Jak moc se NVIDIA Fermi nepovedla? Je to spočítáno: Nabízí jen 68% z původních slibů a očekávání Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 11 květen 2010
altArchitektura FERMI měla být naprostá pecka. NVIDIA slibovala novou epochu výpočetních GPU a ta nepřichází …

 

 

 

Jak jistě víte, architektura FERMI, zosobněna grafickým jádrem GF100 na grafických kartách GTX 470/480 určených pro desktop a Tesla C2050/2070 určených pro profesionální segment, toho měla přinést hodně. Bombastické sliby podpořené několika velkými marketingovými akcemi, které se točily jen kolem papírových prezentací a očekávání NVIDIA, byly opravdu hodně nadějné.

První specifikace grafických karet NVIDIA TESLA FERMI, zaslala NVIDIA partnerům už v před rokem (květen 2009). Tehdy NVIDIA slibovala něco, o čem evidentně ještě neměla ani ponětí, jestli bude reálně možné. Ale dokládá to, jaký měl FERMI být, a co si NVIDIA slibovala – finální čip měl mít plných 512SP, shadery měly tikat díky 40nm výrobě na 1500MHz a operační paměti GDDR5 měly mít 5GHz. Při tom všem měla ale mít tahle grafika TDP pouze 175W.

Jenže pak přišly plány, předpoklady a očekávání do konfrontace s realitou. NVIDIA vyrobila první čipy GF100, osadila je na testovací grafiky a možná by bylo zajímavé vidět ty obličeje, když to poprvé pustili, změřili a zjistili, že revoluční FERMI bude mít pořádný problém. A tak se stalo, že v listopadu byly sliby ohledně specifikací TESLA grafik notně upraveny. Místo 512SP bylo najednou jen 448SP, NVIDIA ale stále díky 40nm procesu doufala v rychlé shadery a to na 1400MHz. Plánovala také GDDR5 paměti, které tedy sice nebudou mít 5GHz, ale 4GHz. Upravila také sliby ohledně TDP z absolutně nerealistických 175W na 225W.

NVIDIA samozřejmě už tehdy tušila, že ani tyhle sliby její čip nenaplní. Hlavně ale nenaplní její představy. 40nm výroba se zrovna moc nepovedla, ale ono také NVIDIA měla podle všeho velké oči, když se snažila přes všechna varování vyrobit obří monolitický čip s 530mm2 a 3 miliardami tranzistorů. Nakonec letos po několika měsících marné snahy vyrobit lepší revizi svého čipu, přichází na trh grafické karty C2050/2070 ve specifikaci: 448SP, frekvence shaderů je ale jen 1150MHz, frekvence pamětí je ponížena na 3GHz a při tom všem má karta TDP minimálně 247W. Výrazně horším parametrům bude odpovídat i nepříliš dobrý výkon, který bude výrazně nižší, než jaký měl být. Na nějaké velké násobky výkonu proti starším grafikám můžeme zapomenout. Z toho lze vyjádřit, jak moc se nové grafiky proti původním očekáváním nepovedly a jak moc velkým jsou zklamáním pro NVIDIA, která si od nich slibovala velkou říjnovou GPU revoluci, později odloženou na listopad, pak na konec roku 2009, posléze na leden a nakonec s oficiálním vydáním v březnu 2010, ale ve skutečnosti s dubnovým a květnovým příchodem na trh. Když tedy konečně revolucionář FERMI dorazil, nadšené davy už se dávno víceméně spokojeně vegetují pod křídli dnes již zkušených vládců, kteří toho sice tolik neslibovali, ale o to více, toho osobně předvedli a dokázali. FERMI tak v současné podobě nabízí jen maximálně 68% z toho, co měla nabízet a to při spotřebě o 41% vyšší, než jaká měla být. A to nemluvíme o výrobních nákladech, které musí být, díky bídné výtěžnosti 40nm čipů GF100, astronomické.

(Když se FERMI na GTX 480 rozjede tak je to peklo ...)

Nemá smysl zastírat, že nové grafiky s čipy FERMI jsou poměrně nepovedený produkt, nabízejí sice slušný výkon, ale v mnoha ohledech je konkurence s menšími čipy převálcuje, zejména pokud dojde na optimalizované aplikace využívající obří výkon 5D architektury čipů ATI RV870. A následně na výkon za Watt v poměr cena/výkon. Největší problém jsou ale provozní vlastnosti, které jsou v podstatě neakceptovatelné. Pokud se vám zdá problém, že desktopová GTX 470/480 hodně topí, počkejte, co udělají 4 kusy a více pod sebou v TESLA serverech a GPU farmách. Není divu, že mnoho firem, které měly o TESLA karty zájem, teď přemýšlí, jestli to za to, vůbec všechno stojí. Samotná architektura možná není špatná, ale naráží na provedení čipu a hlavně ji sráží nerealistická očekávání tvůrce, který měl příliš velké oči a hlavně udělal tu chybu, že bombasticky představoval produkt před tím, než si pořádně ověřil, zda to o čem mluví, je vůbec možné.

