Intel vystrnadil NVIDIA ze segmentu herních konzolí? PS4 s Larrabee? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 05 únor 2009
altZnovu se objevují informace o tom, že NVIDIA ztratí svou pozici u SONY a nahradí ji v nové generaci PS4 společnost Intel.

 

 

   Herní konzole jsou pro výrobce grafik poměrně zajímavý trh. Ročně mluvíme o desítkách milionů těchto herních krabičkách a každá potřebuje grafický čip. V současnosti je situace taková, že v konzolích Microsoft Xbox360 a Nintendo Wii tepe srdce od společnosti AMD-ATI a v konzoli PS3 zase čip společnosti NVIDIA. Spekulace kolem budoucnosti další generace konzolí nejsou nijak nové. S přibližujícím se termínem jejich uvedení, což by se mělo stát v letech 2011-2013, se samozřejmě výrobci musí rozhodnout, které vnitřnosti zvolí.

   Samotná informace o tom, že je zde velká pravděpodobnost že právě v SONY PS4 se objeví herní čip od Intelu postavený okolo Larrabee, není nijak nová. Někteří to berou jako fakt a některé zdroje již uvádějí, že je v podstatě ruka v rukávě. Nicméně samotná SONY zatím tyto informace popírá, čemuž se dnes nelze divit ...

   Situace společnosti SONY je v současnosti taková, že herní divize je v problémech od uvedení PS3 na trh. PS3 je jedinou stále dotovanou konzolí na trhu a ani po dvou letech si na sebe není sama o sobě schopna vydělat ani na výrobní náklady. Její prodeje jsou daleko za očekáváním a i PS2 dnes dosahuje stejných prodejních výsledků jako PS3, což ani hernímu vybavení ani hrám pro PS3 zrovna moc nepomáhá - SONY ztratila většinu exkluzivních partnerů a herních titulů. V současnosti navíc celá SONY zažívá černé období. Kvartální ztráta 2,9 miliardy dolarů je nečekanou a ohromnou ranou a SONY musí přistoupit k rázným restrukturalizačním krokům. Že by dlouhodobě ztrátová herní divize PS3 zůstala bez povšimnutí, si nikdo nemyslí. Je více než jasné, že souboj současných konzolí je pro PS3 už ztracená záležitost. Nintendo Wii je jasným vítězem a i Microsoft s Xbox360 svou konkurenci porazil. Že by rok 2009, tak jak je celosvětově rozjetý, pro drahou PS3 znamenal vylepšení pozic, si nemyslí ani ten největší optimista ani u samotné SONY. PS3 je ztracená záležitost. Je na čase se posunout dál, tedy směrem k SONY PS4.

  A právě proto se dnes objevuje řada spekulací o tom, co bude grafickým srdcem nové konzole. SONY se pravděpodobně poučí ze situace a zvolí jiné postupy. Technologická pokročilost PS3 je neoddiskutovatelná, jenže právě to ji zlomilo krk. Vývoj her pro PS3 je strašně drahý a náročný proti PC nebo Xbox360. Také výrobní cena konzole je ve srovnání s Xbox360 daleko vyšší a toto na hrách ani není vidět. SONY tak u PS4 pravděpodobně sáhne k levnějším řešením, která budou výhodná i pro vývojáře her. To ale ze hry NVIDIA, jako výrobce GPU, nevyřazuje. Nicméně zároveň si myslíme, že SONY si bude chtít udržet status pokrokového výrobce a Larrabee je tím správným nástrojem. O podporu ze strany softwaru i HW se bát SONY nemusí. Larrabee jsou vlastně x86 CPU a ty už dnes i ve spolupráci s Windows zvládnout 3D obraz, takže Larrabbe fungovat bude a Intel má rozhodně zájem o takovou spolupráci. Nicméně musím souhlasit s tím, že ruka v rukávě určitě není. Ve hře jsou stále klidně všichni tři výrobci GPU - Intel, NVIDIA i ATI. Osobně si ale myslím, že SONY se ohledně vývoje PS4 rozhodně během současného roku a myslím, že pokud Intel letos ukáže(a že ukáže), že larrabbe je tím, čím si myslíme že je, tak SONY po jeho nasazení pravděpodobně sáhne. Klasické GPU společnosti NVIDIA si nechává jako druhou možnost jistoty. Ve hře také může být ATI, pokud by SONY sáhla ke klasickému GPU. Pro AMD-ATI dnes mluví velice úzké vztahy s IBM, které je tvůrcem procesoru konzole PS3, kde se změny ani u PS4 na 99% nedočkáme. V současnosti určitě ještě není nic rozhodnuto, takže bych o Intelu ještě jako o vítězi nad NVIDIA v PS4 rozhodně nehovořil s takovou jistotou, jako to někteří činí ...

