Nová generace grafik AMD s čipletovým RDNA 3 už běhá. NAVI 31 a NAVI 32 čipy v prvních ovladačích Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Saturday, 14 August 2021
altPokud chce AMD (nebo NVIDIA) vydat během příštího roku nové grafiky, už je musí dokončovat.

 

 

 

 

Finální vývoj architektury nové generace GPU už musí být naprosto hotov. V současné době už se musí ladit samotné čipy a jejich výroba a design karet tak, aby nejpozději v polovině příštího roku vstoupilo do ostré výroby. Jinými slovy, pokud stále platí, že AMD chce vydat Radeon RX 7000 grafiky s novou RDNA 3 architekturou příští rok na přelomu září/říjen, což podle všeho je stále platný termín, tak už v tuto chvíli musí karty ve vývojových verzích existovat a probíhat jejich testování a ladění SW podpory.

A vše nasvědčuje tomu, že AMD již úspěšně první RDNA 3 grafiky vyrobilo. Řada spolehlivých zdrojů hlásí, že AMD má již několik čipů a variant nové generace. Kromě faktu, že RDNA 3 je v mnoha směrech výrazně odlišná od RDNA 2 po stránce designu architektury samotné, kdy se ještě více soustředí na herní oblast co do výkonu spíše než na výpočetní (tu AMD nechává na CNDA architektuře), je nejzásadnější technologickou inovací fakt, že půjde poprvé o čipletový design, tedy tzv. MCM.

Multi-čipová modulová konstrukce, obdoba toho, jak dnes dělá AMD výkonné procesory RYZEN/EPYC ZEN2/ZEN3, kdy základem je menší čip, kterých se „lepí“ na čipset více k sobě. U GPU je to o poznání složitější z hlediska výsledné funkčnosti pro herní využití. Pro výpočty to ale tak komplikované není, proto vůbec první čipletová MCM karta už existuje a AMD ji oficiálně oznámí velmi brzy. Jde o výpočetní MI200, kterou tvoří dva čipy architektury CNDA 2 na čipletu. Protože ale nejde vlastně o grafickou kartu jako takovou, ale výpočetní kartu, nemusíte řešit některé aspekty. Věci, které komplikovaly využití dvoučipových grafik v minulosti. AMD na to jde jinak a tentokrát nebude systém vnímat, že je tam více čipů, ale bude jej brát jako celek. Nebude tedy třeba žádné ladění ovladačů a profilů pro CrossFire/SLI jako v minulosti.

Výhody jsou samozřejmě provozní a výrobní. Vyrábět velké monolitické čipy je extrémně nevýhodné a nepoměrně složité. Pokud ale spojíte dva menší čipy k sobě, je efektivita všeho o poznání větší. Něco, co Intel poznává neustále, kdy se svými neefektivními monolity není schopen konkurovat čipletovým procesorům AMD. Ty nesou mnohem více křemíku, ale protože je rozdělený na mnoho menších čipů, je jejich výroba násobně efektivnější a levnější. To samé chce AMD zopakovat právě u GPU, které jsou dnes nejsložitější čipy ve výrobě.

Aktuální NAVI 21 (RX 6900/6800) má velikost přes 500mm2, má nejhorší výtěžnost ze všech současných čipů AMD a spolkne velkou část drahocenných a dnes nedostatkových kapacit výroby u TSMC. Konkurenční NVIDIA proti tomu nasazuje dokonce téměř 700mm2 velký čip. Cílem AMD je tak udělat nadcházející generace nejen mnohem výkonnější, ale i efektivnější. Přechod na 5nm výrobu sice bude znamenat zmenšení čipů. ale protože by je AMD muselo pro výrazný výkonový posun udělat zase větší, výtěžnost by trpěla. Takže co udělá AMD? Využije 5nm k zmenšení velikosti čipu. Jeden by tak měl mít kolem 400mm2, ale protože AMD „nalepí“ dva tyhle čipy vedle sebe do čipletu, bude výsledkem vlastně 800mm2 monstrózní čip s tomu odpovídajícím výkonem, který ale díky MCM bude fungovat jako by to byl monolit.

