Vydání Battlemage pro mobilní platformu zrušeno. Osud Intel GPU je pravděpodobně zpečetěn.
Jak víte, velkolepé selhání Raji Koduriho, který v roce 2017 dostal prakticky volnou ruku a neomezený rozpočet, má důsledky. Po jeho nedávném vyhazovu v roce 2023, Intel výrazně přehodnotil plány kolem vlastních výkonných GPU, osekal všechno na dřeň, a dokonce zmenšil a osekal celou divizi. Poslední měsíce stávající grafická divize Intelu, která vyvíjí Battlemage a jeho nástupce Celestial a Druid, se snažila vystupovat sice podstatně střídměji, ale stále pozitivně. Nicméně nyní po nějaké době se vedení Intelu podívalo na výsledky práce grafického teamu, včetně potenciálu nových produktů. A když řeknu, že nikdo nebyl ani trochu nadšený tím, co jim grafický team ukázal, tak budu hodně zdrženlivý. Problémů je celá řada, tím hlavním je pochopitelně fakt, že grafická divize stála Intel na vývoji nových GPU od roku 2017 miliardy dolarů, ale žádné zisky nejsou v dohledu. A situace firmy jako celku není taková, aby si mohl dovolit dotovat tak ztrátovou divizi. Ostatně v minulosti uzavřel mnohem méně ztrátové divize, a to byl jako celek v mnohem lepší situaci.
Battlemage jako nástupce ARC zdaleka nedosahuje očekávání a slibů. Ale to není velké překvapení, jde o architekturu a generaci kterou udělal Koduri a jeho team. Současná osekaná grafická divize Intelu se snaží zachránit, co se dá. Ovšem Battlemage trpí stejnými problémy a nedostatky, jako ARC proti konkurenci. Je neefektivní, má nevyrovnaný výkon a bude mít zpoždění. Situace dospěla tak daleko, že Intel údajně zrušil vydání dedikovaných mobilních variant a dorazí jen pro desktop a téměř jistě to letos nestihnou.
I ta nejvýkonnější varianta navíc nesplňuje očekávání. Aktuálně to vypadá, že horko těžko bude výkonem v běžné praxi ve hrách soupeřit s RTX 4070 a RX 7700 XT, přičemž ale opět bude mít silové parametry a spotřebu o třídu vyšších stávajících modelů. Problém je, že pokud tyhle BATTLEMAGE karty dorazí až v roce 2025 na trh, v té době bude minimálně AMD už zase o generaci dál (RDNA 4) a stejně tak se bude blížit nová generace NVIDIA. Jinými slovy BATTLEMAGE grafiky dorazí prostě pozdě a nebudou konkurenceschopné prakticky v žádném ohledu, což nějaký velký business úspěch určitě nepřinese. Ostatně současné vedení grafické divize Intelu také o Battlemage příliš nemluví a rozhodně se nesnaží o nějaká nerealistická očekávání. Větší naděje vkládá do CELESTIAL, tedy další generace, který už nebyl v režii Raji Koduriho a jeho přeplaceného teamu malířů vzdušných zámků, ale je plně v režii současného teamu.
Jenže je otázkou, zda se nějakých výkonných CELESTIAL grafických karet nakonec dočkáme. V současné době stále probíhají práce na architektuře samotné, konkrétní čipy s konkrétními specifikacemi jsou vzdálená budoucnost s možným vydáním karet nejdříve koncem 2026! A to je nejoptimističtější varianta. Jenže je prostě otázkou, zda bude vedení firmy a její akcionáři ochotni dotovat ztrátovou grafickou divizi a vývoj výkonných herních GPU Intel další roky a spálit tedy další až miliardy dolarů bez náznaku návratnosti. Nikde totiž není napsané, že CELESTIAL bude konkurenceschopný vůči AMD a NVIDIA řešením, kdy v roce 2026/2027 budou na trhu RDNA 5 a ve vývoji bude RDNA 6 apod. Navíc u Intelu zdá se začali počítat a přichází na to, že herní GPU nejsou zrovna terno z pohledu ziskovosti, speciálně pokud jde o grafiky pod 1000 dolarů. a když tedy nejste v pozici současné NVIDIA. A to Intel rozhodně není a v dohledné době ani nebude.
Údajně tak Intel přehodnotil plány a ruší vývoj výkonných variant budoucích generací úplně. Vývoj CELESTIOAL, DRUID a dalších generací Xe architektur jako takových, probíhat nadále bude, ale prioritou bude vývoj malých variant, tedy malých čipů pro použití v čipletech. Tedy jako integrovaná grafika v rámci procesorů a čipletových platforem Intelu. Fakticky vše naznačuje, že Intel opět přestává s vývojem grafických karet a bude opět jen výrobcem integrovaných řešení. S ohledem na situaci Battlemage, který měl být poslední šancí pro původní grafickou divizi Intelu, to úplně nepřekvapí. Intel samozřejmě s vývojem GPU jako takových skončit nemůže, ale vývoj herních grafických karet zdá se stojí a padá s úspěšností Battlemage. A současný grafický team Intelu by musel ukázat něco úžasného s CELESTIAL, aby firma vývoj samostatných GPU nadále dotovala. V tuto chvíli tedy většina zpráv naznačuje, že vývoj samostatných GPU Intelu je minimálně nejistý, ne-li rovnou ukončený a vydání Battlemage samo o sobě také není zcela jisté …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|