Ani tentokrát nedodrží plány a sliby, což překvapí dnes absolutně nikoho. Jaké je reálné zpoždění?
Společnost Intel slibovala výkonné herní grafické karty představit v roce 2020 a uvést na trh v roce 2021. Máme 08/2021 a kde nic, tu nic. Jaké to překvapení :). Informace ze zákulisí žádné brzké vydání herních grafických karet Intel také neslibují. Naopak, jsou prý poměrně daleko. Intel sice dodává nějaké testovací vzorky, ale žádné finální verze čipů stále nevyrábí, nejsou tedy žádné finální verze a návrhy grafických karet samotných atd. Jinými slovy, pokud by měly karty letos vyjít a být dostupné v obchodech, Intel by už teď musel mít vše vyřešené a připravené pro ostrou výrobu a ta se rozjíždět. Noc z toho zjevně nemá.
Nám by to ani tak nevadilo, kdyby Intel opakovaně veřejně nesliboval a netvrdil, že karty jsou už skoro tu a blízko a prakticky hotové. Udělal to loni, udělal to i letos a stále přitom nic nevydal. Podle aktuálních informací to Intel stihne na trh tak maximálně letos s mobilními verzemi DG2, ale to nejsou ty grafické karty, na které čekáme, a které nám firma hlavně slibovala.
Aktuálně podle dobře informovaných zdrojů platí plán, že pokud už nedojde k žádnému dalšímu zpoždění, představí Intel své herní DG2 grafiky série Xe v rámci CES 2022, tedy začátkem ledna. Nicméně jak známe Intel a máme zkušenosti z poslední době, to že Intel něco oznámí, a to že něco uvede na trh. a to že se to dá skutečně koupit, jsou tři zcela rozdílné věci. Intel v poslední době oznamuje produkty, které následně nejsou měsíce v obchodech a když se tam dostanou, tak se nedají moc koupit. Zkrátka od oznámení a uvedení herních grafických karet Intel na trh v tom lednu, mohou utéci ještě další měsíce, než nějaké v obchodech uvidíme. Uvedení v Q1 2022 se tak honem rychle přehoupne v Q2 2022 až polovinu příštího roku.
Ostatně tomu odpovídají už i některé starší zprávy. Podle nich Intel dávno věděl, že nedokáže splnit rok 2021, který sliboval. Už před několika měsíci jsem tak slyšel v zákulisí, že Intel reálně počítá s DG2 až v průběhu Q2 2022 na trhu s tím, že představí několik variant postupně. Většina se pak na trh dostane v Q2 či dokonce až Q3 2022. Vypadá to, že se tento scénář pomalu, ale jistě naplňuje. V čem je největší potíž? Je toho více. Obecně nízká efektivita Intel grafik, v mnoha směrech nestačí na současné AMD a NVIDIA modely. Speciálně herní výkon je značně nevyvážený. Intelu se jasně nejvíce daří ve výpočetním výkonu a nasazení, ovšem to pro herní aplikace není nijak důležité. Intel GPU tak vypadají dobře z hlediska výkonu v některých aplikacích využívající výpočetní výkon GPU k akceleraci některých věcí. Což není takové překvapení, protože už dnes si tam integrované Xe grafiky Intel vedou velmi dobře. Ovšem klasický herní výkon ve hrách, to je úplně jiná pohádka. Zde má Intel problémy nejen s výkonem, ale také elementární funkčností. Ovladače jsou daleko od skutečné použitelnosti a toho, co hráči od ovladačů pro špičkové herní grafiky očekávají.
Intel ale ví, že musí něco oznámit a to brzy. Ten CES 2022 je nejzazší termín, kdy ještě mohou DG2 někoho nějak ohromit. Problém je v tom, že herní výkon ani u nejvýkonnější DG2-512EU, nikoho nejspíše moc neohromí – tedy pokud jej Intel nepředstaví za zatraceně dostupnou cenu. Podle zákulisních zdrojů Intel míří přinejlepším někam do úrovně RTX 3070 Ti až RX 6800, pokud jde o výkon ve hrách. Jak NVIDIA, tak AMD, ale chystají nějaká vylepšení v rámci stávajících generací a to dost možná ještě v Q4 tohoto roku, určitě pak v Q1 2022. Pokud by se uvedení DG2 na trh odkládalo dále do poloviny roku 2022, hrozilo by, že se přímo bude muset utkat s RDNA 3 od AMD, které v případě NAVI 31 (RX 7900), NAVI 32 (RX 7800) a NAVI 33 (RX 7700) vyrazí s jistotou 99%, na trh na přelomu Q3 a v průběhu Q4 2022. A Intel DG3 je daleko …
Samozřejmě v současném stavu věcí na grafickém trhu, by asi ani Intel DG2 grafiky neměly nouzi o zákazníky. Ovšem podle mnohých se trh s grafickými kartami v následujících měsících výrazně uklidní a v první polovině roku 2022, už může být zase „běžný“ klid. Tedy s tím, že AMD a NVIDIA vyrábí obrovské rekordní množství GPU a dodávají je na trh, a ve výrobě nepolevují a polevit nehodlají – i pokud opadne poptávka, začne boj o podíl na trhu. Takže pokud skokově opadne poptávka, začnou být grafiky ve velkém skladem a ceny také začnou padat. Intel tedy nemusí současnou situaci „prodám vše co vyrobím za jakoukoliv cenu“, už stihnout. Může přijít na zatraceně narvaný trh příští rok. I když to dnes zní téměř jako utopie a zdaleka nejoptimističtější varianta vývoje věcí pro nás. Není ale nemožná ;).
Každopádně uvidíme. Jak však asi všichni dobře víme, zrovna Intel není firma, která by se starala o funkční konkurenční prostředí, natož k němu svým chováním a působením přispívala. Takže jako třetí výrobce GPU se spíše bude snažit využívat svého dominantního vlivu v oblasti OEM, kde očekávám nejrychlejší prosazení Intel grafik, bez ohledu na jejich funkčnost a výhodnost pro zákazníky. Nemyslím si, že příchod Intelu na grafický trh bude impulsem pro nějaké větší cenové souboje na poli klasických herních grafik. V některých oblastech ovšem očekávám, že konkurenceschopný bude. Asi nejvíce se bude prosazovat u výpočetního nasazení GPU, tedy třeba akcelerace zpracování videa apod. Zde může ohrožovat i CUDA systém NVIDIA, o což Intelu primárně s jeho GPU nabídkou také jde. Vystrnadit NVIDIA ze své platformy a nabídnout konkurenceschopné HPC řešení v rámci své platformy, tak aby nabízel komplexní řešení, což dnes dokáže jen AMD a také z toho těží. Paradoxně by tak zrovna příchod Intelu na GPU trh mohl konkurenční prostředí spíše omezit a likvidovat, než jej posílit …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|