Strana 2 z 2
Už jsme si za ta léta zvykli, že NVIDIA něco jiného říká, něco jiného dělá a hlavně věci vypadají úplně jinak, než NVIDIA líčí. Každopádně poslední konference už trochu odhalila, kam pravděpodobně NV míří. Zanedlouho bude NVIDIA mít i několik technologických konferencí, kde se bude mluvit o budoucnosti a dalším směřování GPU. Něco málo už ven prosáklo.
Asi jste si všimli, že tradičně ostrý marketing ohledně běžných grafických karet NVIDIA a propagace vlystních technologií PhysX (dnes už v podstatě ve své původní podobě mrtvé), 3D (dnes už jej má i AMD), Cuda (jehož prostro se také zůžuje a ještě více zůží, bez přechodu na standard OpenCL, kvůli kterému NV přišla o pozice u Apple) apod. je velmi omezen a až na několik v podstatě povinných výlevů (jako že GTX 590 je nejvýkonnější grafika na světě apod.) v podstatě v poslední době není vidět. Dramatická je zejména situace v oblasti vývoje PC her, kde NVIDIA takřka úplně zmizela. Naprosto drtivá většina, a v podstatě všechny nejmodernější DX11 hry, jsou pod taktovkou AMD, které je naopak vidět více, než kdykoliv jindy. Jediný DX11 titul, za kterým zatím NV letos stála, byl Crysis2 a ten stále jako DX11 ani nevyšel! Pokud tedy máte tušení, že se něco děje, tak máte pravdu.
Kromě jiného je patrné, že NVIDIA pomalu ale jistě ztrácí kontakt s AMD. Na poli spotřebních a univerzálních GPU zkrátka dnes zaostává - celkový podíl klesá sice pomalu, ale on ani jinak nemůže, když je výroba GPU dělaná u TSMC stále ještě ve prospěch NV, jenže to se brzy změní. Efektivitou ani technologickou pokročilostí současné GPU NVIDIA prostě soupeřit s těmi od AMD nemohou. A co více. Ze současných kroků to ani nevypadá, že by dělala něco proto, aby AMD na poli GPU dohnala a to ani na chystané 28nm generaci. NVIDIA je stejně jako AMD poměrně malá firma. A aby přežila, musí si vybrat víceméně jen jednu hlavní věc, kterou bude dělat pořádně. Jak to dopadá, když si jako malá firma vyberete více segmentů a oblastí trhu, kde chcete uspět, na což samozřejmě nemáte kapacity ani sílu, ukázalo před několika lety právě AMD. NVIDIA si tak musí vybrat. A protože situace na poli GPU nevyhnutelně směřuje k x86 APU čipům, kde NV nemá šanci proti AMD a Intelu existovat, a druhý extrém je posilování konzolí a větší vliv Cloudu, NV se logicky soustředí na dvě oblasti.
Pokud v nejbližší době budete chtít jako výrobce univerzálních (výpočetních i herních) GPU pro běžné spotřební grafiky existovat na PC platformě, musíte mít podporu i v herních konzolích, které rozhodně bohužel nezmizí. Naopak se k PC technologicky přiblíží. Minimálně dvě hlavní konzole, nové Nintendo STREAM a nový Xbox720 budou mít 40nm grafiku AMD. A je velká pravděpodobnost, že vzhledem k celkové situaci na GPU trhu a aby SONY neopakovalo chyby, bude mít AMD grafiku i nástupce dnešní PS3. Takže celý segment, nebo jeho podstatná část, velkých herních konzolí pojede na AMD, což bude mít nepochybně velký vliv na PC jako herní platformu i herní vývoj obecně. Tahle věc se projevuje už nyní, právě tím, jak jsou dnes vidět NV a AMD u vývoje nových her. Navíc je téměř jisté, že nástupce FERMi architektury, 28nm Kepler, bude ještě více orientován na výpočetní segment. A tím se dostáváme ke Cloudu, kde by výkonný GPU výpočetního zaměření mohl mít použití.
NVIDIA tedy dnes sice tvrdí, že je s prodeji GPU spokojená a očekává další růst, ale faktem je, že na poli tradičních GPU s mnohem větší pravděpodobností do 2-3 let skončí. Zatímco konkurence už se chystá představit první 28nm GPU a brzy dokonce i grafiky, NV o 28nm mluví jen v souvislosti s TEGROU. Právě ta je to hlavní, co NVIDIA dnes zajímá a to, na co spoléhá, že by jí mělo živit. Proto neváhala utratit poměrně značnou částku za společnost Icera a utrácí stovky milionů za vývoj výkonných ARM čipů, tedy peníze, které dříve utrácela za vývoj klasických GPU. Podlé mého názoru NVIDIA bude na poli klasických grafik působit tak dlouho, jak jen to půjde. Ale ono to už moc dlouho nepůjde a věci se budou akcelerovat. Nic nenasvědčuje tomu, že by NV dělala i něco extra proto, aby šlo. Za dva roky může být NVIDIA společností, které navrhuje výkonné ARM řešení a SoC Tegra platformy a vedle toho už má jen náročný vývoj výkonných výpočetní GPU pro HPC segment. Klasické NVIDIA GeForce grafiky mohou být za 3 roky minulostí, stejně jako jsou dnes čipsety NV, o kterých ještě před 2 lety tvrdila, že určitě neskončí. Oni vůbec klasické grafické karty, je otázka, jak v realitě úbytku desktopu a nabývání síly integrovaných řešení, tu ještě dlouho budou.
Výkonné grafiky asi ano, ale levnější neintegrované grafiky? Myslím, že ještě pár let tu budou, ale integrovaná řešení budou každý rok silnější, herní vývoj se tak rychle posouvat už nebude, brzdit jej bude i ARM platforma – Tablety, telefony, takže jakkoliv si teď někteří klepou na čelo, že NVIDIA GeForce grafiky prostě neskončí, jsou to většinou ti samí, kteří si před dvěma-třemi lety ťukali také na čelo, když jsem psal, že čipsety NV jsou u konce. Skončily prostě proto, že pro ně nebyl prostor a klasické čipsety a integrované grafiky v nich byly překonány. Nevím proč, ale současná pozice NVIDIA na poli GPU mi přijde poměrně srovnatelná s její pozicí na čipsetech před 2-3 lety. NV neskončí s GPU jako takovými, jen už nebudou určené pro běžné grafiky. TEGRA jako SoC a HPC GPU pro CLOUD, to je podle mě blízká budoucnost NV. Upřímně by mě tedy nepřekvapilo, kdyby následující generace 28nm grafik byla definitivně poslední, která by do klasického spotřebního segmentu zamířila. Možný je ale i scénář, že NVIDIA bude do spotřebního segmentu pokračovat i na 28nm se stávající FERMI architekturou a bude ji na trhu držet, dokud se proti AMD bude slespoň trochu slušně prodávat a nový KEPLER už bude architekturou čistě pro HPC segment ...
Osobně bych samozřejmě jako fanda PC a technologického vývoje i konkurenčního prostředí uvítal naopak renesanci NVIDIA grafik a pořádnou konkurenci, jenže celý trh a celý vývoj kráčí poněkud jiným směrem, než si pár nadšenců do výkonných grafických karet přeje.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|