Naděje NVIDIA, aby FERMI v dohledné době přineslo to, co slíbila, je však velmi malá. Odešla s problémy 40nm procesu, zrušením 32nm výroby a tak je další možnost napravit si reputaci velmi vzdálena a přijde až někdy v druhé polovině příštího roku s nástupem 28nm výroby. Jenže to už se FERMI nebude moc srovnávat s odcházející generací konkurenčních čipu RV870 a dokonce ani z chystanými RV970. To už tu bude zbrusu nová architektura 28nm čipů FERMI bude muset přinést mnohem více i proti slibům z loňského roku. A nikde není napsáno, že se nebude opakovat situace ze 40nm. Zkrátka příliš mnoho tranzistorů na příliš malém prostoru s příliš velkou spotřebou se nechovají tak, jak si tvůrci čipů ve svých snech představovali …  

Zdroj: Nordichardware.com, DDWorld.cz

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 13:33:31
avatar
151. článek na téma "Jak moc nemám rád Fermi"? ))

68% je vycucáno z prstu nebo to má nějaký důvod?
Ryccardo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :))) 2010-05-11 13:40:03
avatar
Je to tak ale to že FERMI je propadák a stojí naprosto za vyliž prd.... stačí skutečně napsat jen jednou. Já myslím, že kdo se o to zajímá už to buď stejně ví a nebo pokud je zarytý fanda Nvidie tak to stejně neuzná.
Anonymní  2010-05-11 17:03:05

No to bych netvrdil, že to fermi je tak na prd. Ono bohužel předběhlo svoji dobu a to jak z pohledu výrobních technologií tak z pohledu programování her.
Jsem přesvědčen, že i Ati se bude v budoucnu inspirovat touto cestou. Co ale Ati rozhodně neokopíruje je ta monolitičnost Fermi.
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 17:35:08
avatar
táto téma je tu omielaná pri každej možnej príležitosti, novinka je tam.. vlastne je tam nejaka, až na tie čísla? aby to nevyzeralo ako pokus o flame, tak by som podotkol, že by to malo byť chápané ako konštruktívna kritika, lebo nie som jediní, komu sa to už nechce čítať (všetci vieme že nVidia stojí za hovno - momentálne)

to Anonymní: "ATI sa bude uberať cestou Fermi, ale nepreberie jeho velkosť.." a čo máš teda na mysli? lebo toto je ich hlavný rozdiel. Pokial viem, nVdia tvrdila, že budúcnosť sú veľké jadrá a ATI, že viac mainstreamov na jednom PCB. Takže to skôr asi nVdia sa vydá cestou ATI. ale to je len konšpirovanie, nič viac..

EDIT - tie fotky tých teplôt tu už tiež boli (ak to nebolo myslené ako novinka, tak sa ospravedlňujem )
Anonymní  2010-05-11 17:43:38

Nějak mi vypadává personalita - DedecekHriecek
Co tím mám na mysli?
ATI začne produkovat karty které se budou proti současné generaci orientovat více na výpočetní výkon.
Ati nebude tvořit monobloky ale půjde cestou více jader a procesorů (Fusion)
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 18:08:00
avatar
ale ved ATI má karty s dostačujúcim výpočetným výkonom. nedávno vydali aj novú verziu firepro (nie som si istý). im skôr chýba soft, (niečo ako CUDA, STREAM sa moc nechytá.)

"Ati nebude tvořit monobloky ale půjde cestou více jader a procesorů (Fusion)" no a teda? čiže skôr nVidia prestane tvoriť tých mamutov a začne dizajnovať ako ATI, tá ma dobrú cestu (aspoň to tak teraz vyzerá)
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 18:27:14

Ano Ati má dostečný výpočetní výkon z pohledu dnešních her. Já tady ale mám na mysli budoucnost a ta bude požadovat větší výpočetní výkon tak jak má nyní poněkud předčasně Fermi.

Ano po stránce designu rozbití do malých jader bude muset Nvidia opisovat od ATi to s Vámi souhlasím. Tady ale bude mít Nvidia problém protože nemá procesor se kterým by to spojila (Fusion). To by se mohlo vyřešit kdyby Nvidii koupil Intel. Jetliže lodivod Nvidie bude dělat další chybná rozhodnutí tak se to může brzo stát. To s odkupem už je ale hodně smělá hypotéza.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 18:41:20
avatar
vzheldem k tomu že nová generací konzole přijde co nevidět a minimálně 2/3 budou stavět na ATI DX11 čipech, tak to s tím současným výkonem ATI nebude tak špatné .... kromě toho jak vidíme na příklad Metro 2033 Fermi není v tessellaci o nic lepší. To co ukazují teoretické testy je fajn, ale přijde první hra s minimem tesselace, a GTX 480 to není chopná dát na plné detaily, takže jakmile by přišla nějaká náročnější hra s tessellací, nemá FERMI o nic větší šanci dát to hratelně.

