Podle Intelu jsou jeho grafické karty za rohem. V normální řeči to znamená, že to bude ještě trvat.
Existuje Intel kalendář a pak normální kalendář. V posledních letech se ukazuje, že když Intel řekne, že něco vydává třeba 1.září, v praxi to znamená, že produkty do prodeje dorazí třeba až v lednu. Ještě hůře jsou na tom roadmapy, kterými Intel obhospodařuje své investory. Když třeba Intel říká na začátku roku 2021, že uvede ten a ten produkt v roce 2021, znamená to, že ho ukáže na nějaké prezentaci třeba v prosinci a do prodeje se dostane někdy v průběhu roku 2022. Zkrátka Intel a jeho termíny je svět sám pro sebe.
Takže když se nyní ze zákulisí ozývají zaměstnanci Intelu, že prý jejich herní grafiky Intel Xe jsou za rohem, v praxi to znamená, že jejich roh je opravdu hodně velký a bude trvat ještě hodně dlouho, než jej obejdeme. Podle věrohodnějších zdrojů totiž výroba prvních čipů DG2 Xe-HPG série nezačne dříve, jak v samém závěru tohoto roku. Tedy tím je prakticky zcela vyloučeno, že by se skutečně letos Intel grafické karty dostaly skutečně do běžného prodeje.
Navíc je pravděpodobné, že nejdříve uvidíme slabší verze pro mobilní počítače. Údajně by kvůli výtěžnosti měla nejdříve začít výroba střední a nižší verze. Dohromady by se mělo v průběhu příštího roku objevit 5 variant. Nejslabší verze s 96 a 128 jednotkami mají mít 4GB GDDR6 a 64-bit, určené budou hlavně pro mobilní platformy, co by náhrada za NVIDIA řešení, které by Intel rád ze své platformy vystrnadil.
Střední verze má mít 256 jednotek, 8GB GDDR6 a 128-bit. Pak bude výkonnější edice s 384 jednotkami, 12GB GDDR6 a 192-bit. Vůbec nejvýkonnější herní Xe-HPG DG2 řešení má pak mít 512 jednotek, 16GB GDDR6 a 256-bit sběrnici. V desktopové verzi má TDP karty dosahovat na 275+W. Podle aktuálních úniků se počítá s herním výkonem někde mezi úrovní RTX 3070 a RTX 3080, přičemž Intel má prý velmi slušný Ray Tracing výkon a obecně výpočetní výkon mimo hry. V klasickém herním/rasterizačním výkonu ale nedokáže plně konkurovat současným TOP herním řešením NV a AMD, natož těm, které oba výrobci v roce 2022 představí jako novinky.
Každopádně věci se ještě mohou změnit, nicméně téměř všechny nezávislé zdroje nesdílí optimismus Intel zaměstnanců, kdy jejich tvrzení, že „karty jsou za rohem“ znamená v praxi ještě hodně dlouhé čekání a nejistotu. Údajně má totiž výroba menších slabších modelů začít až kolem prosince tohoto roku, výroba výkonnějších variant pak začne až v průběhu Q1 2022. Vzhledem k o tomu, že obvykle uvedení a dostupnost od výroby na trh trvá nejméně 3 měsíce, Intel nejspíše zase bude mít hodně papírových uvedení v Q1 a reálně se jeho grafik dočkáme nejdříve v Q2 u slabších variant. Ale také až v polovině roku 2022 v případě výkonnějších herních modelů a soupeřů pro RTX 3060/3070/3080 případě RX 6700/6800 modely. Tedy i za více než rok. To mě tedy jako „za rohem“ úplně nepřijde. Pravda, je to pořád lepší než nikdy. A už fakt, že vše nasvědčuje tomu, že Intel to tentokrát opravdu dotáhne až na trh, je výrazná změna proti minulosti. Mimochodem, Intel údajně pro výrobu samostatných Xe-HPG GP využije 6nm výrobu TSMC. Nepoužije tedy svou rozbitou 10nm výrobu, protože by to bylo nekonkurenceschopné. Takže nebojte, bude mít v tomto ohledu srovnatelnou technologii s AMD, které 7nm výrobu, (6nm je lehce vylepšená 7nm výroba) u TSMC také používá.
Bohužel si nemyslím, že zrovna Intel je společností, která by byla garantem funkčního konkurenčního prostředí, garantem cenových soubojů atd. A pokud si někdo myslí opak, tak by mě zajímalo, na čem ujíždí, protože to tedy musí být materiál :). Podle mě Intel udělá prostě to, že využije svého téměř monopolního vlivu na poli OEM a prakticky vytlačí zejména NVIDIA z některých segmentů a bude na výrobce PC tlačit, aby požívali výhradně jeho Intel + Intel řešení. Prostě „šedá zóna“ a velké peníze mířící tzv. na „podporu výrobců“ bokem. Intel to ani jinak neumí, takže opatrně s tou radostí, že tu budeme mít tři výrobce výkonných GPU. Navíc samozřejmě nevíme, jak Intel grafiky budou skutečně fungovat nebo nefungovat. Aktuálně totiž Xe grafiky, integrované v Tiger Lake procesorech jsou poněkud nepřesvědčivé. Hrubý výkon sice mají, ale současně je k ničemu, když v mnoha hrách jsou problémy s framerate, vykreslováním, pády atd. A ani po mnoha měsících, není situace výrazně lepší.
Ovladače a obecně podpora her pro Intel GPU bude tedy ještě běh na delší trať. Každopádně stále vše tedy nasvědčuje, že Intel Xe HPG grafiky na trh skutečně dorazí. Zda to bude jen jednorázová záležitost, nebo se dočkáme i nástupce, bude záležet vlastně na jejich výkonu a přijetí. Každopádně pokud někdy dávalo pro Intel smysl mít vlastní výkonná GPU, ani ne tak pro hráče jako pro výpočetní oblast, je to právě teď. Konkurenti ovšem nespí a jak říkám často, čekají nás velmi zajímavé příští roky …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|