Skutečné grafické karty od společnosti Intel se nakonec nedočkáme! ATI a NVIDIA stále jediní výrobci herních grafik.
O Larrabee se toho namluvilo hodně. Intel měl vše, co potřeboval, ohromné finanční prostředky na vývoj, značné zdroje potřebné k vývoji a mnoho let vývoje k tomu. Intel mluvil o Larrabee, co by grafické kartě, jako konkurenci k ATI Radeon a NVIDAI GeForce. Mnoho let čekání ale bylo k ničemu.
Intel oznámil, že Larrabee nebude určeno pro běžný trh, tudíž se grafických karet od společnosti Intel nedočkáme! Důvody, proč bylo Larrabee, co by projekt grafické karty zrušeno, jsou poměrně zřejmé a mnoho informací se objevovalo po dobu minulých dvou let. Intel nemá výkonné GPU, které by mohlo soupeřit s ATI nebo NV čipy, Intel se tak vydal cestou mnoho jádrové „grafické karty“ jejímž základem byly procesory Intel Pentium. Samozřejmě hodně upravené. Výhodou měla být x86 kompatibilita. Během vývoje se ale mluvilo o velkých problémech Larrabee, které se mělo potýkat s nedostatečným výkonem a vysokou spotřebou. Právě tyto problémy pravděpodobně stojí za tím, že se Larrabee ve formě běžné grafické karty, neobjeví. Larrabee, které by bylo tvořeno x86 CPU, by totiž nemělo výkonově žádnou šanci proti GPU, jakým jsou třeba ATI RV870, přičemž by se neustále potýkalo s vysokou spotřebou díky své mnoho jádrové CPU konstrukci.
Nicméně projekt Larrabee nejde úplně k ledu. Dále se na něm pracuje, ale Intel z něho udělá vývojovou platformu a nástroj určený do superpočítačů. Bohužel nám tedy k ATI grafikám a NVIDIA grafikám žádný konkurent nepřibude. Larrabee bude určeno do HPC, kam směřuje i FERMI v podobě TESLA a ATI FireGL, i tak to bude souboj zajímavý. Intel zůstává suverénně největším výrobcem grafických jader na trhu a drží více než 50% trhu. S uvedením procesorů s Integrovanými grafikami se jeho podíl pravděpodobně ještě o pěkných pár % zvýší. Nicméně Intel grafiky budou i nadále nepoužitelné pro hraní her, 3D a jiné pokročilejší funkce. Intel grafiky dodnes nejsou schopné akcelerovat bez problémů HD video 1080p. Bohužel se zrušením Larrabee, co by herních grafik, nelze čekat ani nějaký vývoj ovladačů, takže nadále bude běžné, že mnohé hry ani nepůjdou na Intel grafikách spustit. Nicméně z hlediska businessu není zrušení Larrabee pro Intel žádná velká ztráta. Pro nás, běžné zákazníky, ale možná ano, místo 3 se budou prát stále jen dva, i když v současnosti to vypadá, že ten jeden usnul a ne a ne se probudit …
co som cital ze ma sa dostat. pokial je to len problem vyroby tak sa pocita asi na rok 2010/2011 pouzije sa 32nb proces pokial by to bola chyba v architekture tak sa to ma ocakavat 2011/2012 a mozno 22nm proces
Konečně si chlapci z intelu uvědomily, že na architekturu dnešních grafik, co by herní platformu nemají.
Když jsem viděl, jak Intel machroval se svým openGL ray tracingem na quake wars a jak se jim to sekalo na několika čtyřjádrech..
snipermaniak : mas pravdu,,zaujimalo by ma, aky by bolo treba hardware,alebo architektura GPU alebo CPU+GPU aby bolo mozne v real time renderovat "Ray-Tracing",,asi este dlho pockame ze ?
pouzitie x86 bola zasadna chyba, na vypocty v pohode, ale na grafiku urcite nie. intel by sa mal specializovat na to co vie, procesory, igp co ma v chipsetoch/cpu's by mohol aspon trochu odladit, mne osobne vobec nevadi ze sa na tom neda nic hrat, uplne staci ak to bude akcelerovat video a flash, nech plni aspon to, ako ich nazyva. GMA - graphic media accelerator..
