Žádné skutečné vydání grafik v Q1 ani v Q2! Podle několika zdrojů bude úspěch, když vyjdou do Q4.
Situace kolem grafických karet Intel se nadále vyvíjí. A to nikoliv dobrým směrem. Je to pár dní, co jsem vás informoval o velkých problémech a dalším zpoždění, které grafické karty Intel ARC DG2 generace nabírají. Jenže situace je mnohem horší, než jsme doposud byli informováni. Minulý článek jsem ukončil zajímavou informací, že oficiální zdroje Intelu začínají v zákulisí mluvit a hlavně „leakerům“ podsouvat informace o příští generaci grafik Intel. Tedy BattleMage, o kterém mluví ve velkých superlativech, což je divné hlavně proto, že dosud stále nevyšla ARC série, o které naopak přestávají u Intelu mluvit zcela. A to je dost alarmující …
Obvykle tohle totiž znamená jediné = velké problémy! Tedy nenaplnění plánů, problémy s produktem a tedy snaha předběhnout a řídit nutnou krizovou komunikaci. Především ale odvést pozornost a soustředit zájem hlavně investorů na to, že tady to sice nevyšlo, ale co nevidět tady bude něco dalšího a lepšího …
- Intel ARC má půl roku zpoždění! A nestihne to prý ani v Q2,
i když oficiálně tvrdí Intel něco jiného
Hned z několika na sobě nezávislých ale velmi dobře informovaných zdrojů zaznívají stejné informace. Intel a jeho ARC DG2 grafiky mají obrovské funkční problémy, které znemožňují jejich vydání na trh. Karty DG2, tedy druhé generace samostatných GPU Intelu. Předcházet jim měla první DG1 generace (Xe karty), jež měly být uvedeny na trh v Q3/Q4 2020. Jak ovšem víme, Intel celou původní DG1 potichu zrušil a doufal, že si toho nikdo nevšimne. Dokonce kvůli odvedení pozornosti změnil i názvy a místo Xe grafik přišel s ARC označením a dalšími změnami, aby se na to, že zase nesplnil sliby a plán, rychle zapomnělo. Z DG1 zůstal jediný ultra low end čip, který sloužil na kartách vývojářům SW a ovladačů pro grafiky Intel. DG2 v podobě Intel ARC série tedy měla být tou první, která na trh dorazí, a Intel se dušoval, že 100% a naprosto určitě vyjdou na konci roku 2021 … Takže na CES 2022 přišel s novým slibem, vydání do konce Q1 2022. Nyní je tu nová sada slibů, které se ale podle zákulisních dosud velmi spolehlivých zdrojů v realitě na trhu nenaplní:
ARC grafiky měly být dávno na trhu, a to od přelomu Q3/Q4 2021. To byl původní plán pro DG2 generaci, kdy Intel měl být první a hlavní výrobce, který měl využívat 6nm TSMC výrobu. Jenže Intel start ostré výroby svých čipů neustále odsouval. A odsouvá jej stále! Takže AMD nakonec získalo velkou část kapacit 6nm a odstartovalo na nich výrobu nejen nové generace RYZEN 6000 APU, ale také prvního čipletového GPU na světě v podobě výpočetního CDNA 2 řešení, a poté i klasického Radeon NAVI 24, co by vůbec prvního běžného 6nm GPU na světě. Ačkoliv měl Intel přístup k té samé výrobě, tak jeho produkty stále nejsou na trhu.
Výroba grafických karet Intel ARC série je stále výrazně tlumena, nejede ani zdaleka v kapacitách odpovídajícím brzkému uvedení produktů na trh. A nejede ani zdaleka v počtech, které by odpovídaly velikosti Intelu. A to z důvodů, že Intel má značné problémy s doladěním a funkčností ARC karet. Zoufale se snaží dotáhnout věci alespoň v případě základních mobilních variant, protože je OEM partnerům pro notebooky slíbil a oni s nimi natvrdo ve svých plánech a propočtech výroby počítají. Desktopové karty jsou prakticky na druhé koleji a bylo mě jasně všemi zdroji řečeno, že jejich vydání v mnoha dalších měsících plave na vodě a v zákulisí se objevují informace, že jejich vydání bude odloženo až možná do Q4.
