Nová generace grafických karet Intel prý nebyla zrušená, vývoj pokračuje. Musí.
Máme tady nové kolo informací kolem budoucnost samostatných GPU a grafických architektur Intelu. V posledním roce jsme hodně slyšeli o tom, že pokud Battlemage nebude konkurenceschopný a nedorazí včas, tak vedení firmy další vývoj samostatných výkonných GPU zařízne a zůstane jen u vývoje „iGPU“ řešení. Důvodem jsou samozřejmě velké finanční potíže firmy, kdy GPU divize a snaha vytvořit výkonné herní GPU trvá už 7 let, stála miliardy a výsledkem je nyní již třetí generace herních grafik, jež ovšem zjevně na konkurenční AMD a NVIDIA řešení stále nestačí. O tom, že by navíc soupeřila na poli skutečně výkonných herních GPU, si Intel může nechat jen zdát. Jinými slovy má vedení firmy hodně pragmatických důvodů, vývoj samostatných GPU zrušit, protože stojí velké peníze, prodělává a prodělávat bude. Ale je tu i pár pragmatických důvodů, vývoj nerušit.
A tak se objevují zprávy, podle kterých Intel vývoj samostatných GPU nyní nezruší. Jakkoliv jsou ekonomicky prodělečné dnes, firma si jednoduše nemůže dovolit zrušit vývoj těchto produktů. Jednak do nich nacpala hodně peněz (které už nemá) a času, a minimálně by to vypadalo opravdu špatně v očích investorů a budoucího postavení firmy. Tím spíše, že Intel jednoduše nemá, co jiného nového nabídnout. Moc zajímavých produktů v plánech nyní nemá, nemluvě o tom, že ta GPU bude potřebovat, aby vůbec jako platforma zůstal relevantní!
AMD totiž pracuje na nové generaci výkonných APU s velmi výkonnými iGPU, v podobě čipletových procesorů. Tam prostě vedle CPU čipu je i masivní samostatné GPU (které by normálně bylo na samostatné kartě) ale v pdoboě STRIX HALO, které budou odhaleny už na CES 2025, je to celé vlastně velké čipletové APU se 120-170W. Intel tak najednou prostě samostatné GPU potřebuje, bez něj nebude mít, jak AMD konkurovat v oblasti podobných výkonných integrovaných APU řešení …
Současně nikdo nikdy neříkal, že Intel zruší vývoj GPU architektur jako takových. To si už kvůli iGPU ve svých procesorech, prostě nemůže dovolit a nikdo to tedy nebylo na pořadu dne. Vývoj dalších generací tedy běží, otázkou však bylo, zda i v podobě samostatných GPU. Avšak výše uvedené plány konkurenčního AMD integrovat výkonné GPU do čipletového CPU, nutí Intel pokračovat i na tomto poli a minimálně low endová a mainstreamová samostatná GPU tedy potřebuje, aby jeho celá PC platforma měla vůbec funkčně šanci.
- Výkonnější Battlemage Arc B770/750 s G31 prý také vyjde
Jak víte, aktuálně Intel ohlásil samostatná ARC B570 12GB a B580 10GB grafická řešení, která jsou ale postavená na menším G21 čipu. To sice není úplně malé GPU a má téměř 300mm2 při 192-bit sběrnici, bohužel i tak výkonem karty stačí jen na mnohem menší AMD a NVIDIA čipy se 128-bit. Intel však má ještě o něco větší G31 čip s 256-bit sběrnicí, o jehož zrušení se prý rozhodoval. Čip ještě nevstoupil do ostré běžné výroby, avšak nyní se údajně Intel rozhodl, že ho na trh prostě pošle. Takže i ta Arc B770 16GB grafická karta by se na trhu nakonec objevit měla. Ovšem ne dříve, než ke konci Q1 2025.
