NVIDIA jako tradičně poslední zveřejnila hospodářské výsledky a výhledy.
Jako koncové uživatele nás přirozeně hlavně zajímá hotový produkt. Tak se na výrobky díváme poněkud jinak, než samotná společnost nebo finanční analytici. Z uživatelského hlediska nejsou modely GTX 470/480 FERMI, grafiky, které by se daly považovat za povedené. Ale to víme. Otázka je, jak moc to zahýbe s finanční situací NVIDIA.
Pokud někdo čeká, že výrazně, tak by měl více číst mé články, které nepíši delší a v kontextu jen tak pro srandu králíkům. Jako uživatelé sice vnímáme problémy 40nm procesu a zpoždění grafik i jejich vlastnosti jako klíčové, ale pokud jde o prodeje GPU a to hlavní, co firmy živí, tak zde vypadá situace jinak. Už před pár týdny, když vyšly počty dodaných GPU za 1Q 2010 a také finanční výsledky AMD-ATI, tak jsem vám jasně zdůrazňoval, jak ve skutečnosti málo ovlivňuje celkové výsledky 40nm proces, a jak se podílí na celkové produkci GPU. Například ATI sice dodala na trh už více než 10 milionů 40nm DX11 GPU (od září 2009), ale jen za první kvartál letošního roku jen AMD-ATI prodalo na 28 milionů GPU! Z toho už byste měly vydedukovat, jaký ve skutečnosti malý vliv a zastoupení má vlastně 40nm výroba.
NVIDIA FERMI GPU má sice zpoždění, vyrobeno jich bylo výrazně méně, v současnosti se uvádí, že samotných čipů se údajně do dnešních dní vyrobilo už 400 000, ale většina míří přímo do TESLA GPU počítačů apod. Na klasické desktopové grafiky se dostalo GF100 čipů jen v maximálně desítkách tisíc kusů. Až nyní v květnu přichází ona druhá větší dodávka po úvodních asi 10 000 kusech. Každopádně víme, že NVIDIA za 1Q 2010 vyrobila asi 34 milionů GPU. Takže jaký vliv na finanční výsledky asi může mít pár tisíc FERMI čipů v 34 milionech GPU?
No podle očekávání malý. Ale z toho nemá NVIDIA moc radost. Protože v jistých segmentech má FERMI vliv přeci jen značný a to hlavně na poměr sil a situaci do budoucna. NVIDIA navíc měla od FERMI jistá očekávání, která se nenaplnila ani po stránce výkonu a toho, co čip přinést měl a nenaplní se ani po stránce situace na trhu. NVIDIA tedy sice uveřejnila poměrně slušné hospodářské výsledky, kdy stejně jako ostatní firmy v oboru potvrzuje (zdánlivý) konec krize a proti loňskému roku hlásí výrazný růst příjmů, ale nakonec vykázala příjem 1 miliardu dolarů a zisk 137 dolarů. Okamžitě po uveřejnění však následoval prudký pokles akcií NVIDIA (další pokles v dlouhé řadě) o 11% (pokles dnes byl obecný, ale u NVIDIA byl zvýšený výrazněji). NVIDIA totiž nevykazuje očekávaný dlouhodobý potenciál. Pro Q2 oznamuje výhledově očekávání nižších příjmů i zisků a hlavně pokles podílu na některých grafických segmentech. Zde už se totiž problémy FERMI naplno projeví, nyní ještě dojíždějí staré objednávky a 55nm čipy, zároveň ale roste 40nm výroba a vyjednávají se nové zakázky, zde má ale NVIDIA málo co nabídnout a FERMI není při své situaci dostatečně konkurenceschopné a nepřinese to, co si od něj společnost slibovala. Proto ta špatná očekávání.
Každopádně jak finanční výsledky NVIDIA, tak ATI a hlavně údaje o množství vyrobených GPU, kterých se za 1Q na trh dostane přes 100 milionů, ukazují, jak ve skutečnosti silný je ten „náš“ segment, o který se zajímáme. Tedy desktopový a mobilní segment klasických grafik. Vidíte, že v tom celkovém množství tvoří velmi malý zlomek, navíc i jeho nástup je mnohem pomalejší než si myslíte. Takže i případné úspěchy a problémy se projeví mnohem později a také postupně. Mnozí si asi naivně myslíte, že když výrobce grafik představí novou generaci grafik, tak okamžitě zahájí její výrobu a prodej a nahradí tím během několika dní všechny modely minulosti. Vidíte jasně, že je to představa více než pomýlená. Myslím, že současná situace nám dává prostor a krásný příklad toho, jak to opravdu funguje. Co je špatné pro nás, jako uživatele a vnímáme to jako katastrofu, to se v celkovém měřítku na hospodaření a situaci na trhu může projevit až za dlouhou dobu. Stejně tak jakékoliv zlepšení. Firma ho sice oznámí, třeba navýšení 40nm produkce a zlepšení situace, ale od zadání výroby čipu až po dodání grafiky na trh uplynou skoro 2 měsíce (jedno u kterého čipu a GPU).