Ano, čtete správně. Desktopové herní Intel ARC grafické karty, které měly vyjít na přelomu Q3/Q4 2021, tak nevyjdou v Q1, ale reálně ani v Q2! Ba dokonce je prý stále více reálné, že to nestihnou ani v Q3!!! Problémy jsou tak velkého rázu, že budou zapotřebí měsíce dalšího vývoje a testování. Začíná to tedy vypadá, že pokud to grafické karty Intel ARC stihnout na pulty obchodů v Q4 2022, že to samo o sobě bude úspěch. Takže jen roční zpoždění této generace a 2 roky zpoždění prvních herních Intel grafiků celkově ..,
- V čem je problém? Tak nějak ve všem …
Část problémů už jsem odtajnil v minulém článku. Problém není výrobního rázu. Tedy ve smyslu, že není ani u 6nm TSMC produkce (ostatně ta pro AMD chrlí velké množství 6nm čipů hned několika druhů). Problém není ani na straně vlastní fyzické výroby grafických karet. Problém Intelu ARC je pouze a výhradně problém Intel ARC DG2 a Intelu obecně …
Za největší problém lze považovat ovladače a obecně software. Přes několikaletý vývoj a rekordní množství zapojených vývojářů, kdy Intel má na to více lidí, než AMD s NV dohromady, se nepodařilo stále dostat SW pro grafiky do použitelného stavu tak, aby se to dalo vydat na trh. Intel ARC vykazují slušnou funkčnost v novějším DX12, ale ani tam nejsou stále zcela bez problémů. Jejich výkon v reálných hrách zaostává za výkonem v některých umělých výkonových benchmarcích, a to dost výrazně.
Naprosto katastrofální je ale výkon a obecně fungování Intel ARC GPU v čemkoliv, co není DirectX12. Což je ohromné množství SW a hlavně her. A nemůžete prostě vydat herní grafickou kartu s tím, že na krabici napíšete: „hrajte jenom ty a ty DX12 hry, v ostatních tahle karta nefunguje“. Uživatelé, novináři i investoři by vás za takový PC produkt sežrali zaživa. A právem. Intel jednoduše narazil na letitý problém a „špinavé tajemství“, se kterým se AMD a NVIDIA potýkají celou dobu své existence.
S línými neschopnými vývojáři a vydavateli her, kteří vědomě vydávají hry rozbité se základními chybami, nedodržující funkční standardy a kašlající na opravy a vyladění před vydáním. Ovladače AMD i NV mají speciální SW vrstvy, které se ty chyby snaží detekovat a obcházet a díky tomu jakž takž ty v jádru technicky rozbité hry chodí. Velký problém to byl speciálně u DirectX9, 10, 11. Výrazně se situace zlepšila až s nástupem DX12, které se více než inspirovalo u AMD MANTLE (dnes API VULKAN), kde AMD navrhlo zásadní věcí, které neumožňují jednoduše některé chyby a zásahy vývojářů her, a tím pádem AMD a NV nemají „tolik práce“ s laděním ovladačů pro hry. Což je i důvod, proč Intel ARC šlapou pod DX12 relativně dobře. Jenže Intel GPU prostě musí šlapat i pod DX11 a staršími DX/OpenGL apod. A to nešlapou. Stabilita je obrovský problém, karty a SW neustále „padají“, protože Intel prostě musí vyřešit a adresovat ve svých ovladačích obrovské množství chyb, které většina her z posledních 20ti let má a zajistit, aby jeho GPU dokázalo fungovat. Problémem je i výkon, který je v případě ARC architektury prý i o desítky % horší, než v DX12 (i tam je nevyvážený), což je také velká potíž.
