Znovu se objevují informace o tom, že NVIDIA ztratí svou pozici u SONY a nahradí ji v nové generaci PS4 společnost Intel.
Herní konzole jsou pro výrobce grafik poměrně zajímavý trh. Ročně mluvíme o desítkách milionů těchto herních krabičkách a každá potřebuje grafický čip. V současnosti je situace taková, že v konzolích Microsoft Xbox360 a Nintendo Wii tepe srdce od společnosti AMD-ATI a v konzoli PS3 zase čip společnosti NVIDIA. Spekulace kolem budoucnosti další generace konzolí nejsou nijak nové. S přibližujícím se termínem jejich uvedení, což by se mělo stát v letech 2011-2013, se samozřejmě výrobci musí rozhodnout, které vnitřnosti zvolí.
Samotná informace o tom, že je zde velká pravděpodobnost že právě v SONY PS4 se objeví herní čip od Intelu postavený okolo Larrabee, není nijak nová. Někteří to berou jako fakt a některé zdroje již uvádějí, že je v podstatě ruka v rukávě. Nicméně samotná SONY zatím tyto informace popírá, čemuž se dnes nelze divit ...
Situace společnosti SONY je v současnosti taková, že herní divize je v problémech od uvedení PS3 na trh. PS3 je jedinou stále dotovanou konzolí na trhu a ani po dvou letech si na sebe není sama o sobě schopna vydělat ani na výrobní náklady. Její prodeje jsou daleko za očekáváním a i PS2 dnes dosahuje stejných prodejních výsledků jako PS3, což ani hernímu vybavení ani hrám pro PS3 zrovna moc nepomáhá - SONY ztratila většinu exkluzivních partnerů a herních titulů. V současnosti navíc celá SONY zažívá černé období. Kvartální ztráta 2,9 miliardy dolarů je nečekanou a ohromnou ranou a SONY musí přistoupit k rázným restrukturalizačním krokům. Že by dlouhodobě ztrátová herní divize PS3 zůstala bez povšimnutí, si nikdo nemyslí. Je více než jasné, že souboj současných konzolí je pro PS3 už ztracená záležitost. Nintendo Wii je jasným vítězem a i Microsoft s Xbox360 svou konkurenci porazil. Že by rok 2009, tak jak je celosvětově rozjetý, pro drahou PS3 znamenal vylepšení pozic, si nemyslí ani ten největší optimista ani u samotné SONY. PS3 je ztracená záležitost. Je na čase se posunout dál, tedy směrem k SONY PS4.
A právě proto se dnes objevuje řada spekulací o tom, co bude grafickým srdcem nové konzole. SONY se pravděpodobně poučí ze situace a zvolí jiné postupy. Technologická pokročilost PS3 je neoddiskutovatelná, jenže právě to ji zlomilo krk. Vývoj her pro PS3 je strašně drahý a náročný proti PC nebo Xbox360. Také výrobní cena konzole je ve srovnání s Xbox360 daleko vyšší a toto na hrách ani není vidět. SONY tak u PS4 pravděpodobně sáhne k levnějším řešením, která budou výhodná i pro vývojáře her. To ale ze hry NVIDIA, jako výrobce GPU, nevyřazuje. Nicméně zároveň si myslíme, že SONY si bude chtít udržet status pokrokového výrobce a Larrabee je tím správným nástrojem. O podporu ze strany softwaru i HW se bát SONY nemusí. Larrabee jsou vlastně x86 CPU a ty už dnes i ve spolupráci s Windows zvládnout 3D obraz, takže Larrabbe fungovat bude a Intel má rozhodně zájem o takovou spolupráci. Nicméně musím souhlasit s tím, že ruka v rukávě určitě není. Ve hře jsou stále klidně všichni tři výrobci GPU - Intel, NVIDIA i ATI. Osobně si ale myslím, že SONY se ohledně vývoje PS4 rozhodně během současného roku a myslím, že pokud Intel letos ukáže(a že ukáže), že larrabbe je tím, čím si myslíme že je, tak SONY po jeho nasazení pravděpodobně sáhne. Klasické GPU společnosti NVIDIA si nechává jako druhou možnost jistoty. Ve hře také může být ATI, pokud by SONY sáhla ke klasickému GPU. Pro AMD-ATI dnes mluví velice úzké vztahy s IBM, které je tvůrcem procesoru konzole PS3, kde se změny ani u PS4 na 99% nedočkáme. V současnosti určitě ještě není nic rozhodnuto, takže bych o Intelu ještě jako o vítězi nad NVIDIA v PS4 rozhodně nehovořil s takovou jistotou, jako to někteří činí ...
