Jak si pamatujete, Intel nám sliboval výkonné herní grafiky na rok 2020. Ale ty nedorazily.
Pokud se ztrácíte v plánech a názvech Intelu, nedivím se vám. Dirma dělá všechno proto, aby v tom jasno nikomu moc nebylo :). Přejmenování perfektně smysluplných názvů dosavadních výrobních procesů na současnou nesmyslnou marketingovou kaši, zmatky ve značení procesorů, zmatky v tom, co je a není TDP a jak jej udávat a v neposlední řadě zmatky v grafických produktech. Zkrátka Intel je dnes přeborníkem na matení zákazníků i investorů. Ostatně vzhledem k současné kvalitě a schopnostem jeho aktuálních produktů a výroby, se není moc co divit, že vlastně ani nechce, aby v tom bylo jasno :).
Fakt že Intel nesplnil už roky nic z toho, co sliboval a jeho roadmapy se hodí tak akorát jako potisk na toaletní papír, asi také nikoho nepřekvapí. Samozřejmě nový šéf Intelu se tváří, že už bude lépe, ale to není nic jistého. Že Intel neplní sliby, plány a vlastní cíle na poli procesorů, platí už mnoho let. Nic nového. Že je neplní ani na poli GPU, je celkem novinka, protože ty novinkou v nabídce Intelu stále jsou :). Určitě si pamatujete, že Intel nám sliboval herní výkonná GPU v roce 2019 tak, že v roce 2020 budou na trhu:
Máme konec roku 2021, tedy prakticky už dva roky měly být čipletové Intel Xe-HP grafiky na trhu. Jenže nejsou. Raja Koduri se přitom v nedávné době pravidelně chlubil těmito univerzálními GPU, které byly složené až ze 4 čipů na čipletu. Nejvýkonnější varianty měly být pro HPC a servery, jednočipová a dvoučipová verze se pak měla objevit na klasických grafikách. Ale pořád nic.
Intel Xe-HP měla být univerzální, tedy výpočetní i herní grafická architektura, něco jako AMD VEGA. Ta ostatně byla právě dílem a dítětem Raji Koduriho u AMD, takže dává smysl, že ve stejném duchu dnes šéf grafické divize Intelu, připravoval svůj Xe HP. Nicméně už delší čas je ticho. Letos začal Intel inzerovat zcela novou Xe-HPC a Xe-HPG sérii. A to není to samé.
Nyní Raja sám potvrdil, že univerzální Xe HP se vydání na trh nedočká. Zůstane jen ve vývojové a testovací fázi. Jinými slovy Intel ukončil vývoj své výkonné univerzální Xe HP série, jen o tom „pomlčel“ před zákazníky i investory. Důvody samozřejmě nekomentuje, ale není složité je uhodnout :). Raja se stejně jako svou AMD VEGA, snažil udělat Xe HP co by výkonné univerzální GPU řešení pro hry i výpočty. A navrch mělo jít o čiplet, tedy až 4 samostatné GPU fungující jako jedno v jednom pouzdře. Pomineme-li evidentní přecenění schopností zprovoznit to v rekordním čase ve formě plně fungujícího a odladěného čipletového GPU produktu, což je a bude budoucnost GPU, ovšem i AMD, které má s čiplety největší zkušenosti vydá svůj první produkt teprve letos (CDNA 2) a herní verzi (RDNA 3) až za rok, je tu samozřejmě problém s tou univerzalitou. AMD VEGA byla výborné univerzální GPU a architektura.
Speciálně když ji Raja se svým teamem u AMD zbouchali doslova na koleni. V době, kdy AMD stavělo znovu grafickou divizi na zelené louce, ovšem s rozpočtem ve výši maximálně ročních účtů za čistírnu kožených bund šéfa NVIDIA. VEGA speciálně v podmínkách, v jakých vznikala, byla skvělá, ale byla kompromisním řešením. AMD si prostě nemohlo dovolit vývoj dvou účelových architektur pro herní a výpočetní segment, a tak muselo udělat univerzální řešení pro obojí = kompromis. VEGA byla velmi výpočetně výkonná, což ji ale nebylo pro hry moc platné, a naopak díky tomu měla potíže s provozní efektivitou. GPU prostě obsahovalo věci, které pro herní využití nejen nepotřebovalo, ale spíše překážely (a žraly). A naopak pro výpočetní využití ji brzdily prvky pro herní využití. Pokud tedy Raja navrhoval Intel Xe HP řešení stejným stylem, je jasné, že výsledek nemohl stát za moc. Rozhodně nemohlo takové řešení obstát proti tomu, co už dnes na trhu mají AMD a NVIDIA, které již před časem rozdělili vývoj svých GPU architektur na herní a čistě výpočetní řešení. Intel navíc kompromisní univerzální GPU ve své situaci vůbec nepotřebuje. Může si snadno dovolit vývoj dvou samostatných řešení. Jen časově to trvá déle. A tak Intel v poslední době mlžil a teprve teď, v roce 2021 začal mluvit o první generaci grafik, které v první polovině příštího roku vydá na trh, doufající, že si nikdo moc nevšimne, že už všechno sliboval mít na trhu v roce 2020. Není žádné překvapení, že realita u Intelu opět naprosto neodpovídá plánům a slibům. Jediné překvapení je, že mu to zase prošlo u všech. Představte si, jako peklo by měly AMD nebo NV, kdyby podobným stylem nedodržovaly plány a sliby :).
Každopádně, pro příští rok plánované herní Intel ARC Alchemist grafiky, jsou postavené na samostatném, monolitickém GPU s označením architektury DG2 a jde o tzv. Xe-HPG řešení. Výkonná Intel Xe HPC pak budou odlišná až multičipová řešení čistě pro výpočetní nasazení.
Takže ten původní Xe-HP je nakonec oficiálně zrušen. Vydání na trh se nedočká, jen nám o tom zapomněl Intel po všech těch slibech říci. Náhodou ;). Nechtěl prostě přitahovat pozornost k tomu, že sliboval herní grafiky na trhu v roce 2020. Nakonec ale první generace jeho grafik, která to dotáhne skutečně do volného prodeje, bude Xe-HPG v podobě ARC Alchemist řešení. Ty ale budou postaveny jen na monolitickém a poměrně malém čipu, vyráběném 6nm u TSMC. Očekává se maximálně souboj ve vyšší střední třídě s grafikami úrovně RTX 3070 Ti a RX 6800 přinejlepším. kromě nich budou i low endové modely a také mobilní verze, které se v Q1 2022 objeví na trhu jako první. Teprve v Q2 2022 to vypadá na první desktopové modely. Do high endu ale Intel v této první generaci nepůjde, i když se snaží to marketingově malovat tak, že pro nadšence ty karty budou. Ovšem všichni se shodují, že po stránce surového herního výkonu na současné TOP modely AMD a NVIDIA stačit ARC série se svými parametry určitě v DG2 generaci nebude.
Jaké bude multičipové Intel Xe-HPC řešení, které se objeví v serverech a superpočítačích, zatím nevíme. Ale stát na trhu bude proti brzy se představujícími AMD Instinct MI200 s čipletovým designem na architektuře CDNA 2. Obě řešení jsou ale vyvíjena čistě pro konkrétní nasazení, tedy nejde o univerzální architekturu, jakou byla VEGA a mělo být Xe HP. Prostě by to dnes nemohlo v době specializovaných herních a výpočetních GPU řešení uspět.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|