Navíc než za několik dalších let budou hry s větší tessellací aktuální, bude FERMI jako architektura končit ...

Intel koupit NVIDIA nemůže, antimonopolní úřady by to v životě nedovolily ... už takhle má Intel na grafickém trhu většinu ....
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 07:03:07

Jednak tady píši o budoucnosti a znova opakuji, že z pohledu dnešního výpočetního výkonu a techniky používaných k vývoji her je výkon Ati předimenzován. Tady píši o budoucnosti. No DD protože oprávněně kritizujete jak konzole brzdí vývoj her mi nepřipadá zrovna logické argumentovat tím jak to nebude špatné s výkonem ATI protože se začne zahnízďovat na konzolích (na brzdách). Než budou na konzolích tyto čipy to už bude vývoj na počítačích zase o dost dále.

DD ale já píši právě o tom čase za několik let kdy bude tento výpočetní výkon potřeba. Nasazení teseance srazí právě nejvíce stávající generaci ATI karet a proto se bude muset dát cestou výpočetního výkonu (cestou Fermi) a posilovat výkon. Jak jste sám správně pozanmenal žádná ze současných grafik nemá dostaek výkonu na zopravdové vládnutí teselance.

Nikdy neříkej nikdy (koupě Nvidie).
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 22:52:35
avatar
skús písať trošku pomalšie, dedku (:

inak s obsahom plne súhlasím
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 07:03:50

Dobře já se tedy pokusím polepšit protože se ale už ale dost dloho znám tak výsledky menohu zaručit. (trochu jsem to opravil)
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 14:34:00
avatar
to vidím
bez urážky, je to len vtip
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 14:39:21

Na to abych kvůli takové blbině urážel jsem už dost dlouho na světě. Jako vtip jsme to samozřejmě bral.
Longin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 12:01:29
avatar
2900XT předběhla svoji dobu. Fermi ne..
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 12:16:19

V com predbehla svoju dobu a preco Fermi nie?
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 13:06:42

Ano karta Fermi předběhla svoji dobu. To s Váma souhlasím Marku a bez jakékoliv ironie. Předběhla tak mocně, že ji není dnes možné vyrobit jak byla navržena a ani hry pro ni nemají podporu. Je to škoda.

Ukazuje to na hloupost Nvidie když tohle vše nedomyslela a tato karta v době tak těžké pro Nvidii nepřinese patřičný zisk. To je smutné nás hráče a pro Nvidii smrtonosné.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 14:40:19

Dufam, ze smrtonostne to nebude. Snad sa z toho vylizu. Vysledky v prvom kvartaly neboli zle ale uvidime ako to bude dalej. Velmi by sa mi nepacilo keby skoncila ako ATI, ze ju musel niekto prebrat...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 13:44:27
avatar
1. není to mé číslo
2. není to obsahově článek z mé hlavy, jen jsem se inspiroval
4. není to článek na téma jak moc nemám rád fermi, ale jak moc se fermi nepovedlo a to skutečné je rozdílné od toho, jaké nám bylo slibováno

4. přestaň s tím vyvoláváním flame a konfliktů ... poslední upozornění pro tebe!

A platí to i pro ostatní! nechte toho flamování a napadání ... diskuse má být věcná s argumenty, ne série výkřiků do tmy.
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 16:55:38

No DD stojí Vám ty výhružky za to?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 17:00:11
avatar
Jaké výhružky? že chci pořádek na webu a tolerantní inteligentní příspěvky bez napadání? No jo jsem strašně špatnej ....
Anonymní  2010-05-11 17:38:10

Já jenom, že vyhrožujete posledním upozorněním I takováto výhružka je vlastně i napadání. Přesně to napadání proti kterému jak píšete vystupujete.

O všechno se dá požádat daleko slušnější formou a vyšel by jste z toho souboje daleko lépe. Protože psaná diskuse je bez mimiky a tónu hlasu tak by jste měl být dvojnásob opatrnější při volbě výraziva.

Nermyslím si, že by jste byl špatnej ale jenom trochu nezkušenej. Kdybych si myslel, že za to nestojíte tak bych tohle ani nepsal.

4. přestaň s tím vyvoláváním flame a konfliktů ... "poslední upozornění pro tebe!"

A platí to i pro ostatní! "nechte toho flamování a napadání" ... diskuse má být věcná s argumenty, ne série výkřiků do tmy.
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 18:33:48
avatar
???
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 18:47:40

Co Vám není jasné?
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 20:15:26
avatar
Bezviznamnost prispevku... pan sa asi citi, ze vie o com pise.Chodim sem pravidelne a viem ze slusne sa uz ziadalo mnohokrat, a donekonecna by to nikoho nebavilo...
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 10:39:09

Ten Vás příspěvek se dá vyložit následovně: Na DD wordu jsem viděl jak lidé nereagují na slušné výzvy a proto na budu hrubý a neruvalý na všechny.