Bohužel, stejně jako již ohlášený B580 12GB nakonec konkuruje jen RTX 4060 místo RTX 4060 Ti, tak i B770 se pravděpodobně nedokáže postavit vyšším modelům konkurence s podobnými parametry, jak se plánovalo. A nejspíše přinejlepším bude konkurovat RTX 4070, nepřekvapilo by nás, ani kdyby stačila jen na RTX 4060 Ti 16GB. Což by nebyla taková mizérie, kdyby byl už rok byly tyhle Intel karty na trhu! Jenže pokud dorazí až na přelomu Q1/Q2 2025, tak v té době už RTX 4000 a RX 7000 budou dávno minulostí. Na trhu budou karty jako RTX 5070/5060 Ti a především AMD RX 8600/8700/8800, kdy zejména AMD se s těmito novinkami do nižší a střední třídy karet hodně zaměří. A jak chce Intel konkurovat ARC produkty, které měly stát proti minulé generaci AMD a NV řešení těm novým, je trochu záhadou. Jenže Intel prostě jako firma nemá v plánech žádný jiný produkt, který by v dohledné době mohla vydat, takže na G31 si nemůže dovolit sedět a nevydat ho …
- Vývoj nových generací ARC, tedy Celestial a Druid běží!
O tom, že by Intel ukončil vývoj samotných architektur Xe, nikdy nebyla řeč. Jak jsem napsal výše, Intel je potřebuje minimálně pro vývoj integrovaných grafik. Otázkou byly prostě výkonnější samostatná GPU. Avšak vývoj na poli výkonných čipletových řešení APU u AMD jasně ukazuje, že Intel jednoduše bude potřebovat i minimálně menší a středně velká samostatná GPU, bez kterých by neměl co integrovat do těch „APU“ a čím AMD konkurovat. Takže i samostatná GPU stále být musí, to znamená, že mohou být i kromě případných čipletových/dlaždicových APU i pro klasické grafické karty.
Vývoj nových generací Intel GPU tak prý běží. ARC Celestial (C700/C500 série karet) je ve finálních fázích vývoje a začne se pracovat na prototypech samotných produktů s nimi. Nástupce v podobě ARC Druid (D500/D700 série) je už prý plně ve vývoji po stránce architektury. Podle všeho se však Intel s obojím nadále soustředí primárně na dva menší čipy, stejně jako je tomu u Battlemage, což dává smysl s ohledem na to, co jsem napsal výše.
Samozřejmě firma by ráda nabídla i high end GPU, ovšem to je zjevně běh na dlouhou trať. Ostatně nový ARC B580 jasně ukazuje, že Intel má více jak 1 generaci technologicky a designově ztrátu za AMD a NVIDIA, takže ačkoliv pracuje na nových generacích GPU, AMD a NVIDIA nespí a nečekají až je dožene. Naopak. NVIDIA dominantně vládne v oblasti výkonných GPU, přičemž AMD ve snaze ji konkurovat a předehnat, dokonce obětuje celou jednu generaci výkonných Radeonů protože chce jít čipletovou cestou multi GPU a potřebuje čas na to to dělat. Obě firmy pak současně nabízí i klasické menší monolitické GPU nových architektur, takže Intel je v celém tohle GPU závodě dnes realisticky o celé jedno kolo zpět. Ale zjevně to nevzdává, jakkoliv v dohledné době nemá moc šancí se dotáhnout. Současně však vzhledem ke stavu věcí si omezení, natož zrušení vývoje svých GPU nemůže dovolit, má-li mít v budoucnu vůbec nějakou šanci se svou platformou být alespoň relevantní. Musí mít solidní mainstreamová GPU nejen pro ty klasické samostatné grafické karty, ale i co by čipy integrovatelné vedle CPU apod.
Takže jakkoliv finanční problémy firmy jsou velké, nemůže si vlastně dovolit vývoj menších a středních GPU zrušit. A zdá se, že k tomuto názoru dospělo celé jinak problematické vedení firmy a vydávání i vývoj nových ARC karet poběží i nadále …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|