Strana 2 z 2
- Současný stav herní Intel grafik:
napůl funkční HW, nefunkční SW a nereálné sliby
Takže to shrňme, grafická divize, kterou Intel za obrovské miliardové investice postavil, kdy přebral a přeplatil za tím účelem mnoho klíčových lidí z AMD, NVIDIA, Apple i dalších, dokázala za 5 plných let své existence přijít se dvěma generacemi velkých GPU a výrazně rozšířenou verzí původních grafických ovladačů pro integrované grafiky Intel.
Nicméně první generace herních (Xe HPG) a výpočetních (Xe HPC) grafik nefungovala vůbec. Místo slíbených výkonných herních a výpočetních karet na trhu v roce 2020 nepřišlo nic, DG1 bylo zrušeno. Ve snaze zamaskovat toto selhání, přišla grafická divize s jinak nesmyslnou změnou názvů. Na Xe sérii se jakoby má zapomenout a přišel plán na ARC (A-series), Battlemage (B-series) a CELESTIAL (C-series), tak aby to tedy vypadalo, že u Intelu mají plán a vše funguje skvěle.
Hlavně aby vzniklo zdání, že současné grafiky ARC jsou první generací herních grafik Intelu, ačkoliv jsou ve skutečnosti už druhou, vzniklou během téměř 5ti let vývoje a následných oprav/úprav té nepovedené první generaci, s 5ti letým vývojem ovladačů a SW podpory kolem toho. Jenže výsledkem obřích multi-miliardových investic je opět nefunkční produkt, který nedokáže konkurovat ani končící generaci produktů AMD a NVIDIA.
Intel ARC měly být dávno na trhu. Intel je sliboval na konci minulého roku, následně to změnil a dušoval se, že vyjdou na konci Q1. Následně to opět změnil a grafické karty měly přijít na konci Q2. Máme polovinu Q3 a nic. A380 existuje jen v limitovaném počtu a jen v Číně, ale ani tam o ně nikdo nestojí. Grafická divize Intel je schovává a neposkytuje vzorky na testování, protože dobře ví proč. Nefunguje to! No a A500/A700 série je na tom o poznání hůře, protože konkurence je obrovská, bavíme se navíc o mainstreamových kartách, kde už nelze na rozdíl od ultra low endové A380 odpustit, že budou s výkonem a použitelností jakékoliv problémy.
- Grafická divize Intelu lže a
snaží se aktivizovat veřejnost, aby zabránila své likvidaci!
Nedávno se dva zástupci grafické divize Intelu vydali na malou PR tour po velkých youtuberech a médiích. Tam sice přiznávali nějaké problémy, ale současně slibovali velké věci. Především však vyvolávali dojem, že grafické karty ARC jsou tu pro nadšence, a jsou doslova za rohem. Není to pravda.
Výrobci grafických karet nemají o ARC grafikách a jejich skutečném vydání, stále žádné zprávy. HW by se měly dávno vyrábět, ale nevyrábí, protože o ně nikdo ani nestojí. Nefungují. OEM partneři Intelu z donucení budou inzerovat nabídku některých OEM notebooků a sestav, aby vyhověli marketingu grafické divize Intelu, ale reálně ty produkty nechtějí prodávat. nechtějí s těmi problém mít nic společného. Grafické divize Intelu ale potřebuje přesvědčit vedení firmy, že o grafické karty Intel je skutečně zájem. Potřebuje tedy aby se o ARC grafikách psalo a mluvilo. Pozitivně. Ale to se mu nedaří.
Zprávy o potenciálním zrušení dalšího vývoje herních GPU Intel nejsou jen nějaké spekulace, ale odvíjejí se od toho, že vedení Intelu začíná být hodně nervózní a začíná vidět, že sliby grafické divize nejsou reálné. Tím spíše, když lidi z grafické divize říkají veřejně věci, které jsou v přímém rozporu s tím, co říkají interně. Hlavní marketingové oddělení Intelu má zcela odlišné informace a nechápe co dělá marketingové grafické oddělení. Hlavním a zásadním argumentem pro zrušení vývoje minimálně herních GPU Intel, jsou peníze.