  Když už jsme to nakousli, tak ještě samozřejmě nelze neříci nic o konkurenci. Microsoft vědom si toho, že Xbox360 je úspěšný, nehodlá ponechat nic náhodě a podle všeho představí nový Xbox minimálně rok před PS4 a to někdy během roku 2011 možná už 2010 aby podpořil svůj nastupující DirectX11. Zde se mluví téměř o jistotě, že bude pokračovat ve stávajícím návrhu, včetně toho, že GPU bude z dílny AMD-ATI. Microsoft má zájem na tom, udržet maximální kompatibilitu mezi konzolí Xbox a PC, což všemožně podporuje. Spolupráce s AMD-ATI je pro něj přínosná a bezproblémová i z důvodu, že AMD-ATI podporuje vždy nejnovější technologie MS včetně DX10.1, tedy posledního update DX10.0. Právě kvůli tomu je nepravděpodobné, že by místo ATI v konzoli Xbox zaujala NVidia, která naopak DX10 v minulém roce příliš neprospěla svou kampaní o zbytečnosti MS DX10.1, které její grafiky neumějí. Druhým důvodem je také fakt, že AMD-ATI dalo jasně najevo, že plně podporuje DX11 včetně akcelerace fyziky a že neplánuje vývoj ani propagaci žádných třetích řešení, kterým je právě například NVIDIA PhysX. V neposlední řadě je u AMD-ATI jasný cíl vývoje multi GPU řešení, kterým konkurenční NV se moc nevěnuje, ale Multi-GPU bude DX11 umět využít. takový multi GPU ATI RV870 s DX11 by mohl být ideální pro nový Xbox. Zkrátka spolupráce Microsoftu a AMD-ATI je bezproblémová a tudíž nejsou známé překážky, proč by tomu nemělo být i v další generaci Xbox. Proč se pro nový Xbox nepočítá s Intel Larrabee? Prvním důvodem je fakt, že nový Xbox by měl být hotov daleko dříve než PS4 a Larrabee by rozhodně nebylo ve stavu, kdy by bylo dostatečně otestováno pro takové nasazení. Navíc je otázka i výrobní cena a provozní vlastnosti dostatečně výkonného Larrabee první generace a v poslední řadě ještě Intel nahlas mluví o tom, že chystá vlastní API, což se Microsoftu a jeho DX rozhodně do krámu nehodí. To už je pravděpodobnější, že se v novém Xboxu objeví NVIDIA GPU.

  Situace u Nintenda Wii je zatím taková, že se nová verze v dohledné době nechystá a vzhledem k obrovské úspěšnosti konzole lze pochybovat, že by Nintendo na partnerech i návrhu něco výrazně měnilo. Každopádně rok 2009 bude rokem, kdy se Microsoft a Sony rozhodnout, jakou cestou se vydávají v návrhu svých konzolí další generace. Pokud mají konzole vyjít dle plánu, tak finální vývoj letos musí začít. Je jasné, že NVIDIA a ATI rozhodně zájem o trh s miliony umístěných GPU ročně mají a Intel se svým Larrabee by rozhodně pozadu zůstávat také nechtěl.

Zdroj: DDWorld.cz




V konzoli PlayStation 4 bude:


AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Hfero3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-05 23:28:49
avatar
Intel API ? Ako môže fungovať? Nemuseli by k tomu spraviť podporu Ati a Nvidia aby to fungovalo aj na ich grafikách a MS vo windows ? Bez toho by sa to asi len tak nepresadilo alebo sa mýlim?
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 00:07:38
avatar
Za prvé je to Intel a ten může prakticky cokoliv. Za druhé se Intel docela kamarádí s MSkem, což tomu pomůže, byť MSko s jejich D3D asi moc happy nebude.. ale to je otázka peněz a domluvy.

