První grafiky Intel Xe ukazují, kam s nimi míří. Spíše grafický, je to hlavně výpočetní akcelerátor
Intel nám v roce 2020 slíbil grafickou kartu. Jak se dalo čekat, dopadlo to zase trochu jinak. Nicméně ano, Intel oficiálně uvádí na trh a do počítačů svou první neintegrovanou samostatnou „grafickou kartu“.
Jmenuje se Intel Iris Xe MAX a jde o řešení pro mobilní počítače. Má 25W spotřebu, 96výpočetních jednotek, 1,65GHz a je vyráběna 10nm +. Zajímavé je, že používá LPDDR4x paměti, nikoliv tedy GDDR6 apod., disponuje 4GB paměti a propustnosti 68GB/s. Umí PCIe 4.0, podporuje DX12.1, umí AdaptiveSync atd.
Intel se postaral o to, aby dorazila na trh hned od tří OEM výrobců mobilních počítačů ve strojích s Intel TIGER LAKE procesorem, se kterým spolupracuje ve smyslu toho, že výkon zvyšuje spolupráce té Integrované Xe grafiky v CPU a té neintegrované vedle. Intel se vlastně ani tak nesoustředí na její grafický výkon, jako spíše na výpočetní akceleraci v různých typech úloh včetně AI, kdy u některých Intel tvrdí, že je dokonce výkonnější než desktopová grafika 2080Ti :).
Ale jak si vede výkonem ve hrách, co by grafika? Není to vyloženě zlé. Soupeří úspěšně s velmi rozšířenýmu ultra-low end řešením NVIDIA MX 350 a dokáže se přiblížit sem tam k novější verzi MX450 (12 až 28W). Nicméně ten výkon docela značně kolísá a není zase o moc výkonnější než integrovaná AMD Radeon v RYZEN 4000H procesorech. Jinými slovy, třeba Radeon RX 5500M nebo GTX 1650 Mobile, tedy klasické levnější neintegrované mobilní grafiky, jsou mnohem mnohem výkonnější a klasický desktopový low end se stejnými čipy samozřejmě také.
Ostatně Intel Iris Xe Max není vlastně grafická karta, je to to integrované GPU z procesorů nainstalované na samostatný čip a samostatně napájeno na desku. Není to ani mobilní MXM karta, ani desktopová PCIe karta.
Bohužel, výkon ve hrách ale není všechno. Stejně jako u integrovaných Xe grafik, tak i ta neintegrovaná Iris Xe MAX má sice solidní výkon a FPS ve hrách vypadají dobře na úrovni MX350/450, bohužel to není všechno. V samotných hrách jsou velké problémy. Vypadávající textury, grafické problémy a bugy všeho druhu atd. Je evidentní, že vývoj ovladačů i samotné grafické architektury Intel má před sebou ještě hodně dlouhou cestu a prakticky vzato je Xe prostě prototyp, který Intel prodává zákazníkům a dodělává ho za pochodu.
Nicméně naplňuje se, co jsem předpovídal. Speciálně NVIDIA se má důvod obávat. Intel dokáže přesvědčit OEM výrobce, aby jeho řešení nabídly, a to i když nemusí být funkčně nutně lepší. A doplatí na to prakticky jen NVIDIA, protože její grafiky jsou dnes běžně párovány s Intel procesory. AMD u nové generace také bude mít mnoho pák a důvodů, proč osazovat Radeon grafiky k AMD procesorům. NVIDIA tedy bude mít pozici výrazně ztíženu, speciálně když AMD a Intel propojují CPU+GPU funkčně o což jim jde záměrně. GPU je dnes hlavně výpočetní akcelerátor pro mnoho aplikací. Je samozřejmě stále otázkou, jak moc bude Intel konkurenceschopný po stránce samotného produktu, co by grafické karty, a jeho SW funkčnosti, tady má hodně co dohánět. Velkou otázkou je také jak bude škálovat výkonově (tedy až se ukáží výkonnější varianty s více jednotkami a také vyšší spotřebou). Prozatím to, co Intel s Xe předvedl, je výkonově jen na úrovni integrovaných grafik v CPU, a v tomto případě vlastně jen ten svůj čip „osamostatnil“.
Tradiční low end GPU řešení typu GTX 1650 Mobile nebo RX 5500M, postavených na nejmenších čipech NVIDIA (TU117) a AMD (NAVI 14), tak k těm se výkonem zatím Xe řešení ani neblíží. A to je před námi uvedení nové generace AMPERE a NAVI 23 v horizontu několika dalších měsíců.
Rok 2020 tak končí, aniž by Intel něco skutečně pořádného na poli GPU předvedl, i když sliboval více. To, co předvádí je sice výrazné zlepšení proti minulosti na poli integrovaných grafik (tedy alespoň co do výkonu, ta použitelnost je stále diskutabilní), ale pořád je to prostě ultra-low end řešení. Intel nám ale sliboval herní grafiky. Těch se letos tedy nedočkáme. Ale prý v roce 2021 se výkonnější Xe-HPG řešení objeví. Zda ovšem dokáže konkurovat Radeon RX 6000 (NAVI 2x) a RTX 3000 (AMPERE) sérii je ve hvězdách. Připomínám, že Intel Xe se sice dnes srovnává s NVIDIA MX350 což je 16nm PASCAL z roku 2017! Ale i novější MX450 je už stará 12nm TURING architektura a vůbec nejslabší GP107 jádro v kombinaci se 64-bit sběrnicí. A je už rok staré. A výkonově není zase o tolik rychlejší, jako integrované VEGA v procesorech RYZEN 4000, což je několik let stará grafická architektura (není to NAVI). Intel tedy svou úplnou novinku staví proti starým architekturám konkurence, která ovšem již brzy představí úplně nové generace produktů.
Stále si ale myslím, že Intel se ani nebude snažit přesvědčovat samotné uživatele, ale cílí hlavně na OEM výrobce a tam si své prosadí a mnozí zákazníci nebudou mít ani na výběr a Intel prostě budou kupovat. Nedá se tedy říci, že by Intel na GPU trh vlastně přinášel konkurenci, natož něco lepšího. Spíše jen využívá své dosavadní podílové převahy a monopolní pozice k prosazení dalšího svého produktu, u kterého můžeme jen doufat, že bude použitelný. Zatím je to diskutabilní, protože ty problémy všeho druhu, které má a za které by zákazníci NVIDIA nebo AMD ukřižovali, tak tady jsou zatím trpěny. Navíc Intel se hlavně soustředí v použití těchto „GPU“ řešení hlavně co by výpočetních akcelerátorů. Ostatně o to mu jde především a tohle může být úplně o něčem jiném, NVIDIA má sice své CUDA, ale Intel s AMD mají své x86 platformy a spojení výkonu a efektivního propojení a používaní CPU a GPU má své výhody.
Tak uvidíme. Každopádně Intel GPU je opravdu už věc … tak trochu.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|