S podporou DirectX12 to asi nebude tak jednoduché, proto bude ještě mezistupeň.
Microsoft vyděšený nástupem API MANTLE od AMD, které získává stále větší popularitu a reálně tak hrozí, že se stane obecným API standardem, oznámil před časem DirectX12, aniž by na něm vůbec začal dělat. Dnes už na něm prokazatelně pracuje, ale zatím neumí o moc víc, než snížit zátěž na CPU, což je jeden z hlavních přínosů, které API MANTLE předvádí už dnes ve hrách. DirectX12 by ale mělo být hotové až ke konci příštího roku.
Kromě snížení zátěže na CPU, což je jeden z hlavních hybatelů výkonu, by mělo přinést ještě další optimalizace v oblasti efektivního využití grafického výkonu a renderingu. Protože ale DirectX12 není zatím na pořadu dne, MS aktuálně oznamuje, že vyjde ještě DirectX11.3! Ten by měl zahrnovat právě některé z nových renderovacích technologií, ale nebude zahrnovat nic z oblasti snížení zátěže na CPU. Toto rozdělení naznačuje, že DX12 bude jen záležitost Windows 9.
Každopádně trochu složitější je to v oblasti grafických karet a jejich podpory DirectX11.X a DirectX12. V současné době mají skutečnou plnohodnotnou podporu nejaktuálnějšího DirectX11.2 standardu jen grafiky AMD Radeon HD7000/R9 200, také nejnovější AMD APU čipy a nejnovější iGPU v Intel HASWELL. Grafiky NV DX11.2 kompletně neumí, je u nich uváděna podpora DX11_2 z marketingových důvodů. Nově je ale uváděna i podpora DX11.3 u GTX 970/980 a DX12 "ready". V obou případech to ale znamená, že podpora vlastně není. Jen takový SW lze s potřebnými ovladači rozjet, ale bez výhod a přínosů DX11.3/DX12.
MS ale obě nové API plánuje až na podzim 2015 a do té doby stále vyvíjený API MANTE, o který se už hodně zajímá Intel, a které je nativní součástí hned několika významných herních engine a který pravděpodobně poslouží jako základ pro nástupce (či zcela novou generaci) OpenGL API, bude úplně jinde. MS samozřejmě nechce připustit ztrátu tak významné pozice, kterou jí dominující DirectX v uplynulých letech dal, ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že by reálné nebezpečí této ztráty skutečně dokázal odvrátit. Samozřejmě ale sílu platformy MS nemůžeme podceňovat, problém je, že API MANTLE běží i na Windows (v současnosti vlastně výhradně) a není to tedy nějaký papírový drak nějaké konkurenční platformy. Jeho výhodou ale je, že na rozdíl od DirectX, které je a bude vždy vázané na Windows, MANTLE chce být univerzální API pro Windows i LINUX systémy (včetně odvozenin jako SteamOS či ANDROID).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|