Souboj novinek začne už na konci příštího roku. A bude to bitva titánů! Držte si peněženky.
AMD i NVIDIA nyní informují o tom, že nepočítají se zlepšením situace na poli dodávek GPU dříve, jak v závěru příštího roku. A ani tam se všechny potíže vyřešit 100% nepodaří, kdy řada věcí je ovlivněna situací v dopravě, energetice atd., které nelze vlastně ani uspokojivě vyřešit. Natož aby na ně AMD nebo NV měly sebemenší vliv. Co však obě společnosti ovlivnit mohou, je výkon a vlastnosti nové generace karet. A mohu s jistotou říci, že nastupující Radeon RX 7000 a NVIDIA RTX 4000 budou největším generačním skokem v historii obou společností!
- Souboj měl být zajímavý už letos, ale situace to zhatila.
Už současná generace měla být velkým soubojem, kdy hlavně AMD chtělo získat významnou část trhu a dostat NVIDIA po letech pod tlak. A produkty na to konečně rozhodně má. Obecně řečeno, Radeon RX 6000 jsou v mnoha směrech lepší karty než NVIDIA RTX 3000 série, která zaostává hlavně efektivitou. Pravda, AMD hodně těží z přítomnosti RDNA 2 architektury v konzolích a těžit z toho bude stále více. Aktuální testy ukazují, že recenze, které využívaly/využívají starší hry než z roku 2021, tak v nich dokáže NV porážet AMD. Jakmile ale použijete novější a modernější hry, kde už má RDNA 2 stále větší význam z hlediska tvorby vývojářů pro současnou generaci konzolí které ji nesou, najednou je AMD RX 6000 celkově výkonnější a výhodnější než RTX 3000 série. Navíc tenhle rok byl také po mnoha a mnoha první, kde AMD mělo high end a často vůbec nejvýkonnější herní grafiku na trhu vůči NVIDIA. Ta v mnoha minulých letech měla nejvýkonnější grafiky na trhu nikoliv proto, že by nutně byla lepší, ale proto, že je prostě měla jako jediná. AMD řešilo existenční potíže, high end prakticky zrušila, ovšem s novou Radeon RX 6000 sérií v čele s RX 6900 XT jasně ukázalo, že své potíže vyřešilo.
Bohužel z plánovaného získání podílu na trhu, nakonec v této generaci nic moc nebude. Radeon RX 6000 je sice nejprodávanější a nejvýdělečnější grafickou generací v historii AMD Radeon, ale NVIDIA stále prodává mnohem více. V současnosti téměř 4x více PC grafik. Objektivní potíž jsou zkrátka kapacity výroby, kdy samozřejmě nikdo nepočítal s prudce narostlou poptávkou díky těžařům a dalším vlivům, tento rok, na což nejsou kapacity výroby stavěny. AMD má navíc hned několik úspěšných produktů současně, protože není na rozdíl od NVIDIA, jen výrobcem GPU. Všechny své zásadní produkty ale vyrábí 7nm u TSMC a i přes rekordně nad plán přidělenou kapacitou, to prostě nestačí. A ničeho nemá dost.
A tak se AMD rozhodlo Radeon RX 6000 sérii fakticky „obětovat“. Ano, za normální situace by AMD směřovalo k více než 40% podílu proti RTX 3000 na poli GPU, takový byl plán, jenže abnormální poptávka po všem způsobila, že AMD i přes rekordní násobně větší kapacity, než jaké kdy měla, nemá pro výrobu všeho dnes dost prostoru. Strategicky správné rozhodnutí bylo tedy výrobu velkých GPU pro RX 6000 sérii utlumit, soustředit se jen na ty největší a všechny kapacity vrhnout na výrobu v pořadí serverových CPU, mobilních CPU a konzolových SoC, které jsou také velmi velké. A přes rekordní objem toho všeho, to stále nestačí.
AMD i celý trh na poli grafických karet tak doplácíme na to, že abnormálně vysoká poptávka prostě převýšila veškeré kapacity výroby. Za normálních okolností, tedy za normální poptávky tvořenou čistě hráči, a normálního objemu výroby, který by zdaleka plně nevyužíval kapacity, by AMD jednoznačně získávalo podíl na trhu vůči NVIDIA. Měli bychom záplavu dostupných grafických karet obou firem, ceny by byly nepochybně také mnohem níže a obě firmy by ostře bojovaly o zákazníky. AMD vyzbrojené po všech stránkách konkurenceschopnými, ne-li celkově dokonce lepšími grafikami, v zádech se zásadní výhodou všudypřítomnosti RDNA 2 architektury, což je výhoda, která se stále výrazněji bude projevovat. NVIDIA RTX 3000 totiž nejsou příliš povedená generace a karty. Jsou OK, ale NV viditelně nepočítala se zásadním zlepšením, které předvedly RX 6000, kdy přišla i o několik výhod. A za normálních okolností, kdy by karet bylo dost a muselo se tak bojovat o zákazníky, by to rozhodně vyniklo. Ale to se ovšem za stávající situace, kdy poptávka převyšuje výrazně kapacity výroby prostě nestalo. A tak obě firmy jedou na krev, NVIDIA ovšem na poli grafických karet se zásadní výhodou, že své výrobní kapacity nemusí dělit mezi CPU a konzole, ale vyrábí jen ta GPU. AMD ji tak chtě nechtě, i když má i v řadě věcí lepší a výhodnější GPU produkty, nechalo většinu trhu, protože se muselo rozhodnout, co ve výrobě u TSMC a jaký trh s jakými produkty upřednostní. Strategicky správně si vybralo hlavně serverové a mobilní CPU a také SoC pro konzole. Rozhodnutí, které ovšem zcela zhatilo ten plánovaný velký souboj Radeon RX 6000 a RTX 3000 o přízeň zákazníků.
