AMD představí RDNA 3 již 3.11.2022, a zatím si skvěle hlídá informace. Co tedy víme?
NVIDIA a její RTX 4090 již není tajemstvím. Novinka je na trhu a samozřejmě v současné chvíli nemá konkurenci. Což současně ale znamená, že nejsme schopni říci, zda se RTX 4090 povedla nebo nepovedla. Nemáme prostě srovnání s technologicky srovnatelným produktem.
Co můžeme zatím, je srovnávat RTX 4090 s předchozími generacemi. Z dosavadních zkušeností vyplývá, že novinka představuje lehce nadprůměrný generační posun v oblasti klasického herního rasterizačního výkonu. NVIDIA sice zdvojnásobila výpočetní výkon, ale v praxi je nárůst výkonu proti RTX 3090 někde kolem 70 až 75%. Vtipné je, že jen den po vydání recenzí klesl náskok novinky jen na 60 až 65%, kdy NVIDIA jistě náhodou vydala nové ovladače, řešící určité limitace u DirectX, což podobně jako AMD v poslední době mělo přínos několika % výkonu v mnoha hrách u všech grafik. RTX 4090 již s tímto vyšla, ale výkon starších karet jako RTX 3090 se v průměru o pár % posunu blíže RTX 4090. Ve finálně to tedy vypadá na zhruba 65 až 70% generační posun.
RTX 3090 ovšem měla 350W, nová RTX 4090 má 450W. Současně je tu významný nárůst taktů, počtu jednotek v GPU, přechod z 8nm SAMSUNG na 5nm (TSMC 4N) TSMC, tedy dvougenerační skok. A těch 65 - 70% běžného herního výkonu je jen ve 4K rozlišeních, v nižších je sotva poloviční, protože limitace ze strany toho jak hry využívají CPU limituje výkon grafik. Každopádně 65 a ž75% mezigenerační posun je lehký nadprůměr v rámci generací GPU od NVIDIA. Stojí za to podotknout, že prakticky všechny recenze ukazují, že NVIDIA obětovala hodně aby dosáhla alespoň tohoto posunu. Přesněji tlačí věci hodně přes limit a „ideální provozní okno“. Recenze ukazují, že omezením spotřeby karty ze 450 na 350W klesne výkon jen o několik %. Omezením na 300W pak padne výkon cca o 10%. Všichni se tedy shodují, že NVIDIA se musí něčeho hodně moc bát, když kvůli několik % výkonu žene spotřebu tak na limit, což vyžaduje i šíleně fyzicky přerostlé karty kvůli chlazení. Co tedy NVIDIA ví?
- AMD Radeon RX 7900 série s RDNA 3 na NAVI 31
NVIDIA velmi pravděpodobně alespoň tuší, čeho je AMD schopno s revolučním čipletovým designem, který použije u NAVI 31 řešení pro novou RX 7900 sérii grafik. Co je podle zákulisních zdrojů důvodem, proč NVIDIA tolik bojuje o každé % výkonu a proč za těch zdánlivě nevýznamných pár % padne za oběť dalších 150W a karty mají rozměry malých PC? Cena.
AMD by mělo mít opravdu zásadní výhodu v ceně. NVIDIA se s GA102 vrátila zpět k TSMC, ale to ji nenabídlo žádné cenové zvýhodnění. Naopak NV musela hodně připlácet na to, aby ji TSMC vůbec dalo kapacity. Pro NV ona dohoda navíc přišla v době největšího nedostatku čipů, kdy si mnozí mysleli, že dobré časy budou navždy. Jenže dnes už je situace jiná. NVIDIA tedy u TSMC vyrábí za hodně draho a ceny tedy musí zohlednit. AMD má u TSMC lepší podmínky, je stabilní dlouholetý partner, který navíc nevydírá tím, že půjde jinam apod. Současně TSMC je spolutvůrce 5nm výrobního procesu TSMC. K tomu ale budeme muset připočíst i jeden fyzický fakt. A to je velikost čipů. GA102 na N4 výrobě (což je 5nm výroba o 6% efektivnější), má velikost 608mm2. Konkurenční NAVI 31 na 5nm (je spíše pravděpodobné, že AMD použije také N4 což je prostě verze 5nm výroby), ale není zdaleka tak velké. Není to monolit. AMD oddělilo podstatné části čipu do formy mnohem menších, mnohem jednodušších čipů, které budou na 6nm výrobě. Jen ona hlavní výpočetní část je na 5nm a podle spekulací má jen kolem 369mm2! Takže obrovský rozdíl ve výtěžnosti a obrovský rozdíl v ceně hotových čipů, kdy se můžeme bavit o desítkách %.
