Intel Larrabee proti ATI a NVIDIA: Paralelismus, Intel CL, x86 architektura Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 10 duben 2009
alt Intel stále více hovoří o Larrabee. Grafická revoluce se opravdu blíží?

 

Řekněme si na rovinu, na Larrabee jsme opravdu hodně zvědaví. Ačkoliv si nemyslím, že půjde o revoluci, rozhodně nelze podceňovat Intel a jeho vstup na pole vlastně diskrétních grafických karet. Larrabee ale bude Intel spíše prezentovat jako multiprocesor, než jako grafickou kartu.

Intel už také oznámil, na trh přijde Larrabee na konci roku 2009, nebo maximálně začátkem 2010. V současnosti už Intel pracuje na jeho přijetí mezi vývojáři a tak pracuje na mnoha nástrojích pro Larrabee. Samozřejmě za hlavní výhodu považuje Intel kompatibilitu s x86. Samozřejmě to je trochu trnem v oku například společnosti NVIDIA a jejímu novému technickému řediteli. Ten řekl, že Intel není dostatečně inovativní v GPU návrhu. Založení na staré architektuře nemá podle šéfa NVIDIA dlouhou budoucnost a je to samozřejmě založeno prý hlavně na marketingu. Ostatně současného šéfa si NVIDIA nevybrala náhodou a rozhodně uznávaný odborník Bill Dally ví, o čem mluví – jeho hlavní orientace je ale ještě trochu jinde. Samozřejmě asi nikdo se nebude přít, že architektura x86 je omyl a přetrvávající dinosaurus a to hlavně kvůli marketingu a vlivu, který s ním Intel ve spolupráci s Microsoftem získaly a využívají k jejímu stálému udržování na živu, ačkoliv omezení x86 platformy jsou známé desítky let. Na druhou stranu sama NVIDIA se snaží téměř o totéž s prosazením svého CUDA řešení, jako jednotného řešení pro všechny a marketing v tom hraje jednu z hlavních rolí – takže nemá Intelu moc co vyčítat. Samozřejmě musíme také brát v potaz fakt, že obě firmy jsou zaměřeny na vlastně konkurující technologie – GPU a CPU, přičemž se přibližujeme k produktu, ke kterému vedou cesty přes obě technologie a je tedy otázka, čí cesta je ta lepší. NVIDIA samozřejmě tvrdí, že ta její, Intel to samé tvrdí o své cestě.

Trochu stranou zatím stojí AMD-ATI, které má díky vlastním CPU a GPU zájmy uspět s oběma, na druhou stranu viditelně vývoj směřuje k integraci GPU do CPU, což znamená cestu k jednotnému čipu a tedy nějakém „AMD-Larrabee“. Navíc AMD-ATI se jako jediné z trojice AMD-Intel-NVIDIA nesnaží prosadit nějaké své řešení, o kterém by tvrdilo, že je nejlepší na světě. Zatímco NVIDIA chválí CUDA kudy chodí, Intel Larrabee s x86 a Intel CT jako paralelním jazykem chystá to samé, AMD-ATI slíbilo otevřenou platformu a podpořit, to, co budou chtít vývojáři se zaměřením ATI architektury na paralelismus, DX11 a OpenCL.

Samozřejmě jak NVIDIA, tak AMD-ATI jsou z Intel Larrabee značně nervózní, protože jim Intel se svou silnou pozicí poleze do zelí i na trzích, kde dosud neměl nárok. A konkurence to bude řádná. Intel totiž Larrabee zaměřil na paralelismus, podobně jako je na toto zaměřena už současnou generací 5D čipů AMD-ATI a NVIDIA se na to zaměří pravděpodobně generací GT300 (ostatně nový technologický šéf NVIDIA je právě na paralelní technologie expert). Kromě toho Intel vyvíjí i vlastní prostředí a rozšíření jazyka C tzv. Intel CT. To se tak postaví proti AMD-ATI a NVIDIA, které přislíbily plnou podporu OpenCL. Souboj to bude určitě pořádný a to na všech frontách. Nesmíme zapomínat na to, že Intel do Larrabee ročně investuje násobky toho, co si mohou dovolit AMD s NVIDIA dohromady. A za ty peníze se pravděpodobně nějaké výsledky dostaví. Pokud ne, byl by to asi nejdražší propadák v IT vůbec, ale pokládám to za málo pravděpodobné. Úspěch sice není přímo zaručen, ale Intel je prostě Intel …

