V nejlepším případě stačí na RTX 3060, ale nestačí na RX 6600 XT, a to má o 40% vyšší spotřebu!
Zaměstnanci grafické divize Intelu bojují o holé přežití. Intel se totiž velmi pravděpodobně chystá zaříznout další vývoj herních GPU, nebo jej výrazně omezit. A tak se zaměstnanci snaží ukázat grafiky ARC v co nejlepším světle. Ale vůbec se jim to nedaří. Dokonce si spíše ubližují, a naopak ukazují mizernost ARC a dávají důvod pro nejsnadnější rozhodnutí vedení o jejich osudu.
I tentokrát si zjevně marketing grafické divize myslel, že když ukáže měření z nějakých 40+her, ve kterých ARC A750 poráží o 3% RTX 3060, že to je vlastně dobré světlo. Jenže není, nepromysleli to. Naopak nechtěně ukázali, že ARC je skutečně mizerný a nekonkurenceschopný produkt.
ARC A750 by měl být hlavním mainstreamovým modelem a konkurent s RTX 3060 a RX 6600 XT. A tak asi z pohledu některých zaměstnanců Intelu vypadá dobře, když může ohlásit, že v průměru 40+ měřených her dokáže ARC A750 porazit RTX 3060 o 3 až 5%. Jenže je tu více než pár nesrovnalostí.
Intel totiž už dříve zveřejnil měření ve stejných hrách a mnozí si všimli, že proti nim nápadně klesl výkon ARC. Ale i srovnávané RTX 3060. Jako by Intel manipuloval s nastaveními testů apod. Navíc protože RTX 3060 je 1,5 roku stará karta, kterou má spousta lidí doma, tak se mnozí diví podivně nízkým FPS, který Intel v případě této karty a známých her prezentuje.
- Nicméně to srovnání má ještě mnohem větší potíž.
Vlastně hned několik …
RTX 3060 je objektivně mizerná karta. Jedna z nejhorších mainstreamových generací od NVIDIA. Má totiž jen o 20% vyšší výkon než předchozí generace RTX 2060, přitom žere více a stojí více (vylhaná doporučená cena nikdy neplatila). Hlavně však za stejnou cenu nabízený AMD Radeon RX 6600 XT je běžně o dalších 10% výkonnější a navíc úspornější. A to je tady ještě o dalších několik % výkonnější RX 6650 XT, jež model 6600 XT nahradil. Jinými slovy, Intel srovnává s nejhorší aktuální mainstreamovou kartou v dané kategorii a raději neukazuje srovnání s tou nejlepší za stejnou cenu, tedy AMD Radeon RX 6600 sérií, která navíc stejně jako ARC těží z aktivního rBAR/SAM apod.
A problém je to velký protože, Intel ARC A750 sice dokáže držet krok s RTX 3060, ovšem potřebuje na to mnohem větší spotřebu. 225W vs 170W! Ale AMD a jeho RX 6600 XT má dokonce jen 160W. Takže Intel A750 podle jeho vlastních měření má i v nejlepším případě o 5 - 7% nižší výkon než konkurenční už rok starý Radeon RX 6600 XT, ale Intel má přitom o 40% vyšší spotřebu.
Ale to pořád není vše. Asi jste si všimli, že Intel demonstroval srovnání pouze v DX12/VULKAN hrách. Naprosto ignoruje DX11 a starší hry, kterých je ale drtivá většina, včetně vůbec stále nejhranějších her. Důvodem je, že ARC tam moc nefunguje. V řadě DX11 her bude mít o 30 až 50% nižší výkon než RTX 3060 či RX 6600 XT, v mnoha hrách dokonce nebude fungovat vůbec (na základě zkušeností s ARC A380). Pokud bychom tedy vzali v úvahu mix DX12/DX11 her, ARC A750 skončí zhruba v průměru 20% pod úrovní výkonu RTX 3060/RX 6600 XT, ačkoliv má mnohem větší spotřebu a v řadě her nebude dokonce fungovat vůbec nebo nepoužitelně.
Pokud chtěla grafická divize Intelu demonstrovat, že ARC je v pohodě a skoro připravený na vydání (i když měl být dávno vydaný), tak se to nepovedlo. Naopak ukázali onu realitu, o které se v zákulisí mluvilo. Tedy že ARC jako HW vůbec nesplnil plány ani očekávání samotného Intelu a hlavně co grafická divize slibovala vedení firmy. Zaostává jak výkonem, tak efektivitou. Výrazně. Srovnání s RTX 3060 je navíc bezpředmětné, když existuje mnohem lepší Radeon RX 6600 XT který za stejnou nebo nižší cenu má lepší výkon a lepší efektivitu.
Tím spíše že používá GPU (NAVI 23) vyráběné starším 7nm TSMC procesem, zatímco Intel má 6nm DG2-512EU na ARC A750. A bavíme se o čipu AMD s rozměry 237mm2 proti Intelu se 406mm2!!!! A přesto je méně než 60% AMD jasně výkonnější a výrazně úspornější.
ARC A750 vs RX 6600 XT je stejná generace grafik, ale je mezi nimi v praxi generační rozdíl výkonu a efektivity výrobní i provozní, kdy A750 musí být masivně dražší než 6600XT. A to je zde ještě ono načasování. AMD pravděpodobně za půl roku vydá Radeon RX 7600 XT s NAVI 33, který bude mít možná až dvojnásobný výkon, při spotřebě stále nižší než má ARC A750, která navíc stále není na trhu a přinejlepším to stihne jen měsíce před vydáním RX 7600 XT stála by proti němu více než další rok. ARC měl konkurovat RTX 3000 a RX 6000, ale nebude, bude stát hlavně proti RTX 4000 a RX 7000.
Jinými slovy, marketingový team grafické divize Intelu je viditelně zoufalý. Svou prezentaci vůbec nepromyslel. Nejen že neukázal, co si myslí, že demonstruje, tedy že ARC je konkurenceschopný. Ukázal pravý opak. Pokud chce vedení Intelu podklady pro rozhodnutí o zrušení vydání ARC grafik a dalšího vývoje herních GPU Intel, tahle prezentace je poskytuje. ARC A750 je zjevně nekonkurenceschopný produkt, který i v nejlepším případě ve vybraných hrách stačí jen na dosud vůbec nejhorší produkt v kategorii (RTX 3060), ovšem vůbec nestačí na nejlepší kartu v mainstreamu (RX 6600XT/6650XT). A to nelze přehlédnout, jak moc Intel schovává výkon a fungování ARC v DX11 hrách (tedy drtivé většině her) a nemluví o spotřebě. ARC nestačí výkonově v průměru o desítky % a je současně o desítky % méně efektivní. A aby to cenově vyvážil, musel by stát podstatně, ale podstatně méně než RTX 3060/RX 6600 XT a ani to by nestačilo.
Intel by každopádně musel ARC grafiky silně dotovat, takže s každou prodanou kartou by ztrácel velké peníze navrch těch, které ztratil jejich vývojem, kdy ARC je už druhou generací herních grafik Intel a stále nedosahuje výsledků, které by měl. Navíc by ještě ty důvěřivé ARC zákazníky otravovaly nedodělané ovladače a fakt, že karta prostě nefunguje a nebude fungovat dobře v každé hře. Takže jestli vedení Intelu chtělo podklady pro své rozhodnutí, zda s herními GPU skončit nebo ne a odpískat ostudu jménem ARC dříve, než nadělá více škody, dostalo je.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|