Len podotknem, že v dobe, kedy 3D akcelerátory ešte neexistovali grafiku rátal x86 procesor. A že mu to šlo veľmi dobre aj vzhľadom na to, že to bolo napr. Pentium 1 s 2,3 miliónom tranzistorov, sme mali možnosť kedysi dávno vidieť... Čiže až taký sprostý nápad to nieje, ale zrejme by to vyžadovalo zložitejšie programovanie, hlavne zamerané na multithreading spolu s úsilím maximálneho využitia každého x86 jadierka. Čo, myslím, nieje až taká sranda ako využívať klasické 5D, resp. 1D oveľa primitívnejšie jednotky...
podle tima sweeneyho z epicu je software rendering na programovani jednodusi a efektivnejsi. zadne slozitejsi programovani kvuli multithreadingu tu vubec nebude, protoze grafika je pro multithrading naprosto idealni. mimo procesoru to muzou pocitat takle i dnesni graficke karty diky cuda a opencl a podobnym technologiim. a stejne tak by to mohlo pocitat larrabee. ale aby tady trochu netahal za nitky i microsoft...tohle by znamenalo konec pro jeho directx a hry by pak nemuselo byt vazany jen na windows...a to by se microsoftu urcite moc nelibilo a vime vsichni jakej je s intelem kamarad...
no ide prave o tu zmenu principu vyvoja hier, ak by intel nehol so sposobom programovania, a nechal sucasne principy [teda emulovanie shaderov na x86, a tvaril sa ako dx10 napr, grafika] tak vtedy by to blbost bola.
ono vsetko sa da, len treba chciet, a ukecat na to dalsich par desiatok tisic ludi o-D
Já si naopak myslím,že by byl třetí do kola přínosem,nemusel by hnmed mít supervýokný čip,ale levnější low-end třeba do OEM PC místo integrovaných čipů,které se stejně ruší,jejiž karty by se postupňě rožšířovali až k vyššímu mainstreamu,což by Intelu mohlo stačit. Bohužel to vzal Intel za špatnou stranu,a x84 na grafice by nejspíš opravdu fungovalo co se hraní týče špatně. Škoda,snad se o to jeětě pokusí.
S3 tu je. okupuje prave lowend a oem trh, a nezda sa ze by sa nejak drala hore. pritom jej posledne produkty su velmi dobre, tusim je to S3 430 alebo tak nejak.maju dokonca dx10.1 atd atd..
No jo, ale že něco podporuje standard dx10.1 ještě neznamená, že to má výkon dostatečný na rozumné vykreslování efektů, v tomto standardu definovaný. Uvedu jeden příklad z historie: nVIDIA GF6200 TC se taky honosila podporou DX9.0c, ale byla to taková sr@čka, že nezvládla ani SM2.0 hry...
Každopádně je zajímavé, že natolik malá firma dokáže zabudovat do čipů podporu standardů, ke kterým se moloch nVIDIA rozhoupával x měsíců a dopadlo to tak, jak to dopadlo.
Myslím, že intel si brousí zuby na nVIDIu. Odřízl ji (spolu s AMD) od příjmů na všech frontách, a milostivě jim ponechal oblast superpočítačů a vědeckých aplikací, která nVIDIU rozhodně neuživí, akcie spadnou a intel koupí "zelené" za pár šlupek...
Jenom to ne.Intel doufam nemuze koupit Nvidii kvuli antimonopolnim uradum.Protoze pokud by ji koupil tak penize Intelu a dusevni potencional Nvidie by trh zcela zvalcoval.Po vytvoreni plaformy Intel-Nvidia by uz nikdo jiny nezbyl .Jak je videt na prikladu Larabee ani obrovske dotace nejsou zarukou uspechu takze v tomto pripade by asi ani petrodolary AMD nepomohly.
GPU vyrabi plno vyrobců - AMD, Matrox, S3, takze konkurence by tady stale byla. A pokud se NV v oblasti desktopu silne propadne, dejme tomu na nejakych 15 %, takze bude mit s ostatnimi minoritnimi vyrobci cca 20 % a zbytek, tj. 80 %, bude ovladat AMD, potom bych takove fuzi drzel palce i na nohou!!
zajimave je, ze odprodej casti AMD arabacum proslo, i kdyz to neni ve strategickem zajmu USA (stale mam takovy dojem, ze ten prodej mimo uzemi USA byl v rozporu s jejich zakony - nu, ale pravni odbornik samozrejme nejsem ).