Zdroj: Fudzilla

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
N1Killer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-10 17:20:02
avatar
Intel môže vydať aj prerobenú starú Voodoo2 a aj tak zostane kráľom na poli grafických karieť, pretože 90% ľudí sa o hry a dostatočný výkon nezaujíma a ich najväčším problémom je spustenie Wordu a nie rozbehnutie GTA
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-10 17:29:40
avatar
to je blbosť. Intel už sám cíti, že jeho GMA grafiky stoja za starú bačkoru (viď obavy z IONu). Grafický trh je veľmi výnosný , veď nie nadarmo bola nVidia v roku 2007 v TOP20ke medzi IT spoločnosťami, neviem už presne v ktorom magazíne
N1Killer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-10 18:13:43
avatar
Intel to síce môže cítiť, ale zákazníkom, ktorí sa v pc nevyznajú je to úplne jedno a dajú si do pc hocičo, čo má aspoň nejakú nálepku so známim logom (a intel známa značka je).
Martteen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - uvidíme 2009-04-10 17:22:53

myslím že každý, kdo se o PC jenom trochu zajímá je zvědavý co se z Larrabee vlastně vyklube. Jestli bomba hned na začátku nebo bude bojovat o mainstream a pak se zlepšovat. U Intelu bych to viděl na to první :-).
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-10 17:38:44
avatar
ja to rozhodne vidím na to druhé Pochybujem ,že Intel hneď prvou generáciu "skolí" ostrieľaných veteránov ATi a nVidiu a ich G300 a RV870. IMHO dôležitý nie je len samotný HW, ale aj ako sa bude správať v hrách - teda ovládače, ktoré v minulosti poslali nejeden nádejný projekt do kolien

v každom prípade je Larrabee projekt takého kalibru ako bolo prvé Voodoo a moc sa naň teším
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-10 17:38:29
avatar
x86 architektura by ale mohla ovladače pro Intel o hodně zjednodušit. Třeba právě tohle je důvodem, proč setrvávájí na tomhle "dinosaurovi"
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-10 17:51:43

Myslím, bude to pro začátek drahé a ne až tak moc silné. A marketink výsvětlí, že to je ta nejlepší poloprofesionální karta, vymyslí nějaký program na jeji podporu atd. po několika generacích ožná, že se stane i něčím dobrým.
Ale neříkal bych, jako DD, že Intel je prostě Intel... S Pentiem IV to neudělali vůbec dobře. A co od té doby vymysleli a postavili opravdu nového a svého?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-10 18:16:44
avatar
a bylo P4 komerčně neúspěšné? Intel je prostě Intel ;)
Lelda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-10 19:35:40