V tuto chvíli zákulisní informace hovoří o tom, že NAVI 31 nese dva takové 5nm grafické čipy a k tomu ještě komunikační 6nm čip s výbavou apod. Dohromady by tohle MCM řešení mělo na jedné kartě mít 15360 jednotek. Ty samy jsou výrazně přepracované, kdy AMD údajně přesně používat „výpočetní jednotky“ u RDNA 3 a nahradí je novými (WGP), těch by mělo být celkem 60. Očekává se, že Radeon RX 7900 XT bude mít nejméně 2,5x vyšší výkon, než současný RX 6900 XT model, i když spotřeba stoupne ze současných 300W na 400W. Což ale znamená ohromující zlepšení efektivity. Samozřejmě bude existovat i „osekaná“ varianta, předpokládá se tedy že dostane označení NAVI 32. Úniky hovoří o tom, že v jejím případě by MCM modul měl mát 10240 jednotek tedy zhruba nových 40 WGP. Zda půjde o řešení pro Radeon RX 7800 nebo dokonce RX 7700 sérii, se neví.

Samozřejmě AMD bude mít i jednočipovou variantu. Ta je ale technicky odlišná. Tzv. NAVI 33 je již tradiční monolitický čip. Nemá tedy čiplety ani komunikační čip, vše je stále součástí jediného kusu křemíku. Co do architektury ale jde samozřejmě o RDNA 3. Má jít o mainstreamové řešení, ovšem o poznání výkonnější, než současné NAVI 23. Nový čip disponuje až 5120 jednotkami a 20 WGP, přičemž má mít až 256MB infinity cache, což je8 x více než současné NAVI 23 v mainstreamu (RX 6600 XT). I výkon tohoto řešení by tak měl překonávat Radeon RX 6900 XT. přičemž ale kvůli ceně má být NAVI 31 vyráběno nikoliv drahou 5nm výrobou, ale 6nm (což je vylepšená 7nm výroba s využitím EUV). Spotřeba karty by se měla pohybovat kolem 200W.

Lze tedy určitě konstatovat, že NAVI 31 a NAVI 33, jsou dvě hlavní čipová řešení, od kterých pak budou odvozeny další. Oba čipy mají již základní SW podporu, objevují se v oficiální vývojářských nástrojích. A je tak jasné, že AMD míří s jejich vývojem do finále.

Samozřejmě výše uvedené parametry atd. nelze objektivně oficiálně potvrdit, ale mnohé pocházejí od dlouhodobě spolehlivých zdrojů. A tak je pravděpodobné, že významná část odpovídá realitě. Fakt, že AMD již má první karty a také SW podporu pro ně (a nejen pro své vlastní vývojáře), odpovídá nutnému stavu věcí, pokud mají tyhle karty vyjít na trh jako hotový produkt za zhruba rok. Vše tedy realisticky zatím nasvědčuje tomu, že se nových AMD Radeon RX 7000 grafik dočkáme přelomu září/říjen. Za nejoptimističtější termín bych označil přelom srpen/září, pokud by se AMD chtělo jo předvést …

Stále více informací také nasvědčuje tomu, že konkurenční NVIDIA to s novou generací tentokrát před tou od AMD nestihne. 5nm LOVELACE či dokonce MCM HOPPER (pro high end) zdaleka nejsou s vývojem tak daleko, jako je AMD s RDNA 3. A všechny zdroje se shodují na tom, že NVIDIA vydá svou novou generaci nejdříve až v samém závěru roku 2022. Tedy prosinec přinejlepším, přičemž realisticky budou karty na trhu spíše až v Q1 2023. AMD tak má skutečně příležitost, jakou už dlouho neměla … ale až tak překvapivé to není. Grafická divize AMD je ve stavu, v jakém nikdy dříve neexistovala. Má více peněz a lidí, než v historii, má velmi povedené architektury, přístup ke nejlepším výrobním procesům a technologiím, které jsou na téhle planetě teď dostupné. Srovnávat grafickou divizi AMD z let 2014 – 2019 s tou, která existuje a funguje od roku 2020, se nedá. Jsou to zcela odlišné „firmy“. A mimochodem, už se dodělává také RDNA 4 architektura, která ještě podstatně vylepší to, co nabídne RDNA 3. AMD prý půjde ještě výrazněji do čipletového designu a výroby malých úsporných čipů a jejich „lepení“ k sobě do obrovských a supervýkonných celků …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-15 14:50:48
avatar
Navi 21 také bylo v ovladačích téměř rok a půl předtím než herní karty založené na tomto čipu šli do prodeje viz např. zde byl o tom článek v 6/2019: Odkaz

