Interní prezentace Intelu říkají, že Intel bude s AMD a NVIDIA konkurenceschopný jen v mainstreamu
Žádná grafická karta Intel ARC pro skutečné nadšence, se zatím nechystá. Alespoň ne v první generaci ARC modelů (DG2). V zákulisí už Intel informuje partnery o nových produktech, kdy uvedení jeho prvních neintegrovaných grafických karet se uskuteční v Q1 2022, s představením pravděpodobně v lednu kolem CES 2022. V tuto chvíli už je tedy vývoj vlastního HW hotov, a co nevidět bude muset začít ostrá hromadná výroba všeho, tak aby byla vůbec šance, že se to na trh v Q1 podívá. Intel tedy už musí dobře vědět, jaký výkon a jaké vlastnosti jeho grafické karty mají.
Uniklé informace říkají, že Intel tvrdí, že jeho nejvýkonnější model ARC série bude moci konkurovat Radeon RX 6700 XT a RTX 3070. Intel plánuje více verzí pro tuto dnes výkonově střední grafickou kategorii. Sám je sice nazývá karty pro nadšence, ale to nejspíše jen proto, že Intel skutečně kartu pro nadšence mít v první generaci nemá. Takže se snaží marketingově uměle dělat z RX 6700 XT a RTX 3070 něco, čím nejsou. Ani jedna z těchto karet není „ENTHUSIAST“ nebo-li high end segment. Obě tyto karty jsou jednoznačně PERFORMANCE třída, tedy tím, co nazýváme vyšší mainstream. Jak výkonem, tak především technickým základem. Obě používají o třídu menší čipy, než skutečný vyšší segment, tedy karet pro nadšence (nižší a vyšší high end). A se vší úctou, ani cena 400 a 499 dolarů není dnes zdaleka „Enthusiast“ segment. jde opravdu jen o „Performance“.
High end jsou jednoznačně modely AMD založené na NAVI 21 řešení, tedy nižší high end v podobě RX 6800 16GB a vyšší high end s RX 6800 XT a TOP modelem RX 6900 XT. V případě NVIDIA pak jsou to modely založené na konkurenčním high endovém GA102 GPU, tedy RTX 3080 a RTX 3080Ti/RTX 3090. To jsou bez jakýchkoliv pochyb a diskusí karty třídy „Enthusiast“ … výkonem, cenou i specifikacemi.
- Intel bude stačit jen mainstreamovým řešením AMD a NVIDIA
Radeon RX 6700 XT a RTX 3070 jsou jen a „pouze“ mainstream, a tomu tedy bude Intel maximálně konkurovat. Není na tom pochopitelně nic špatného, protože za normálních okolností by tohle byly jedny z nejprodávanějších karet na trhu, široce dostupné s dobrým poměrem cena/výkon atd. Takže dává samozřejmě smysl, aby právě tady měl Intel také svou nabídku. Speciálně pokud vůbec chce, aby jeho grafické karty brala většina hráčů vážně. Intel určitě nabídne více než jeden model pro tento segment, ukazuje že chce pokrývat rozpětí zhruba 300 – 500 dolarů. Takže nás čekají nejméně dva, možná i tři modely různých specifikací.
No a pochopitelně nás čeká i low end v podobě nějakého malého GPU řešení pro hladinu 100 – 200 dolarů, což je pro Intel zásadní hladina. Proč? Protože právě tato GPU jsou nejdůležitější, jelikož s nimi chce firma uspět hlavně v největší části mobilním segmentu a vytlačit ze své platformy konkurenční levná NVIDIA GTX řešení. Ty dnes výrobci levnějších notebooků osazují prakticky automaticky, i když často nemají o mnoho větší použitelný výkon a smysl z hlediska použitelnosti v běžné praxi, proti integrovaným grafikám.
- Závěr – co očekávat a co nikoliv?
