Pravděpodobnost, že Intel zruší vývoj herních grafických karet se opět zvýšila.
Horší dobu na vstup na grafický herní trh si Intel nemohl vybrat. Tedy přesněji řečeno, kdyby Intel splnil své původní plány a sliby, situace mohla být pro něj skvělá. Jak si jistě pamatujete, i když se společnost Intel snaží realitu vymazat všem z hlavy, tak grafické karty Intel první generace (DG1) měly být na trh v roce 2020 a konkurovat plně tomu lepšímu od AMD/NVIDIA. Druhá generace (DG2) měla dorazit na přelomu 2021/2022 a už bojovat o herní trůn. No a třetí generace DG3 měla vyrazit na trh právě teď :). V druhé polovině letošního roku chtěl Intel konkurovat a překonávat AMD i NVIDIA. Plány byly jasné, investoři nadšení a podle toho také vypadala velikost investic, které firma nasypala do vývoje GPU a svého obřího grafického teamu, tehdy pod vedením Raja Koduriho a několika nejlepších grafických inženýrů, které za těžké peníze přetáhla z NVIDIA, AMD, Apple a mnoha dalších.
Jenže máme polovinu roku 2023, tedy Q3, a situace na grafickém trhu je velmi odlišná proti velmi nestandardní situaci z let 2021/2022. Především jsou ale grafické karty Intel ve zcela odlišné situaci a pozici, než jak si to firma plánovala. Intel totiž nedokázal splnit téměř nic ze svých slibů a plánů, a to co splnil zaostává dalece za tím, co mělo být. No a to má samozřejmě zásadní vliv na budoucnost.
- Grafické karty Intel jsou stále nejistější …
Ač nějaká zlepšení, zejména po SW stránce, Intel v souvislosti s ARC předvedl, je to málo a pozdě. Stále platí, že ARC nikdy neměl vyjít v tom rozbitém stavu v jakém vyšel a ani současný stav není zdaleka srovnatelný s NVIDIA či AMD. Nemluvě o tom, že Intel potřebuje 2x silnější parametry, dražší všechno, a mnohem vyšší spotřebu, aby poskytl výkon AMD a NV řešení. ARC je obří finanční propadák a kocovina pro všechny, kteří se na něm podíleli. A není asi překvapením, že speciálně na současném grafickém trhu je obřím problémem. Stále se neobjevily a už neobjeví některé ze slibovaných, a hlavně oficiálně představených ARC modelů. Například ani slovo o ARC 5 A580 apod. což ale si překvapí málokoho, když Intel už fakticky odpískal A770, kterou musí dnes prodávat pod náklady a stejně ji nikdo nechce, takže ji zrušil.
No a budoucnost grafických karet Intel vypadá bledě obecně. Vývoj grafických karet je pro Intel obří černá díra na peníze, firma je ve ztrátě i díky zaostávání na CPU trhu, takže pokračující drahý a nikam nevedoucí vývoj herních GPU je noční můra pro firmu dnes. Speciálně když má jistotu, že ani další 2 roky nepředstaví nic, co by dokázalo firmě na herním trhu vydělat peníze. Malou nadějí je fakt, že NVIDIA z herního trhu couvá, její absolutní nezájem je jasně zřetelný, a tedy místo pro Intel na trhu určitě je. Ale Intel stejně jako NVIDIA má rád velké marže. Potřebuje je aby vůbec fungoval, což vidíme už dnes. Herní GPU ale nikdy nebudou zbožím s velkou marží.
- Vydání Battlemage je nejisté a už teď má problémy a zpoždění!
V tuto chvíli firma pracuje na BATTLEMAGE, tedy B sérii grafik v čele s B770. Situace je taková, že tahle již třetí generace herních grafik Intelu, musí uspět a být cenově, výkonově i ve všem ostatním více než plně konkurenceschopná vůči AMD a NVIDIA nabídce. Závisí na tom další budoucnost Intel grafik samotných. Pokud nebude, firma prostě skončí ztrátový vývoj. BATTLEMAGE je bez přehánění poslední šancí pro stávající, ale již ořezanou herní grafickou divizi firmy. Takže jaký je aktuální stav věcí?