Na druhou stranu i kdyby AMD obětovalo CPU a SoC, znamenalo by to tak maximálně 2x tolik RX 6000 grafik na trhu, což by bohužel výrazně věci na trhu s grafikami nezměnilo. Poptávce by to celkově nestačilo pořád, AMD by jen mělo větší podíl na grafickém trhu proti NVIDIA, ale celkově by měla nižší tržby a příjmy celkově. A nechalo by Intelu velký prostor na CPU trhu a SONY a Microsoft na holičkách … i tak se RX 6000 grafiky prodalo rekordně, což by za normální situace stačilo na růst podílu atd. Ale situace normální není a zjevně podle obou firem ani v dohledné době nebude.
- AMD v nové generaci NVIDIA porazí!?
AMD oficiálně říká, že situace se zlepší nástupem nové generace, která použije nové výrobní procesy atd. A výrobní kapacity jsou dimenzovány s ohledem na současnou realitu kapacit. NVIDIA se k tomu přidává, kdy šéf firmy jasně říká, že situace zůstane, jaká je většinu příštího roku. Jakkoliv je situace špatná, je špatná jen z našeho pohledu zákazníků. Z pohledu AMD a NVIDIA je nejlepší situace, jakou kdy měly. Rekordní objem výroby, rekordní příjmy i zisky. Navíc bez nutnosti mezi sebou skutečně soupeřit a prát se o zákazníky.
Nicméně se obě firmy musí připravovat na situaci, kdy se věci vrátí do normálních kolejí. Tedy opadne těžařská mánie, ať už z důvodů zákazu těžby apod. To by okamžitě snížilo poptávku po grafikách o minimálně 30%, spíše až o 50%, a odstranilo skalpery. Okamžitě by se tak vyrovnal objem výroby s poptávkou, ne-li dokonce karet bylo na trhu více. Takže by záleželo zase na výkonu, poměru cena/výkon, efektivitě a cenách samotných. Opět by se tedy soupeřilo o každé % výkonu a každý dolar na ceně + bonusy při nákupu daného produktu atd.
NVIDIA navíc ví, že časy, kdy měla klid a AMD jí nekonkurovalo, jsou pryč. Radeon RX 6000 je pro ni nepříjemný budíček, kdy jen současný stav věcí na trhu maskuje, jak moc se situace mezi AMD a NV změnila. A to AMD RX 6000 jsou jen začátek. NV totiž ví, že v nadcházející generace nedokáže už AMD porazit. Ano, prakticky všichni, včetně samotné NVIDIA v tuto chvíli očekávají, že AMD s Radeon RX 7000 v čele s MCM modelem RX 7900XT řešením, jednoznačně porazí NVIDIA RTX 4090. Výkonem a bude dokonce i dražší!
- Nová generace – rekordní výkon, spotřeba i cena!
Důvod, proč AMD v nadcházející generaci NVIDIA po výkonové stránce velmi pravděpodobně porazí (a výrazně), je celkem pochopitelný. AMD totiž nasadí čipletový design. Něco, co NVIDIA nemá připravené a mít bude až u další generace karet za pár let. NVIDIA zůstává u monolitického čipu, a samozřejmě ví, že musí jít na samou hranici možností, aby s AMD neprohrála tak výrazně.
V tuto chvíli se tak říká, že NVIDIA s 5nm LOVELACE generací u RTX 4090 posune výkon proti RTX 3090 na minimálně dvojnásobek, ovšem ráda by spíše až 2,3násobek. A to za „každou cenu“. Nové obří GPU bude hnáno na samý limit všeho, to samé paměti. Všechno bude žrát ale raketu, parafrázuji informace ze zákulisí: „dvojnásobný výkon ovšem při dvojnásobné spotřebě“. RTX 3090 má jen v FE verzi dnes 350W, ve většině edice spíše 400W a RTX 3090 Ti to posune na 450W. Nová 5nm RTX 4090 sice bude mít více jak dvojnásobný výkon, ale spotřeba tomu bude odpovídat. Pojede na krev a v tuto chvíli se očekává ohromných 600 až 650W spotřeby!
