Intel chce nabízet kompletní platformu. Jak si vedou očekávané novinky, které dorazí příští rok?
Intel a grafické karty jsou román o mnoha dějstvích. V minulosti se několikrát firma pokoušela vstoupit na grafický trh se skutečnými grafickými kartami, ale minimálně 2x to „krachlo“. Až nyní Intel podniká zdaleka nejvážnější pokus, kdy si k tomu prakticky vzato „koupil“ část divizí AMD a NVIDIA. Intel sám by nebyl zjevně schopen výkonné GPU vyvinout, a tak prostě přetáhl šéfa grafické divize AMD a část jeho teamu a k tomu pár lidí z NVIDIA včetně jejího dlouholetého šéfa technologického vývoje. Spolu tento team už přes 2 roky pracuje na velkých GPU a výsledkem má být Intel XE DG2 série.
Základem je 6nm čip DG2 s 512EU, tedy GPU se 4096 jednotkami a 256-bit sběrnicí. Podobnost s AMD GPU je čistě náhodná (ehm … Raja… ehm). Aktuálně už se novinky testují. Výroba čipů bude probíhat u TSMC, a to tedy 6nm výrobou (lehce vylepšená 7nm). Intel sám totiž nemá a mít nebude na takhle velký a složitý grafický čip, použitelný vlastní proces. DG2-512EU je monolit s rozměry zhruba 400mm2. Tedy žádný drobeček. Vezmeme-li v úvahu, že 6nm výroba TSMC přináší zhruba 15% zmenšení tranzistorů, tak na stávající 7nm výrobě by to mělo přes 460mm2, což není příliš vzdáleno 519mm2, které má 7nm NAVI 21 s 5120 výpočetními jednotkami. Ale u něj dělá velkou část plochy unikátní velká 128MB Infinity Cache, kterou DG2 možná má, možná ne. Uvidíme jak moc bývalý pracovníci AMD „opisovali“.
Každopádně po stránce výroby a základních parametrů vypadá DG2 konkurenceschopně. Jak to ale bude s výkonem karet?
- Intel DG2 grafiky v prvních testech v 3DMark
Samozřejmě karty už míří k finální specifikaci a dávno se testují. DG2-512 bude nejvýkonnější variantou. Spoléhat se bude na 256-bit a 16GB GDDR6. Plán je mít 235W TGP a výkon je prý někde mezi Radeon RX 6800 bez XT a RTX 3080. Vedle toho bude mít samozřejmě Intel také verze toho čipu s nižším počtem aktivních jednotek.
Aktuálně se v 3DMarku testuje DG2-448EU, která s taktem kolem 1,8GHz je zhruba o 8% slabší, než Radeon RX 6700 XT a asi o 5% zaostává za RTX 3070. Problémem by mohla být efektivita, která nemusí být až tak dobrá, natož aby karta přinášela do segmentu něco skutečně nového a lepšího.
Nejslabší plánovaná varianta DG2-128EU má pak 1024 jednotek, 64-bit sběrnici a 4GB GDDR6 a vykazuje na 1,9GHz výkon zhruba o 12% vyšší než má stará GTX 1650 od NVIDIA. Vedle těchto edic se pak očekává ještě prostřední DG2-384EU verze se 128-bit a 192-bit sběrnicí, a tedy 8GB nebo 12GB paměti. Výkonem by se tak měla postavit proti mainstreamovým RTX 3060 či RX 6600 sérii.
Z hlediska výkonosti to podle aktuálních informací sice nepřekonává žádná očekávání, ale současně to působí solidně. Ovšem ono nikdy neexistovaly obavy o výkon jako takový, jako spíše o použitelnost z hlediska vyladění a stavu ovladačů a podpory her. Otázkou také byla efektivita, ale když Intel nebude používat žádný ze svých vlastních výrobních procesů, a použije 6nm TSMC výrobu, nemám o efektivitu až takovou starost. I když si nemyslím, že to překoná RDNA 2 v tomhle ohledu. Nicméně o to vlastně nejde …
- Intel potřebuje hlavně použitelné řešení. A stačí, když bude jen dostatečné
Není třeba, aby DG2 porážela AMD nebo NVIDIA. Intelu stačí, když bude použitelné a výkon v dohledu. Jeho hlavním cílem je totiž dostat ze své platformy hlavně GPU společnosti NVIDIA, která má největší prodeje a z toho pramenící vliv nejen na poli GPU, právě z Intel platformy. Intel chce zcela vystrnadit NVIDIA ze „svých“ mobilních PC, kam samozřejmě DG2 míří především. Pochopitelně AMD bude mít také utrum, i když počet jeho grafik na Intel platformě je minimální. Má totiž vlastní procesory, které jsou a nejspíše ještě dlouho budou, to nejlepší co na PC je. Nemluvě o tom, že AMD začalo s prohlubováním propojení platformy jako celku, a vlastními propojenými CPU, GPU + čipsetové stránky věci jako první. A tak AMD k AMD nebo Intel k Intelu je jasnou cestou. NVIDIA k NVIDIA ovšem bude poněkud problém.
A tak zkrátka nezáleží na tom, jestli Intel s DG2 nabídne výkon o pár % nad nebo pod přímo konkurenčními modely grafik AMD/NVIDIA. Záleží, jestli to bude fungovat dostatečně dobře na to, aby běžný uživatel nepoznal funkčně rozdíl. Intel už si to na OEM a své platformy prosadí. Potřebuje prostě funkční produkt. Jedno, jestli bude o něco slabší, o něco méně úsporný a dražší (což očekávám že všechno DG2 vedle AMD a NVIDIA karet budou). Intel totiž nechce dělat grafický trh zajímavější, natož výhodnější pro zákazníky, on chce udělat vlastní platformu kompletní/komplexní.
Intel stav věcí na grafickém trhu a soupeření s AMD nebo NVIDIA vůbec nezajímá, natož s nimi cenově soupeřit a prát se o zákazníka. A docela by mě nepřekvapilo, pokud by DG2 grafiky fungovaly jen na Intel platformě v kombinaci s Intel CPU. Zajímá ho jen a pouze jeho platforma, kdy chce nabízet kompletní Intel řešení pro desktop, notebooky a HPC, stejně jako to dnes dokáže jedině AMD. Výhody stejné univerzální komplexní platformy, jsou nepopiratelné. Nejde jen o AMD, ale hlavně o ARM (tedy třeba Apple) apod.
Intelu dosud chyběla výkonná GPU, ale vše nasvědčuje tomu, že s DG2 je mít bude a budou použitelná (pro HPC jich slepí několik k sobě jako multičip, kdy AMD podobný čiplet na GPU poli představí už letos s CDNA 2 a příští rok s RDNA 3)… očekávejte tedy velké změny příští rok, kdy se očekává příchod několika Intel DG2 grafických řešení na trh v průběhu Q1 a Q2. A to do desktopu i mobilních platforem.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|