Jiste, v pripade AMD slo o odprodej casti firmy a v tomto pripade jde o moznou atimonopolni hrozbu, ale ja reaguju na trochu jinou absurdni realitu - a to kdyz jsou zakony tak ohebne, tak si dovedu predstavit, ze by prosla i takova fuze (zvlast, pokud by doslo ke scenari, ktery jsem napsal o kousek vyse).
Toto sa dalo čakať! Aj keď Intel má prostriedky na dobehnutie rozbehnutého vlaku usúdil, že lacnejšie a jednoduchšie bude nasadnúť do vlaku ktorý ešte stojí v stanici s Fermi.
Intel jednoducho grafiky nevie.
Mam pocit ze Larrabee skonci podobne ako Itanium. Intel si zase raz zobral velke susto. Radsej by sa mali venovat svojej GMA, maju tam este hodne co vylepsovat.
Ano, má co vylepšovat, ale nic ho k tomu jaksi nenutí - 50% grafických čipů je od intelu, jeho podíl v budoucnu poroste, čipy jsou jednoduché na výrobu, ovladače jsou jednoduché na programování a masa kupuje.
[nadsázka] Intel vždycky čas od času "dorovná" ztrátu na nVIDIA/ATI na "pouhé" 2 generace a lidi blaženě zaplesají...
Takže to dopadlo, jak už jsem tu jednou psal, intel se vykasle primo na vydaní samostatne karty jen pro grafiku a misto toho to bude vyvijet dál, a zaroven vyvíjí i dalsi mnohojádrove procesory viz. ten 48 jádrovy, az oba budou v pouzitelnem stadiu tak je spoji dohromady v nejakem optimalnim pomeru a bude to bude teprve síla... pro beznou firmu by to byl docela problem, ale pro nekoho s kapitalem Intelu to bude pravdepodobne v dlouhodobejsim horizontu vyhra.
Je také otázkou, zda Intel do jisté míry nepočítá právě s masivním rozšířením OpenCL a podobnými standardy v DX11. Když se totiž na nějakou tu 48jádrovou potvoru pak naroubují DX11 standardy (nebo něco v té době platné), které jsou masivně paralelní, bude mít grafárnu na úrovni a za zlomek nákladů.
No, nechme se překvapit a antimonopolní úřad nás chraň před koupí nVidie Intelem...
ja neviem z tych videi ktore kde intel prezentoval Larabee to vyzeralo ze to vedia uviest kartu ktora je realne o nejakych 30% rychlejsia ako dnesny Radeon 5870 bohuzial vsak iba za cenu Tesli na baze Fermi chipu ktora ma tusim stat od 2000-4000dolarov.
x86 - mrtvy amaterizmus, a pochoval ho jeho tvorca
dnes ked porovnate pocet instrukcii a dat spracovanymi cpu versus gpu tak zistite ze ste za cpu zaplatili zbytocne
este horsie to dopadne ked nechate len x86 a oddelite SSE,MMx
V opencl prostredi uz bezi OS MAC SNOW OS LEOPARD a tym padom ked sa prepisu programy pod OPENCL tak x86 bude zbytocne.
Je to zrejme uz dlhsie intel skonci integrovany na zakladnej doske a jedine rozumne riesenie bude ATI FUSION ako data akcelerator + grafika na hry
To se neda tak lehko rici. Z hlediska vykonosti a prehlednosti je x86 prekonano, ale je zde brutalni zakladna kompatibility a nikdo si nedovoli jen tak to opustit. Je nutne od x86 prejit postupne. Intel uz zkousel od x86 odejit a byl to propadak(Itanium). Myslim, ze uz Intel i AMD delaji kroky k tomu, aby se jim otevrela cesta k uniku od x86 pres grafiky integrovane do procesoru. Pokud se z toho vytvori standard a tyto grafiky budou extremne podobne(konkretni registry atd.), tak je mozne se posunout dale za x86. Uvidi se ale, kdo protlaci to svoje jako standard.
Si myslim, že Intel potrebuje výkonné GPU kôli integrácii GPU do do CPU.Čo je trend blízkej buducnosti. Ktorý procesor by ste si kúpili? Intel so slabym integrovaným GPU alebo AMD s výkonným integrovaným GPU?