Závěr: Pár tisíc čipů mnoho neovlivní. Vzhledem k tomu, že 40nm výroba tvoří jen 5-8% výroby GPU u TSMC, u které ATI i NVIDIA vyrábějí, je vliv na celkové hospodaření zatím minimální a to jak v negativním, tak pozitivním smyslu. Výhledově však bude důležitost 40nm narůstat, tak jak bude postupně dokončována 55nm výroba a nasmlouvané zakázky. NVIDIA tedy hlásí zatím poměrně dobré výsledky za 1Q letošního roku, ale zároveň očekává právě kvůli problémům se 40nm a svými čipy FERMI propad pro další období letošního roku. Opět si ale nepředstavujte nic masivního. TSMC jako zatím monopolní výrobce GPU ATI a NVIDIA rozděluje výrobu podle svého a také neplánuje razantní zvýšení 40nm kapacit, aby to výrazně ovlivnilo situaci. Odhad NVIDIA ohledně propadů příjmů je nějakých 5%.
Jinak se možná někteří tedy ptáte, když 40nm výroba moderních DX11 GPU tvoří méně než 10% produkce GPU a tedy i malý zlomek příjmů výrobců ATI a NVIDIA, kdo tedy kupuje těch 90% ostatních logicky starých čipů. No také vy :). GPU se osazuje do malých mobilních PC, které tvoří většinu trhu, OEM PC, firemních PC, kde je v podstatě jedno co je tam za značku čipu a co to umí. Pak také do herních konzol všeho druhu a tak dále. Zkrátka ten náš oblíbený desktop a silné herní grafiky dnes tvoří jen okrajový segment, který je vlastně jen takovou výkladní skříní výkonu a technologie. Peníze a to důležité pro zisky leží ale v milionech obyčejných GPU. Nepřeceňujte, ale také nepodceňujte tedy vliv nejmodernějších desktopových grafik, o kterých se jen nejvíce nakecá, a jejich momentálních úspěchů, případně neúspěchu.
Zatiaľ sa nejako výrazne nepodpísal ale zatriasol s partnermi Nvidia ktorý sa začali o Ati grafiky zaujíať. Ak sa im podarí udržať si náskok pred Nv tak ešte len potom začne ísť do tuhého. Čo ale určite nebude dobré pre nás ako koncových zákazníkov.
Desktop game users nejsou mala skupinka - miliony lidi co vi trochu vic .....
a my platime oem ten predrazeny vyvoj a CAD,CAM vyvoj profi grafik ktore by bez hier ani neexistovali nebol by ten super krivkovy dizajn aut, spotrebicov......./gpu by na to nemali vykon/
Dx11, STREAM, CUDA su spickove technologie a rozumny vyrobca ich aj rozumne zabali /cena, vykon ,spotreba/ inak nebude mat po case co vyrabat a zostane len logo /3dfx .../
Po 151 jak je nVidia spatna a na nic. Jo jeste jedna vec porad jsme cetli jak GTX470/480 nikde nebudou 3 mesice a jsou skladem v kazdem lepsim obchode.
Nebude to tím, že je nikdo nechce? O nepovedený produkt se lidi neperou, takže se vsadím, že skladové zásoby se budou blbě prodávat. GTX480 si kupujou stejně jen zelení vodníkáři.
Není to zle napsané, spousta zajímavých informací, ale do článku o hospodářských výsledcích, ceně akcií apod. patří tabulky, grafy, případně tam přihodit nějaké oficiální vyjádření analytiků o akciích nVidia (doporučení atd.).
Takhle je to bohužel velmi nepřehledné.
Ale díky i tak!
Ale DD o tom zmínil.
Nvidia spadla ne o 11%, ale o 11% NAVÍC v porovnání s ostatními. Dohromady - o 24% za měsíc.
http://www.bloomberg.com/apps/cbuilder?ticker1=NVDA:US
Co se malého vlivu úspěchu nových GK týče, chtěl bych vzpomenout na ještě jeden velice důležitý parametr - na CELOU cenu výroby. A tím myslím nejen částku, která se platí u TSMC, ale cenu celého provozu firmy. A do toho také nevidíme.
Cena akcí se odvozuje od toho, kolik se dá na dividendy. Nebo kolik se očekává, že se dá na dividendy. Ano, MĚLA by to být částka odpovídající ekonomické síle firmy. Ale také nemusí.
NVIDIA tedy sice uveřejnila poměrně slušné hospodářské výsledky, kdy stejně jako ostatní firmy v oboru potvrzuje (zdánlivý) konec krize a proti loňskému roku hlásí výrazný růst příjmů, ale nakonec vykázala příjem 1 miliardu dolarů a zisk 137 dolarů.
!!!!Taková firma a zisk 137 dolarů!!!!
PS: Doufám, že šlo o překlep a patřilo tam 137 miliónů dolarů, protože jinak se ta konkurence sype daleko víc, než jsem si myslel....
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!