Battlemage je prý již hotový po HW stránce, firma pracuje hlavně na další generaci, CELESTIAL.
Společnost Intel a její nesplněné sliby, nesplněné termíny a výrazně horší realita proti slibům, je dnes už koloritem. Prakticky se stalo jistoto, že cokoliv firma slibuje, tak nesplní. A tak můžeme na aktuální oficiální přísliby kolem nové generace Intel grafik, hledět s pochopitelným despektem.
Nicméně Intel se zbavil části teamu, který ty problémy a nereálné sliby dělal a neplnil. Kromě Raji Koduriho vyhodil i prolhaného Ryana Shrouta, takže za nyní zredukovanou grafickou divizi nyní mluví téměř výhradně jen Tom Petersen, který se více drží reality a faktů. Neslibuje tedy vyloženě nesmysly. Jeho vyjádření bývají a jsou stále prostě opatrnější.
Takže sice sám potvrdil chystané vydání nové, fakticky již třetí generace samostatných GPU společnosti Intel, kterou známe pod označením BATTLEMAGE, ale ohledně přesných termínů a slibů měsíce dopředu, příliš sdílný nebyl. Na rozdíl od některých dnes už upravených roadmap jeho již bývalých spolupracovníků, řekl narovinu, že doufá, že stihnou vydání před CES 2025, tedy ještě v roce 2024. Ale jistý si tím v tuto chvíli prostě není. Nicméně údajně prý pracují hlavně na SW a ladění, po HW stránce je většina věcí hotová, a drtivá většina HW GPU teamu Intelu pracuje už na čtvrté generaci Xe, tedy CELESTIAL, se kterou by se chtěl Intel podívat i do high endu.
- Xe3 HPG Battlemage (B série grafik Intel)
Samozřejmě Petersen nebyl nijak konkrétní, pokud jde o nějaké parametry nebo výkonová očekávání ohledně nové generace produktů. Nicméně jeho obecná vyjádření korespondují s tím, co já slyším ze zákulisí a z úniků dat.
V tuto chvíli Intel připravuje dvě varianty řešení. Větší BCM-G10 a menší BCM-G21. Došlo k určitým architektonickým změnám proti současné již dva roky staré ACR generaci, zejména úpravě struktury jednotek. Firma také pracovala ještě na opravdu velkém řešení, ale jeho uvedení na trh bylo zrušeno, takže v tuto chvíli jsou HW a SW dodělávány jen produkty založené tedy na dvou řešeních.
G21 bude vyloženě low end, tedy nic moc zajímavého pro hráče, Intel s ním chce hlavně postupně vystrnadit NVIDIA GPU z jeho mobilní platformy. Samozřejmě nás tedy více zajímá větší G10. Jak víte, tak ani v BATTLEMAGE, tedy již třetí generaci herních Xe grafik Intel, nebude high end. G10 by v TOP variantě mělo mít 56 XE jednotek a 192-bit sběrnici. Mluví se také o 512MB ultra rychlé „Adamantine cache“, tedy zjevně okopírovaný koncept Infinity Cache AMD v RDNA GPU. Nicméně jestli jsem správně pochopil úniky, má jít o extra čip navíc, nevím jestli vrstvením nebo prostě čipletově, každopádně by ta cache neměla být součástí toho jinak monolitického čipu.
Každopádně by tohle GPU mělo mít kolem 3GHz taktů a má používat 20GHz GDDR6 paměti, a to maximálně 12GB. Vyráběno má být 4nm (N4) u TSMC. Pokud je mi známo, samotný čip je hotov po HW stránce. Intel nyní ladí jen specifikace jednotlivých grafických karet, které jej budou používat a zejména ladí SW, protože to je jeho velký problém. Grafiky Intel když fungují, tak na tom nejsou špatně ve srovnání s cenově srovnatelnými kartami AMD/NV. Tedy ignorujeme-li mnohem vyšší spotřebu Intel řešení. Bohužel je tu ten problém, že v řadě her Intel prostě nefunguje dobře, nebo dokonce vůbec a pak je tedy i desítky % slabším řešením.