Citace:
A všechny zdroje se shodují na tom, že NVIDIA vydá svou novou generaci nejdříve až v samém závěru roku 2022. Tedy prosinec přinejlepším, přičemž realisticky budou karty na trhu spíše až v Q1 2023.

někteří to až tak černě nevidí, viz např. tady včera psal jeden že možná již koncem tohoto roku bude tape-out AD102 s tím že masová produkce může začít v druhé polovině příštího roku a ta začíná pokud se nepletu v 7/2022, neboli v červenci 2022 a tak je možné že přecijen něco vyjde i dříve než až v tom prosinci 2022 i když třeba v omezených počtech: Odkaz
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-15 16:51:02

O NAVI 31 sa už hovori pekne dlho jul 2019, prve vzorky šli k Apple už pred rokom, ta GPU sa pripravuje dlho len vyrobne linky su obsadene, ale skušobne vzorky su v obehu minimalne rok. Otazka je ktore vyrobne linky AMD použije 6nm alebo 5nm.
Odladiť dualnu GPU možno tripl GPU je na dlho ... Na druhej strane ked sa chce vedia urobiť aj dualnu RX570
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-15 19:38:51
avatar
Citace:
O NAVI 31 sa už hovori pekne dlho jul 2019
o Nvidia MCM Hopper se hovořilo také dlouho, stačí chvilku googlit a je možné najít o MCM Hopper architektuře články a posty na twitteru také z roku 2019 např. dnes už celkem známí leaker kopite7kimi: Odkaz nebo např. články na wccftech Odkaz a guru3d Odkaz bude zajímavé sledovat kdo dostane na trh dříve kartu založenou na MCM ale hlavně za jakou cenu a zda to bude spolehlivě fungovat, i když třeba díky MCM bude výtěžnost lepší a bude tedy levnější takovou kartu vyrobit než se stejně výkonným monolitem ve stylu GA102 nebo GV100 atp. ale zase o to více se možná na ceně karet promítne extra práce na vyladění ovladačů pro MCM a další extra práce softwarových inženýrů s tím spojené ale snad se pletu a na ceně karet to nebude nějak dramaticky znát
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-15 17:44:04

Ja len taka kacirska myšlienka, ked pozeram na CPU AMD ma 1 čip a ten dava všade + čipset čo je pri nom.
5600 orezani CPU + spojovaci čip
5800 plny CPU + spojovaci čip
5950 2 plne CPU + spojovaci čip
5990 8 plne CPU + spojovaci čip
Nahodou AMD to nevymyslelo tak že bude len jeden jediny navrh GPU a to NAVI 33? + spojovaci čip.
NAVI33 spojocaci čip + 1 GPU
NAVI32 spojocaci čip + 2 GPU
NAVI31 spojocaci čip + 3 GPU
Ked v roku 2019 rozpravali o buducnosti hovorili o jednej univerzalnej GPU.
Otazka je či bude vyrabana 5nm to si počkame na koniec roka 2022
Alebo 6-7nm s EUV a tu su už linky volne a kludne nas môže AMD prekvapiť aj na prelome roka 2021-2022.

PS: osobne by sa mi pačilo keby začiatkom roka 2022 nabehla NAVI31 32 33 na 6nm procese a potom v roku 2023 5nm NAVI 41 42 43
AMD Navi 31 GPUs
https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc3/amd_3.png
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-15 20:33:05
avatar
Když bude rx 7900xt 2,5x až 2,7x výkonnější, tak jak výkonná by mohla být rx 7800xt a rx 7800?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-15 21:39:25

To bude záviset na specifikaci čipu, kterou neznáme. Může to být klidně o 50% s tím, že až čiplet přinese revoluci.
Je klidně možné, že monolit přinese normální "nenásobkový" nárůst a tedy i normálnější cenu. Jako když končí jedna Éra a přichází nová Ultimátní. Ano i takový rozkol mezi třídami je možný
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-15 20:53:49
avatar
už mě ty násobky výkonu nechávají chladným. Stačí se podívat co předvádí 6600XT a za jakou cenu a to je v té své bídě lepší než RTX3060. Ty ceny jsou absurdní. Poměr cena/výkon se jaksi neposouvá. Tzn. když udělají kartu s 2,5 násobným výkonem jako má 6800, tak bude stát minimálně 2,5x tolik. Takže wow, ale kolik lidí je ochotno dát za herní grafiku 60-80 tisíc? Kéž by to nebyla pravda
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-15 20:56:28
avatar
já už nevím jestli to někteří děláte schválně nebo co ...

