Mnozí se ptají, co plánuje Intel dál na poli GPU, zda bude konkurovat AMD a NVIDIA a jak.
Jak jsem vás informoval, Raja Koduri opouští Intel. Odchod je to okamžitý a nedobrovolný. Intel ho prostě a jednoduše vyhodil. I způsob jakým šéf firmy informoval zaměstnance o tom, že ještě nedáno šéf jedné z hlavních divizí opouští firmu ukazuje, jak naštvané vedení Intelu na Raju a jeho výsledky je. A má k tomu velmi dobré důvody, kdy mu dal více než jednu šanci na nápravu situace. Koduri však selhal na všech frontách. Zůstaly po něm jen krásné PR prezentace, velké sliby, účetní díra několika miliard proinvestovaných dolarů, a ještě mnohem více spáleného potenciálu a dobré pověsti. Zatím posledním veřejným oficiálním plánem Intelu na poli GPU zůstává tato roadmapa:
Co z ní reálně zůstane a jaké jsou aktuální plány Intelu na poli GPU? O tom si dnes povíme více.
Budoucnost Intel GPU
Říkal jsem to několikrát a řeknu to znovu: "Intel neruší vývoj svých GPU", to si nemůže dovolit. Potřebuje je alespoň jako integrovaná řešení. Tedy to, čemu se věnoval před příchodem Koduriho. Současně si však dnes nemůže dovolit vývoj velkých GPU, alespoň ne ve stejném stylu, jako to dělal Koduriho team posledních více jak 5 let. Na to prostě nemá peníze a zjevně ani schopnosti. Intel tedy už před několika měsíci rozporcoval svou donedávna ucelenou grafickou divizi. Rozdělil ji mezi další divize a pokračuje vývoj architektur primárně pro integrované a menší grafické čipy. Ostatně vzhledem k čipletové/dlaždicové budoucnosti jeho procesorů, Intel nějaká malá GPU pro integraci do svých čipletových řešení CPU bude potřebovat. Většina produktů, mají-li být efektivní a pro spotřební segment, potřebuje dnes integrovanou grafiku.
Intel ovšem znatelně zmenší celkový počet lidí, který se vývojem jeho GPU zabývá. V tuto chvíli prý ani nemá v plánu nahradit Koduriho, tedy šéfa grafické architektury. Pokračovat v jeho práci budou někteří ze současného teamu. Pokračovat bude samozřejmě i vývoj ovladačů a SW obecně, což Intel nutně potřebuje. Jakkoliv výkon jeho současných i budoucích GPU bude relativně nízký, bez některých věcí se dnes už neobejde. A se základními ovladači, dobrými jen k zobrazování textu na monitor, už si prostě nevystačí. Navíc pokud má kdy v budoucnu konkurovat AMD a NVIDIA, potřebuje mít tomu odpovídající stav ovladačů a SW technologií. Nemůže mít nějaký HW a čekat na ovladače a jejich vyladění. A to jeden z hlavních průvodních jevů selhání Koduriho a jeho grafických produktů. Takže SW team bude pokračovat v práci, byť není jasné, jestli i v něm neudělá Intel výraznější škrty a omezení.
Intel ARC (Alchemist)
Pokud jde o stávající generaci ARC, která i před již roční přítomnost na trhu (oficiálně) stále není v kompletním plánovaném počtu. Některé modely karet prostě nedorazily. Prodeje jsou ovšem i tak mizerné a je třeba neplést údaje o počtu dodaných GPU, kterými operují analytické společnosti v údajných tržních podílech AMD, NVIDIA, Intel ve svých zprávách, s počty skutečně reálně prodaných a používaných GPU, které tyto statistiky vůbec nevyjadřují.
