Velké GPU = velká nevýhoda zejména u mobilních PC s omezeným chlazením.
Upřímně, dalo se to čekat. Asi víte, že mobilní PC jsou dnes sice vybaveny stejnými GPU jako desktopové karty, ovšem na rozdíl od desktopových PC má mobilní PC podstatně omezený prostor pro napájení, a hlavně chlazení. A tak u výkonnějších modelů dochází k podstatnému poklesu taktů a snížení TDP a tomu odpovídá i nižší výkon karty jako takové.
NVIDIA v rámci končící PASCAL generace vyráběné hlavně 16nm, dokázala nabídnout v případě mobilních verzí výkon velmi blízký jejich desktopovým modelům. Čipy totiž byly poměrně malé a herně velmi efektivní (na což se PASCAL generace zaměřila). I když to samozřejmě záleží na formátu používaného notebooku, kdy u dnes populárnějších tenčích verzí samozřejmě takty byly níže kvůli chlazení, a tak výkon tomu odpovídal. Takzvané Max-Q modely ale přesto nabízejí velmi solidní výkon, zejména vzhledem k omezeným možnostem napájení a chlazení tenkých notebooků.
Od nové grafické generace vždy očekáváme posun výkonu tedy i posun efektivity a udržení cenové hladiny. Tedy když kdysi GTX 1070 nahradila GTX 970, podstatně se posunul výkon, spotřeba ale stoupla jen o málo, a tak se výrazně posunula k lepšímu efektivita a cena byla relativně podobná. Nová generace grafik NVIDIA RTX 2000 TURING, však podobný posun nenabízí. Navíc nástupcem GTX 1070 není RTX 2070, jak název může záměrně mást, ale jen RTX 2060, která ve výsledku nabízí podobný výkon za podobnou cenu. Ale to platí pro desktop. V rámci nabídky mobilních grafik NVIDIA již uvedla mobilní RTX 2060 a také RTX 2070 Max-Q a RTX 2080 Max-Q. Ve všech případech karty používají stejná obří jádra stejné konfigurace jako desktopové verze. V případě mobilních edic je ale podstatně omezené TDP karet a tedy takty. Ty jsou u mobilních verzí RTX karet klidně poloviční proti desktopu, a to má samozřejmě zásadní vliv na výkon.
Problém NVIDIA RTX 2000 karet je pak právě velikost čipů a jejich reálné TDP tomu odpovídající (takové, které NV oficiálně neuvádí). PASCAL čipy jsou mnohem menší. Co to znamená? Že menší čip, pokud chcete aby byl úspornější, tak nevyžaduje takové snížení taktů proti většímu čipu. A to je problém. Objevilo se aktuální srovnání kompaktních mobilních PC, kde rozdílem je právě hlavně osazená grafika. Starší Razer Blade 15 s GTX 1070 Max-Q se postavil proti novějšímu Gigabyte Aero 15-X9 s RTX 2070 Max-Q. Gigabyte je o malinko větší, ale víceméně jsou si notebooky podobné a mají podobnou hmotnost přes 2kg.
(zdroj: Computerbase.de)
Je samozřejmě velký rozdíl a zejména u mobilních PC velice v praxi viditelný, když je grafika ohřátá, nebo když uděláte test se studeným počítačem. Výkon se citelně změní a zejména u nové RTX 2070 Max-Q je to velmi znát. Rozdíl výkonu mezi studeným GPU a po několika málo minutách může činit klidně 9%. A samozřejmě běžný výkon v 99% čase, kdy jej budete využívat, bude v praxi odpovídat tomu na zahřátém GPU (stěží budete co pár minut vypínat hru, abyste schladili GPU a posunuli na pár minut výkon zase o pár % výše). U starší GTX 1070 Max-Q takový rozdíl nebyl (jádro bylo menší a tedy se dalo snadněji chladit). RTX 2070 Max-Q tak je „překvapivě“ výkonově jen o několik % v praxi lepší, než starší GTX 1070 Max-Q. A to je problém hned z několika důvodů.