proč odmítáte pochopit, že není normální situace ani ve výrobě ani v poptávce ani v dopravě ..... to všechno extrémně negativně ovlivňuje ceny a ty prostě nejsou normální ... ale ty karty za to nemůžou, za normální situace by 6600 XT stála 279 - 299 dolarů. Jenže situace normální není a i za dvojnásobek i přes rekordní objem produkce se všechno prodává ....
Janami [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-15 21:25:52

Co to je normální situace? Umíte to definovat? Doporučuji si to zkusit - protože tak pochopíte, že postřeh kolegy výše není úplně mimo...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-15 22:48:36

Musíme si zvykat na nové situace ve světě. Akorát bych oponoval s tou cenou RX 6600XT co píše kolega výše. Sice se ty karty už vyprodaly za cca 13 tisíc, ale po dlouhé době celkem fajn cena. Když si vemu GTX 1660 za 11 500, nebo RTX 2060 za 13 000, které se dají za tu cenu sehnat je to dobrá nabídka. Zde populární zmínka o Geecích, tak i oni uznali dobrou cenu. Situace je taková, že není stejná jako v minulých letech a je potřeba k tomu tak přistupovat. Lepší to jen tak nebude a proto je důležité sledovat nabídku víc než kdy dřív. Bude možná i hůř. Lepší pracovat s tou horší alternativou a zatím se to tak vyvýjí už celkem dlouho.
Proto nechápu, že kolega sám koupil nadhodnocenou RX 6700XT, pak i RX 6800 a teď se mu nezdá cena RX 6600XT. Měl by být minimálně soudný a respektovat karty v celém portfoliu, že všechny šly nahoru, včetně jeho karet. Dělá jakoby nakoupil dobře a nižší karty stály cenově za prd. Přitom situace se nijak nemění.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 02:07:39
avatar
S tím posledním odstavcem souhlasím. Nechci být snob, ale prostě s tou 6700XT jsem nebyl plně spokojen. Mám 3440x1440@75Hz a chtěl jsem si užít jak těch nadčasových 16GB VRAM, tak větší infinity cache pro mé rozlišení a nakonec dost výkonu i na vyzkoušení srandiček jako RT (v Doom nakonec funguje překvapivě dobře) a svých 75fps potřebných pro monitor dostávám. Navíc se dá konečně obstojně hrát i Star Citizen (ehm s Volumetric Clouds na medium, ale ve které jiné hře najdete plynového obra složeného pouze z volumetrických mraků že...)
Podtrženo sečteno jsem se dostal na 6800 v součtu za 30 tisíc korun. Karta za 13 tisíc s polovičním výkonem je tedy "lepší" volbou z pohledu cena/výkon a tady bych se tedy měl omluvit všem, kteří to vidí takto. Chápu Vás/je.
Můj pohled byl trochu jiný. Já za těch 30 tisíc dostal konečně grafické řešení, které mi plně vyhovuje. Tu částku považuji za absurdní, nikdy jsem tolik za gpu nedal, ale v té dnešní mizérii jsem za ty peníze dostal konečně něco, co je vyhovující. Řešení za 25 pro mě bylo kompromisem, přitom vyhozených relativně hodně peněz. Cokoliv "kompromisnějšího" by bylo pro mne utrpením nebo nepříliš rozdílným upgradem (dočasně jsem provozoval těžební RX580@4GB)

Jednu dobu jsem litoval, že jsem nepočkal a nenakoupil levněji. Když ale vidím, že se v podstatě to samé děje i v mainstreamu, tak na jednu stranu si říkám, že jsem neudělal za tu cenu úplně špatně, na druhou stranu je mi líto obecně z toho do jaké jsme se dostali situace.

Proto mě teď z pohledu stavby dalších kompromisních PC zajímá aktuálně nejvíc 5700G. Není to levné a z pohledu iGPU je to velmi kompromisní řekněme, je to ale způsob jak tuhle mizérii přežít, aniž by si člověk musel nový počítač prznit starou kartou, zvláště pokud sám žádnou v šuplíku nemá (nebo ehm v těžebním rigu) a musel by ji za draho kupovat od neznámého zdroje.

