Tak kdy se konečně dočkáme nových grafických karet a jak to bude dál?
Zatím poslední skutečně novou a stále zdaleka plně nevyužitou architekturou na trhu je VEGA od AMD, kterou dnes najdeme pouze na velkém VEGA 10 čipu, ale také v integrovaných grafikách v RYZEN G/M, a mobilní VEGA M (11) verzi která je u KABY LAKE G. Na klasických herních desktopových kartách ji ale v podstatě nenajdeme a Radeon RX VEGA 56/64 jsou spíše jen „herní“ verze jinak čistě výpočetního produktu, kdy právě tato oblast je pro AMD prioritní a konstrukčně i technologicky tam VEGA 10 jednoznačně přímo směřuje. VEGA určitě dorazí i v dalších variantách, AMD má zjevně hotový menší čip, který již dodává, a ten se pravděpodobně v desktopu také během tohoto roku objeví, ale neočekáváme od něj nějaké velké zázraky (i když může překvapit velmi solidním mainstreamovým výkonem ve spojení s GDDR6 či HBM2).
V případě NVIDIA tu už máme hodně dlouho PASCAL architekturu a stávající GTX 1000 grafiky. VOLTA architektura se sice loni objevila, a to ve formě obřího VOLTA V100, které je nyní k dispozici i jako profesionální Quadro a také grafická karta TITAN V, ale stále ne jako herní karta. Letos bychom se však měli herních GTX novinek NV skutečně dočkat.
- NVIDIA TURING alias herní VOLTA?
Aktuálně to vypadá, že novou herní architekturou bude „TURING“. Ve své podstatě má jít o herní verzi VOLTA s řadou vylepšení, protože původní VOLTA by rozhodně nesplnila očekávání z hlediska nárůstu herního výkonu. NVIDIA tak pracovala na čipech o něco déle a v současnosti by prý měla obdržet první finální testovací verze čipů a následně je potvrdit pro ostrou výrobu.
Spekuluje se tak o výrobním procesu, kdy nejspíše budou 12nm, ale v úvahu připadá i 10nm proces od TSMC. Ne že by mezi nimi byl nějak propastný rozdíl. Nové karty nejspíše použijí GDDR6 paměti, jejichž hromadná výroba odstartuje někdy v polovině roku, což by tedy zapadalo. Nové GTX 1180/1170, jak by se karty měly údajně nejpravděpodobněji jmenovat, tak vyjdou někdy v průběhu Q3 a to nejspíše v září 2018. Později se objeví i GTX 1160 a další edice. V úvahu pak letos připadá i nový „TITAN T“, jež nejspíše po čase někdy v Q1/Q2 2019, bude zlevněn a přejmenován na GTX 1180Ti. Z hlediska specifikací karet neexistují žádné věrohodné informace, takže vycházejme z toho, že NVIDIA bude chtít udělat skok alespoň takový, aby nová GTX 1180 byla někde okolo výkonu GTX 1080Ti, tedy alespoň nějakých 30-40% nad GTX 1080.
Nadále se také spekuluje o AMPERE architektuře. Ta je stále ve vývoji a jde prý již o 7nm záležitost, což znamená že rozhodně vyjde mnohem později. 7nm výroba bude hodně drahá, a tak NV tuto architekturu pravděpodobně představí pro výpočetní segment, tedy půjde o nástupce VOLTA V100. Až nejspíše začátkem roku 2020 dojde k uvedení do herního segmentu. Ale tady už hodně spekulujeme. Minimálně rok a půl bude na 12nm nebo 10nm trhu „TURING“.
Z hlediska letošního roku, tedy někdy kolem září, bych očekával modely GTX 1180 a GTX 1170, později GTX 1160 a možná několik dalších variant, samozřejmě včetně mobilních verzí, takže vánoční trh už by mohl být kompletně s novinkami této generace. Nejpozději v říjnu bych tedy očekával nové grafiky NVIDIA na trhu, samozřejmě pořádně mastné. Jednak obecně vysoké výrobní náklady čipů dnes, vysoké ceny GDDR6 pamětí a bez šance na konkurenci od AMD, to vše bude hrát proti nám. Nedivil bych se, kdyby GTX 1180 stála kolem 700-750 dolarů (cca 19-20 tisíc) a GTX 1170 kolem 550-600 dolarů (15 tisíc), pro nás tedy v CZK vlastně stejně jako GTX 1080/1070, ovšem připomínám, že tehdy stál dolar 25,5 koruny, dnes je za 20,5 koruny.