Výrobci grafik a prodejci jsou z Intel ARC nešťastní, hromady jsou jich stále v obchodech a ani přes velké slevy je nikdo nechce. Z dobrého důvodu. Můžete mít lepší výkon, podstatně nižší spotřebu a mnohem lepší ovladače nákupem AMD nebo NVIDIA řešení, a za stejné peníze. Každopádně Intel by rád ARC prodával a dokonce byla prý ve hře nějaké velká revize, ovšem ta už byla zrušena. Objevit se mohou ale nějaké menší, ovšem prostě ARC nikdy úspěch nebude. Jde o značně ztrátový podnik pro všechny účastníky, ale funguje aspoň trochu a jednoduše řečeno, Intel nemá nic jiného co nabídnout. Takže ARC prostě bude v nějaké míře pokračovat.
Intel Battlemage
Třetí generací grafik Intel má být Battlemage. Tady samozřejmě už byly plány výrazně redukovány. Téměř určitě je zrušen vývoj high end produktů. Největším čipem ve vývoji je nyní zhruba 250mm2 4nm se 192-bit, tedy přímý nástupce 6nm DG2-512 na současných ARC A750/770. Z hlediska výkonu finální karty se v nejlepším případě dá prý očekávat něco mezi RTX 3070 Ti až RTX 3080. Problém je, že vydání je naplánováno až na druhou polovinu 2024, tedy za více než rok. Pravděpodobně se pracuje i na nějakém low end řešení, tedy menším čipu vhodným pro integraci do/k CPU apod. Každopádně pokud očekáváte, že Intel v další generaci skutečně zaútočí na poli výkonných herních grafik na AMD a NVIDIA, tak můžete přestat čekat. To se prostě nestane. Určitě ne s Battlemage. Na konci roku 2024 bude nová nejvýkonnější Intelgrafika "B770" v pozici v jaké jsou dnes A770, kdy jedinou šancí na to, že bude v té době vůbec zajímavá, je pokud bude o poznání efektivnější a hlavně pokud nebude mít SW problémy a bude fungovat všude stejně dobře, jako AMD s NVIDIA řešeními.
Intel Celestial
Ani u čtvrté generace samostatných GPU společnosti Intel, není v tuto chvíli v plánu high end řešení. Přesněji, jejich vývoj byl také zrušen. Celestial generace počítá opět jen s menšími čipy, údajně tedy nástupce DG2-512EU (Arc) a DG3 (Battlemage) bude DG4 s velikostí cca 180mm2 a na N3X výrobě TSMC. Opět tedy půjde jen o maximálně mainstream, spíše nižší mainstream až low end. A není plánovaný na trhu dříve než pro rok 2026, takže ani nemusí vyjít, protože do té doby se může hodně změnit.
Pokud Intel zkusí další pokus o high end GPU,
bude do až s DRUID architekturou
Jak Celestial, tak jeho nástupce Druid, jsou ovšem hodně daleko. V tuto chvíli probíhá v obou případech jen úvodní práce na zahájení výzkumu vývoje architektur, kdy je sice Intel současnému teamu zafinancuje, ale jestli z toho budou nějaké produkty, to neví ani u Intelu. Údajně pokud se Intel opět pokusí o nějaké skutečně výkonné GPU pro high end, bude to až někdy na přelomu 2027/2028 právě s DRUID architekturou. Ovšem naprosto nic není jisté a dané dnes. Zda bude vůbec vývoj těchto architektur a nějakých čipů na nich pokračovat, to záleží na výsledcích a reálné konkurenceschopnosti Battlemage generace. Protože jestli Intel a hlavně jeho akcionáři brzy neuvidí nějaké světlo na konci tunelu, tedy šanci na to že by grafické karty generovaly zisky, tak žádné další velké GPU od Intelu prostě nebude. Zůstane se u malých integrovaných, nebo integrovatelných low end řešení, které jsou nezbytností, bez ohledu na jejich konkurenčnost a výkon. Stále to samozřejmě neřeší potřebu Intelu pokud jde o výkonná HPC výpočetní GPU, ale tady Intel zjevně stále doufá tlačit věci přes své CPU architektury.
Závěr? Na pořádné herní grafiky Intel zapomeňte
ARC je propadák a nesmysl dnes pořizovat. Ano, sem tam funguje, ale není efektivní a celkově je prostě funkčně mnohem horší produkt než jaký můžete mít za podobné peníze ať ve formě bazarových nebo nových grafik AMD a NVIDIA. Takže proč se Intel ARC vůbec zabývat?
