůř, než toto 300W až tak nevýkonné monstrum...
BoSpring [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ati Catalyst 8.10 2008-10-06 11:45:08
avatar
Dotaz pro všechny : dnes jsem zahlédl beta ovladače 8.10 s ručním řízením otáček ventilátoru!!!! Pokud někdo máte zkušenost, tak se podělte, určitě zajímavá newska.
PS: p. Stachu, nechtěl by jste to rychle vyzkoušet a hodit sem nějaké info (udělal bych to sám, ale jsem v práci a dřív, jak v 6 doma nebudu!!) Děkuji všem za snahu
EDIT : A PROSÍM NEPSAT ....MÁM NEREFERENČNÍ CHLADIČ, TAK MĚ TO NETRÁPÍ...TAKOVÉ INFO JE PRO MĚ NA P***!!!!
Neznámý  2008-10-06 17:51:36

Zdar BoSPring, mám, referenční chladič, ale, nějak, mi u těch, ovladačů, ATI Catalyst, asi nějaká verze 8.10 RC2, asi nějaká verze CZ, nechce, naskočit, Catalyst Control Center, tak, to nemůžu, otestovat, ach jo, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
miki75 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-06 21:23:06
avatar
Tak potom sry ale aj tak nechapem ze vas to bavy pocuvat tie chladice a nieste ochotny investovat par susnov za normalny chladic a mat pokoj, ale radsej zhanat nejake beta ovladace aby to stichlo. Ked uberes otacky aj tak v zatazeni dosiahnes take teploty ze budes mac co chladit celu skrynu. Nezabudni ze grafika zohrieva vzduch a ten ohrieva to ostatne. Iba ze tam mas riadny prievan. A stimy beta ovladacmi mam vlastne skusenosti preto som ti ich neodporucil. Specialne ak mas preflashnutu grafiku
BoSpring [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-07 11:10:04
avatar
Nemám flash, mám orig.chladič a pár profilů,kde se mi podle zátěže točí větrák a hry hraju se sluchátkama 5.1, takže žádný hluk neslyším!!!Chtěl jsem to jenom vyzkoušet, protože je to novinka u ATI!!Taky beta ovladače nepoužívám, ale pár jsem jich vyzkoušel a když nefungovaly, tak šli do ...!! A žádnej problém s tím nebyl, když používáš zdravej rozum Ale to platí všude Jo a pod grafárnou mám větrák, kterej mi vyfukuje horkej vzduch ven ze skříně !!!Nic ve zlým miki75 Zdar Ladíku, dík za pokus, tož počkáme a uvidíme
PS: škoda, že nevím, kdo mi dal ty palce dolů, rád bych si přečetl jejich příspěvky, abych věděl s kým mám tu čest
Neznámý  2008-10-06 21:58:05