Když už jsme to nakousli, tak ještě samozřejmě nelze neříci nic o konkurenci. Microsoft vědom si toho, že Xbox360 je úspěšný, nehodlá ponechat nic náhodě a podle všeho představí nový Xbox minimálně rok před PS4 a to někdy během roku 2011 možná už 2010 aby podpořil svůj nastupující DirectX11. Zde se mluví téměř o jistotě, že bude pokračovat ve stávajícím návrhu, včetně toho, že GPU bude z dílny AMD-ATI. Microsoft má zájem na tom, udržet maximální kompatibilitu mezi konzolí Xbox a PC, což všemožně podporuje. Spolupráce s AMD-ATI je pro něj přínosná a bezproblémová i z důvodu, že AMD-ATI podporuje vždy nejnovější technologie MS včetně DX10.1, tedy posledního update DX10.0. Právě kvůli tomu je nepravděpodobné, že by místo ATI v konzoli Xbox zaujala NVidia, která naopak DX10 v minulém roce příliš neprospěla svou kampaní o zbytečnosti MS DX10.1, které její grafiky neumějí. Druhým důvodem je také fakt, že AMD-ATI dalo jasně najevo, že plně podporuje DX11 včetně akcelerace fyziky a že neplánuje vývoj ani propagaci žádných třetích řešení, kterým je právě například NVIDIA PhysX. V neposlední řadě je u AMD-ATI jasný cíl vývoje multi GPU řešení, kterým konkurenční NV se moc nevěnuje, ale Multi-GPU bude DX11 umět využít. takový multi GPU ATI RV870 s DX11 by mohl být ideální pro nový Xbox. Zkrátka spolupráce Microsoftu a AMD-ATI je bezproblémová a tudíž nejsou známé překážky, proč by tomu nemělo být i v další generaci Xbox. Proč se pro nový Xbox nepočítá s Intel Larrabee? Prvním důvodem je fakt, že nový Xbox by měl být hotov daleko dříve než PS4 a Larrabee by rozhodně nebylo ve stavu, kdy by bylo dostatečně otestováno pro takové nasazení. Navíc je otázka i výrobní cena a provozní vlastnosti dostatečně výkonného Larrabee první generace a v poslední řadě ještě Intel nahlas mluví o tom, že chystá vlastní API, což se Microsoftu a jeho DX rozhodně do krámu nehodí. To už je pravděpodobnější, že se v novém Xboxu objeví NVIDIA GPU.
Situace u Nintenda Wii je zatím taková, že se nová verze v dohledné době nechystá a vzhledem k obrovské úspěšnosti konzole lze pochybovat, že by Nintendo na partnerech i návrhu něco výrazně měnilo. Každopádně rok 2009 bude rokem, kdy se Microsoft a Sony rozhodnout, jakou cestou se vydávají v návrhu svých konzolí další generace. Pokud mají konzole vyjít dle plánu, tak finální vývoj letos musí začít. Je jasné, že NVIDIA a ATI rozhodně zájem o trh s miliony umístěných GPU ročně mají a Intel se svým Larrabee by rozhodně pozadu zůstávat také nechtěl.
Zdroj: DDWorld.cz
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|