Mnozí jistě vědí, že Larrabee je označení projektu společnosti Intel, kterým hodlá změnit grafický svět. Intel teď lehce nadzvedl pokličku hrnce, ve kterém tuhle novinku vaří ...
O Intel Larrabee jsme toho už něco málo slyšeli. Jen srneme, že se jedná o grafickou kartu, tkerá ale bude pracovat s grafickou metodou RayTracing. Také už víme, že první toto zařízení bude bohužel velmi drahé a energeticky náročné. Velikostně by měly tyto karty být srovnatelné se současnými high-end grafickými kartami. Jenže PCB by mělo být mnohem složitější, tudíž i draží. Intel také prozradil, že spotřeba tohoto zařízení bude vysoká stále i v klidu. TDP této karty bude údajně 300W! O tom, jak to celé funguje, však víme velmi málo. Intel teď uveřejnil nějaké další informace ...
Nevím, nakolik mnohé z vás uklidní informace, že i tento projekt je založen na x86 platformě. Intel oficiálně říká, že Larrabee nabídne to nejlepší z CPU, a to nejlepší z GPU technologie. Z procesorů si vezme snadnou programovatelnost. Larrabee by mělo být multijádrový počin. Pokud vás tedy dnes straší dvoujádrové grafické karty, Larrabee vás asi moc nepotěší. Karta by zkrátka měla mít vetší počet x86 procesorů, které se ale budou chovat jako grafická karta. Trochu nás ale zaskočila informace, že jádra budou odvozena z architektury Pentium! Bohužel nebylo upřesněno, z které architektury přesně. Pokud by to bylo z Pentia3, pak to není nic nového pod sluncem, protože pokud to náhodou někdo neví, stejná ze stejné architektury jsou odvozeny současné procesory Core a co se týká architektury jádra tak i budoucí procesory Nehalem. Doufejme, že Intel nepoužije na Larrabee architekturu Pentia 4, i když by to asi trochu vysvětlilo ty obrovské energetické nároky :). Nicméně zpět k onomu čipu. První generace Larrabee ponese 8-48 jader (od low-endu po high-end segmet) a každý čip bude mít 64bit instrukce a multithreading. Každé jádro pak bude disponovat 256kB L2 vyrovnávací paměti. Jádra pak budou spolu komunikovat po 1024bit obousměrné datové sběrnici. Projekt je to opravdu ambiciózní a myslím, že jsme všichni zvědaví, jak to celé dopadne. Nutno říci, že Intel a jeho Larrabee není rozhodně jediným projektem zpracování obrazu RayTracing metodou. Minimálně společnosti AMD a NVIDIA kutí své projekty. Velmi daleko je i AMD, která využívá své výkonné grafické čipy a můžeme se klidně vsadit, že podobnou cestou s využitím grafických čipů se na RayTracing vrhne i NVIDIA. Otázkou dne je, zda se Intelu podaří prosadit letitou x86 technologii i do grafického segmentu. K tomu jistě budou mít co říci NVIDIA a ATI se svými GPGPU programy.
Ptáte se, kdy si tedy konečně Larrabee, č něco podobného budeme moci zakoupit? Letos to určitě nebude. Vypadá to, že prvních prodejních verzí bychom se mohli dočkat až tak kolem poloviny příštího roku, či spíše později. Každopádně funkční vzorky budou dříve a tak se budeme postupně dozvídat další a další informace o této ambiciózní grafické revoluci.
Zdroj: DailyTech, Fudzilla
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|