Jo, to je svatá pravda P4 a hlavně Prescott v dobách K8 Hammer, stejně bylo jenom to oddělení schopny generovat mld. zisky. Itanium je tak malý trh, že tam co ja vim tak největší podíl má IBM s těma svýma POWER procesorama.Ale na druhou stranu Itania sloužej třeba u NASA tak aspon ta reklama .....Já si myslim, že Larrabee je přesný opak jestli to je pravda tak se hodí na všechno a bude moct pokrýt celý odvětví od grafik přes specialní procesory bude se moct různě upravovat a jistě pomůže Microsoft, který už hodně krát pomohl naposled s x64, když se na ně čekalo až laskavě udělaji taky 64 bit. desktopy....Ale jinak zpět.Já myslim, že to bude tak trochu hračka na všechno.
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-10 17:30:43
avatar
myslím že i kdyby se výkonově jednalo o propadák, Intel by se svou politikou a marketingem postaral o to, aby se peníze utopené v Larrabee minimálně vrátily
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-10 17:44:46
avatar
tak ako pri Itaniu ??
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-10 18:02:20
avatar
Ja to vidím tak, že AMD a nvidia s novou generáciou grafík vydrtia celé slávne larrabee. A je dosť možné, že larrabee dopadne tak ako slávne itanium.
DDment [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-10 18:12:43
avatar
Co to vlastně je ta pokročilá paralelní 5D architektura?
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-10 19:14:01
avatar
k tomu mám taky dotaz... mám to chápat tak, že autor článku se domnívá, že GPU od NV nejsou založené na paralelních výpočtech, na rozdíl od GPU od ATI?
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-12 11:44:23
avatar
Chce jen říct, že ATI je v tomhle 2 krůčky před Nvidia. Nvidia bude určitě mít něco podobné hned v další generaci jejich GPU, zatím co ATI už to má. Proto taky mají čipy od ATI takový velký výpočetní výkon. nVidia GTX 280 933gigaFLOPs vs. HD 4870X2 2,4teraFLOPs (2400gigaFLOPs) a to si ve hrách dá se říct výkonostně konkorují. Ale v jiných výpočtech má prostě ATI hodně navrch. Na 4870X2 by měly být třeba konkrétně výpočty PhysX skoro 2,5X rychlejší než na GTX280.
LucifeRiK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-10 18:15:44
avatar
Tak to som vazne zvedavy co z toho bude zatial to vyzera zaujimavo ale neviem si predstavit ze daco od intelu skoli v testoch new grafarne od nv a ati alebo sa tomu vyrovna v cena/vykon
Lupo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Samozřejmě 2009-04-10 19:02:42

7x Samozřejmě v jednom kratkom clanku o nicom je vcelku umenie.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-10 19:18:49
avatar
me se zas libi paralelismus. to zas DD prisel na nejaky slovicko. o masivnim paralelismu se mluvilo jiz u 6800/X800 karet s 16 pixel pipeline, a DD z toho tady dela pomalu novou vec, kterou vyuziva jen ati u 5D jednotek
Wade23 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - architektury 2009-04-10 20:24:57

zdravim, zajimalo by me jaky dalsi a lepsi(pripadne v cem) architektury krom x86 jsou.. rad bych se trosku vzdelal tak jestli nekdo muze poskytnout nejakej studijni materila budu rad.
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-10 20:52:26
avatar
Tak študuj Odkaz a ešte Odkaz , alebo Odkaz

Citace:

CISC versus RISC

Široká instrukční sada procesorů CISC usnadňuje jejich programování, protože není některé operace nutné rozepisovat (například násobení), avšak ve strojovém kódu (nebo v jazyce symbolických adres) se dnes programuje jen minimálně. Složitost CISC procesorů vede k problémům při výrobě (velká spotřeba materiálu, větší pravděpodobnost vady, komplikovaný návrh, problémy s vysokými frekvencemi, pipelining, cache atd).

Typickými zástupci koncepce CISC jsou procesory rodiny Motorola 68000 a procesory postavené na architektuře Intel x86.
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-11 15:06:28
avatar
Myslim si, ze to dopadne podobne jako kdyz Nvidia vyvine svuj X86 procesor.Bude trvat nejakou dobu nez Larrabe bude moct konkurovat grafikam od ATI a Nvidia. Ale v kazdem pripade to vypada, ze by Larrabe mohlo popohnat software pro vicejadrove procesory a vyuzivani vsech jader jednoho procesoru pro jednu aplikaci
Neznámý  2009-04-11 23:18:44

Ó, Miki joso Fán, Miki, http://www.youtube.com/watch?v=0OMwJZqJjHk tak, a to tak, si to, třeba, užijte, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-12 11:48:50
avatar
No. Moc ji to bubnování teda nejde.
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - zastaralost vládně světu IT 2009-04-12 13:32:28
avatar
MFG, vždyť dneska každý staví na starých technologiích, už je trapné jak nvidia furt všechno x krát recyklovala a přejmenovala a intel tlačí na pilu s mnoha tupějšími zoubky, místo aby udělal motorovku (ale neříkám že by se aspoň něco nezlepšilo, to prosím jo, intel se poučil od AMD a aplikoval to u i7). však až se larrabee usadí, teprv uvidíme zač je toho AMD-ATI.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 851x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 574x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1028x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1218x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1551x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1374x
Komentářů: 7