Nevěřím, že by jste to takto myslel a v tom případě Vám asi nerozumím. Jak jste to myslel?
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 10:43:56

DD není jen účastník diskuze, ale také moderátor.
A tak, když někdo zase už poněkolikaté píše hulvátskou a nesmyslnou poznámku, má na vybranou:
1. Ignorovat.
2. Přísně napomenout.
3. Dát ban nebo jinak omezit.
Myslím, že DD vybral ještě docela měkkou reakci.
Mně se nelíbí jiné - že DD nedokáže moderovat konzistentně. Občas se naštve na maličkost, občas drží opravdové hulvátství. A co je ještě horší, brání jen sebe. Ani jednou jsem ho neviděl tady bránit někoho jiného. V tom je málem NEJHORŠÍ ze všech diskutujících tady. A měl by být naopak, nejlepší.
Co se banů týče, myslím, že měly by se používat jako varování i měkčí formy - omezit přístup na určitou dobu, omezit možnost hodnotit na určitou dobu, omezit možnost psání do konkrétní diskuze. V takovém případě nemusí nikomu nadávat a může zůstávat slovně velice zdvořilý.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 12:55:10

Souhlasím, jsme lidi, měli bychom se nějak domluvit a ty kdo nebudou respektovat pravidla pak trestat. Na Čechy platí bohužel jen represe. Nějaké bububu nikoho nezastaví.
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 12:59:13

Gangu DD je v první řadě člověk a až někde kdesi vzadu moderátor. A jako každý slušný člověk (I DD je pro mne slušný člověk) by se podle toho měl reagovat. Ano uznávám jsem také jenom člověk a někdy mi ujedou nervy jako DDmu a potom se za to stydím. Myslím si, že i DD se nyní tak trochu stydí což vnímám pozitvně.

Memusíte se mnou souhlasit stejně tak jako já nyní nesouhlasím s Vámi ale myslím si, že
1. Moderátor by měl dokazovat, že je člověkem nad věcí a i když se no hodně lidí snaží vytočit a reagovat uhlazeně.
2. Když někdo reaguje podle v rozporu s kodexem tak ho na to slušně upozornit.
3. Když to nepomůže slušně upozornit na následky jeho prohřešku
4. Když je netečný tak ho dopravdy sejmout.

Všechny body co jsme napsal je možné napsat velice taktně a slušně.
Na DDho příspěvku se mi nelíbilo následující.
a) přešel hned k bodu dva a to upozornění
b) provedl to výhružnou formou
c) ta poznímka na kterou DD ragoval byla jistě poťouchlá a snažila s eho vyprovokovat ale jako hulvátská na mě rozhodně nepůsobila

Na neukázněného Beniho stačilo zareagovat jednoduše otákou aby řekl co je podle jeho názoru vycucáno z prstu. Ten článek není žádná vycucávka. Na vycucávkách označených Benim ho mohl DD snadno dostat bez ztráty kreditu.
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 14:39:07
avatar
otázka je, či má na to DD čas. a v prípade Bennieho, aj chuť
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 07:44:49

Když nemá DD čas tak nejvíc času ušetří když bude takovéto bambuly ignorovat. Ne?
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 11:41:36
avatar
Neviem nakolko Vas poburila DDho reakcia, ale diskusia v tomto webe je ladena hovorovejsim sposobom... to znamena ze tu vseci DDmu tykame a on zase nam, iste je ze ked niekomu nieco vytykame pocas tykania, tak ta konverzacia vypada uplne inac ako ked vytykame nieco pri vykani, co znamena, ze ked uz tykame tak slusnou formou a nenapadame sa vykrikmi do tmi typu "zas to iste o fermi" ak sa to tymto individuam nepaci ... ja citavam clany o fermi len ked mam hoooodne vela casu, ale to ze ma to nebavi, zato tu pracu niekomu komu TYKAM este nemusim vyhadzovat na oci.
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 07:43:37

Ale to není o tykání a vykání. Mám na mysli výhradně způsob moderování.

Já jsem ze staré školy tak standardně vykám (zvyk je železná košile). Vlastně si ani neuvědomuji jestli mi protistran tyká či vyká a je mi to jedno.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 14:33:24

Podívej se - ta poznámka vyvolala absolutně zbytečnou diskuzi. Jako výsledek, vůbec lidi nemluvili na téma článku, ale o Benniem. Je to hulvátství vůči autorovi článku.
Hulvátství nemusí obsahovat urážlivá slova. Dá se být hulvátem i při použití jenom velice zdvořilých frází.
Samotné téma, o kterém mluvíš, nesporně, je velice důležité. Kultura diskuzí, bohužel, tady je docela nízká. Ale nemyslím, že hulvát se lečí přesvědčováním. Musí dostat přes prsty. Tak, aby bolelo.
Takže DD, podle mně chyby dělá, ale jiné
1. Vyhrožuje, ale nejedná
2. Nechrání svůj web konzistentně
3. Brání jen sebe.
4. Ani se nesnaží zavést nějaká konkrétní pravidla, typu škály kvality argumentaci a trestů podle ní.
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 17:01:19

zdroj nemoze byt priama linka na clanok??
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 13:53:51

To Bennie: Neprovokuj mam pocit ze stebou NV manipuluje ako i s ostatnymi kto naletel na vykonne fermi.....si ako jej velky zastanca. no traposis...