- BATTLEMAGE nebude moc konkurenceschopný,
firma se soustředí na CELESTIAL
Bohužel ze zákulisí kolem BATTLEMAGE grafik Intelu, nechodí moc pozitivní zprávy. Realisticky se prý bude opakovat scénář ARC. Tedy Intel sice vydá na přelomu 2024/2025 nové karty, ale budou zaostávat za soudobou konkurencí v mnoha směrech. S ohledem na rozměry čipů a výši spotřeby budou konkurovat ve výsledku o třídu nižším modelům AMD/NVIDIA, navíc vlastně již končících generací.
Aktuálně stále platí, že výkon TOP verze Intel Battlemage Xe3 s G10 by měl atakovat úroveň RTX 4070 Ti, tedy RTX 4070 SUPER. Bohužel to platí hlavně pro výpočetní výkon. Herně bude spíše blíže úrovni RTX 4070 non TI. To je samozřejmě masivní generační zlepšení proti stávajícímu ARC A770, které v průměru horko těžko konkuruje stařičkému Radeonu RX 6600, nebo novějšímu RX 7600 a tedy v případě NV modelů se bavíme o RTX 3060, max 4060 level výkonu dnes. Problém prostě je, že to bude mít zase spotřebu jako by to byl ještě vyšší výkoností segment.
Jenže protože ta karta nedorazí na trh dříve jak na přelomu roku, reálně v tuto chvíli to vypadá spíše na Q1 2025, tedy za celý jeden rok, cena tomu také bude muset odpovídat. Naštěstí pro Intel, NVIDIA se moc nesnaží a ceny RTX 4070 série udržuje a hodlá udržovat vysoko. Ovšem AMD se docela snaží a její Radeon RX 7700 XT/7800 XT série je na tom velmi dobře už dnes. Navíc tyhle karty v této cenové hladině dostanou někdy na přelomu roku, nebo začátkem 2025, nástupce v podobě RDNA 4 modelů, které minimálně budou ještě efektivnější.
Jinými slovy, v to nejlepší, co můžeme reálně doufat od nové generace Intel grafik, bude lepší SW podpora a lepší konzistentní fungování než u současných ARC, které se prostě nedají běžným uživatelům stále vůbec doporučit. Mají stále nekonzistentní výkon a funkčnost v mnoha věcech a hrách. Sám Intel ani Petersen ovšem očividně není ohledně Battlemage nějak evidentně nadšený. Jde totiž o pohrobka Raji Koduriho a jeho dnes již neexistujícího teamu, ale už se s ním po HW stránce nedalo nic udělat. Současný team Intelu se tak po HW stránce hlavně soustředí na čtvrtou generaci Xe4, tedy CELESTIAL, na které pracuje dnes většina teamu. Nicméně to je produkt nejdříve pro rok 2026. Každopádně Intel očividně nějaké zákazníky získal pro svá GPU, samozřejmě jde hlavně o OEM partnery, byť ti nejsou nijak nadšený z jeho produktů po stránce funkčnosti, ta konzistence výkonu je stále velký problém. Na druhou stranu NVIDIA s její cenovou politikou jim vadí ještě více, takže jsou ochotni to prostě zkoušet a odbyt pro GPU má Intel zajištěný. Část trhu si urve, i když je stále otázkou, jak dlouho budou ochotni investoři a akcionáři vše financovat, protože GPU divize je černá díra na peníze, prodělává a bude prodělávat ještě roky.
Každopádně oficiálně nyní platí, že Intel by rád stihl představit Xe3 Battlemage grafiky ještě letos, i když ze všech vyjádření je jasné, že moc nepočítá s tím, že by to byl skutečně produkt pro letošní rok. Evidentně reálně půjde o grafické karty až na příští rok.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|