Výroba samostatných levných grafických karet bude utlumována. Nevyplatí se. Ale nebojte …
Vypadá to, že se blíží konec klasických levných low end grafických karet. A to jak ze strany NVIDIA, tak ze strany AMD a potažmo i Intelu. Za vše může zvyšující se výkon integrovaných grafických řešení v procesorech, a obecně situace na trhu.
Jak víte, AMD už dávno, a Intel se k tomu přidává Intel a začne tlačit vše směrem k větší integrovanosti díky čipletovým designům. Výkon a schopnosti integrovaných grafik v procesorech budou rychle narůstat. Čemuž pomůže i přechod na DDR5/DDR6 operační paměti atd. NVIDIA která nemá žádné výkonné x86 procesory, a tedy kromě svých omezených ARM CPU řešení kam by své menší GPU pro PC integrovala, nepochybně přijde, díky nástupu Intelu na grafický trh a jeho nepokryté snaze vyštípat NV grafiky z jeho platformy, o tento klasický segment úplně. Navíc NVIDIA se viditelně už ani nesnaží levné grafiky dělat. Její zájem je dávno jinde a ví, že v tomto segmentu končí.
Obecně se konec klasických levných low end grafických karet prý docela přiblížil. Důvod je prostý. Výroba opravdu levných grafik je stále dražší, protože sice můžete udělat relativně malé a levné GPU jako čip, ovšem všechno ostatní kolem, co dělá grafickou kartu grafickou kartou, stojí prakticky stejné peníze, jako u drahých karet. A to znamená, že to stojí balík. Ve výsledku tedy původně levná karta není už dnes moc levná.
Je zde také další a mnohem důležitější hledisko. Levné samostatné grafické karty prostě přestávají dávat smysl technicky. Nejvíce se těchto řešení prodávalo/prodává v mobilních variantách, ale tam je prostě a jednoduše nahrazují integrovaná řešení v procesorech. A protože mobilní řešení stále více vytlačují i klasické levné desktopy, kam se levné neintegrované grafiky také osazovaly, logicky prodeje a význam těchto produktů stále klesá. Tím spíše, že marže na nich jsou velmi malé a zájem výrobců je tedy dělat a blokovat jimi část cenných a drahých kapacit výroby je stále menší. Tím spíše, že integrované grafické řešení v CPU je výhodnější i pro většinu uživatelů. Je jednodušší, levnější atd. Doposud však výkon integrovaných grafik v procesorech byl limitovaný. Jak velikostí čipu, tak především pomalými operačními paměťmi DDR4 v současných CPU. Jenže to se mění.
Díky nástupu DDR5 se opravdu zásadně zlepší propustnost a tím pádem i výkon, což vidíme už dnes v případě AMD RYZEN 6000H mobilní série, kde nová grafika Radeon 680M (RDNA 2), je mnohem výkonnější, než jakákoliv integrovaná grafika před ní. A to je stále relativně malé úsporné řešení, které je přímo součástí procesorového čipu. Jenže AMD už připravuje výkonná APU nové generace, které mohou být tvořeny tedy čiplety a navíc vrstvenou rychlou cache.
Prvním takovým produktem nové generace, tedy procesorem s opravdu výkonnou integrovanou grafikou, má být RYZEN „PHOENIX“. Údajně by stále mělo jít o APU, tedy monolitický procesorový čip s integrovanou grafickou částí, ale nově má být mnohem větší důraz kladen právě na tu grafickou část. Takže spíše než procesor s integrovanou grafikou by to měl být grafický čip s integrovanou procesorovou částí :). Výrazně má být přepracovaný celý systém cache, kdy velká L3 má být sdílena CPU i GPU!
RYZEN „PHOENIX“ APU by měl být konkrétně 5nm čip, kombinující ZEN 4 procesorovou část (pravděpodobně 8jader/16vláken) s až 24CU RDNA2 grafickými jednotkami. Pro srovnání, současný Radeon 680M v nových RYZEN 6000 procesorech má „pouze“ maximálně 12CU. V mobilní verzi omezené procesory na těch 35-45W má přitom výkon jako starší mainstreamové samostatné grafiky, nebo low end minulé generace. A to jsme zatím neviděli, co skutečně dokáže. To zkusíme až tyhle procesory (RYZEN 6000G) s touhle grafikou dorazí v desktopových variantách někdy v druhé polovině tohoto roku (už pro AM5). Nicméně je jasné, že tohle integrované grafické řešení disponuje výkonem, který prostě mají klasické low end grafické karty, přičemž vedle nich je mnohem jednodušší a efektivnější řešení. A teď si představte, když AMD ten výkon integrované grafiky minimálně zdvojnásobí v další generaci. Pokud bude mít skutečně až 24CU, to znamená 1536SP! To je víc, než má současné NAVI 24 na Radeon RX 6500 XT (1024SP). A to je s přehledem nejvýkonnější low endová grafika v historii a vůbec v tuto chvíli. Bez potíží rozběhá na vyšší FPS všechny hry na vysoké detaily v 1080p. Tady by ale šlo o integrované grafické řešení pro mobilní i desktopová PC. Není prostě divu, že to klasické low end grafiky asi budou mít v dalších letech spočítané. Protože v dalších generacích dorazí i čipletová řešení, tedy CPU s GPU co by dvojicí samostatných čipů v jednom pouzdře.