DD....ale v jednej veci ma pravdu uz stacilo tych zaporov na NV a Fermi vieme skoro vsetci na par exotov....ze Fermi je nepodarok....ako sa hovori slubi sa slubuju nvidioti /blazni/ sa raduju......a NV toho naslubovala velmi vela nie davno to bolo ako bude Fermi rozbijat radu HD 5000 a tak...no nestalo sa to..Tak prosim nezhorsuj si to...hlavne koly reputacii...vieme ako je na tom NV a ATI...a ty stale rypes do NV a potom pises ze si Objektivny ano mas velmi casto pravdu...ale niekedy to az prehanas a omnielas to iste...nic proti tebe....vzdy som stal za tvojimy prispevkami a nazormi....no ale uz stacilo ohladom Fermi vrat sa k aktualizacii noviniek. a ked pride nieco nove o fermi...NV...tak to aktualizuj a oboznam nas so skutocnostami.....dakujem to je s mojej strany vsetko....pekny den...
PS: hlavne bud Objektivny...
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 14:30:39
avatar
To Nahalemi7: manipuluje myslíš tou 5970 co mám v kompu? Až takhle brilantní marketing od Huanga?? Ale ta logika ti nějak pokulhává ))

Prober se synku Svět není černobílý

To DD: není to tvé číslo, takže za něj nijak neodpovídáš? Tak proč ho sem píšeš?

Inspiroval

A jak moc se teda nepovedlo? na 68% proti čemu? Proti původním optimistickým odhadům budoucnosti?
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 14:37:03

Mna nezaujima co mas v PC nech je tam aj macumadra s pepermintom.....Omg chdak grafika ta musi trpiet pri takom PC...chod si kupit fermi....
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 16:00:47
avatar
))) myslím, že Chocholoušek by byl nadšený
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 17:33:27
avatar
vačšinou s tebou nesúhlasím, ale dnes...
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 10:54:42

1. No, dávat pohromadě odpovědí na různé otázky bez odkazů na ty otázky také nevypadá moc rozumně. Aby někdo pochopil tvůj text, musí ho přečíst několikrát a prohlédat celou diskuzi, na co vlastně odpovídáš.
Je to od tebe buď nerozum nebo nezdvořilost.
2. Co se samotného článku týče. Ano, o tom, že Fermi má problémy, víme. Ale pokus o změření těchto problémů je VELICE zajímavý. Pro mně bylo zajímavé přečíst, jak plány se rozcházeli s realitou. Cizí chyby a způsoby jejich analýzy v PM mně zajímají. Myslím, že nejsem sám. Takže pro MNĚ tento článek nebyl opakováním známého. Tebe to nezajímá. Fajn. Dej minus do hodnocení článku a nelez do diskuze mezi těmi, koho to zajímá. Tak opravdu vyvoláváš flame, DD je na tebe až příliš hodný.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 12:57:12

1) jestli ti vadí, že je to již 151. článek na téma FERMI, tak jej prostě nečti

2) Když píšeš, že 68% je vycucáno z prstu, tak bys to měl nějak doložit
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 15:12:32
avatar
Mám doložit, že to číslo je vycucané z prstu? Promiň ale já Honzovi prsty necucám

Neměl by spíš on vysvětlit jak k tomu číslu došel, když ho má v nadpisu velkým písmem a v textu o tom není ani muk? ) Nebo je to divné jenom mně?
Brokarna [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 13:52:23

Tak já si to i spočítal, pokud vezmu průměr z těch 4 hodnot (poslední umocnim na -1) tak vyjde 73.5%. Když ale vezmu násobek shader*takt z toho vezmu podíl apr/may a ten zprůměruju s posledníma podílama, tak mi vychází 66% celkově, takže číslo přibližně sedí.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 10:59:10

1. Průměr v tomto případě se vztahuje na poměry (reálu proti plánu). A tak se má počítat jako geometrický, nikoliv aritmetický průměr.
2. Tabulka není plná - chybí tam rychlost pamětí. A možná ještě něco. Obávám se, data jsou neúplná.
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 13:36:26
avatar
nvidia by mala prehodnotit svoju strategiu vyrobit velke hi-end jadro a na slabsie grafiky potom z neho ukrojovat. tu je dokaz ze to donekonecna zvacsovat nejde, leda by boli k dispozicii ine supermaterialy a ne kremik
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 14:21:33
avatar
DD já bych to již neřešil,teť atˇmluví trh.Prostě jednou za čas porovnat kolik a jakého modelu se nejvíce prodalo a jaký tip je nejvyhledávanější.Jinak do nekonečna popisovat co již bylo 100 napsané nemá cenu.Jak říká klasik vše prověří čas.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 11:01:18