V případě AMD jsou plány celkem známé už nějakou dobu (samozřejmě AMD si schovává pár překvapení). AMD se snaží vrátit do běžných kolejí poté, co před lety byla díky škrtům grafická divize prakticky zničena, což vedlo k ukončení vývoje některých klíčových produktů a jejich následné bolestné absenci na trhu v uplynulých 2 letech, což stále pociťujeme na mizerné konkurenční situaci. Architektura VEGA je pro AMD prioritní z hlediska nasazení a aplikace v běžném herním i výpočením segmentu, nicméně z hlediska konstrukce čipů je VEGA v podstatě hotová a AMD se věnuje především vývoji „NAVI“, která má přijít s multičipovou konstrukcí (údajně).
V tuto chvíli má AMD na trhu 14nm VEGA 10 a VEGA M (VEGA 11). Následovat je bude VEGA 20, kterou údajně AMD již dokončilo a podpora několika jeho variant se objevila v ovladačích LINUXu. VEGA 20 je čip vyráběný 7nm. V podstatě je o modifikovaný současný VEGA 10, na kterém si AMD testuje 7nm výrobu. Ta mu nicméně umožní navýšení taktů a tedy výkonu, údajně se ale nemění počet výpočetních jednotek uvnitř, ovšem řadu novinek mít VEGA 20 bude. Bude podstatně výkonnější v DP režimu (poměr 1:2 proti současným 1:16) a má využívat novější verzi HBM2 pamětí a šířka sběrnice má narůst na 4096-bit, tedy na dvojnásobek a využívat 32GB HBM2. Propustnost pamětí má dosahovat 1TB/s a údajně má mít přímé linkové propojení s EPYC procesory atd.
Bohužel VEGA 20 je řešení opravdu specializované na výpočetní a HPC segment, kdy má mít několik speciálních prvků tomu odpovídajících. Teoreticky by se mohla objevit i na nových verzích VEGA 64/56 herních karet, ale nevím nevím. Samozřejmě současné VEGA 56/64 budou mít na konci roku problém s novými kartami od NV, díky kterým budou nejspíše v pozici výkonově vyššího mainstreamu a tak nejspíše nebudou už rentabilní pro herní segment. AMD by se tedy hodilo něco lepšího. Zda je ale VEGA 20 orientovaná do profesionálního segmentu tím vhodným řešením, si nejsem moc jist. Nicméně ano, herní VEGA 20 grafiky nejsou zcela vyloučeny. Co je ovšem vyloučeno, že by se objevily letos na trhu. 7nm výroba naplno odstartuje až nejdříve na konci roku, takže VEGA 20 bude letos v profi verzích dostupná jen ve formě vzorků pro partnery (tvrdí AMD). Oficiální uvedení na trh bude určitě až v Q1 2019. To už bychom měli vědět, zda dorazí i herní verze, nebo co AMD plánuje, protože v té době už bude určitě tlak ze strany konkurenčních grafik NVIDIA a absence konkurence od AMD ve vyšších segmentech zase zřetelný.
Zde tak může přijít ke slovu NAVI architektura, která má přinést nové konstrukční řešení a být tzv. multičipem. Je reálně možné a pravděpodobné, že základem tedy bude menší čip, kterých bude vedle sebe poskládáno hned několik a AMD tento koncept nasadí nejprve právě v herním segmentu. NAVI je nativní 7nm architektura a její vydání je naplánováno někdy na rok 2019, takže bych ji nečekal dříve, jak v Q2/Q3 2019. Do té doby tak AMD bude nejspíše nabízet stávající RX 500 modely a RX VEGA 56/64 a pravděpodobně mainstreamovou VEGA 11, výkonově někde mezi RX 580 a VEGA 56.
Výhledově se tedy můžeme letos těšit minimálně na několik grafických novinek, NVIDIA bude úřadovat letos, kdy nejspíše žádnou vekou technickou revoluci nechystá, ale jen očekávanou evoluci, jak má u GTX karet ve zvyku. AMD bude nejspíše srovnávat krok se zpožděním (zato už pořádně), a více než pravděpodobně opět s výrazně technologicky pokročilejší architekturou a dost možná největší inovací na poli moderních GPU od jejich uvedení na přelomu století. Tedy jestli se potvrdí modulární multičipová stavba chystaných NAVI grafik.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|