Battlemage měl vyjít letos, ke konci roku. To se 100% nestane. V současnosti jsou čipy stále ve vývoji, a nikde poblíž stavu, ve kterém by mohla začít výroba. Architektura má tunu potíží, opět zaostává za tím, co nabízí AMD a NVIDIA po stránce provozní i výrobní efektivita. A to Intel používá N4 proces od TSMC, tedy lepší než co má AMD (NAVI 31/32 na N5 a NAVI 33 na N6) a stejně vyspělý proces jaký používá NVIDIA (N4). Problém je v tom, že AMD s NV mají s výjimkou N32 řešení, všechny hlavní produkty stávající generace na trhu. Některé už téměř ¾ roku. BATTLEMAGE ale co by konkurent RX 7000 a RTX 4000 série nedorazí podle interních plánů Intelu na trh dříve jak v polovině 2024. Tedy za rok!!! A to je ten optimistický termín, ve smyslu že Intel zase něco uvede na papíře, ale reálně na trhu to bude až o několik měsíců později. Jinými slovy BATTLEMAGE pokud dorazí, tak na podzim 2024, což je za více než rok. To je problém sám o sobě …
V té době už budou na trhu první RDNA 4 grafiky AMD, tedy RX 8000 série (minimálně RX 8900 modely). Pomalu ale jistě se tak bude mluvit o nižších modelech. NVIDIA jak víme, tak odložila vydání RTX 5000 až na rok 2025. Nicméně ať tak nebo tak, ceny současných nyní nových modelů obou firem, budou za rok samozřejmě už níže, takže Intel to bude muset zohledňovat, což rozhodně nebude svědčit maržím. Navíc ARC nemůže přinést nic nového, co už na trhu v tuto chvíli nemáme. Takže bude prostě zastaralý. Firma se také smiřuje s tím, že ani s BATLLEMAGE nebude moci konkurovat AMD a NV v highendu.
Aktuálně největším čipem je 4nm G10 s 362mm2 se 4480EU a 256-bit. Tedy řešení, které podle všeho bude přinejlepším konkurovat RTX 4070 sérii nebo max. RX 7900 XT. Ale to je optimistický scénář, realisticky bude spíše kolem úrovně RTX 4060 Ti/4070/RX 7700/7800. Což by nebylo špatné, kdybychom se bavili o produktu, který by právě vycházel teď v Q3 2023. Jenže on vyjde nejdříve v Q3 2024 ….
Vedle G10 pak bude mít Intel ještě menší G21 čip s 253mm2 a max 320EU a 192-bit. Existovat také bude v osekané verze s 256EU a 128-bit. Vydání tohoto mainstreamového řešení je více jisté, protože Intel chce a potřebuje podobné řešení do své běžné PC platformy, minimálně pro OEM. Ale opět, dříve než v Q3 2024, se vydání RX 7600 a RTX 4060 konkurenta ze strany Intelu nedočkáme.
- Závěr – budoucnost Intel GPU je stále nejistější
Vedení firmy i lidé v zákulisí Intelu jsou dost nervózní z pokračujících problémů firmy, kdy prakticky žádné plány, které prezentují nedokáží splnit. Všechno má zpoždění a nic nedosahuje plánované úrovně výkonu a hlavně vlastností. Ani na poli CPU ani na poli GPU. A tak není divu, že se plány neustále kvartál, co kvartál mění, termíny posouvají, celé produkty ruší a vznikají „nové“. Intel je v současnosti totální zmatek, kde jedno oddělení neví, co dělá druhé a všichni si lžou. Týdny ba měsíce si říkají, že všechno jde skvěle, aby během velmi krátké doby se ukázalo že nejde, ale nic se nezměnilo. Intel navíc osekává teamy, osekává finance na vývoj, restrukturalizuje (propouští), ale v jádru věci zůstává všechno stejné. Firma se prostě nemění a nevyřešila nic ze svých problémů, kdy strategie současného vedení firmy je prostě problémy vysedět, ideálně do důchodu, který se mnohým z nich velmi rychle blíží a nebudou tak už u toho, až stávající strategie vybouchne kolem roku 2025 a začnou firmě skutečné problémy …
... samozřejmě je pořád možné, že Intel bude mít štěstí a některý z jeho nových produktů kolem roku 2025 bude dostatečně dobrý a imploze firmy se zdrží, ale faktem je, že nejen současný stav BATTLEMAGE je daleko za plány a očekáváním a vyhlídky nejsou dobré. Mnozí OEM partneři firmy i lidi v Intelu začínají pochybovat, že novou generaci herních grafik Intel vůbec uvidíme. Osobně bych řekl, že v tuto chvíli je další existence herních grafik Intelu a vydání Battlemage skutečně v úrovni šance 50 na 50 …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|