No, pro mně téma měření zaostávání reality za plánem, naopak, je velice zajímavé. Takže mně vadí spíše chybějící odkaz na původní článek.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 12:58:51

Pro nově příchozí to ale nemusí být 151. článek, ale třeba jen druhý. Nikdo neprochází články měsíc staré. Snad jen ten kdo něco dohledává ...
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 14:35:14

Bohužel, dotyčný neumí myslet na druhé. Takže tvůj argument nepochopí.
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 14:47:24

jenže sany má sám co dělat se sebou, aby taky respektoval názory druhých, než je označí za chudáčky.
Takže je to vlastně úplně jedno ... tady
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 14:23:29

Fermi ako architektura je fajn. Bohuzial je prvy reprezentanti GTX470/480 nestoja za vela s prevadzkovymi vlastnostami ake maju. Tie nielenze zrazili ocakavany vykon, ale aj tak zostali na zlych hodnotach. Viem si predstavit tak GTX470 s nereferencnym chladenim. Pokial sa zrazia v burne teploty pod 90 stupnov bude to celkom fajn. Inak o nicom. A zrejme sa to nezmeni minimalne do prichodu 28nm vyrobneho procesu. Skoda.
Anonymní  2010-05-11 16:59:50

Je tu ještě jeden problém Fermi a tím je nový pohled na hry. jedná se o ono výpočtové zaměření na které nejsou vývojáři her a potažmo i hry připraveny. Díky tomu dostává Fermi od relativně jednoduchých procesorů na zadek i v těch nejnáročnějších hrách.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 21:29:16

Este zrejme potrva nejaku dobu kym sa prisposobia vyvojari hier takemu trendu aky sa snazi nastolit NV. Minimalne aspon kym pridu hybridne enginy, ktore by mali vyuzivat z casti aj raytracing. Kazdopadne som na to zvedavy uz teraz. V com myslite, ze dostava Fermi od procesorov na zadok? Pokial viem ak nieco vyuziva CUDU alebo OpenCL tak GPU maju aspon pred terajsimi procesormi naskok. Alebo myslite nieco ine?
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 07:08:49

Souhlasím až na ten závěr. Ta cuda je pro men mrtvolka a další technologie mi nepřipadají jako výhoda. Víte marku on totiž vývoj her byl svázán s DX a já věřím tomu, že je jenom otázkou toho času aby kupříkaldu i onen raytrace měl pořádnou proporu právě v DX.
Marty611 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 14:31:02
avatar
Pořád dokola stará písnička s pár slovíčky navrch. FERMI je nepodařené dítě(možná jenom ošklivé káčátko). Nechci být optimista či se nějak zastávat firmy NVidia, ale snad si dají ruku na srdce a konečně něco udělají pořádně .
Nezbývá nám nic jiného než se těšit na další generaci grafických karet od obou soupeřů
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 14:58:11
avatar
To, ze se nepovedla jak bylo slibovano vi snad kazdy.
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 16:05:32
avatar
Jak jsem se osobně díval na nějaké ty testy,nebylo to s tou teplotou u GTX480 takové mizerné.Teploty kolem 85°C jsou v pohodě.
Mesi2017 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 17:03:46
avatar
Myslis kolem +- 15°C ? :o) To by odpovidalo.
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 22:56:09
avatar
sa pozri na ten obrázok hore, to hádam stačí +-85°C, ale celé PCB...
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 16:25:01
avatar
Fermi mali spravit len pre profi sferu a pre desktop mali urobit ine jadro zamerane na vykon v hrach spotrebu a cenu.
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 17:08:59
avatar
Fermi má veľký potenciál, ktorý je ale brzdený 40nm procesom. Pôvodná 512SP verzia s 1500MHz na shaderoch a 5GHz DDR5 by mala výkonu na rozdávanie a Hemlock by pre ňu nemal byť najmenší problém. Výkon v teselácii je impozantný, je dobre pripravená na DX11. Do 28nm procesu je ale prakticky ešte rok čas - to neznie pre nvidiu moc dobre. Na mobilný segment môže s týmito grafikami rovno zabudnúť. Možno nejaké 128Sp verzie sa objavia, aj to budú v porovnaní výkon/watt slušne zaostávať. RV970 predpokladám, že dorovná GTX480 pri o veľa lepších prevádzkových vlastnostiach a možno aj výkon v teselácii vzrastie. Potom sa stanú Fermi I karty prakticky nepredajné... (pár bláznov čo to kúpia sa zaiste nájde - už teraz takých, čo kupujú terajšie "pekáče" Fermi poznám)
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 18:41:56
avatar
co si napisal je sice pekne, ale ako si spomenul na konci ide o to co je tu teraz, zvalovanie chyb na kohokolvek nas velmi zaujimat nemusi (pravdu sa mozno aj nemusime dozvediet) takze ano, fermi je nam naprd nech je architektura akokolvek bozska.
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 20:03:21
avatar
strata sa síce doháňa ťažko, ale RV670 alias RV770 alias RV870, teda pôvodná R600 architektúra to dokázala. A mala čo sa výkonu týka predsa len horšiu pozíciu akú má GTX480 vočí HD 5870. Ja pevne verím, že z Fermi zídu na 28nm procese ešte skvelé karty. Predsa len, po výkonovej stránke ide dnešné fermi tak na pol plynu.
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 20:22:36
avatar
v poriadku, 3870 bola trochu pomalsia ako 8800GT, provozne vlastnosti boli porovnatelne, ale zato pomer cena/vykon bol na tom lepsie ako u nvidie. No ake ceny predvadza Fermi ... to si moze zo svojich dovodou dovolit len niekto, kto ich nechce zas tak vela predat... takze predavat sa budu jednoznacne pre tesla, je evidentne ze nvidia zacina kaslat na hracov a stacia jej len "skalny" nepotrebuje vyhravat konkurencny boj... ma svoje meno NVIDIA
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 20:31:38
avatar
nvidia pri takom počte Fermi kariet aké má nasadila ceny tak, že aj tak sa predajú. To je várka pre "nVidiotov". Dlhodobo (pri väčšom množstve kariet) sú tie karty za súčasné ceny nepredajné (načo kupovať vga, ktorá viac žere, je drahšia a slabšia?) a budú sa váľať po skladoch
romankun [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 18:19:59