Nicméně stejně se omlouvám všem builderům cenově efektivních PC, poslední dobou jsem opravdu na tyto principy dost hřešil

A nakonec k tomu jak dlouho bude tahle situace s drahou elektronikou a speciálně drahými GPU trvat? Jsem hodně skeptický - to, že tu bude covid tak dlouho taky nikdo nečekal a je tu přes rok a půl a současná "lepší" situace je jen ticho před tím, než přijde chladné počasí a děti se vrátí do škol. Další naočkovaní již nepřibydou - ti co chtěli už jsou a ty co nechtějí nepřesvědčí ani desetitisíce dalších mrtvých. K tomu nové mutace, delta si prý najde každého nenaočkovaného. Bude to tak? Nevím a s jistotou to neví nikdo. Zatím se ale plní spíše špatné scénáře. A to samé i ve světě GPU. Ban těžby v číně prostě zásadně GPU nezlevnil, naopak situace spíše pokračuje, tedy pozitivní scénáře se nenaplňují. Analogicky se tedy přikláním bohužel k tomu, že situace může být podobná nejen do vydání RDNA3, ale i po vydání. Proto ta úvaha, že 2,5x výkonnější GPU bude i za 2,5x vyšší cenu a tedy těch 60-80 tisíc. Nepřeji si ani covid, ani takové ceny gpu, ale prostě tak nějak už s takovými špatnými scénáři počítám a vnitřně se s nimi smiřuji a připravuji se na ně. Nikomu ale neberu optimismus - každý jsme jiní, někomu asi vyhovuje po sté opakovat jak bude vše krásné, zatímco pokaždé dostává přes držku
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 06:52:42

S cenou nenarobíme nič aj ked ťažba pominie, dobre to vidno na CPU hold vyrába sa aj 64 jadrove CPU, ale 5600€ v obchode stoji.
Tento čipletovi system GPU s niekoľkými GPU bude mať vykon bez pochyby, ale aj cenu.
Ale nič sa nezmeni, do 10% sa budu predavať highend GPU a vačšina si vystačime s normalnou GPU ako doteraz
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 10:32:08
avatar
Citace:
vačšina si vystačime s normalnou GPU ako doteraz

no hej, ale to je ten problém - co je "normální GPU" - 6700XT má být mainstream, ten stojí ale aktuálně přes 20 tisíc kč! Tato hranice dříve patřila hiendu. Otázka tedy zní: "vystačí si většina s kartou za 20+ tisíc?" Nemyslím, pro většinu je to moc.
Jdeme tedy níže na 6600XT: "vystačí si většina s kartou za 13-15 tisíc"? Opět Ne. Za prvé, je to stále pro většinu drahé (skutečná masovka jsou karty do 10 tisíc). Za druhé, i lidi co tolik na grafiku mají, nechtějí za tyto peníze v roce 2021 grafiku pouze na fullHD. Dnešní grafiky v ceně do 15 tisíc jsou slabé z toho hlediska, že tolik peněz dříve stačilo s přehledem na tehdejší 1440p hry

Jakou novou grafickou kartu do 10 tisíc si mohou lidé dnes koupit? A to je ten problém, Steve to má hned v titulku recenze 6600XT "Mid-Range is Dead" Odkaz, prostě mainstream je mrtvý, podívejte se na to video, 3060/Ti/6600XT všechno to jsou karty přinejlepším "ok". "Stagnace" - tak by se dalo definovat nejlépe. A to není nic na oslavu, proto je zdejší nadšení pro tak ničím nezajímavé karty bias. Jak jinak to nazvat, když skutečně světové formáty recenzí tohle říkají, zatímco tady se oslavuje

AMD se snaží zamaskovat měření 6600XT v 1440p tím, že tvrdí že je to jen 1080p karta (HW Unboxed video). Pravda je taková, že v 1440p je to stejné jako 5700XT - tedy 2+ roky stará karta která stála kolik??? Nestála náhodou méně než 6600XT?

