Už oficiálně vám můžeme říci, jak to bude s AMD ATI Radeon a herní fyzikou a dalších věcech …
Že ATI ještě jako samostatná firma podporovala fyzikální pohon většiny současných her -systém HAVOK a počítala s jeho akcelerací přes GPU daleko dříve než NVIDIA koupila PhysX a vlastně než Intel koupil HAVOK, je známo. Jenže od té doby se udála řada věcí. V první řadě AMD koupilo ATI a po nějaké době ohlásilo, že s HAVOKem počítá i nadále. NVIDIA snažící se i prosazení vlastních technologií koupila konkurenční PhysX, který ihned integrovala do svých GPU a tak má dnes na tomto poli náskok. Nicméně Intel s AMD nezaháleli a aktuálně vám můžeme říci, jak to tedy bude dále …
AMD a HAVOK (Intel) platí i nadále. Nicméně HAVOK nebude jen výhradně AMD záležitost a ani AMD-ATI nemá zájem na exkluzivitě. AMD se hlásí k otevřeným standardům a AMD-ATI také jasně deklarovalo, že vymýšlet nějaký vlastní fyzikální engine, či GPGPU prostředí a snažit se jej prosadit, nemá smysl a nemá tedy ani v plánu a prostě čeká na to, co se stane standardem a to bude podporovat. Proč se tedy HAVOK přes GPU neobjevil na ATI Radeon už dříve? No protože se na příchod nějakého GPGPU standardu čekalo. Tím něčím je OpenCL, které se skutečně otevřeným standardem stal GPGPU platformy stal. K jeho podpoře se AMD-ATI hlásí už dlouho a NVIDIA se přidala oficiálně před nedávnem, kdy byl OpenGL schválen. NVIDIA CUDA a AMD-ATI Stream, což jsou víceméně stejné věci s dvěma názvy a navzájem nekompatibilním prostředím, tak budou nově podporovat OpenCL, takže nově vlastně bude jedno, zda vlastníte ATI nebo NVIDIA, protože by vám OpenCL aplikace akcelerovaná přes GPU měla jet na obou kartách. Toto uvádím záměrně, protože se to HAVOKU akcelerovaným přes grafickou kartu přímo týká.
HAVOK nově totiž bude postavený na OpenCL, tudíž jej bude možné akcelerovat jak na NVIDIA, tak na AMD ATI Radeon grafikách. Proč tedy konkrétně AMD a HAVOK mají užší spolupráci? No právě proto, že AMD nemá vlastní systém, který se naproti všem snaží prosadit a čekalo na standard, kterým se HAVOK přes OpenCL pravděpodobně stane. Má k tomu na rozdíl od NVIDIA PhysX všechny předpoklady. Právě fakt, že HAVOK bude pod OpenCL je jeho největší výhodou. NVIDIA samozřejmě bude HAVOK podporovat i na svých grafikách, ale v tichosti, protože má svůj PhysX, který nikdo kromě ní nemá a nepodporuje a na jiných grafikách než NVIDIA neběží. NVIDIA však o tom, že HAVOk se chystá běžet pod OpenCL a tedy že poběží všude i na jejích grafikách věděla a napnula všechny síly k prosazení PhysX. Proto jsme v posledních týdnech slyšely, že NVIDIA znovu podepsala podporu pro PhysX se SONY a nedávno i s Nintendem pro Wii. NVIDIA se zoufale snaží o prosazení PhysX, protože je jasné, že letos se začne lámat chleba. Na jedné straně HAVOK akcelerovaný přes GPU, běžící všude, kde je OpenCL (což je téměř opravdu všude), na straně druhé je tu její PhysX, které má dnes výhodu toho, že je zdarma (i když u HAVOK pod OpenCL je otázka, zda nebude také téměř zdarma, určitě bude pro některé partnery) a má jistý náskok protože se v podobě akcelerované fyziky přes GPU už v některých hrách vyskytuje. NVIDIA se o prosazení PhysX na grafiky AMD-ATI snažila, ale podmínila to přijetím CUDA, což bylo a je pro AMD-ATI nepřijatelné. Že NVIDIA CUDA není nezbytnou nutností pro podporu a fungování PhysX, dokázalo licencování na SONY PS3 a Nintendo Wii. V prvním případě je PhysX akcelerované přes IBM procesor a v druhém případě také a dokonce se v dané konzoli nachází ATI Radeon grafický čip. AMD-ATI sice nikdy podporu PhysX neomítlo, ale v této chvíli to vypadá, že k ní už nikdy nepřistoupí.
