Přes všechny pochybnosti Intel pokračuje v plánech na vydání své první generace grafických karet.
Raja Koduri a jeho team u Intelu smutně kouká na to, jak se NVIDIA s AMD trumfují s nejnovější generací svých grafik. Bohužel je prakticky jisté, že než Intel vydá na trh první ze svých Xe karet, NVIDIA a AMD budou mít na trhu kompletní série AMPERE RTX 3000 a RDNA 2 RX 6000 grafik od low endu po high end. A právě s nimi se tak bude muset srovnávat. A řekněme že existují zásadní pochybnosti, zda to dokáže …
Každopádně „úplnou náhodou“ se v těchto dnech, kdy se rozbíhá naplno oficiální hašteření mezi AMD a NVIDIA, se objevují větší úniky kolem chystaných nových Intel Xe grafik. Skoro jako by Raja Koduri chtěl zákazníky přesvědčit, že by mělo smysl si počkat i na to, co předvede Intel, jak byl zvyklí tohle dělat, když řídil AMD Radeon divizi a promoval nové generace grafik dlouho před jejich vydáním. Co tedy Intel postaví proti NVIDIA AMPERE a AMD RDNA2?
- Intel DG2 ve třech variantách?
Herní série Intel grafických karet by měla být založena na třech verzích s 384, 512 a 960EU jednotkami, kde každá z nich má 8 ALUs (jader). To tedy znamená 3072, 4096 a 7680 jader. To jsou ale maximální počty, je pravděpodobné, že Intel nebude moci kvůli výtěžnosti atd. takto tahle GPU uvést.
Jako první by nicméně měla jít na trh a do výroby ta nejmenší verze, tedy DG2 384EU. Objevil se diagram, ukazující zhruba 189mm2 velké jádro, obklopené 6 nebo 12GB GDDR6 paměti a 192-bit sběrnicí. Díváme se tedy určitě na kartu maximálně mainstreamové úrovně. A údajně by se mělo na trhu objevit v Q2 2021, tedy zhruba v polovině příštího roku.
Intel původně chtěl použít svou výrobu, ale nedávno připustil oficiálně, že by využil externí výrobu (téměř určitě TSMC). Takže nevíme, zda bude DG2 10nm, 7nm nebo 6nm. Karta bude mít určitě USB Type-C konektor (Thunderbolt 4). Velmi pravděpodobně se pak Intel bude soustředit více na mobilní MXM verze než na klasické desktopové. Dosud totiž o jeho GPU neprojevily zájem výrobci grafik, takže Intel si je bude muset vyrábět sám.
- Intel se snaží vyštípat NVIDIA ze své platformy
NVIDIA má většinu ze svého podílu na grafickém trhu, pochopitelně „z Intel platformy“. U AMD zejména v HPC a serverové oblasti díky novým generacím produktů, které AMD staví na svých CPU+GPU jako jeden funkční celek, to bude mít NVIDIA stále těžší. To dokazují i nedávno oznámené nové projekty superpočítačů, kde místo očekávaných NVIDIA grafik, byla vybrána AMD řešení jako komplet, tedy CPU i GPU. V případě Intelu měla zatím NVIDIA zcela volné pole působnosti, protože Intel prostě neměl žádné pořádné vlastní GPU řešení.
A to platilo i u běžných spotřebních grafik, kde NVIDIA především díky Intel platformě dominuje. Integrované grafiky Intel byly dosud tak neschopné, že se do počítačů běžně osazuje klasické low end GPU od NVIDIA v obrovských počtech. Ale tohle je „problém“ který vyřeší nová generace procesorů TIGER LAKE atd. Intel pak chce ze své platformy dostat NVIDIA minimálně i ve středním segmentu, kdy je jedno pokud DG2 nebude úplně konkurenceschopné výkonem či vlastnostmi. Intel si jej na OEM trhu dokáže prosadit. Už je asi všem jasné, proč NVIDIA skočila po ARM, jakkoliv to příliš nemění její reálné možnosti a je to spíše politický tah ukázat, kde leží budoucnost firmy. Hlavní zájem Intelu je následovat AMD a vyštípat NVIDIA ze své platformy v HPC segmentu, který je zdaleka nejlukrativnější. A udělá to stejně jako AMD tím, že nejen nabídne schopná výpočetní GPU řešení, ale především postaví tu platformu jako celek využívající souhru CPU+GPU. A to NVIDIA prostě nemá šanci udělat, protože nemá x86procesor. Ta tak moc dobře ví, prostě bude mít na Intel a AMD platformách stále menší prostor a nemůže s tím nic dělat. ARM architektura je tak jediná možnost, ale bude se muset potýkat s velkou nedůvěrou všech, kteří dnes ARM používají.
Nicméně s nedůvěrou se musí vyrovnat i u Intelu, kdy nepanuje zrovna nadšení v jeho grafické karty a v to, že v dohledné době budou na úrovni toho, co nabízí AMD Radeon a NVIDIA karty. Dokonce stále žijí pověsti, že Intel odpíská další vývoj svých velkých GPU. Já si myslím, že vzhledem k nejnovějšímu vývoji, kdy NV zdá se získá ARM, má Intel nový důvod soustředit se na vlastní GPU a přehodnotit plány útlumu jejich vývoje, pokud takové byly, jak naznačují spekulace.
Každopádně vypadá to, že dříve jak v polovině příštího roku, neuvidíme první herní grafiky Intel Xe. A upřímně nevím, co si o nich stále myslet. Víme, že architektura je za určitých okolností výkonově určitě srovnatelná s AMD VEGA, ale vycházíme ze srovnání integrovaných grafik v procesorech Intel TIGER LAKE a AMD RENOIR. Jak to bude u velkých karet je otázka. Speciálně když tady se bude muset Intel srovnávat nikoliv se starší VEGA architekturou ale o dvě generace novější NAVI2 (RDNA2) a konkurenční AMPERE od NVIDIA.
Na rovinu, byl bych docela příjemně překvapen, kdyby Intel dokázal být konkurenceschopný vůči 192-bit 6 až 12GB modelům Radeon „RX 6600“ a NVIDIA „RTX 3060“ …. V tuto chvíli je ale váš odhad stejně dobrý, jako můj. Vše ovšem nasvědčuje tomu, že v druhé polovině příštího roku skutečně budeme mít tři výrobce velkých GPU. A něco mě říká, že NVIDIA rozhodně nebude chtít vzdát své současné podíly na Intel platformě dobrovolně a velmi pravděpodobně je před námi pár zajímavých let ...
(Zdroj: videocardz.com)
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|