Myslím že už jsem napsal tolik objektivních argumentů i se zdroji, že kdo chtěl pochopil. Kdo nechce, bude oslavovat tyhle neschopné nudné karty
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 10:54:13
avatar
Rozlíšenie 1080p je už v roku 2021 podľa mna low end. Mainstream to mohol byt niekedy v roku 2016 keď vyšiel polaris. Kto si už dnes kúpi k novému pc full hd monitor?
Janami [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 13:16:59

Na téma co je a co není mainstream lze vézt nekonečné filosofické diskuze. Rozhodující jsou ale statistiky - jak aktuálního stavu tak prodejů (i ta na Steamu o něčem vypovídá). Tj. zatím je 1080p stále mainstream, i když odcházející...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 13:50:57
avatar
dejme tomu, i kdybych v roce 2021 jako mainstream 1080p přijal, tak ani přesto nemůžu být spokojený s novými kartami pro toto rozlišení za 13-17 tisíc korun (3060/6600XT/3060Ti). Je jedno kde přesně uděláte čáry od které začíná a končí mainstream, tak jako tak se u nových karet budeme bavit tedy minimálně o 13-17 tisících. No a pro ty (redakce) pro které leží mainstream výš, tak to je dokonce 20-25 tisíc. Opět, jak někdo může něco takového chválit? Prostě ty omluvy 6600XT zdejší redakce jsou čistý bias a jsou v jasném rozporu s tím, co tvrdí světové redakce. Pravda je taková, že 6600XT za cenu, za kterou se prodává je špatná karta a konkurenční 3060/Ti jsou ještě horší
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 15:09:54

Nehadam sa maš pravdu, proste Bitcoin, teraz v nemecku otvorili novu težarsku firmu čo ma 235 000 GPU, Maju prachy a skupili všetko čo sa dalo. Proti tomu nejaky hrač bude ťažko konkurovať. Proste karty čo by vystačili pre cele Česko aj Slovensko su v jednej hale... Bitcoin už je na 48 000 dolarov
Lakomosť ludi nema hranic. O chvilku najbohatši človek na svete bude Kimi
Janami [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 17:50:19

Jasně - 6600XT nehájím - také myslím, že ta karta nemá za dané peníze co nabídnout. Jen k tomu konstatuji, že dle mého nemá smysl se upínat k návratu do tzv. "normálních" časů.

Každý si bude muset zvážit, zda je ochoten investovat raketu do herní karty, která mu přinese odpovídající gameplay. Já jsem poprvé (kompů jsem měl mraky) kupoval se skřípěním zubů a stále nevím, zda jsem udělal dobře....
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 20:11:47
avatar
také jsem kupoval se skřípěním zubů. Asi máte pravdu, možná už budou tyhle "rakety" normální. V tom případě je toto můj poslední herní počítač. Proč ne, Star Citizen na tom konečně jede a bude se hrát i za deset let. Budu se věnovat zušlechťování bydlení a třeba budu mít konečně více času na svou knihovnu, kterou jsem posledních 20 let rychleji plnil než četl
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 20:19:23

Známé pravidlo: Nikdy neříkej nikdy. Nesmysl, jednou jste přičichl k problematice a vysněný trávníček na tom nic nezmění. Ikdyby jste jel na APU v budoucnu, tak dáte vědět. Budem jen rádi
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 18:13:57

Na situaci, kdy zůstává stejný poměr ceny a výkonu a oboje lineárně roste též neshledavam nic dobrého.
Nicméně chápu, že je teď hloupá situace kdy vše zdrazilo a 6600xt jen nahradila 5700xt (která před rokem paradoxně nějakou dobu šla koupit za 10k - konkrétně msi mech u CZC.)

Takže si dokážu představit, že kdyby byly ceny normální a 6600xt šlo na trh třeba za 7500, že by to byl pěkný generační posun (víc výkonu za min ceny). On to stihl ukázat radeon 6800xt, kdy nám dal za 17999 výkon dvou 5700xt které běžně staly 11-13. Je jasný, že 6600xt měla stát max polovinu, spíš min.

Takže já si říkám, že je 6600xt krivdeno, protoze se díky generačním inovacím v téhle zkurvene době aspoň amd podařilo udržet poměr ceny a výkonu.
Prostě na té kartě je vidět, že měla být levná a měla nabídnout super výkon za opravdu příjemnou cenu. Bohužel. Ale jestli se třeba do roka zlepší situace, tak je vidět, jak pěkně by mohl vypadat mainstream. (nebo vyšší střední třída nebo prostě to, kam by ta karta normálně byla pozicovana)

Samozřejmě chápu nenadseni těch, co chtějí nebo musí něco kupovat teď, ale z čeho jsou lidi nadšený? Vždycky z výkonu za nižší cenu. To amd s touhle kartou očividně naplánovalo a pak se vše posralo a ceny šly nahoru. A zlevnění výkonu se nekonalo.
Janami [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 12:11:28

Normální je to, na co je člověk zvyklí. Člověk si ale za život musí zvykat stále na něco. Na to lepší si zvykne snáz než na to horší. Ve středověku splachovací záchody nebyly, bylo to normální. Dnes jsou splachovací záchody nedílnou součástí každé domácnosti – je to opět normální.