Bohužel zdaleka ne jediná. Intel má ale také hardwarové problémy. Jeho DG2 GPU nedosahuje u finálních verzích provozních vlastností, se kterými se počítalo. Na plánovaných taktech je příliš vysoká spotřeba, a tedy i zahřívání, což lze vyřešit samozřejmě snížením taktů, i za cenu nižšího výkonu atd. Což ovšem Intel prostě nutně nechce a snaží se to obejít. Velký problém je to hlavně pro na Q1 slíbené mobilní varianty, kdy 6nm/7nm grafiky AMD ale i 8nm grafiky NVIDIA jsou údajně stále znatelně efektivnější než 6nm Intel ARC a především výkonnější, kdy současný výkon Intel ARC není ani zdaleka tam, kde jej Intel očekával a sliboval výrobcům OEM. Intel tak hodně bojuje o každý MHz, ale ta křivka spotřeby a s tím souvisejícího zahřívání, který každý MHz navíc znamená, je extrémní.
Nicméně tohle lze prostě vyřešit tak, že karty holt nebudou dosahovat plánovaného výkonu, nejde tedy o problém, který by za každou cenu brzdil vlastní vydání těchto karet na trh. SW a ovladače jsou hlavním důvodem, proč je vydání finálních ARC karet odsouváno, protože prostě firma jako Intel nemůže v tomhle stavu polo-funkčnosti vydat katy do rukou běžných uživatelů, co by konkurenta stávajícím AMD a NVIDIA kartám s jejich úrovní SW a ovladačů.
- Intel evidentně ví, že ARC mají potíže
– slibuje jich nově jen 4 miliony za celý rok!
Fakt že to Intel to s ARC Alchemist generací nevidí růžově, pro znalé věci přiznal i v těch nejnovějších slidech. V jednom se totiž mluví o 4 milionech dodaných karet za celý rok 2022. Ač to některým může znít jako velké číslo, v realitě trhu neintegrovaných grafických karet je naprosto směšné! A jasný důkaz že Intel ARC jsou téměř jistě „FAIL“. Pravda totiž je , že AMD s NVIDIA za celý rok 2021 dodaly přes 93 milionů neintegrovaných grafik pro mobilní + desktopová PC. A podobné číslo se očekává i letos. 93 milionů v rámci nichž se bavíme i o milionech grafických karet s opravdu obřími GPU jako NAVI 21 nebo NVIDIA GA102 či dokonce statisíce karet typu AMD Instinct CDNA nebo AMPERE A100 s ještě většími čipy. Intel ale nic podobného v ARC sérii nemá. Tu tvoří jen malý slabý ultra low endový model DG2-128 a maximálně mainstreamový střední model s čipem DG2-512.
A dohromady má Intel v plánu nabídnout za celý rok jen 4 milionů kusů těchto nenáročných nevýkonných grafických karet? V segmentu, který normálně tvoří velké desítky milionů karet?! Jestli tohle není přiznání problémů ARC generace, tak už nic, tím spíše že jsou to jen odhady. Navíc plány Intelu se jen zřídka naplňují. Obvykle končí mnohem hůře v praxi. Takže ty 4 miliony jsou nejspíše hodně optimistické. Každopádně i kdyby tohle Intel letos nabídl, tak by na konci roku měl maximálně 4% podílu na trhu, což je směšný výsledek vzhledem k tomu, co ho vývoj DG1 a DG2 stojí, co sliboval a především vzhledem k tomu co nám stále slibuje: „miliony herních grafik do rukou hráčů už brzy“. DG2-128 není herní GPU a to bude zcela jistě tvořit drtivou většinu z těch dodaných ARC karet.
