Strana 1 z 2
- INTEL s AMD proti NVIDIA. Intel chce vlastní výkonné
„VEGA“ GPU! Raja Koduri součástí dohody
Vypadá to, že dohoda mezi AMD a Intelem je podstatně zajímavější, než se zdálo. Teno týden je opravdu plný překvapení a změn. Dosud byla situace taková, že INTEL, AMD a NVIDIA, stály víceméně samostatně, kdy v řadě oblastí jsou však produktově na sobě závislé. INTEL až do nedávna měl před lety vynucenou licenční dohodu s NVIDIA, z čehož výrazně profitovala právě NVIDIA, a to nejen přímými platbami od Intelu, ale také tím, že upřednostňování spojení Intel a NVIDIA v různých počítačích ze strany výrobců bylo nepřehlédnutelné. Proti tomu stálo samostatné AMD, které vždy mělo nejlepší integrované grafiky na trhu, ovšem s výkonem CPU to bylo horší (což se ale nově už výrazně mění). Stejně tak AMD mělo většinou nejlepší mainstreamová samostatná řešení a rozhodně konkurenceschopná high endová řešení, ovšem díky omezenému rozpočtu, fakticky neexistujícímu marketingu, NVIDIA snadno v prodejích AMD poráželo a poráží. Jak Intel, tak AMD však poněkud podcenily nástup HPC, AI apod. Takže NVIDIA na tomto finančně velmi zajímavém poli má zjevný a velký náskok.
AMD se teprve letos s uvedením výpočetně orientované architektury VEGA podařilo nabídnou velmi konkurenceschopné HPC řešení, ovšem zůstává problém ve značně omezeném rozpočtu s jeho reálným prosazení na trhu. Intel na druhou stranu fakticky zastavil vývoj svých HPC a vlastně i grafických řešení, protože se poněkolikáté dostal do slepé uličky a jednoduše jeho výtvory přes poměrně velké investice nedokáží s konkurencí držet krok. Jak AMD, tak hlavně NVIDIA jsou se svými výkonnými GPU prostě v jiné lize. Zatímco na poli integrovaných grafik to Intelu moc nevadí, a tak se v nějakém velkém vývoji ani neangažuje, protože dokud bude jako výrobce CPU dominovat, má své na tomto poli jisté i v oblasti integrovaných grafik, na poli HPC je ze svého počínání nešťastný a úspěch NVIDIA mu rozhodně nedává spát a už vůbec není nadšený z toho, že NVIDIA, kterou nyní považuje za asi největší konkurenci, a která ostře často vystupovala proti němu, se na jeho platformě ještě vozí.
- Nastává změna? Intel a AMD proti NVIDIA?
Vypadá to ale, že věci se změní. Tento týden oznámily Intel a AMD dohodu o společném produktu, což mnozí označují, jako že peklo zamrzlo. Od začátku bylo jasné, že za celou věcí je ještě mnohem více. Evidentně byl součástí dohody i fakt, že šéf grafické divize AMD Radeon přejde pod křídla Intelu na fakticky tutéž pozici. Pokud si někdo myslí, že Intel jednoduše přebral Raju Koduriho AMD, tak to je velmi naivní pohled. Zcela určitě by to nebylo prakticky možné, protože Raja ve své pozici byl určitě pod smlouvou ohledně působení v konkurenční firmě apod. Intel i Raja by podobným krokem zcela jistě spustili lavinu soudních žalob, o což evidentně nemá žádná ze stran zájem, tím spíše že dobré vztahy s AMD jsou pro Intelu i Raja důležité. Bez přímé dohody AMD a Intelu by podobný přechod nebyl vůbec možný, natož takhle rychlý, hladký a evidentně přesně načasovaný s oznámeními obou stran.
Je téměř jisté, že Intel nyní využívá licence k nutným grafickým technologiím od AMD na místo NVIDIA, protože bez nich by nemohl některé své produkty ani prodávat. Nad to se obě firmy dohodly na spolupráci, jejímž cílem je jednak výrazně optimalizovat konstrukci a možnosti hlavně mobilních PC spojením výkonného CPU, GPU i HBM do jednoho celku, čímž je již ohlášený nový produkt, který kombinuje 4jádrový/8vláknový procesor Intel s VEGA 11 grafickým čipem a 4GB HBM2. Toto spojení by mělo podstatně zabolet konkurenční NVIDIA, protože by výrazně eliminovalo i klasické mainstreamové grafiky hlavně v mobilní oblasti. Tedy všechno, co NVIDIA nabízí až téměř do úrovně GTX 1060 řešení. AMD zcela určitě chystá stejný SoC produkt (pravděpodobně i s výkonnějším GPU) i s vlastním procesorem, ovšem spolupráce s Intelem mu umožní skutečně získat výraznou část klasického grafického mainstreamového trhu, tedy oblast, kde Intel a AMD konkurencí nejsou a nebudou. Intel tak pomůže AMD proti NVIDIA na významné části grafického trhu, současně s tím získá efektivní konstrukci, kterou by bez AMD neměl.
