Na trh prý půjdou brzy. Intel oficiálně zahájil i marketing kolem nich. Co se tedy chystá?
Horší dobu na uvedení nových grafických karet si Intel nemohl vybrat. Sklady a trh je narvaný k prasknutí, prodeje nových karet jsou téměř na dně a bazary se plní a plnit budou obrovským množstvím zánovních i starších karet z těžebních zařízení, a tak ceny letí a poletí dolů všude. Intel sice fyzicky měl vlastní hardware hotový už ke konci minulého roku, ale software a ovladače nebyly ve stavu, aby se to dalo uvést na trh dle původního plánu. ARC grafiky měly být v uvedeny na přelomu Q3/Q4 2021.
Nicméně teprve nyní, v polovině Q3 2022 nastal jejich čas. Firma poslala Toma Petersena and Ryana Shrouta, aby udělali kolečko po médiích s jejich grafickými novinkami, což znamená, že se karty skutečně blíží oficiálně na trh.
- Větší mainstreamový 6nm ACM-G10 (DG2-512) čip do akce …
Grafické karty A750 a A770 budou oficiálně tím nejlepším, co Intel v generací ARC nabídne. Pro tuto řadu se tedy nepočítá s žádným A900 modelem, protože zkrátka žádné high endové GPU Intel zatím nemá. S konkurencí ve vyšších hladinách proti AMD a NVIDIA se počítá až u další generace, tedy BATTLEMAGE (B-série).
Intel sám zatím neprozradil oficiálně přesné specifikace karet, ale prý se je dozvíme brzy. Z neoficiálních zdrojů nicméně víme, že ACM-G10 čip na 6nm výrobě TSMC má 4096 FP32 jednotek, tedy 32 Xe jader. Na A770 modelu bude mít maximální 256-bit sběrnici a 16GB GDDR6 paměti. Levnější A750 varianta bude ořezaná na 3072 FP32 (24 Xe) v kombinaci se 192-bit a 12GB GDDR6. Takty GPU jsou cca kolem 2000MHz a takty paměti 16 a 18GHz. Spotřeba karet by měla být zhruba 220 až 240W.
- Intel ARC A750 – mainstream proti RTX 3060 a RX 6600/6650 XT
Výkon zatím Intel poodhalil oficiálně jen u verze A750, kdy ukázal slide s pěti hrami ve srovnání NVIDIA RTX 3060 v 2560x1440 rozlišení. Intel grafika je v nich o 13% v průměru výkonnější, než NV model. Nutno ovšem říci, že jde o hry, ve kterých Intel udělal potřebné optimalizace svých ovladačů. Bohužel je tu stále obrovská hromada her, zejména DX11 titulů, kde výkon A750 bude až o desítky % horší než RTX 3060. Firma to ví, přiznává a říká, že na tom pracuje.
Každopádně zveřejněné benchmarky jsou tedy nejlepším případem, což znamená, že Intel a jeho Arc A750 12GB grafika sice dokáže sem tam porazit RTX 3060 12GB, ale evidentně nedokáže porazit AMD a jeho Radeon RX 6650 XT 8GB, který má zhruba o 15% lepší výkon než RTX 3060 v průměru a samozřejmě konzistentně.
I superefektivní a výhodný Radeon RX 6600 bude nejspíše dost oříšek v průměru porazit, neboť má stejný výkon jako RTX 3060, ale žere méně a stojí méně.
- Intel ARC A770 – soupeř RTX 3060 Ti a Radeon RX 6700/6750 XT?
Firma také ukázala výkonnější A770, který by měl být tedy TOP modelem v současné Intel ARC sérii. Měl by mít tedy plně aktivní jádro s 4096SP a 256-bit s 16GB GDDR6. Jeho výkon Intel zatím neukázal, nicméně podle zákulisních zdrojů dokáže v 3DMarku s těmi „extra optimalizacemi“ porazit RTX 3070, ovšem ve hrách i v nejlepších případech je spíše na úrovni RTX 3060 Ti.