4 miliony za 3/4 roku převážně ultra low endových DG2-128 a z toho jen statisíce velmi průměrných mainstreamových DG2-512 v žádném případě na trhu nic nerozhýbou a v žádném případě nejsou tím, co Intel sliboval. Tím spíše, že podle odhadů více než 80% z toho počtu budou mobilní OEM. Intel evidentně nemá v DG2 ARC generaci ve formě klasických slíbených herních grafických karet žádnou důvěru a nevěří, že na trhu uspěje. Protože 4 miliony kusů za celý rok 2022, speciálně pro firmu velikosti Intelu, je sakra málo. 40 milionů za 2022 měl být minimální cíl, pokud by bylo s ARC vše v pořádku, tak jak to Intel dosud malovat …
- Je Intel s GPU v problémech?
Ano … ale sleduje hlavně dlouhodobé cíle.
Intel investuje do GPU dnes mnohem víc než AMD a NVIDIA dohromady, přetáhl z obou společností, ale i mnoha dalších, obrovské množství lidí. Má mnohem větší SW team atd. Nicméně jeho plány, jako prakticky všechny plány, které Intel v posledních mnoha letech měl a prezentoval, prostě opakovaně nevychází. Recept na řešení se u Intelu proti minulosti pranic nezměnil. Prostě na to hodí obrovské absurdní množství peněz a lidí, které si AMD ani NV nemohou dovolit. Zda to bude korunováno úspěchem? Ne nutně. Ostatně AMD je důkazem, že i s rozpočtem na úrovni kapesného na svačinu užšího vedení Intelu, lze vyvinout a dodat na trh procesory které jsou ve všech ohledech výrazně lepší než ty od Intelu a současně mít k tomu i supervýkonné GPU.
Nicméně je zde také slušná šance, že Intel nakonec těmi kamiony naloženými penězi tu zeď prorazí a přijde se slušným produktem. To ale podle všeho nebude ARC série grafik. Tady už se nedá moc zachránit. Podle všeho jsou Intel DG2 ARC jednoduše nekonkurenceschopné vůči AMD/NV efektivitou i výkonem a zatím kvůli stavu SW je prostě ani nelze pustit do prodeje. Což je obrovský problém hlavně pro mobilní platformu, kdy s nimi OEM výrobci počítali. A jsou z nich dost nešťastní, protože osazením Intel ARC GPU do mobilního PC místo AMD/NV, uděláte svůj celý NB prostě horší s potenciálními problémy pro uživatele. Desktopové varianty jsou pak odsunuty na vedlejší kolej a bude úspěch, pokud to na trh stihnout během léta, a nikoliv až v Q4, jak některé poslední informace naznačují. Navíc situace na grafickém trhu by mohla vypadat v Q4 2022 úplně jinak než dnes, a Intelu by tak nestačilo k úspěchu jen nabídnout grafiky a automaticky by se prodaly jako doposud.
Nadcházející generace Intelu, tedy Battlemage je prý výrazně lepší co do výkonu, ale efektivita je údajně stále výrazný problém. Navíc přes velké řeči o tom, že bude konkurovat high endu AMD a NVIDIA, jsou všichni v v zákulisí (i u samotného Intelu) dost skeptičtí, že by Battlemage stačil RTX 4080/4090, natož aby stačil na čipletové AMD Radeon RDNA 3 (NAVI 31) na RX 7900XT, které má údajně skutečně reálný herní výkon až 2,7x vyšší proti Radeon RX 6900 XT. Prakticky neexistuje nikdo, kdo by věřil tomu, že by Intel s DG3 (Battlemage) dokázal regulérně něco podobného nabídnout.
- Síla Intelu není v technologiích a lepších produktech.
Síla Intelu byla a je: „nás mnoho“.