Celkový čiplet samozřejmě bude stát něco extra, ale ty malé 6nm MCD jsou velmi levné a TSMC už dobře zvládá pouzdření, takže celkové náklady na NAVI 31 by stále měly být výrazně nižší, než co NVIDIA stojí výroba 608mm2 GA102 pro RTX 4090. Otázkou tedy je, jak výkonné je NAVI 31?
Před pár dny se objevily informace od jednoho známějšího leakera, který vypustil do světa, že AMD prý RTX 4090 nepřekoná. Problém je, že onen leaker nemá zrovna dobrou reputaci pokud jde o informace o AMD, kdy se prakticky vždy AMD podceňoval a nikdy se netrefil. Jde ale o to, že všichni důvěryhodní leakeři si myslí, že AMD bude opravdu hodně hodně rychlé. Prakticky od všech zazívá, že v klasické rasterizaci by AMD mělo mít navrch. RTX 4090 je o 70% výkonnější než RTX 3090, tedy o zhruba o tolik výkonnější proti AMD Radeon RX 6900 XT. Ovšem že by AMD RX 7900 XT bylo jen o 70% výkonnější než RX 6900 XT? O tom žádný trochu spolehlivý leaker nikdy nemluvil. Jasně se hovořilo o dvojnásobném výkonu.
Ostatně to není nějaké vroucí přání, to vychází i ze specifikací. 5nm NAVI 31 by mělo mít 12288 SP v kombinaci 384-bit sběrnicí a novým systémem Infinity Cache. Současné 7nm NAVI 21 má 5120 SP a 256-bit. Musím říci, že mě s ohledem na parametry opravdu nesedí, že by RX 7900 XT byla „jen“ o 60 - 70% výkonnější než RX 6900 XT. Tím spíše, že 7900 XT má takt 2250MHz (6950 XT to posunula na 2310MHz). NAVI 31 má mít ale přes 3GHz! Ostatně když NV dokáže s 608mm2 obřím čipem běhat v referenci stabilně v praxi na 2800MHz, co asi dokáže mnohem menší 367mm2 čip na technicky stejné výrobě? Ze zákulisních zdrojů zní, že by referenční boost takty mohly být kolem 3200MHz. Jinými slovy NAVI 31 má 2,4x více SP, až o 45% vyšší takt, a to na kartě s o polovinu širší sběrnicí a ještě mnohem vyspělejší a efektivnější Infinity systém. Pokud by z tohoto AMD dokázalo vytřískat „jen“ o 65 – 70% vyšší výkon, bylo by to dost málo. Samozřejmě záleží na tom, jak moc AMD bude chtít hnát spotřebu vysoko, ale současné spekulace mluví o 350 – 370W pro referenci.
Takže nevěřte nikomu, kdo říká, že AMD nemá proti RTX 4090 šanci. Ostatně to samé se tvrdilo ve stejné době, když vyšla RTX 3090, všichni z toho byly vypráskaní, a ještě den před vydáním AMD RX 6900 XT mnozí informátoři se 100% jistotou říkali, že AMD bude soupeřit maximálně s RTX 3070. Takže pokud dnes někdo říká, že RTX 4090 je příliš vysoká a AMD to nemá šanci překonat, nevěřil bych mu. Naopak si myslím, že AMD má dost velkou šanci překonat výkon RTX 4090 alespoň pokud jde o tu rasterizaci a standardní FSR (bez vymýšlení si extra snímků).
