Hloupý marketing pro hloupé lidi, to jsou umělá omezení těžebního výkonu na grafických kartách.
Tak ani na podruhé to NVIDIA nevyšlo. Přesněji řečeno, ono vyšlo to, co celým tým cirkusem NVIDIA sledovala. Ovšem samotné umělé omezení výkonu pro těžbu, nemělo šanci nikdy dlouhodobě fungovat. Z principu. Asi víte, že NVIDIA se 2x „pokusila“ dostat na trh herní grafické karty, které v případě detekce určitých výpočetních algoritmů, jež používají těžební aplikace pro těžbu digitálních měn, by výrazně snížily ten výkon a tedy potenciální atraktivitu těch karet pro těžaře.
Původně RTX 3060 s touto ochranou byla vydána už rovnou, ale vydržela funkční jen velmi krátce. NVIDIA totiž (zcela jistě úmyslnou chybou, za kterou dostal někdo zaplaceno), vydala verzi ovladačů, která to omezení postrádala. A tím pádem těžební výkon RTX 3060 byl plně obnoven.
Protože však mnozí laciný marketingový trik „hraní si na to, že na hráčích záleží“ společnosti NVIDIA neprokoukli, tak jej zopakovala. Tentokrát oznámila rovnou nové verze/revize čipů pro více karet (mimo RTX 3090). Tzv. LHR RTX 30 grafiky, které měly důkladnější omezení některých algoritmů. Problém byl v tom, že výrobci stále většinou nabízí karty bez LHR a především, to omezení nebylo zásadní ani z hlediska výkonového dopadu, a hlavně zdaleka nepokrývalo všechny algoritmy (mnohé běží naplno) a vlastně nemohlo ani odolat prolomení.
NVIDIA snížila výkonu LHR karet na 50%, ale pouze v několika určitých algoritmech. Ne všech, což už samo o sobě znamenalo, že poptávka těžařů se nijak nesnížila a LHR karty těžily naplno algoritmy, které omezeny nebyly. NVIDIA totiž nikdy neměla zájem skutečně ten výkon pro těžbu v praxi reálně omezit, protože těžaři jsou její prioritou. Naopak tím snížením prakticky zvýšila jejich poptávku. Protože najednou museli těžaři koupit na ten výkon více karet :).
- NVIDIA měla jen zájem tvářit se, že ten výkon chce omezit.
Z hlediska hráčů, kterým ale NVIDIA uvedením LHR modelů slibovala, že pro ně budou karty dostupnější, protože těžaři nebudou mít ten zájem, nemá prostě jen 50% omezení jen někde a někdy, žádný přínos. A navíc způsob toho omezení nemohl dlouhodobě odolat jeho prolomení
.
A tak k překvapení vůbec nikoho, aktuálně bylo oznámeno a vyzkoušeno, že těžaři dokázali to omezení obejít a odemknout zhruba 70% výkon i u těch pár případů, kde k omezení došlo. Nicméně ono to v praxi nemá příliš smysl. LHR grafiky byly prostě používány pro těžbu v jiných algoritmech, kde ta omezení žádná nebyla. Navíc pokud by nějaký bohatý těžař jo chtěl, tak i pro LHR existují pochopitelně interní vývojové ovladače bez aktivních algoritmů snižujících výkon pro těžbu a zcela určitě k nim někteří mají přístup. Tohle je jen taková hra na city a falešné dojmy. NVIDIA prostě využila své marketingové síly a nevědomosti mnohých, jak to s tím těžebním výkonem je a jak celý systém funguje k tomu, aby je přesvědčila, že NVIDIA myslí na hráče.
Faktem ale je, že NVIDIA na hráče nemyslí. Hráči jsou u ní druhořadí zákazníci (ze všech jejích zákazníků platí nejméně (marže) a mají největší požadavky a očekávání), firma navíc přímo pro těžaře vyrábí a podporuje těžaře v mnoha směrech. Upřednostnila těžaře už při samotném vydání RTX 3000 karet. NVIDIA má ovšem propracovaný marketing, který dokáže přesvědčit část uživatelů prakticky o čemkoliv. A protože žádná jiná firma nejde tak daleko jako jsou vyložené lži, podvody a nakonec zastrašování každého, kdo na tyhle věci upozorní, nebo dlouhodobě upozorňuje., projde jí prakticky cokoliv. Realita zkrátka je, že NVIDIA není přítelem a partnerem hráčů a absolutně jí na nás nezáleží. A kdyby jen trochu mohla (nesrazilo jí to výrazně příjmy), hodí herní grafiky dávno přes palubu a soustředí se výhradně na HPC …
Samozřejmě myšlenka zatrhnout těžbu digitálních měn na grafických kartách je hezká. Ale nikdy to nemůže fungovat stylem, jak to dělá NVIDIA. Tedy nějakým umělým SW omezením z její strany jako tvůrce GPU. Protože není otázka jestli, ale kdy tohle bude prolomeno. Tím spíše, že od počátku existuje interní verze SW a ovladačů, která to omezení těžby z principu nemá. To je také důvod, proč podobné marketingové nesmysly s omezováním těžebního výkonu, nepředstavilo AMD u svých grafik. Rovnou na toto téma už před časem řeklo, že tak jak to dělá NVIIDA, to prostě nemůže v praxi fungovat a nemá šanci to cokoliv řešit, takže proč hráčům lhát? A mělo naprostou pravdu. NVIDIA to navíc už svým druhým pokusem jednoznačně potvrdila.
Jediné skutečné řešení toho, aby se grafické karty nepoužívaly k těžbě digitálních měn, nemůže vzejít od AMD/NVIDIA. Musí vzejít od tvůrců těch digitálních měn a algoritmů samotných. NVIDIA LHR RTX 3000 grafiky každopádně už prakticky neplní žádný účel, a je jen otázkou času, než budou kompletně prolomeny, k čemuž není daleko. Už teď jsou ale pro těžaře téměř stejně atraktivní, jako neLHR verze. Jediné, co je na celé věci zajímavé, zda NVIDIA zkusí potřetí použít ten svůj „agresivní marketing“, a zase bude nějak přesvědčovat všechny hráče, že umělé snížení výkonu v některých vybraných algoritmech skutečně něco řeší, a ona proto myslí na hráče a má jim tím pomoci k tomu, aby karty byly pro ně dostupnější … zkrátka hloupý marketing pro hloupé lidi.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|