Nakonec rozhodnou herní vývojáři. Na straně jedné je tu PhysX, které se NVIDIA snaží procpat horem spodem, dává jej dokonce zdarma, problém ale je, že pokud má hra vyjít na všechny platformy, na ATI Radeon prostě PhysX nepoběží, což pro hru automaticky znamená na trhu problémy, protože samozřejmě nelze jen tak znevýhodnit zákazníky s ATI Radeon Grafikami. Na straně druhé je tu HAVOK na otevřeném standardu OpenCL běžící vlastně na všem, který má teoreticky stejné možnosti jako PhysX, a který poběží na ATI i NVIDIA grafikách. V neposlední řadě je tu i váha podpory. Na straně HAVOKu stojí AMD-ATI, jejíž čipy se nacházejí ve dvou ze tří herních konzolí (a počítá se s ním i Xbox nové generace) a na cca polovině herních PC, taktéž Intel stojící za platformou x86, grafickými čipy a v neposlední řadě i Larrabee, které HAVOK akcelerovat 100% bude. Za velké plus můžeme považovat i samotné OpenCL, na kterém HAVOK staví, a které je všeobecně přijímáno. Naproti tomu je tu jen NVIDIA s PhysX, které je dnes pokročilejší, co se možností týká, ale otázka, je, co bude za rok, až se na HAVOK zaměří více vývojářů. To, že SONY a Nintendo Wii podpořili podporou PhysX neznamená exkluzivní podporu pro PhysX, podporovat budou i HAVOK OpenCL, protože je to pro ně výhodné s důležité.
AMD-ATI už předvedlo HAVOK OpenCL na svých grafikách a první dojem je velice kladný. Ty nejdůležitější efekty fungují a samozřejmě díky silně výpočetně zaměřené architektuře ATI RV7xx bez nejmenšího problému. V současnosti ale nejsou možnosti HAVOKu na GPU tak propracované, jako PhysX (týká se hlavně akcelerace kapalin apod.), ale je to jen otázka času a dalšího vývoje, který bude rychlý. Není znám důvod, proč by zanedlouho neměl HAVOK umět vše, co dnes umí PhysX.
Výše uvedené věci jsou důvodem, proč jsem v minulosti tvrdil, že PhysX nemá budoucnost. Rozhodně to není kvůli fyzice přes GPU samotné (tuto technologii naopak velmi podporuji), natož firmě NVIDIA (ta navíc není tvůrcem PhysX). PhysX jsou jistě zajímavé a dost práce se kolem nich udělalo, ale osobně pokládám PhysX za zbytečné, když je tu starší a rozšířenější HAVOK, který má větší podporu a pokud by byl zájem, tak může umět vše. Dnes už veřejně prezentovatelná fakta tomu dávají za pravdu. Zájem je a podpora tedy roste. PhysX to měly spočítané v době, kdy se je nepovedlo prosadit jako jednotný fyzikální GPU standard – pokud by je AMD-ATI přijalo spolu s NVIDIA, asi by mohla být situace dlouhodobě trochu jiná a boj HAVOK vs PhysX delší. Takhle si myslím, že fakt, že HAVOK je OpenCL a podporovaný na ATI i NVIDIA a všude jinde, je to, co nám chybělo ve vývoji GPU fyziky a to, co je jedinou možnou budoucností fyziky akcelerované přes GPU. NVIDIA se sice bude ještě nějakou dobu snažit prosadit draze koupený a vyvíjený PhysX, ale HAVOK má podle mě všechny předpoklady, aby poměrně rychle možnosti PhysX dohnal a nakonec donutil NVIDIA, která je na PhysX sama, to vzdát, navíc když i na jejích grafikách HAVOK pojede a NVIDIA si nemůže dovolit jej nějak penalizovat a zvýhodňovat ATI grafiky.
Každopádně je kolem herní fyziky po tomto týdnu poměrně jasno. HAVOK pod OpenCL akcelerovaný přes grafiky je zde. AMD-ATI jej bude viditelněji podporovat už u nového HD 4890.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|