Co se her týká, tak většinou není až tak problematické upravit grafickej engine, aby zobrazoval pod oběma API a jakoukoliv grafickou kartou. Byť v tomhle případě bude muset mít hra enginy minimálně dva, ale to taky jde..

Navíc.. nejspíš by to co by fungovalo v PS4 fungovalo na Larabee v PC.. což znamená, že by měli o zákazníky postaráno.

Podpora ATi a nVidia ze strany výrobců hry je pro jejich hry řek bych i dále důležitá, ale možná se najde někdo kdo udělat Larabee only gamesu.. kdyby to udělal třeba Blizzard, tak by to dopadlo zajímavě..
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 00:33:55
avatar
delat dva enginy pro jednu hru by se vyvojarum urcite chtelo...jde videt to jejich nadseni kdyz oddelene delaji treba blby dx10..to z toho jsou tak nadseni ze monolith a podle poslednich zprav i blizzard se na dx10 ve svych hrach vykaslali uplne. delat dva enginy je zbytecne prodluzovani a zdrazovani vyvoje hry...pak se muzem divit ze vychazi takovy paskvily kdyz 80% vyvoje se dela jen na enginu a grafice a nakonec kvuli netrpelivymu vydavateli ta hra musi byt jeste predcasne vydana aby se stihl vanocni trh.

tim se dostavame k tomu ze blizzard by hodne tezko udelal larrabee only hru...ten ma zajem hlavne o to, aby mu jeho hra bezproblemove slapala co nejvetsimu mnozstvi hracu, nez ze bude mit specialni extra intel api shadery 20 a podporu hyperhdr+. to by tak jedine mohl udelat jeste crytek..

a i kdyz by larrabee v PS4 fungovalo, tak podle me bohuzel o tolik zakazniku postarano asi nebudou mit. staci se podivat na stav PS3 dnes...xbox ji i pres to ze je HW slabsi, ve vsech ohledech zadupava do zeme vcetne mnohdy lepsi grafiky her. jestli novy xbox vyjde jeste o rok drive nez PS4, microsoft nasadi zase dobrou cenu, ktera nez PS4 prijde jeste o tretinu spadne dolu...a vypada to, ze PS4 stale bude pokracovat v trendu sice HW velmi pokrocile, ale vyvojove hodne slozite konzole, tak podle meho nazoru PS4 nic extra dobryho neceka.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 11:57:21

API to je jen knihovna. Windows API je v podstatě mnoho knihoven, rozdělených do několika úrovní nad sebou. Nic nebrání tomu zaměnit nebo doplnit jednu takovou úroveň nebo postavit další úroveň pod existující.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Malá fanATická.. 2009-02-06 00:03:37
avatar
..poznámečka. Je to náhoda, že neúspěšná konzole má v sobě nVidia chip?
reno [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 00:13:08

No podla mojho nazoru je PS3 neuspesna preto lebo je drahsia ako Xbox360. A drahsia je preto, lebo obsahuje BluRay mechaniku
TommoT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 00:29:54
avatar
V tomto případě to náhoda bude
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 08:30:17
avatar
Tohle mělo být jako otázka na konci článku To by bylo zase komentů a explozí
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-07 17:08:17
avatar
no ale rekl bych ze NVidia RSX (jakási obdoba 7800GTX) je nejslabší článek PS3...
Zbycho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 07:52:24
avatar
To by mě zajímalo, kolik by byla nedotovaná obchodní cena PS3 (dnes dotovaná kolem 10 litrů), a kolik koupených her vykryje dotaci na konzoli (v průměrné ceně 1000 Kč).
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 08:11:29
avatar
A kolik by asi byla nedotovaná cena XBOX360 v plné verzi?
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 09:58:41
avatar
xbox360 jiz docela dlouho neni dotovanou konzoli...
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-08 12:07:48
avatar
Myslíš, že cena té nejnižší verze Arcade (momentálně 4700,-) už je konečně nad výrobními náklady?
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 09:03:04
avatar
Ja som len zvedavý ako sa podarí larrabee. Ak sa podarí a intel určí smer tak jediný kto bude môcť vyrobiť na vlastných patentoch niečo podobné je AMD/ATI. AMD sú vlastníci X86 a kopec grafických patentov od ATI. Len otázka je, čo bude s nvidiou?
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 09:39:32
avatar
Pro Nvidii to v tomhle ohledu nevypada ruzove. Pokud Intel prosadi graficke karty zalozene na x86 architekture, tak AMD se prizpusobi, ale Nvidia ani nema licence na tyto technologie a bude se muset snazit protlacit vlastni system. V nejblizsich letech to nebude az tak horke. Jde spise o smer vyvoje.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 10:05:03
avatar
Zase tolik bych to nedramatizoval...