Je evidentní, že Intel dává prostor stávajícím pracovníkům grafických divizí, těm kteří nebyli vyhozeni, a chce vidět, zda třeba s tím Battlemage plánovaným pro druhou polovinu 2024, něco zajímavého neudělají. Alespoň potenciál a ukázka, že jsou věci na lepší cestě, by vedení firmy rádo vidělo. Pakliže to celé ale opět dopadne jako s ARC, což je dost pravděpodobné, tak tím padne definitivně jakákoliv naděje na nějaké skutečně výkonné herní GPU od Intelu, minimálně v této dekádě. Každopádně shrnutí všeho výše uvedeného najdete zde:
Z mých zdrojů, a co poslouchám ze zákulisí, tak zaznívá, že nikdo není moc překvapen tímhle vývojem. Mnozí varovali už před rokem, že to takhle nějak dopadne. A všichni jsou spíše jen překvapení tím, že Intel nechal věci zajít takhle daleko. Raja očividně nedodržoval naprosto žádný slib a plán, který veřejně a hlavně interně dával. A zejména je dával v době, kdy už musel se svými znalostmi naprosto se 100% jistotou vědět, že je není schopen svůj slib spnit. Jinými slovy nelze pochybovat o tom, že vědomě uváděl spousta lidí v omyl. Pravda, sám Intel na poli CPU dělá to samé poslední roky, takže v tomhle ohledu to zase tak překvapivé není. Ale stejně. Intel do vývoje GPU, jak HW tak SW, investoval ohromné částky, minimálně tolik jako AMD a NVIDIA dohromady za poslední roky. Stejně tak měl k dispozici ty nejlepší lidi, které přetáhl z AMD, NVIDIA i dalších firem. Zkrátka Raja s jeho teamem měli všechno. Obří zdroje, prostor pro vytvoření svých GPU a podle sebe. Nikdo nikdy v historii neměl lepší a klidnější podmínky pro vytvoření GPU. O to více šokuje výsledek po dlouhých 5,5 letech prací … není divu, že šéf Intelu, „odchod“ Koduriho oznámil prakticky jako poznámku pod čarou v dlouhém emailu, který se týkal jiných věcí. A oznámil to slovy, že „má smíšené pocity“ … to je asi nejslušnější výraz pro fakt, že s Rajou vyrazili dveře. Na druhou stranu, co s vedením společnosti, které takovéhle monumentální extrémně drahé selhání, za svého přihlížení a vládnutí dopustí?
Ahoj, omlouvám se za OT, ale má tu někdo navíc chladič z Ryzenu 7700 a je z Prahy? Odkoupil bych ho za symbolickou cenu Odpovědi do osobní zprávy. Díky.
Podle mě je to hlavně veliká škoda. Konkurence na poli gpu by se moc hodila. A ty výsledné karty, které je i dnes možné koupit, jsou už celkem zajímavé kousky (byť by musely mít agresivnější ceny).
já vim já vim já vim pořád to máme rozpracovaný, ještě jsme neotestovali všechno co potřebuji, neděláme doporučení dle papíru ... dělám na tom je to jedna z priorit (jedna z mnoha)
No tretí výrobca GPU je rozhodne veľké plus, aj keď je Intel s kartami na začiatku a o renomé Radeonov a Geforce môže Intel len snívať. Predsa len Radeony a Geforce sú tu s nami od nepamäti. Ja sám si pamätám moju prvú Geforce FX 5200 64MB nahradenú ATI Radeonom 9200 či čo to bolo vtedy a od tých čias mi Geforce aj Radeonov prešlo v mojích PC kvantum. Ale keď Intel skončí bude škoda lebo v budúcnosti som tiež plánoval "ochutnať" niektorý ich model ktorý už možno ani nepríde. Teraz mám nový Radeon RX 6700 a upgrade plánujem tak o 1,5-2 roky a opäť to bude zasa len Radeon alebo Nvidia, ak Intel už s ničim novým nepríde.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!