Když vedle sebe položíte herní high-end minulosti (např. TNT2 ultra) a současnosti (např. 3080Ti), těžko můžeme očekávat, že ty karty budou stát stejně – i ve vztahu k reálné kupní síle. Už jen množství použitého materiálu je jinde.

My jsme hodně nastaveni zvykat si na to lepší. Osobně si myslím, že situace se nikdy zcela nevrátí do doby před covidem (důvodů je celá řada, nejen covid). Neříkám, že 40-50tis. bude běžná cena herní high-end grafiky. Ale 20tis. to také nebude.

Dobrý point je - na co tedy dosáhne běžný smrtelník? No třeba dosáhne jen na pronájem – tj. bude streamovat hry na které si nebude moci dovolit HW. I hraní dle mého dostihne stávající trend směřující k pronájmu všeho a vlastnictví ničeho ...
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 18:27:13

Tak si holt pár generaci počkáme, než lowend nových generaci bude upgradem té stávající.
Mě manželka sebrala novyho radeona a druhý ho se současnými cenami fakt kupovat nebudu, tak jsme si řekl srat na to, 1080ti je stále dobrá na spoustu starsich her, co jsme ještě nehrál. Jediné, co mě výhledově bude zajímat v pěkné grafice
je metro (pořád jsme nehrál exodus a pak až vyjde stalker 2) Furt mám resty u zaklínače a mass efffectu. Třeba teď se asi dám na soulsovky, které mě zaujaly. Pro ty mám výkonu dost a potenciál na tom přežít do doby, než vyjde dostupný upgrade tam vidím značný.
Janami [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 18:47:58

Já jsem měl a mám 1080. Přešel jsem na 1440p (27" displej je pro můj stůl max...) a na to by 1080 už nestačila.

Opravdu jsem nevěděl zda 3080Ti nebo 6900XT, nakonec jsem šel do AMD (spíše pocitově + cenově a zatím mě ta karta úplně nepřesvědčila). Metro Exodus je přede mnou, Zaklínač 3 taktéž :-).

Obecně si myslím, že TOP HW bude dražší a hráči budou tlačeni do steamovacích služeb + budou více přemýšlet o účelnosti upgradu (ono hrát se dá ledacos a ne vše potřebuje TOP HW). Ceny nadcházející generace karet hodně napoví a myslím, že se posuneme na metu 30-40 za TOP modely.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-17 13:21:05
avatar
To by nebyla žádná změna. RTX 2080TI stála přesně tolik - 30-40k...
Problém je, že teď jsme cenově ještě mnohem výš.

Pokud by za 30-40k byla ta nejvyšší dvojčipovka, tak by to ještě dopadlo docela dobře. To by znamenalo návrat ke trochu normálním cenám.
A slabší modely by mohly stát potom i nějaké rozumnější peníze...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-18 02:04:24
avatar
bude to za 60-80, redakce se bude rozplývat a brát to za standard a kartám za 40 začne říkat lowend. V knihách o psychopatologii bude konečně zanesena nová porucha: "profesionální deformace recenzenta drahého hardwaru"
free.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-18 07:51:48

Tak něco takového se tu už děje u CPU ala mainstreamový 5950X že jo
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 17:59:17