1, RTX 2070 není nástupcem GTX 1070 ale nástupcem výkonnější GTX 1080. Nástupcem GTX 1070 je RTX 2060. Tedy alespoň tak tomu odpovídají ceny apod. Stejně tak má RTX 2070 mnohem větší čip než GTX 1070/1080. Zatímco v desktopu je výkonový rozdíl mezi GTX 1070 a RTX 2070 kolem 30% ve prospěch RTX 2070 a na úrovni GTX 1080, u mobilních Max-Q verzí je rozdíl při zahřátých GPU (tedy takový jako v 99% času kdy budete karty používat reálně bude) jen kolem 7-8%! A to proti 1070! tedy výrazně zaostávat za GTX 1080, kterou výkonově nahrazuje.
2, I kdyby byla RTX 2070 Max-Q nástupcem GTX 1070 Max-Q, což bohužel není (je náhradou GTX 1080), je pouhých 7% výkonu navíc zatraceně málo na zcela novou generaci na novém výrobním procesu s novým typem GDDR6 atd.
Zatímco u PASCAL generace grafik se NVIDIA hrdě a hlasitě hlásila k tomu, že mobilní verze jsou jen o zhruba 10% pomalejší než desktopové verze (marketing to zmiňoval všude možně), u nových RTX karet je najednou ticho po pěšině. Samozřejmě nikdo neříká, že výkon RTX grafik je špatný, pořád se bavíme o velmi dobrém mobilním výkonu, ovšem od nové generace, která stála na vývoji několik miliard dolarů, která využívá nový výrobní proces, nové paměti, obrovské čipy a přichází po více než 2 letech kdy zde byl PASCAL, je určitě na místě čekat mnohem více. Nicméně tento výsledek jen dokazuje, že TURING se NVIDII příliš nepovedl. Sázka na zbytečný real time raytracing, na který nedozrál čas, je kolosální ztráta času i peněz (hlavně pro zákazníky) a výrazné zvětšení čipů bez odpovídajícího nárůstu klasického výkonu má další negativní následek, že pokud potřebujete výkon s omezeným TDP, což je v mobilních PC klíčové, jsou na tom nové TURING grafiky hůře, než PASCAL čipy na grafikách z minulé generace. TURING RTX 2000 zkrátka nepředstavuje posun vpřed, ale spíše úskok stranou, který si pořádně zaplatíme jako zákazníci, bez tomu odpovídajícího přínosu.
Jsem docela zvědav, jak to bude ve výsledku s cenou notebooků. Ale pokud jde o tyhle populární tenčí herní notebooky, vůbec by mě nepřekvapilo, pokud bychom v praxi viděli i případy, kde nový model vybavený RTX 2070 Max-Q bude nabízet za znatelně vyšší cenu prakticky stejný výkon než starší model s GTX 1070 Max-Q. Velikost GPU u nových RTX grafik hraje zkrátka proti nim. A rozhodně tuhle praktickou fyzikální nevýhodu nevyváží, že RTX grafiky umí Raytracing efekty a DLSS, jež se ve hrách prakticky nevyskytují, příliš vyskytovat nebudou a jejich přínos pro uživatele je značně diskutabilní i tam, kde jsou.
Zatímco zákazníci z tohoto vývoje stěží mohou být extra nadšeni, konkurenční AMD cítí příležitost a jsme docela zvědaví na 7nm NAVI, které se v mobilních verzích samozřejmě v druhé polovině roku také objeví. A celkem spolehlivě můžeme očekávat, že nejvyšší verze dokáží výkonově konkurovat i kartám jako jsou mobilní RTX 2060/2070, které z vyšších verzí mobilních karet jsou rozhodně nejpopulárnější (protože jsou cenově dostupnější). Zajímavé bude také sledovat novou GTX 1660, která již bude mít menší 12nm čip bez RT a Tensor části, takže by měla být efektivnější i pro mobilní použití. Každopádně u většiny výkonnějších notebooků to vypadá, že RTX 2000 série mobilních grafik nebude představovat prakticky žádný výkonový posun proti GTX 1000, které tu jsou poslední 2 roky. A to se dá stěží označit za dobý výsledek vzhledem k několika letům vývoje, několika miliardám, co to stálo vyvinout a vysokým cenám, které za to jako zákazníci platíme …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|