Vlastně pokud bych si měl tipnout, tak AMD RX 7900XT pořekoná RTX 4090 v nižších rozlišeních, díky lepšímu systému využití CPU, díky tomu že AMD samozřejmě přímo staví své grafiky jako součást ekosystému využívající Smart Access Memory systém. A pokud jde o výkon ve 4K, kde ta limitace CPU není tak velká, porovnáváme karty s 384-bit sběrnicí nově, už to není 256-bit vs 384-bit jako u současné generace, kdy AMD tak muselo dohánět určité deficity. Jinými slovy myslíte si že RTX 4090 je výkonná a AMD nemá šanci to překonat? Já bych si na to tedy rozhoně nevsadil. A nemá to co dělat s tím, že jedno je AMD druhé NV a podobně flame nesmysly. Dívám se na to čiste technicky.
AMD dokázalo konkurovat RTX 3090, či ji často překonat ve hrách s RX 6900/6950 XT, která měla také menší GPU, navrch užší sběrnici a o parník pomalejší paměti. A dokázala to s první generací high end GPU, kde hrálo na jistotu. Proč si tedy někdo myslí, že čipletové NAVI 31, které je naprostou revolucí na poli konstrukce herních GPU, a do kterého AMD nacpalo mnohem víc času a peněz na jeho vývoj, a které přináší parametrově s RX 7900 XT mnohem větší posun proti RX 6900 XT než NVIDIA 4090 vs 3090, nebude na NVIDIA stačit? Já AMD nepřeceňuji, ale současně ho rozhodně nepodceňujte.
Naopak jste viděli, co dokázalo AMD s čipletovými CPU, proč si tedy myslíte, že to samé nedokáže s čipletovými GPU? Kromě toho AMD dnes pohání hry, tvoří herní technologie a optimalizace her jsou dělány na RDNA architekturu (kvůli současným i budoucím konzolím). NVIDIA dělá jen marketing, herní vývoj ale určuje hlavně AMD, protože HW pohání hlavní současné platformy. Ano, NVIDIA podle mě může mít výhodu v RayTracing výkonu, kdy AMD se na tuto oblast nesoustředí, protože prostě zatím nejsou věci tam, kde by měly být. Současná generace konzolí prostě nemá tak výkonná GPU, aby stálo za to nějakou náročnou RT do her dávat, takže ani RDNA 3 to nepotřebuje, protože současná generace konzolí tu ještě pár let bude. I tak má mít RDNA 3 až 3x vyšší RT výkon než RDNA 2, což ale asi prostě ně RT výkon RTX 4090 stačit nebude. Nicméně to prostě není z hlediska drtivé většiny hráčů a her důležité. Ray tracing začne být ve hrách důležitý až s nástupem nové generace konzolí, které budou stavět na RDNA 4, kde se prý AMD na Ray tracing patřičně HW zaměří Mluví se o speciálním čipu pro RT, který bude součástí čipletu.
U nového RDNA 3 jde ale obecně o posílení RDNA 2 architektury ve všech ohledech, včetně fyzických parametrů. A využití nového výrobního procesu a hlavně hladký přechod na čipletovou konstrukci. Každopádně můj odhad je, že Radeon RX 7900 XT překoná RTX 4090 v klasickém herním rasterizačním výkonu. Jak moc bude záležet na tom, kam bude AMD hnát spotřebu. Zda také na 450W, nebo ne tak výrazně, pokud se rozhodně držet poblíž 300W (a ltedy menší = levnější karty). V každém případě na straně AMD bude cena i efektivita, kdy nižší výrobní náklady na GPU i karty samotné by měly znamenat podstatně nižší cenu. Osobně očekávám, že RX 7900 XT bude oznámena za 1000 maximálně 1200 dolarů. Ano, AMD možná bude ztrácet v RayTracingu kolem 25% výkonu na NV, ale všude jinde může být výkonnější s nižší spotřebu a až o polovinu nižší cenou. Ale to je můj kvalifikovaný odhad … už 3.11.2022 se dozvíme více a budeme u toho.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|