Po pěti letech vývoje, miliardách utracených dolarů stále neexistuje žádný produkt, který by Intel mohl skutečně prodávat. Ba hůře, grafická divize Intelu začala veřejně slibovat, že ceny nových grafik Intel budou agresivní a odpovídat cenově tak, aby byly zajímavé i ve srovnání těch her, které dobře na ARC nefungují. Bavíme se o tom, že karta jako A380, která má často jen poloviční výkon proti RX 6400, by musela stát cca polovinu, tedy 80 dolarů vs 149 dolarů. A380 je však výrazně (nejméně o třetinu) výrobně dražší než RX 6400, AMD nemá na té kartě nějakou závratnou marži. Takže Intel by musel ARC grafiky prodávat s výraznou ztrátou. Fakticky je dotovat a přesvědčovat prodejce, aby to vůbec nabízeli se všemi těmi očekávatelnými potížemi a reklamacemi. Pověst Intelu by značně utrpěla, protože ARC ani za tu „nízkou potenciální cenu“, by nebyl dobrá koupě. Prostě problémy s HW i SW by měl stále a drtivá většina běžných uživatelů by to pochopitelně reklamovala. Intel by si tak dotoval poškozování vlastní značky a pověsti.
V dohledu navíc není žádné zlepšení. Situace na grafickém trhu Intelu také nehraje do karet, kdy ARC přichází v doslova nejhorší možnou dobu. Je naprosto zbytečný dnes, vlastně jen další potenciální komplikací pro výrobce karet. Takže ARC nemá šanci něco kladného přinést pro nikoho. Ale má se Intel upínat na naději jménem BATTLEMAGE (B-Serie)? To by i o něm nesměla grafická divize lhát.
Už v tuto chvíli je 100% jisté, že i BATTLEMAGE má problémy. 100% nestihne skutečné vydání v roce 2023. A už teď se ví, že výkonově nebude stačit na high end AMD RX 7000 a NVIDIA RTX 4000 sérii, které vyjdou už letos v Q4. Takže opět Intel by musel utrácet další miliardy dolarů na něco, co stejně nebude mít šanci konkurovat a bude muset hrát opět na cenu. Tedy opět žádný skutečný výdělek. To vše po utracení mnoha miliard dolarů od roku 2017. Tohle prostě nedává ekonomicky žádný smysl. Herní grafiky negenerují ani takový zisk, aby vůbec vrátily investice, které do toho Intel již teď vložil. HPC grafiky možná, i proto u těch by Intel asi zůstal, i když i tady jsme neviděli zatím nic, co by dokázalo konkurovat AMD Instinct CDNA sérii, nebo NVIDIA A sérii HPC produktů.
Grafická divize Intelu bojuje o svá koryta a svá teplá místečka. Nicméně lži jsou stále okatější a rozpor mezi tím co všem říká a tím co reálně její produkty nabízí, roste. Tak moc, že to vidí i řadoví investoři Intelu, kteří tomu jinak moc nerozumí. A vidí to i vedení firmy, které se navíc dostává pod obrovský tlak, protože se firmě finančně přestává dařit. Dokonce se v Q2 propadla do ztráty velkou měrou díky grafické divizi bez výhledu na nějaké zlepšení. Jinými slovy, z finančního a ekonomického hlediska nedává pokračování vývoje herních grafik Intel vůbec žádný smysl. Jde jen o vyhazování peněz bez šance na návratnost.
Aktuálně grafická divize napnula všechny marketingové síly a lže na všechny strany. Nicméně širšímu vedení Intelu dochází trpělivost a vypadá to, že Raja a jeho team mají poslední šanci splnit během probíhajícího Q3 to, co slibují. Nejen vedení firmy chce vidět jasné světlo na konci tunelu. Problém je, že nic nenasvědčuje tomu, že tam nějaké světlo vůbec svítí. Určitě ne pro ARC a téměř jistě ani ne pro jeho nástupce. Za tohoto stavu jsou tak zrušení vývoje herních grafik Intel a výrazná redukce grafické divize už během Q4 tohoto roku, velmi pravděpodobné.
Intel má navíc s razantními škrty a rychlým ukončením vývoje a působení klíčových divizi, značné zkušenosti. Současný šéf Intelu stál za neúspěšným projektem Larabbee, stejně tak Intel ukončil v minulosti mobilní SoC, a právě teď ukončil i OPTANE a celou SSD divizi a podnikání, ačkoliv ještě o den dříve je ve velkém inzeroval všude a prodávat za těžké peníze a měl přirpaveny nové produkty nové generace. A najednou je konec! Takže pokud grafická divize během srpna a září neuvede na trh plně fungující ARC grafiky v plné síle a konkurenceschopné, je velmi velmi pravděpodobné, že už neuvede nikdy nic, protože bude v současné podobě během Q3 zrušena …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|