Pravda, on totiž ani nutně nepotřebuje (ale chce) lepší GPU než konkurence. Jak dlouhodobě říkám a vidíte to na trhu sami, síla Intelu nikdy nebyla v tom, že by měl vždy nutně nejlepší produkty, natož lepší technologie apod. Vlastně Intel velmi často neměl nejlepší technologie, nejlepší výkon, natož ceny apod. Síla Intelu je prostě v tom, že „jich je hodně“. Tedy v enormních kapacitách produkce, které nemůže konkurence s případně lepšími produkty prostě konkurovat a obsadit tak trh. Intel je jednoduše nepostradatelný. A i kdyby dnes jeho CPU stály 5x tolik co ty od AMD a byly 5x horší, stejně jich prodá bez práce víc, protože AMD nemá kapacity výroby na obsluhu celého trhu. To je skutečná síla Intelu a důvod proč je v tam kde je. Na tom, jaké jsou nebo nejsou jeho produkty ve srovnání s konkurencí, prostě vůbec nezáleží, protože skutečné konkurenční prostředí na trhu, kde působí Intel, neexistuje. Intel prostě stejně jako u svých CPU potřebuje mít jen funkční použitelné GPU, jedno že budou horší než ty od AMD a NV a za horší ceny. Většina PC trhu je tvořena OEM počítači a tam nerozhodují uživatelé jako zákazníci, ale rozhoduje většinově Intel o tom, co vůbec bude zákazníkům nabízeno, protože jen Intel dokáže vyrobit tolik CPU, že ovládá dnes zhruba 75% trhu, ačkoliv má v mnoha oblastech výrazně horší procesory než AMD dnes. Cíl Intel je nabídnout Intel CPU + Intel GPU, vystrnadit hlavně NVIDIA ze své platformy a na tom dlouhodobě pracuje. To je jeho cíl. A hází kolem sebe vagóny peněz na to, jej dosáhnout … s Intel ARC to nejspíše nevyjde, Battlemage by už mohl být schopnější a udělat větší díru na trhu atd.
Intel ví, že nemá ani moc na vybranou. Mít GPU a kompletní platformu je naprosto zásadní na klasickém ale hlavně HPC trhu. A AMD mu hlavně v serverech a HPC dělá velké starosti, protože kompletní platformu jako jediné má a nabízí, nyní ještě posílené akvizicí Xilinxu. Intel ji chce a nutně potřebuje také. Proto se na GPU vůbec vrhl.
Samozřejmě kdyby mohl, tak by dávno NVIDIA i AMD koupil, jak to ostatně Intel dělá kdykoliv potřebuje nějakou technologii. Ale pochopitelně to by v životě neprošlo přes antimonopolní úřady, takže Intel prostě musí udělat svoje GPU a koupil si na to u konkurence vše co se dalo, včetně bývalého šéfa vývoje GPU u AMD, technologického šéfa vývoje GPU technologií u NVIDIA a mnoho dalších jejich kolegů … Intel GPU prostě budou věc. Jednou …
Letos však určitě na 99% mizerná, ale v dalších generacích by se to mohlo/mělo zlepšit. Ostatně pokud by ty obrovské peníze, které do toho Intel sype, nepřinesly kýžený výsledek v podobě plně konkurenceschopného Intel GPU, byla by to obrovská blamáž a dost zásadní problém pro Intel z hlediska konkurenceschopnosti jeho platformy jako celku. Jinými slovy, Intel mohl selhat s DG1, může selhat i s ARC DG2, ale nesmí stejně selhávat donekonečna … takže zatím stále není nic rozhodnuto, ačkoliv pokud jde o ARC grafiky, tady bych snížil očekávání na úplné minimum, kdy v tuto chvíli nelze zcela vyloučit ani to, že nakonec vůbec pro běžný trh dorazí v omezené míře a výrazně později …
Každopádně herní Intel grafiky evidentně neuvidíme na trhu dříve jak v druhé polovině roku 2022 a to jen pokud Intel vyřeší nemalé potíže, které přitom ve stejném duchu z velké části řeší už několik let …sám přitom evidentně moc nečeká, protože kolik z těch 4 milionů plánovaných kusů ARC série bude ve formě klasických herních ARC DG2-512 herních karet? Nic co by vlastně stálo za řeč vedle mnoha desítek milionů herní grafik, které na trh letos valí AMD s NVIDIA ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|