Fermi - "ošklivé káčátko" - pokud si dobře pamatuji,po URČITÉ DOBĚ byla krásná labuť.Všechno v životě chce čas a hlavně držet se reality a možností. NV doteď snila a teď se do té reality dané dnešními možnostmi krutě probouzí.Jenom doufám v zájmu asi nás všech,že ta labuť bude tady co nejdřív/bohužel momentálně jenom asi Zbožné přání ???/
P.S. Já asi takhle pochopil smysl tohohle článku./pokud se mýlím DD omluva/
dido [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 19:31:34

no ako , splnila viac nez 50 % , podla mna , keby bola spotreba v pohode , tak by to bola konkurencia , aj z takou cenou , aj tak je podla mna lepsia volba 470 na 5850 , lebo proste NVIDIA , a BTW take problemy ako s 5970 som este v zivote nemal , mal som nvidie ( 6800 , 7800 , 8800 , 295 ) , co sa tyka optimalizacie , 5970 ma byt 2x lepsia nez 295 , ale nic nije platle , len 50 % , verim ze to ATI vyladi , tak ako aj s EYEFINITY , takze karta dobra ( aj firma ) - OVLADACE - odpad , ziadne nastavenia pre hru ( ci chcem 1 gpu alebo multi GPU ) , ziadna optimalizacia , ten 2D vykon do ovladacov 10.4 je katastrofa , ale zato hlucnost ( ovela lepsie nez 295 ) , spotreba ( stale ficim na HX620W , a vytiahne aj OC ! ) , a pekne to vyzera na papiery , chaladenie ( blackplate , ventilator , desing ) , ATD , ale mna prekvapila ATI , 5000 series , takze s mojou prvou grafikou som spokojny , ale zdaleka niesom spokojny , ako ked mi dosla (vtedy daavnejsie ) 8800 GTX a 295 GTX , to bolo uzasne 5970 nespravila taky boom , ale je to aj tak poriadne zezlo
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 23:15:52

zaujimave ze take problemy ake si uviedol ja nemam.. hmm..musis mat asi zly kus.. mne sly vpohode kopec hier s optimalizaciou nemam problem da sa mi spustit jedno jadro alebo oba...tak netrep dristy...
4EVER [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 02:08:42

zato ze jemu nieco na pc nejde nemusi hned trepat dristy. Spomen si na to ze boli problemove karty 5770/5850 s novymi ovladacmi. Dost ludi problem malo niektori vobec. Cize zalezi kus od kusu.
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 12:14:59

len ze on to pise ako keby ta seria 5970 uplne bola zla...proste ma zly kus asi..
MobyDict [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-11 23:55:47
avatar
kdyz to tak vemete 2/3 taky neni spatny ne? jedou, nevybuchujou ani nic takovyho, proste je to produkt ktery j ael tvruce mel velke oci takze to neni jak ma byt, stava se. hlavne ze si mame z ceho vybirat. pravo volby je supr, pokat chcete fermi od nvdie, mate fermi, pokad radeona tak mate radeona od amd, vlastne od jejich partneru, mno ale to nic, proste kazdy si koupi to co chce. takze je supr ze fermi mame, bylo by horsi ksyby nepirslo vubec a na to vemte jed ze jo, konkurence musi byt a to porad! jinak to je v p.deli. dume radi ze jsem radi a ze za ty ceny co sou a ze musem za grafiku za tri ctyri tisice hrat hry ktere jedou v super detailech a dokonce na trech nelivice monitorech,. jako zakaznik musim byt spokojeny, mam si z ceho vybrat, sice ne kompletne ale mam. takze ja jsem rad ze fery je i kdyz ne podle slibu, ale ze je proste, tod to je zaklad
4EVER [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 02:05:33