AMD ale bude mít výkonem navrch. Její technologický zázrak v podobě prvního herního čipletového GPU, tedy MCM řešení NAVI 31 na 5nm, bude absolutní technologické monstrum. Dvě „malé“ GPU fungující jako jedno velké, doplněné o obrovskou rychlou Infinity cache s novými rychlými paměťmi atd. I nejkonzervativnější informace hovoří o 2,5x vyšším výkonu u RX 7900 XT ve srovnání s RX 6900 XT! Nicméně realisticky bude prý novinka AMD tak 2,7x výkonnější a ambice AMD jsou prý ještě vyšší. To vše ale také bude při velké spotřebě, i když díky efektivnějšími designu by si prý AMD mohlo vystačit s méně jak 500W.
Co je však prý jasné, že cena RX 7900 XT bude vysoká. Hodně vysoká. Vyšší dokonce než za NVIDIA RTX 4090. U té se předpokládá, že těch 1500 dolarů bude minimum, reálně to vypadá spíše na 1700 dolarů jako doporučenou cenu. AMD bude dražší, mluví se až o 2000 dolarech. Ještě před 2 lety bychom se chytali za hlavu, a říkali že si z nás dělají srandu, to nemůže nikdo koupit. Dnes běžně lidi kupují nic moc karty jako RTX 3060 za 1000 dolarů, takže nejméně 5x výkonnější Radeon RX 7900 XT jen za 2000? To je skoro zadarmo :).
- Závěr - velká očekávání na místě, jak bude vypadat trh je otázkou
Jakkoliv se vám zdá, že ty výkony jsou jen výmysly snílků, říkám vám na rovinu, jsou zcela reálné. Ostatně AMD už s novou Instinc MI250X (CDNA 2) s prvním čipletovým MCM GPU řešením na světě, předvedlo, že něco takového klidně dokáže. A to jsou jen dva 6nm čipy zaměřené nikoliv na maximální takty a herní výkon, ale na stabilní výpočetní výkon a stabilitu jako takovou. 5nm RDNA 3 požene věci mnohem výše. Uvidíme 3GHz takty, obří Infinity cache a další technologie nacpané v nejpokročilejším GPU na planetě. NVIDIA o tom dobře ví a bude muset pořádně přitlačit, i když nemá takové technologie zatím k dispozici. Musí si vystačit s maximálně 5nm monolitem, takže bude v dnešní pozici Intel CPU vůči AMD. Její čipletový HOPPER a další generace dorazí až později.
Každopádně AMD je zaslouženě na koni. A jediné, co ho dnes brzdí jsou ty výrobní kapacity. To, jestli tedy konečně proti NVIDIA obsadí kvalitě a výkonům produktů odpovídající % grafického trhu, nezáleží tak už na produktech samotných, ale na tom, jak velké kapacity bude mít a především, zda se uklidní situace na trhu. Pokud klesne poptávka na normální úroveň, kdy AMD a hlavně NV doufají, že se tak nestane, současná situace jim vyhovuje, tak ten ostrý souboj se vším všudy uvidíme. Pokud ale bude současný stav věcí pokračovat, tak z toho bude jen souboj v recenzích a vysoké ceny i nedostupnost za normální ceny zůstanou.
Nikdo ale prostě netuší, jak to na přelomu Q3/Q4, kdy se mají AMD RDNA 3 a NVIDIA LOVELACE grafiky objevit, bude reálně na trhu a ve světě vypadat. Bohužel to zásadně ovlivní hodnocení a vnímání těch karet. Osobně doufám, že se situace zlepší. Protože bych opravdu rád jako zákazník těžil z toho přímého souboje AMD a NV o nás zákazníky. Tedy něco, co je nám současným stavem výroby a poptávky u současné generace upřeno. A tak pěkné a zajímavé to dnes mezi RX 6000 a RTX 3000 mohlo a mělo původně být. Tak snad RX 7000 vs RTX 4000 bude satisfakcí. Každopádně se nebojte, že to bude jen o těch kartách s 500-600W spotřebou a 2,5x násobkem výkonu současných TOP modelů. Zajímavé to bude i u cenově dostupnějších variant, které by měly nabídnout výkon lepší, než mají současné TOP modely, ale s nižší spotřebou a ideálně samozřejmě i cenou … nemluvě o posunu na poli technologií jako je skutečný Raytracing a HW AI upscaling apod. Prostě to bude zajímavé a jestli se situace na trhu konečně uklidní, tak ještě o mnoho zajímavější. Jsem optimistický realista :). Dobře sice už bylo, ale mohlo by být i hůř, ale i lépe :).
Uvedení této nové generace grafik na konci Q3 (začátkem Q4) příštího roku, doplní i nástup zcela nové architektury ZEN 4, tedy již 5nm procesory AMD, které by měly výrazně překonat na trhu vše, co známe doposud. Takže si připravte peněženky a kasičky a neutrácejte teď dnes moc. Za rok touhle dobou, pokud věci půjdou trochu normálně, budou vedle novinek dnešní TOP procesory a grafiky takový slušný low end ;). A takhle by to mělo vypadat. Kdysi jsme podobné skoky měli na poli CPU i GPU každý rok, maximálně 2. Konečně se to zase rozjíždí a stačilo k tomu mít na trhu více než jednoho dominantního výrobce v každé oblasti. Kdo by to byl řekl … :-/
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|