Se žádnými omezeními těžebního výkonu Intel u svých ARC grafik nepočítá. Na trh dorazí až v Q2.
Zástupci společnosti Intelu potvrzují oficiálně některé spekulované informace. Mezi jinými potvrdili, že se dočkáme i nereferenčních modelů. Podle nich už výrobci karet mají vzorky referenčních ALCHEMIST karet k dispozici a pracují tedy na svých modelech. Ostatně již unikla kompletní podoba referenční verze Intelu, takže nás to nijak nepřekvapuje. Tvorba nereferenčních karet obvykle zabere alespoň půl roku. Zástupci Intelu ovšem zatím oficiálně neprozradili, kteří výrobci karet se o ty nereferenční modely postarají. Z našich zdrojů ale víme, že mezi nimi bude určitě ASUS, velmi pravděpodobně také jeho hlavní konkurent Gigabyte a jako další se mluví i o MSI. Na víc značek se asi zatím nedostane v úvodu. Jak to bude s dostupností referenčních variant také nevíme, je možné, že ty si Intel nechá pro OEM. Uvidíme.
Pokud jde o termín vydání ALCHEMIST, tedy ARC Axxx grafik, zde Intel mluví o začátku roku 2022. Ovšem z mnoha dobře informovaných zdrojů jasně zaznívá, že v tom Q1 2022 se dočkáme tak maximálně oficiálního představení desktopových karet. Ale reálně se v rámci desktopu podívají na trh až v Q2, ne-li rovnou až v polovině roku 2022. Proč tak dlouho? Inu uvedení grafických karet Intel spíše komplikuje situaci pro výrobce karet dnes, než aby ji zlepšovalo. Už tak není dost materiálů a některých klíčových komponent pro výrobu současných AMD a NVIDIA modelů, a do toho přijdou ještě grafiky s Intel čipy? Takže místo dvou se o stejnou hromádku surovin musí dělit tři. Zástupci Intelu však přiznali, že očekávají problémy s dostupností a nejsou schopni garantovat bezproblémové uvedení v tomto směru. Ale jak podotýkají, to nejsou schopny dnes garantovat ani konkurenční firmy AMD s NVIDIA. Ovšem je smutné, že i Intel počítá se stávající situací a problémy ještě v tom Q2 2022. Neradostný výhled do dalších měsíců …
Pokud jde o použitelnost grafických karet Intel pro těžbu digitálních měn a tedy pálení energie ve velkém, tak podle všeho budou nejméně stejně použitelné, jako současné modely AMD a NVIDIA. Intel také potvrdil, že podobně jako AMD, se nebude snažit o nějaké cílené umělé omezování výkonu pro těžbu, protože to jednoduše nemá žádný funkční význam a jde to obejít. Speciálně když to opravdu chcete obejít. Žádné zámky a umělé překážky tomu nezabrání. Ostatně NVIDIA a její LHR grafiky a snížení těžebního výkonu, už jsou prolomeny a těží se na nich o 106 a pro většinu algoritmů navíc nikdy ani nefungovaly. Celé to omezování těžebního výkonu jen někdy, byla a je hlavně falešná marketingová hra NVIDIA na city a hloupost některých hráčů. Firma moc dobře ví, že tím vůbec nic neřeší, chce ale jen dobře vypadat, i když těžaři jsou její hlavní zákazníci dnes.
Konkurenční AMD tak už před časem jasně řeklo, že si na falešné pózy na zákazníky nehraje, a o umělá omezování těžby nebude ani snažit, protože to prostě z technického hlediska nelze funkčně realizovat. Raději se bude soustředit na maximalizaci snah, aby se herní grafické karty dostaly k hráčům, i za cenu že budou dodávky směřovat primárně do OEM a stavitelům sestav a méně samostatných karet klasicky do retailu. Přímo AMD dosud oficiálně na rozdíl od NVIDA neudělalo speciální těžební karty a neprodává ve velkém těžařům. Intel zdá se zaujal stejnou strategii, což těžko překvapí, když šéfem grafické divize Intelu a velkou část vývojářů tvoří bývalí pracovníci AMD :). Tedy těžbu nebude blokovat, ale zatím nevypadá, že by ji chtěl jako NVIDIA podporovat …, tak snad mu to vydrží.
Intel tlačí věci hlavně na poli software, kdy chce nabídnout vlastní „FSR/DLSS“ technologii s názvem XeSS a akceleraci různých aplikací atd. Intel to zkrátka myslí opravdu vážně se svými grafikami a chce zatopit zejména NVIDIA. Ta už je řádně vyděšená a ze zákulisí chodí zprávy, že se pokouší zvýšit tlak na výrobce karet, a znovu se mluví o legendárním „GPP“ a prakticky vydírání ze strany NVIDIA, které nepokrytě vyhrožuje těm výrobcům, kteří by chtěli grafiky Intel nabízet ve stejných provedeních svých nereferencí, ve kterých nabízí i karty s čipy NVIDIA. Ale o tom až jindy …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|