Ono viacmenej moze za to aj problemova 40nm vyroba. Aby boli jadra stabilne musi sa do nich pustat viac V. To iste aj u ATI aby predali co najviac ale nie az v takom mnozstve. Problemom je potom ze Fermi jadro uz viac topi. Kebyze su neni problemy tak ako neboli u 65 a 55nm (prip. boli ojedinele) tak si myslim ze by bola nizsia teplota aj spotreba. Inac nvidia sa snazila spravit univerzane GPU na vsetko tak ako su v dnesnej dobe CPU. ale cim vacsia univerzalnost tym je problem dosiahnut vysoky vykon vo vsetkych segmentoch. ATI sa zamerala najviac na hry kde podava kvalitne vysledky. Nvidia sa zase viac na programovanie, vypocty a pod. veci ako na hry.

Myslim si ze keby nVidia vyladila cele GPU na hry tak si myslim ze by tam bol obrovsky skok oproti ATI. ale to je len moja spekulacia. Inac fermi je celkom dobre a ma skryty potencial, akurat ma katastrofalne teploty a spotrebu. Dufajme ze novym vyrobnym procesom sa to zmeni k lepsiemu

P.S.: DD kde je tvoja slubovana recenzia na GTX480?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 02:21:49
avatar
GTX 480 není moc zajímavá grafika, tak není na prvním místě, ale bude GTX 470 ...
4EVER [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 08:52:53

GTX480 je TOP grafika od Nvidie. tak nechapem preco by nemala byt zaujimava.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 11:03:52

Je MÉNĚ zajímavá, protože ji bude kupovat méně lidi. A neřekl, že není zajímavá, jen že není na 1. místě.
Odpovídej na to, co čteš, a ne na svoje myšlenky při tom.
4EVER [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 15:46:04

napisal ze GTX480 nie je moc zaujimava. Viac ludi bude kupovat GTX470. ale DD robil test 5970 a tiez nie je najlacnejsia.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 21:44:36
avatar
jenže pokud chce někdo někdo grafiku s nejlepším výkonem GTX 480 má nic takového nenabídne za tolik peněz si každý koupí HD 5970
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 16:36:23

Zajímavost karet Nvidie pohužel hodně trpí nepodporou výpočtů ať už fyziky či teselenace u her.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-13 10:28:18

POkial viem tak teselaciu zvlada lepsie ako ATI(zrejme myslite masivnejsiu kde by ukazala svoju silu) a fyziku podporuje asi tak ako konkurencia + v specialnych pripadoch kde sa pouziva GPU@PhysX ma dokonca vyhodu...
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 18:46:12

super, právěže GTX 470 je hodně zajímavá grafika, takže se moc těším na test.
Opomenu všechna DD-ho negativa a budu se kochat skvělou konkurencí k HD 5850/5870

Těšim se ...

edit: já sem opravdu chudáček, tady mezi všemi
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 12:47:48

Chudáčku, ty jsi taky zaslepenej, co?
dvorcidlo0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :) 2010-05-12 09:17:37

Autor ma očividne jednu uchylku - aku asi?
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 10:23:31

Precital som si nedavno jeden starsi clanok od pana Hulana. :-) Islo o clanok 3 roky stary a bol o TWIMTBP: Odkaz. To co citavam tu je skoro ako cez kopirak. Dufam DD ze to nie je revans za tazke casy po prichode R600.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-12 12:47:14

To je dost ubohý!
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - DOBRÝ ČLÁNEK 2010-05-12 12:45:51

Pro mě je to první článek o FERMI, který mi přijde opravdu slušný. Poměrně dost objektivní a stručný. DD máš u mě velké bezvýznamné plus.

Je asi pravda, že kdyby se FERMI povedlo upéct jak bylo v plánu, tak by ATI dostala pěkně na predel. Ale není žádné kdyby. To má jen čeština.
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - DOBRÝ ČLÁNEK 2010-05-12 19:42:25

upéct jo ??
ATI že by dostalo na prdel ??
CO to je
Jakože dobrý článek v tobě vzbudil až také emoce ??
Takový jako ty ani test karet nepotřebují, vám stačí grafy co vás uspokojí a vše okolo je poowl, že ?

FERMI = THERMI

K radosti stačí tak málo ...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 782x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 537x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 998x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1210x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1536x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1350x
Komentářů: 6