Hned několik spolehlivých zdrojů tvrdí, že nové grafiky nás ohromí. Ale i vyděsí naše peněženky.
Zejména u AMD se prý máme na co těšit. Důvod je prostý. Grafická divize AMD je dnes ve stavu a pozici, v jaké nikdy nebyla. Má více prostředků než v celé své historii. Investice do vývoje RDNA, finanční, lidské i časové, jsou enormní a zvyšující se. Stejně jako extrémně úzká spolupráce se SONY i Microsoft a dalšími na tom, aby šlo o univerzální architekturu používanou na všech platformách včetně x86 PC, konzolí i ARM. Speciálně nová RDNA 3 je něco, co jsme ještě neviděli, skutečná grafická revoluce a opravdu velký projekt.
Stávající RDNA 2 je po všech stránkách ohromný úspěch pro AMD, které si pochvaluje prodeje i přijetí a hlavně fakt, že dokázalo překvapit konkurenční NVIDIA, která musí vytáhnout to nejlepší co umí a ani tak nedokáže AMD všude porážet. Což nikdo nečekal. AMD je ale prý docela jedno o kolik % poráží nebo neporáží současné NVIDIA karty se svými stávajícími RX 6000 grafikami. To prý nikdy nebyl jejich účel. RDNA 2 mělo především „nenápadně“ ovládnout grafický trh jako celek po stránce technologického a herního vývoje díky přítomnosti v PC, konzolích a brzy i ARM. Jasně deklarovat, že AMD je zpět ve všech segmentech a plně konkurenceschopné. A to už asi nikdo nezpochybňuje. RDNA 2 ovšem byla hlavně ale hra na jistotu. Po všech stránkách vyladěná druhá generace nové architektury speciálně pro hráče, která vzniká ve spolupráci hned s několika partnery. Zejména SONY a Microsoft. To, co má konkurenční NVIDIA opravdu vyzvat na souboj a vyhrát ho, je RDNA 3 …
- RDNA 3 je revoluce a největší
mezi-generační výkonový skok v historii
Hned několik dobře informovaných zdrojů opět potvrzuje, že RDNA 3 už běhá ve formě vzorků karet a boří nemalá očekávání a cíle i samotného AMD. Mám informace i od lidí, kteří je obvykle mývají až v době, když už vývoj karet míří do finále. A všichni říkají, že RDNA 3 je absolutní bomba.
Čipletové GPU s několika čipy! Alenejde o nějaké CrossFire, jako jsme multi-GPU znali. Jde o GPU fungující jako „monolit, ovšem složené z několika menších čipů, ale bez dosavadních nevýhod multi-GPU konstrukce. A se všemi výhodami výroby malých čipů, jako je tomu u procesorů ZEN. Nicméně fakt že AMD tedy výrazně zvýší počet jednotek, je jen jednou částí věci. Tou druhou je RDNA 3 architektura samotná. Už skok a vylepšení RDNA 2 proti RDNA 1 jsou značná. Ale RDNA 3 je ještě větším generačním pokrokem. Nárůst IPC je větší, nárůst efektivity ještě větší. Celkové vyladění, a doladění, kdy AMD opět opraví a vylepší slabiny a nedostatky stávající RDNA architektury, prostě tohle je čip od AMD, jaký jsme ještě neviděli.
Všechny dosavadní grafické generace AMD vznikly ve finanční nouzi a byly dílem velkých kompromisů a omezených prostředků. Speciálně VEGA, POLARIS, ale i první RDNA 1 vznikly se zlomkem finančních investic a zdrojů, které na soudobé konkurenční grafiky vynakládala NVIDIA. Aktuálně RDNA 2 už ale vznikala se zhruba 2násobkem toho, co AMD obvykle investovalo do vývoje a RDNA 3 je proinvestováno ještě výrazně velkoryseji. Realita je, že ještě nikdy neměla grafická divize AMD takové zdroje a takový klid na práci (maximální a podporu vedení celé firmy), jako má nyní. Stále je prý na zhruba polovině toho, co vynakládá na vývoj GPU NVIDIA. Ovšem i ta už také dobře ví, že AMD je zpět a doby bez konkurenčních srovnání skončily. Naštěstí pro ní ale začala doba, kdy na konkurenci nezáleží, protože se dnes prodá vše, bez ohledu na cokoliv …
RDNA 3 v nejvýkonnější verzi prý disponuje 2x větším počtem jednotek, než NAVI 21 na RX 6900 XT. Ty jsou navíc výrazně výkonnější a efektivnější. Původní cíl AMD by v případě RX 7900 XT s NAVI 31 výkon posunout 2,5x! Už to by byl mezigenerační rekord. Jenže testování prvních vzorků ukazuje, že AMD bude moci jít dál. A tak prý v současnosti můžeme počítat s více než 2,5x výkonem u RX 7900XT proti RX 6900XT – mluví se o 2,6x vyšším výkonu, či dokonce až 2,7x!