Z pohledu AMD je to sice částečně vzdání se výjimečného produktu, který by AMD mohlo nabízet jen samo (výkonné SoC), ovšem realisticky AMD tímto krokem jen získá, protože kromě svého podílu, který vždy bude mít s podobným řešením, bude nově těžit i z podílu Intelu, který doteď zaujímala NVIDIA se svými GPU. Takže pro obě firmy je to jednoznačně win-win dohoda. V oblasti integrovaných grafik obě firmy zůstanou konkurencí, ovšem tady si konkurují spíše CPU než jeji grafické části a Intel nejeví žádný velký zájem na tom, aby AMD konkuroval co do schopností a výkonu těch integrovaných grafik a jde mu především o co nejnižší spotřebu jeho grafik a tedy použitelnost tam, kde na výkonu vlastně ani nesejde a na to jsou i současné Intel grafiky prostě dobré dost. Kde se však AMD s Intelem nově budou potenciálně utkávat, je high end a hlavně HPC!
AMD evidentně výměnou za spolupráci a dohodu s Intelem pustilo svého šéfa grafické divize do Intelu. Jinak si nelze hladký a rychlý přechod velmi cenného inženýra do téže pozice mezi konkurenčními firmami vysvětlit. Na Intel totiž udělal Raja Koduri velký dojem. Dokázal totiž u AMD něco, co se Intelu už 2x nepovedlo!
- Raja má pro Intel vyvinout jeho vlastní „VEGA“
– konečně high end GPU od Intelu?
Intel už se 2x pokoušel vyvinout vlastní samostatné GPU. Pokaždé to naprosto ztroskotalo. V posledních letech pak Intel v rámci své strategie, kdy se chce přeorientovat z PC na HPC a výpočetní oblast, téměř zrušil svou grafickou divizi. Nechal ji jen na nezbytném minimu, a podle toho vypadal vývoj, ovladače atd. Intel zkrátka veškeré své snahy o GPU vzdal. Jenže v posledních 2 letech zaznamenal také velký nástup HPC, výpočetní segment a AI, pro která se Intel snažil vyvinout výpočetní řešení založené na svých CPU. Jeho produkty však těžce zaostávají zejména za NVIIDA, kdy Intel prostě už pochopil, že jít na to s GPU technologií je prostě lepší.
Teď ale najít správného člověka. A našel toho nejideálnějšího. Raja Koduri totiž udělal u AMD přesně to, co chce a očekává Intel. Raja se svým teamem znovu vybudoval za posledního 4,5 roku v podstatě od nuly grafickou divizi AMD a přeorientoval ji výrazně na HPC, kdy VEGA je výsledkem jeho práce. GPU produkt, který je primárně orientovaný na výpočty. Ačkoliv se najdou tací, kteří budou označovat VEGA za fail, každý, kdo situaci trochu rozumí, tak vám řekne pravý opak. VEGA je velmi dobrý v mnoha směrech i nejlepší produkt, naprosto jasně cílený, posouvající výrazně možnosti a technologie a v mnoha směrech výkonnější a efektivnější, než co ve stejné velikosti a ceně dokáže nabídnout NVIDIA! Ano, VEGA je i herní grafika, ale Raja jednoznačně VEGA orientoval hlavně jako výpočetní řešení.
Raja a jeho VEGA navíc Intelu imponuje proto, za jakých skromných podmínek vznikla. V podstatě na zelené louce s minimálním rozpočtem. To je přesně situace, ve které je grafická divize Intelu! Jeho grafická divize téměř neexistuje, takže zelená louka a Intel chce výkonné GPU pro HPC segment, tedy chce „svou VEGA“! Raja Koduri má za úkol u Intelu tedy úplně to samé, co měl za úkol u AMD. Rozdíl je jen v tom, že Intel mu dá mnohem větší rozpočet než u AMD a nepožaduje univerzální grafické řešení, ale chce hlavně výpočetní GPU pro HPC, které pokud bude použitelné i co by herní GPU, tak ano, Intel klidně vydá i herní grafiku! Přesně to Intel také oficiálně s nástupem Raja Koduriho oznámil.
|