Což znamená, že nejspíše Radeon RX 6750 XT bude nad síly Intelu. Maximem by tedy měl být herní výkon na úrovni +/- Radeon RX 6700 bez XT a právě RTX 3060 Ti (o 10% slabší verze RTX 3070). Bohužel opět to platí jen v těch dobře optimalizovaných hrách, speciálně v DX12 titulech. U většiny DX11 bude výkon o poznání nižší. I když se firma dušuje, že na tom pracuje, ale prostě to chce hodně času.
Zajímavý má být ale výkon Intel ARC grafik v oblasti akcelerace, encodingu atd., což asi nikoho nepřekvapí. Zatím ale nevíme, jak dobrá ta implementace bude do konkrétních aplikací, kde by na tom záleželo.
Intel tedy začal s oficiální prezentací a marketingem karet samotných, ovšem zatím neřekl datum uvedení ani dostupnosti, a neprozradil ani cenu. Říká jen, že to bude brzy (dříve hovořil o konci léta). V případě A750 se vedle představené reference očekávají i nereferenční karty. U A770 je ten představený referenční design tzv. Limitovaná edice. Bude se sice volně prodávat po celém světě, ale nevíme, kolik jich je celkem. V případě A770 také nevíme, zda se objeví i nereference.
Firmy jako ASUS, Gigabyte či MSI sice údajně připravovaly vlastní nereferenční edice, ale s ohledem na situaci na trhu se jejich vydání prý nemusíme dočkat. Tím spíše, že Intel ARC grafiky se budou nejspíše prodávat se ztrátou. Intel si totiž s ohledem na nevyrovnaný výkon, který přiznává, nemůže samozřejmě dovolit ty karty předražit. Současně chce udělat dobrý první dojem, což samozřejmě musí i velmi dobrou cenou, což znamená že musí být nižší, než co stojí konkurence. Neoficiální zdroje mluví o A750 s cenou kolem 300 dolarů, zatímco A770 by měla stát 379 dolarů, uvidíme, jak se Intel rozhodne, každopádně o pozici svých karet má zjevně jasno:
S ohledem na fakt, že se očekává stejně jen pár jednotek milionů kusů ARC grafik dohromady letos, a to mobilních + desktopových dohromady, což je jen zlomek vedle toho kolik produkují AMD a NVIDIA, může si Intel dovolit nevydělávat na těch kartách v této generaci. Nicméně to samé si nemohou dovolit samotní výrobci karet, kteří navíc už teď mají plné sklady RX 6000 a hlavně RTX 3000 grafik kvůli opadnutí těžební mánie, kterých se budou horko těžko zbavovat a musí je začít výrazně zlevňovat – nemluvě o nové generaci RTX 4000 a RX 7000, která zamíří v Q4 na trh. Není tedy asi pro nikoho velké překvapení, že se do výroby nových ARC A770/750 karet zrovna nikdo ve velkém nežene. Natož do jejich brzkého uvedení na trh. Zkrátka situace a doba pro nové Intel ARC grafiky, které maximálně v nejlepším případě konkurují pomalu končící generaci AMD a NVIDIA ve středním mainstreamu, není opravdu ideální.
Osobně předpokládám, že pár kusů nereferenčních A750 a možná i A770, nakonec uvidíme. Přeci jen ASUS, Gigabyte apod. jsou s Intelem velcí partneři a má na ně značný vliv, aby úplně vyignorovali tento produkt, jakkoliv bude jen okrajový a finančně fakticky ztrátový. Pro samotný Intel je ARC série hlavně základním stavebním kamenem, něco na čem chce stavět, pokud má přilákat a přetáhnout zákazníky především dnes dominantní NVIDIA. Jedním z taháku Intelu bude stejně jako v případě AMD jednotná platforma, co má a bude mít funkční výhody na rozdíl od NVIDIA, která nemá vlastní výkonné CPU a PC platformu.
A jako základ se ARC alespoň po hardwarové stránce zdá solidní (na první herní GPU generaci od Intelu, která se tedy dostane na trh). Problémy s ovladači nejsou velkým překvapením, ale aby se vyřešily musí se prostě ty karty začít používat ve velkém a Intel tak musí mít odezvu od uživatelů, bez ohledu na fakt, že prostě co by produkt nebudou ARC grafik asi pro běžné/řadové hráče a uživatele pravděpodobně zatím doporučeníhodné. Ceny tedy předpokládám to budou reflektovat.
Vše pro vás nadále sledujeme …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|