Microsoft nečekaně oznámil DirectX 11.3! Vyjde souběžně s DirectX12 ale umí ho jen málo grafik Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 19 září 2014
altS podporou DirectX12 to asi nebude tak jednoduché, proto bude ještě mezistupeň.

 

 

Microsoft vyděšený nástupem API MANTLE od AMD, které získává stále větší popularitu a reálně tak hrozí, že se stane obecným API standardem, oznámil před časem DirectX12, aniž by na něm vůbec začal dělat. Dnes už na něm prokazatelně pracuje, ale zatím neumí o moc víc, než snížit zátěž na CPU, což je jeden z hlavních přínosů, které API MANTLE předvádí už dnes ve hrách. DirectX12 by ale mělo být hotové až ke konci příštího roku.

Kromě snížení zátěže na CPU, což je jeden z hlavních hybatelů výkonu, by mělo přinést ještě další optimalizace v oblasti efektivního využití grafického výkonu a renderingu. Protože ale DirectX12 není zatím na pořadu dne, MS aktuálně oznamuje, že vyjde ještě DirectX11.3! Ten by měl zahrnovat právě některé z nových renderovacích technologií, ale nebude zahrnovat nic z oblasti snížení zátěže na CPU. Toto rozdělení naznačuje, že DX12 bude jen záležitost Windows 9.

Každopádně trochu složitější je to v oblasti grafických karet a jejich podpory DirectX11.X a DirectX12. V současné době mají skutečnou plnohodnotnou podporu nejaktuálnějšího DirectX11.2 standardu jen grafiky AMD Radeon HD7000/R9 200, také nejnovější AMD APU čipy a nejnovější iGPU v Intel HASWELL. Grafiky NV DX11.2 kompletně neumí, je u nich uváděna podpora DX11_2 z marketingových důvodů. Nově je ale uváděna i podpora DX11.3 u GTX 970/980 a DX12 "ready". V obou případech to ale znamená, že podpora vlastně není. Jen takový SW lze s potřebnými ovladači rozjet, ale bez výhod a přínosů DX11.3/DX12.  

MS ale obě nové API plánuje až na podzim 2015 a do té doby stále vyvíjený API MANTE, o který se už hodně zajímá Intel, a které je nativní součástí hned několika významných herních engine a který pravděpodobně poslouží jako základ pro nástupce (či zcela novou generaci) OpenGL API, bude úplně jinde. MS samozřejmě nechce připustit ztrátu tak významné pozice, kterou jí dominující DirectX v uplynulých letech dal, ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že by reálné nebezpečí této ztráty skutečně dokázal odvrátit. Samozřejmě ale sílu platformy MS nemůžeme podceňovat, problém je, že API MANTLE běží i na Windows (v současnosti vlastně výhradně) a není to tedy nějaký papírový drak nějaké konkurenční platformy. Jeho výhodou ale je, že na rozdíl od DirectX, které je a bude vždy vázané na Windows, MANTLE chce být univerzální API pro Windows i LINUX systémy (včetně odvozenin jako SteamOS či ANDROID).

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Vychází RPG Clair Obscur: Expedition 33
Vychází RPG Clair Obscur: Expedition 33Wednesday, 23 April 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1709x
Komentářů: 0
Oblivion Remastered: TES IV dorazil - UE5 mu sluší!
Oblivion Remastered: TES IV dorazil - UE5 mu sluší!Tuesday, 22 April 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1512x
Komentářů: 2
Star Wars Zero Company tahová hra od tvůrců XCOM!
Star Wars Zero Company tahová hra od tvůrců XCOM!Friday, 18 April 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1095x
Komentářů: 0
Marathon od Bungie/SONY představen – nový „Concord“?
Marathon od Bungie/SONY představen – nový „Concord“?Thursday, 17 April 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 927x
Komentářů: 0
Baldur’s Gate 3 se loučí! Poslední aktualizace a konec!
Baldur’s Gate 3 se loučí! Poslední aktualizace a konec!Tuesday, 15 April 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2150x
Komentářů: 4
Forever Skies – survival inspirovaný Subnauticou ve verzi 1.0
Forever Skies – survival inspirovaný Subnauticou ve verzi 1.0Monday, 14 April 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2089x
Komentářů: 0