a) patenty nebo licence na x86 má kromě intelu a amd třeba i transmeta nebo via (mimo jiné x86 kompatibilní čipy dělali třeba i IBM, NEC, TI, STM, Fujitsu, OKI, Siemens, Cyrix, Intersil, C&T, NexGen či UMC) pokud by NV reálně hrozilo, že by mohla jít z kola ven, tak prostě celoutřeba celou VIA koupí nebo s ní sfůzuje jako ATI s AMD, doteď to neudělala jen proto, že si nechtěla rozhádat Intel, ale jakmile by měla jít z kola ven, bude se lámat chleba

b) patenty platí 20 let a pak šmytec a pak je může používat každý
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 11:11:00
avatar
Via neni na predaj a ani sa nechystá. Neviem ako je to s prenosnosťou licencie x86, ale je dosť možné, že kúpou by ju nvidia aj tak nezískala. Intel stavia na architektúre pentium I. AMD môže spraviť niečo podobné na arch. k6. Ale čo spraví nvidia to neviem. Je možné, že nvidia koketuje s myšlienkou kúpiť VIA. Ale nvidia pomaličky padá na dno a nepredpokladám, že im ostanú peniažky na takú investíciu.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 12:29:39
avatar
Choucasi VIA je stejně jako všechny ostatní velké IT firmy akciová společnost s veřejně obchodovatelnými akciemi... NV stačí když získá kontrolní balík, v optimálním případě 51 procent ... to nemá na licenci žádný vliv..

Pokud si vzpomínám, tak prodělala nějaký 280 milionů... takže jí zbývá kolem 4 miliard... takže má asi o 9 miliard víc peněz než AMD

Aktuální cena Via je mnohokrát mnohokrát menší. Za loňský rok vydělala tuším 25 milionů USD.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 13:47:06
avatar
Co si pamatuju, tak nVidia koupila ULi a ta vyrabela x86 procesory, tak to asi takovej problem nebude neco vyrobit, vetsi problem je spis v samotny licensi, protože se nepřevadí na novýho vlastníka firmy,takže by musela via koupit nvidii a ne naopak, ackoli myslim, že oni by pravnici nejaky kličky vymysleli a v nejhorsim by to hnali k antimonopolnimu uradu a nejak by se s Intelem dohodli...
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 19:02:03
avatar
Bennie ani jeden z nás nevie koľko má nvidia na investície, ale ak by to bolo tebou zmienených 9 miliárd tak ver že dnes tu už máme gtx350 a nie stále ten istý recyklát.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 17:07:04
avatar
Citace:
ver že dnes tu už máme gtx350 a nie stále ten istý reciklát


no to je mi zase argument
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 19:04:53
avatar
Nie, nvidia sa topí v peniazoch a preto prešlapuje na mieste a uvádza stále tie isté produkty pod iným menom. Žial stále sa nájdu zaslepenci čo im to žerú aj s navijákom.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-08 12:22:52
avatar
Shurin, Choucas: kdybyste si aspoň pamatovali to, co se tady mele furt dokola. To je pak těžké o něčem diskutovat.