Zdar BoSpring, tak, ono, větráčky, ovládat, ručně, umí, snad, i ten, program Riva Tuner, asi nějaká verze 2.11 EN, akorát, nevím, jestli, to, už umí, i na té Grafické Kartě, ATI Radeon HD 4850, ve sběrnici PCI-E 16x, ale mám, takový pocit, že by, to, mněl umět, takže, proč, zase, čekat, na nějaké ovladače, od Firmy ATI, a to ty, ovladače, ATI Catalyst, asi nějaká verze 8.10 RC2, asi nějaká verze CZ, a oni, už jsou, nějaké ovladače, ATI Catalyst, asi nějaká verze 8.10 Beta, asi nějaká verze EN, já nevím, já jsem, snad, viděl, jenom, ovladače, ATI Catalyst, asi nějaká verze 8.10 Release Candidate 2, asi nějaká verze CZ, tak, moc, nevím, tak, se ptám, tak, jak, je to co?
BoSpring [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-07 11:14:30
avatar
Zdar Ladíku, máš pravdu, že je to ovladač jenom v EN a Riva Tuner mám, ale nechce moc chodit pod Vista64, takže to pořád ladím a ladím a ... Proto jsem se těšil na ATI ovladaní větráku!!Jak sem už napsal víše : počkáme a uvidíme
miki75 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-07 22:27:33
avatar
V pohode ja som ti palec dolu nedal kazdy moze experimentovat. Ja mam ties vistu64 a viem ako to fachci. Nic osobneho ale koli beta ovladacom som uz stravil nejake hodiny preberanim pocitaca s ciernej tmy. Ale to nemusi byt tvoj problem lebo ja experimentujem nielen s ovladacmi ale aj s biosmi. Mam HD4850 a tu som flashol najmenej 100 X ale nakoniec som dosiahol co som chcel. Pretakt sa mi podaril na 720/1150 stabilne ale len test. Vreale pouzivam 685/1050. Slape to dobre menej to zere. Neprehrieva sa to a nakoniec ani vecsi vykon nepotrebujem zatial. Vela zdaru
BoSpring [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - For miki75 2008-10-08 10:32:20
avatar
Jasně pohoda!! Tak já ten bios neflashoval, protože jsem viděl, že jsou s tím pod V64 docela problémy. Jak píšeš, žes to mockrát zkusil tak tě teda obdivuju Já bych se po třetím neúspěšném pokusu na to vy****!! Takže můj nejvyšší OC je u 4850 700/1163, větrák běží na 70% a přes 75°C se nedostnanu, takže spokojenost.Hluk je samozřejmě větší, ale mám sluchátka takže.... .Samozřejmě tento OC používánm jen u nejnáročnějších her, jinak běží karta na základu a v pohodě stíhá (když hraju,tak zvednu větrák na 50% a jenom šumí a teploty okolo 70°C).Nikdy jsem nechtěl investovat prachy za drahý karty (6000,- a víc), takže ze současného stavu jsem opravdu nadšený a 4850ka mi ze začátku trošku vyrazila dech svým poměrem výkon/cena!! Takže si to užívejme a těšme se na další takováto milá překvapení That´s all a Good Luck
miki75 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-06 11:28:49
avatar
Riadenie otacok ma az tak netrapi lebo pouzivam nereferencny chladic. Si myslim ze je lepsie pockat na oficialnu verziu. Lebo s beta mozes zazit dost trampot. Ako chces len do toho. Inac niekdo v predchodzich diskusiach aj poslal link. Pozri starsie clanky. Ale pravda je ze treti hrac na trhu urcite prospeje. Tasko porovnavat vykon len podla nejakych clankov. Uvidime realitu.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - netburst II 2008-10-06 14:16:14

Podle architektury by to melo jit vyuzit i do serveru na masivni paralelismus, ale to by museli neco provest s tou spotrebou a hlavne az realne testy ukazi jak je na tom predevsim s efektivitou(aplikacni vykon/watt)... V kazdem pripade se nechame prekvapit...
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-06 21:52:40
avatar
aby to neskoncilo spis jako itanium..ten netburst byl na zacatku dost dobrej (aspon northwoody byly vynikajici a velmi potesili mou oc pozitivni skupinu) a pokazil to az preclik a pentia D..ale i presto se dost prodaval..tohle vazne podle me vypada zatim jak itanium
Grook [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-10-07 07:30:40
avatar
At uz to bude s Intel grafarnou ci co to bude jak chce , myslim ze prvni co rozhodne bude cena.A jak znam Intel tak bude vysoka. Ono to "GPU" asi nebude zajimave jen pro hry ale Intel se tim vyhne necemu jako je CUDA a spol a pokud by slo skrze toto pouzivat i sw ktery se bezne pouziva asi by to nebylo od veci. Ale co vse stim chce Intel nabidnout netusim ,jelikoz profi. sfera je vice konzervativni na zmeny tak zase mi konzumenti na penize. A to nevim jak chce Intel dat dohromady .......
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
War Thunder dostal nový grafický kabátek
War Thunder dostal nový grafický kabátekMonday, 25 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 657x
Komentářů: 5
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1088x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 789x
Komentářů: 1
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1142x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1272x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1604x
Komentářů: 0