Jinak výše uvedený slide není ten skutečně „originální“ od Intelu, ale existuje oficiální velmi podobný, který Intel skutečně má a ukazuje v zákulisí. Pozicování Intel ARC Alchemist série grafik Intel, ale není velkým tajemstvím už dlouho. Intel samozřejmě tradičně maluje věci na růžovo, takže jeho roadmapy, výkonová srovnání apod. popisují prakticky jen ty nejlepší případy. To je smutná realita, kdy dnešní Intel neukazuje skutečnou praxi, která se skládá i z mnoha případů, kde to jeho produktům moc nejde.
Takže ano, budou případy, kdy Intel ARC grafika dokáže konkurovat AMD RX 6700 XT a NVIDIA RTX 3070, ale budou i případy, kde bude zaostávat. Problémem Intelu je a bude i fakt, že jeho architektura je nová, odlišná od NVIDIA a AMD a tedy těch pro které jsou hry prakticky výhradně dělány roky. Je stále mnoho a mnoho problémů s Intel grafikami, aby tam některé hry bez potíží vůbec běhaly. Intel ovšem má obrovský team SW vývojářů, který je mnohem větší než ten u AMD a NV dohromady a dělá na tom. Do reálného zahájení prodejů ARC grafik zbývá stále zhruba půl roku, tedy ještě hodně času na práci a ladění software a podpory.
Pochopitelně jak to bude vypadat s cenami karet atd., to je dnes těžké říci. Intel ale nebude mít s GPU snad takové problémy po stránce jejich vlastní provozní efektivity, jako se svými CPU. Protože na rozdíl od těch procesorů nebude pro GPU používat svůj rozbitý a neopravitelný 10nm proces. Nechá ARC DG2 GPU vyrábět u TSMC a to 6nm výrobou. Stejně bude pravděpodobně něco na efektivitu hlavně RDNA 2 ztrácet, ale nebude to tak propastný rozdíl jako v oblasti procesorů. Kde by měl být silný a více než konkurenceschopný, to je akcelerace videa. A obecně nasazení GPU pro výpočty a akceleraci v různých aplikacích. To je ostatně prioritou pro Intel, protože primárním cílem vývoje jeho vlastních samostatných GPU nikdy nebyly hráči, ale HPC a tedy výpočetní segment. Takže pokud používáte GPU pro akcelerace výpočtů apod. měly by pro vás být novinky Intel ARC dost zajímavé, v řadě oblastech prý mají překonávat AMD i NVIDIA řešení.
Samozřejmě o Intel ARC grafikách budeme ještě hodně a často mluvit. Intel sám bude dávkovat oficiální informace v průběhu několika dalších měsíců. Takže se postupně oficiálně dozvíme, jak budou karty vypadat, jak to bude s nereferencemi (Intel již má nejméně jednoho oficiálního partnera, jehož jméno nikoho nepřekvapí) a další informace. Plné odhalení karet se očekává v lednu 2022, s recenzemi asi ke konci ledna. Vypuštění do prodejů pak proběhne v únoru nebo březnu 2022. Nejdříve by měly jít na desktopový trh ty výkonnější edice, v Q2 je pak doplnit i další nižší edice. Tedy v případě desktopu. Pravděpodobně se ale budou lišit termíny uvedení mobilní a desktopových DG2 variant, kdy mobilní mají často jednoznačně přednost, zejména u těch nižších edic. Intel chce kompletní platformu, jakou má a nabízí dosud jedině AMD. Cílem je především vytlačit NVIDIA ze jeho platformy. Co nejdříve. A začne tedy u té největší části neintegrovaného spotřebního grafického trhu, který NVIDIA na GPU má, což je mobilní segment. Tam NV disponuje podílem přes 90% a tvoří většinu jeho dodávek čipů. Intel nechce NVIDIA dále podporovat a chce tak nabídnout ALDER LAKE platformy s ARC GPU, což si určitě v OEM bez potíží prosadí.
Příští rok tak bude zajímavý a opravdu budeme mít tři výrobce GPU na trhu. Je ale škoda, že Intel není zrovna garantem funkčního konkurenčního prostředí a vývoje. Osobně tak neočekávám, že by konkurenční prostředí mělo být na poli GPU skutečně lepší, protože těžko zrovna Intel bude tlačit ceny níže atd.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|