- NVIDIA chystá vylepšenou AMPERE „RX 4000“,
na RX 7900 XT ale stačit nebude!
Podle všech důvěryhodných zdrojů sice NVIDIA chystá v podobě RTX 4000 sérii opravdu velký posun, jeden z největších ve své historii, hlavně díky přechodu na údajně 5nm výrobu. Ovšem ani tak to na AMD to prý stačit nebude. A NVIDIA to údajně už dobře ví, radost jí to nedělá, ale ví, že s tím nic neudělá. AMD tak má poprvé za mnoho let reálnou šanci v souboji nových generací NVIDIA jednoznačně porazit. Alespoň pokud jde o souboj TOP modelů.
Od AMD můžeme očekávat posun o více jak 2,5násobek. U NVIDIA prý RTX 4090 dokáže tak dvojnásobek, možná 2,2násobek přinejlepším. I to by byl super posun, zejména když má jít vlastně o hodně modifikovanou a upravenou AMPERE, tedy stále monolitický design. Údajně většina toho posunu půjde na vrub přechodu z 8nm na 5nm. Tedy větší hustota čipů, ještě více jednotek, vyšší takty a IPC atd. NVIDIA ovšem ví, že prostě nemá šanci proti čipletovému designu AMD RDNA 3. S monolitem co do absolutního výkonu dva ne o moc menší čipy neporazí. Pracuje také na svém čipletu/MCM, ale HOPPER architektura s ním byla oficiálně odložena až do roku 2024 a dál. Ta tedy čipletová bude a cílem je prý zhruba 3x vyšší výkon, než má stávající RTX 3090, ale prostě dříve jak na přelomu 2024/2025 to nebude. NVIDIA nemá s čipletovým designem na rozdíl od AMD žádné zkušenosti a vývoj se jí tedy komplikuje.
Každopádně tak velké posuny jsou trochu čára přes rozpočet Intelu, který se chystá vypustit své herní Xe (DG2) modely. Slabší na konci tohoto roku, výkonnější pak v první polovině příštího roku, tedy nejpozději Q2 2022. Intel docela spěchá, protože pokud by to nestihl ještě proti současným generacím, vypadaly by jeho novinky vážně špatně. I tak se nepočítá, že by Intel dokázal konkurovat RTX 3080/RX 6800XT. Očekává se přinejlepším výkon někde na úrovni RTX 3070 Ti či maximálně RX 6800 bez XT. Ale nevíme samozřejmě zatím za kolik, jak to bude žrát a jak to bude po stránce ovladačů a podpory ze strany her fungovat. Každopádně pokud AMD s NV plánují více než dvojnásobný výkonový skok s novou generací, budou Intel DG2 hodně rychle zastaralé a nekonkurenceschopné.
- Nová generace grafik dá našim peněženkám zabrat.
Pravda, i ta stávající generace je drahá, ale jak víme, tak úplně za to nemůže. Původně ohlášené a zamýšlené ceny nebyly vůbec špatné. Ba naopak. Jenže přišla Korona, extrémně zvýšená poptávka, k tomu těžaři a do toho všeho prudká inflace cen a nákladů, zdražení materiálů, výroby a dopravy skokově o desítky %, no a výroba stejně nestíhá poptávku. Každopádně od nové generace očekávejte, že i za normálních okolností budou ty ceny vysoko.
Čipletové RDNA 3 je na výrobě výrazně dražší, než stávající RDNA 2. Očekáváme také odpovídající množství pamětí a počítejte s tím, že některé aktuálně zvýšené náklady na výrobu, už neklesnou, ani když se situace na trhu zlepší. Zkrátka RX 7900XT určitě nebude stát méně jak 1500 dolarů, nedivil bych se i vyšší ceně. Výrobci karet AMD, NV i partneři navíc vidí, že poptávka po drahých kartách je. A když dnes hráči nemají na výběr, jsou ochotni platit překupníkům i 2500 – 3000 dolarů za karty. Takže očekávejte, že nová generace high endu to i v oficiálních doporučených cenách vyžene do nových výšin. Ale samozřejmě budou i dostupnější modely, které také přinesou velký posun proti současným kartám. AMD, NVIDIA a všichni výrobci doufají, že do té doby už se vyřeší problémy s kapacitou výroby a budou moci nabídnout tolik karet, kolik bude třeba.
V tuto chvíli nejlepší informace, které máme, hovoří o uvedení RDNA 3 spolu se ZEN 4 někdy na přelomu Q3/Q4 příštího roku. NVIDIA a její RTX 4000 se pak objeví nejdříve v Q4 2022. Takže ještě máte čas našetřit :). Už šetříte? Samozřejmě počítejte, že první vyleze high end, s mainstreamem počítejme tak začátkem roku 2023. Takže ještě spousta času pro současnou generaci, kde se snad situace brzy uklidní, zejména s aktuálním ukončením těžařských aktivit v Číně atd.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|