Diskuze o tom jestli licence je nebo není převoditelná jsou blábol. Žádná licence bez souhlasu jejího poskytovatele není převoditelná. A se souhlasem je převoditelná každá. Je elementární rozdíl mezi PŘEVODEM a PŘECHODEM. Naopak každá licence může přecházet bez souhlasu vlastníka.

1) AMD má licenci na x86 na základě crosslicenční smlouvy s Intelem a ta jeho licence je nepřevoditelná jako ostatně jakákoliv jiná licence. Pointa je v tom, že ta licence pro AMD zaniká, když v AMD někdo získá nad 50 procent. Protože je to napsáno přímo v té crosslicenční smlouvě.

2) VIA má standardní placenou licenci, kterou získala v rámci soudního sporu s intelem, a ta licence není vázaná na žádnou 50 procentní klauzuli, protože Intel s VIA nemá žádnou takovou licenční smlouvu. VIA tu licenci získala jako výsledek soudu. Takže pokud VIA nezanikne, tak ta licence také ne. Kdyby se VIA sloučila s NV, tak automaticky ta licence přechází na NV.

3) Věděj Choucas, já do jejich úvah nevidím, ale vidím, že momentálně tím přešlapováním je GTX285, která si dává 4870 k snídani. Zase tak zlý to nebude, když za poslední půlroku má NV 30% trhu a ATI jen 20. to znamená že těch slavných 50/50 v diskrétních GPU, jak to plánovala ATI je ve skutečnosti spíš něco jako 66 pro NV a 33 pro ATI a to je horší než před půl rokem kdy to bylo skoro až 55/45. Podle mého selského rozumu tedy Generace G200 je nakonec úspěšnější než generace HD4xxx, což bych tedy fakt nečekal.
Tom439 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Larrabee 2009-02-06 09:50:06
avatar
Podle mě by sony nemělo experimentovat s Larrabee. Mohlo by to dopadnout zase špatně. Osobně bych volil GPU od ATI. Jinak jsem slyšel, že by v ps4 měl být vylepšený cell. Podle mě je to taky tak trochu zbytečné. Né, že by to nebylo výkonné, ale zase budou všichni prskat, že se na to blbě programuje. Normálně bych do ps4 narval téměr pc součásky.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 10:00:29
avatar
Jak MS tak Sony logicky zvolili a patrně opět zvolí x86 nekompatibilní CPU... protože to je ten nejlepší způsob jak zabránit aby se hry na konzole daly spouštět na PC

Kdyby zvolili x86 cpu, tak rovnou můžou konzole odepsat
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ako to vlastne 2009-02-06 10:12:05
avatar
vyzera s tym Larrabee? Uz to aj niekto otestoval? Ja by som rad vedel aka bude spotreba ked to ma byt multi-CPU. A je nieco nove aj ohladne toho cipu Hydra? Na konci minuleho roku sa o tom pomaly pisalo ako o zazraku a teraz je uz mesiac hrobove ticho. Funguje to vobec?
qmox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-06 12:14:49

no neverim pokial neuvidim. Pokial chce sony spachat doslova ritualnu samovrazdu v tomto segmente tak to to je smer akym sa vidat .
Neberte ma zle , verim ze Larabee bude uspesna graficka karta na pcckach kde intell dominuje a moze ju predstavit ako sucast novej platformi .
Ale aby Sony islo do svojej novej konzole s prvou generaciou grafickych kariet ktore pozname z pdf prezentacie s firmou ktorej skusenosti na tomto poli sa obmedzuju na tazky lowend to uz chce hodny kus fantazie.
Navyse ked to ma bezat na novom API od intelu jaj to som zvedavy na prve testy niekedy v 2013 ... Uz dnes davaju herne studia prednost Xbox360tke pred PS3 kvoli lahsiemu prechodu na dalsie platformi , a larabee tomu moc nepomoze .
Herne oddelenia Sony a MS ziju z podielov predaja hier na ich platformi , preto si mozu dovolit na zaciatku dotovat konzoli , ak sa Sony vida tymto smerom bude to minimalne krok do neistej buducnosti v tomto segmete ako takom
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 884x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 599x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1037x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1225x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1563x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1380x
Komentářů: 7