- Ústup low endových grafik vidíme už dnes
NVIDIA se vydat nic skutečně levného do low ednu v této generaci ani neobtěžovala. Její nejlevnějším modelem je RTX 3050 za 10 tisíc korun s poměrně velkým GA106. AMD vydalo klasický low end v podobně malého NAVI 24 a modelů Radeon RX 6500 XT a RX 6400 za 5,5 a 4,5 tisíc korun, kdy ceny prostě odpovídají právě současným vysokým výrobním nákladům, takže v očích mnoha to je problém. Navíc u těchto řešení už je citelně vidět, že jsou navrhované primárně pro mobilní platformu, kdy AMD jednoduše počítá s integrovanou grafikou v procesoru.
NAVI 24 totiž nemá všechnu multimediální výbavu zejména dekódovací, protože ji jednoduše nepotřebuje. Většina těch karet je do systémů, kde to má a bude dělat integrovaná grafika Radeon/Intel v procesoru, protože se to na ní bude přepínat. Současně má jen 4 linky PCIe 4.0. Což nevadí, pokud je osazována do systému s PCIe 4.0, což jsou všechny mobilní platformy, kam se dává. A je to výhoda mít jen 4 linky, protože další linky můžete věnovat na jiné věci, nebo je tam nemít vůbec a být tedy levnější a jednodušší řešení. 4x gen4 je hodně propustnosti. Ovšem problém to je na desktopové kartě, pokud ji strčíte do systému, který má jen PCIe 3.0. Pak jsou 4 linky výkonové omezení. Jenže nedává smysl tuhle kartu a jádro dělat větší a složitější s více linkami, kvůli těm pár starým PC, kam si ji malá část zákazníků osadí. Drtivá většina systémů, kam NAVI 24 míří (což je OEM segment), prostě má Gen4 vždy. Tohle je právě další ukázka toho, jak méně a méně jsou klasické samostatné low end grafiky relevantní, speciálně v desktopové verzi. A tím jsou i stále dražší a dražší a dávají ještě menší smysl.
- RX 6500/6400 jako poslední klasický neintegrovaný low end?
Výkonná integrovaná grafika ve výkonném APU procesoru je tak prostě řešení, které s nástupem opravdu rychlých operačních pamětí DDR5+ a vrstvených cache, či dokonce čipletů, dává mnohem větší smysl pro výrobce i pro uživatele. AMD tedy v této generaci ještě klasický low end vydalo. 6nm NAVI 24 s pouhými 107mm2 pro RX 6500/6400 ale může být dost možná poslední svého druhu.
V tuto chvíli totiž zákulisní zdroje nemají žádné informace o vývoji nástupce na RDNA 3 architektuře. Nejmenším čipem by měl být tedy poměrně velký (cca 370 – 420mm2) mainstreamový NAVI 33. NVIDIA se pak klasický low end už ani v této generaci neobtěžovala pro desktop vydat. RTX 3050 s poměrně velkým GA106 276mm2 je minimem, ovšem i s doporučenou cenou 249 (reálně 300) není nikde poblíž klasického low end segmentu. Nic menšího, tedy vyloženě low end řešení v aktuální architektuře AMPERE NVIDIA vůbec neudělala (tedy má prý GA107, ale to není o moc menší než GA106). Proč? Protože prostě nedává z jejího pohledu už dnes smysl. Intel mít v nové ARC sérii ultra low end bude, ale to je dost možná také dočasné jen pro tuhle generaci, protože Intel zjevně jde stejnou cestou a směrem, jakým jde AMD. Což pochopitelně není náhoda, když Intel grafická divize je řízena lidmi původně z AMD. A z hlediska obou komplexních platforem prostě dává větší smysl ta integrace.
Takže Radeon RX 6500 XT a RX 6400 a Intel ARC A300 série mohou být poslední klasické low end grafiky na trhu, které už v dalších generacích už nebudou, protože se prostě přestěhují v integrované podobě do procesorů. A je proto mnoho dobrých důvodů. Samostatné grafické karty ale nikam nezmizí, jen budou prostě začínat běžně až v mainstreamu. Tedy u GPU, kde vše bude dávat smysl jako samostatné řešení, jak s ohledem na výkon, takhle hlavně na spotřebu a nutné chlazení. Klasický low end se ovšem stěhuje do procesorů a nástupce současných RYZEN 6000H/U/G procesorů, tedy „PHOENIX“ bude první takovou generací se snahou plně výkonem nahradit klasický neintegrovaný grafický low end. Pokud je pravda, co se povídá, tedy nabídne výkon pravděpodobně vyšší, než má Radeon RX 6500 XT dnes, není co řešit …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|