Některé by jistě mohlo zajímat, kdy se objeví další generace grafik, aby podle toho nakoupili.
Nové grafické karty se v obchodech ještě ani neohřály (já vím, já vím …) a už mluvíme o tom, co bude dál? No tak to v našem světě bývá. Navíc mnozí se ptají, kolik času bude dáno aktuální nové generaci RDNA 2 v případě AMD Radeon RX 6000 a AMPERE od NVIDIA na jejích RTX 3000 modelech. V rámci těchto sérií nás ještě čeká hromada novinek, zejména pro nižší cenové segmenty, kam se nahrnou v příštím půl roce. A samozřejmě včetně modelů pro mobilní počítače. Tady se můžete těšit na smršť novinek počínaje lednem …
Pochopitelně ale AMD a NVIDIA už koukají dále a dokončují práce na nástupcích. V aktuální generaci se ovšem zdá již rozhodnuto, i když obě firmy ještě mohou překvapit nějakým zajímavým modelem. Na tahu je nyní hlavně NVIDIA, která, pokud by byla normální situace na trhu, tak by měla docela problém se stávající nabídkou proti AMD. Chystá tedy na únor uvedení RTX 3080 Ti, o čemž už jsme vás informovali, která by měla zapadnout mezi RTX 3080 a předraženou RTX 3090, kdy jde o model kombinující jádro RTX 3090 s parametry karty RTX 3080 osazené 20GB paměti. V případě AMD zatím nevíme, ale zdá se, že si AMD nechala hromadu prostoru pro případné vylepšení RX 6800/6900 série. Pokud by chtěla. Například referenční takty jsou hluboko pod tím, co čipy skutečně dokáží, karty mají také jen obyčejné GDDR6 paměti a samotné GPU je vyráběno jen starším 7nm procesem, ne tím lepším 7nm EUV. K tomu by se ráda dostala i NVIDIA, ale nevypadá to, že by pro ni TSMC mělo na 7nm vůbec v dohledné době místo. Cokoliv se uvolní, zabere AMD.
NVIDIA si tak u TSMC zabrala s předstihem část 5nm výroby, protože si nemůže v další generaci dovolit zaostávat za AMD, která díky TSMC má na tomto poli nyní technologickou výhodu a 5nm má samozřejmě také dávno zajištěnu. Všeobecně se tak předpokládá, že další generace grafik NVIDIA, bude HOPPER a půjde o MCM design a 5nm výrobu. Nicméně aktuálně se v zákulisí povídá, že vývoj nejde zrovna ideálně, což u multi-čipového designu GPU opravdu nikoho nepřekvapuje. HOPPER od NVIDIA je tak údajně ještě hodně daleko, určitě nedorazí dříve, jak na konci roku 2022. Ale bude to spíše ještě později. Nicméně se začínají objevovat informace o tom, že NVIDIA chystá novou generaci herně zaměřené architektury svých GPU, tedy krok zpět od univerzální a spíše pro výpočetní nasazení zaměřené současné AMPERE. Jinými slovy, NVIDIA se chce postavit herně zaměřené RDNA sérii grafik AMD. Nicméně stane se tak nejspíše až někdy v první polovině roku 2022 nejdříve.
AMD ale rozhodně nebude sedět s rukama v klíně a především to s RDNA architekturou rozjela jako se ZEN na CPU poli, takže se můžeme těšit na pravidelné updaty co 14 - 15 měsíců. Už se dokončuje RDNA 3, a současně se pracuje také na RDNA 4. Opět vše vzniká ve spolupráci se SONY a Microsoft, kdy prý přímo RDNA 4 bude použito pro následující generační update PS5 a Xbox X konzolí. Už RDNA 3 ale bude zajímavé, protože má jít skutečně o MCM, tedy multičipový design. Nicméně půjde prý o něco na způsob současných RYZEN procesorů, kdy AMD oddělí to zásadní, tedy výpočetní jednotky, které z nejlepšího výrobního procesu těží, a ostatní kolem výbavy GPU nacpe do jiného čipu vedle, vyráběného jednodušší výrobou. Nemělo by tedy jít o multi-GPU řešení, jak jsme ho znali dosud, kdy se spokojovaly dvě stejná kompletní GPU apod. a řešilo se vše CrossFire atd. MultiGPU sice je také v plánu, ale to bude chtít ještě další vývoj, hlavně po stránce API a SW obecně, takže s tím počítejme až v dalších generacích.
Je prakticky jisté, že RDNA 3 bude 5nm, tedy alespoň ta hlavní část. Současně by samozřejmě mělo jít o evoluci RDNA 2 s dalšími vylepšeními, posuny IPC atd. AMD prý míří opět na +50% zlepšení efektivity vůči předchozí generaci, tedy RDNA 2. Je pravděpodobné, že o RDNA 3 uslyšíme někdy na přelomu 2021/2022, ale počítejte spíše s první polovinou 2022.
Jinými slovy to vypadá, že rok 2021 bude na 99,999% jen o RX 6000 a RTX 3000 sérii a nástupci dorazí až nejdříve v první polovině 2022, tedy nejdříve za tak dalších 14 – 18 měsíců. Takže máme dost času na nákupy, nechat trh a výrobu karet stabilizovat a počkat si na zajímavé nereferenční designy.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|