Rozdělil bych to na potřeby hráčů a kolik jsou schopni utratit a naplnit tak své hráčské potřeby. Rozumím tomu, že když má někdo 4K monitor a je maximalista, tak nechce kompromisy a utratí 30k jen za grafickou kartu. Přijde mi to naprosto v pořádku a pokud akceptuje dnešní ceny, není proč to shazovat.
Já třeba patřím k těm příležitostním hráčům a mám jen FHD monitor. Líbí se mi 4K a vím, že kdybych okusil, tak bych se těžko vracel. Jenže nejsem maximalista, mám také jiné koníčky a abych proniknul do atmosféry hry, nepotřebuju ten špičkový vizuál. Spousta lidí má RX 580, nebo GTX 1660 jako v mém případě a třeba u toho Dooma mi to šlape kolem 100FPS na Ultra textury (víc mě VRAM nepustí) a jinak zbytek na Ultranightmare, tedy max. Pokud zapnu RT, tak mám 10FPS, ale s tím tak nějak počítám. Zrovna ten DOOM je špičkově odladěnej, ale i u jiných her nemám problém s 60FPS. Známe ty úlevy na AA, které se dají oželit v našem světě lowendu.
No a pro mě je další 40% upgrade zásadní až bude potřeba a nejbližší meta jsou karty RX 6600XT/RTX3060. Stále zůstávám při zemi a pokud s tím nechci seknout, tak mě to čeká a nemine. 14 tisíc pokud má člověk štěstí přesně dokáže uspokojit tu laťku pořád hratelnosti na Ultra, ikdyž jen na FHD. Přesně pro nás jsou ty karty určeny.
Takže v normální situaci by ta RX 6800 stála 18 tisíc a dnes se prodává kolem 30. Rozdíl je 12k.
V normální situaci by RX 6600XT stála 8 tisíc a dnes se prodává od 14. Rozdíl je 6k. Pokud se vrátíme k těm potřebám hráčů, jejich uspokojení a částka kterou jsou schopni zaplatit, tak je tam přímá úměra. Ty karty jsou si fifty fifty v ceně.
Janami [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 19:00:13

Já si myslím, že tady žijeme v takové naší HW bublině. Metodika Steam statistik není jasná, ale nějakou vypovídací hodnotu to má - koukněte se, na čem lidé hrají. Většina hraje právě na tom 1080p. To samé GK - karty na úrovni 3080/6800 - to jsou minimální podíly.

4K - já jsem ho chtěl, ale pak jsem zjistil, že je to na 32" displej, popravdě ani výkon karet mě úplně nepřesvědčil, že je na to doba zralá (preferuji plynulost) - tohle celé je hodně marketing. Výrobci musí prodat, musí zaujmout. Ono je to pro ně těžší a těžší. Když přišla 3D akcelerace - rozdíl byl jednoznačný - každý to hned viděl. Nyní u technologických novinek porovnáváte screenshoty a koukáte na dlouhá videa, která vám vysvětlují, kde je vlastně rozdíl...

Tj. myslím, že je třeba zachovat chladnou hlavu, hrát co člověka baví a výrobcům a hlavně prodejcům dát najevo, že nejsme ovce, které koupí každou píčovinu ...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 19:33:14

S tou bublinou souhlasím, ale jsme právě na IT webu, kde je koncentrace těch lidí, kteří si mají co říct a probrat problematiku. Na automobilových forech atd. to není jiné, ale to je jiná sorta. Chladnou hlavu myslím máme, ale k určitým třeskům musí docházet. Jinak by to byla nuda.
Ohledně výrobců náš bojkot nemá smysl. Nikdy se komplet komunita nedomluví a navíc je značně minoritní, aby jsme něco změnily. Můžem jen konstatovat realitu, nikoli měnit principy.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 20:22:18
avatar
koordinovaná bojkot akce by měla smysl za předpokladu, že by se hráči nemuseli o karty přetahovat s těžaři. To je nerovný boj ač legitimní z pohledu tržního kapitalismu
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 20:47:33

Skvělý postřeh, ale bez těžařů by žádný bojkot nebyl nutný. Tedy předem prohraný boj by se vůbec neuskutečnil a trh by fungoval jako doposud. Čistě konkurenceschopně.
Ale realita je prostě taková. +1
Janami [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 20:47:41

Já jsem bojkot akci na mysli neměl. To není reálné. Spíše si myslím, že člověk je v té naší HW bublině více pod tlakem být takříkajíc "IN".

Jak jsem psal výše. Prodat nový HW je dnes těžší, protože přidaná hodnota nového HW je daleko méně patrná. Dříve člověk musel upgradovat pomalu i kvůli MS Office. Rozdíl mezi jednotlivými generacemi GPU a CPU byl propastný. Dnes? Phosgore výše psal, že má 1080Ti v kombinaci s 1080p. Reálně - co chtít více? Je to spíše o touze si udělat radost, než mít vysloveně tvrdý argument, že toto a toto mi nejde. Exodus a Zaklínač 3 na tom v pohodě poběží...

To je celé.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 20:37:57
avatar
Citace:
Stále zůstávám při zemi a pokud s tím nechci seknout, tak mě to čeká a nemine. 14 tisíc pokud má člověk štěstí přesně dokáže uspokojit tu laťku pořád hratelnosti na Ultra, ikdyž jen na FHD. Přesně pro nás jsou ty karty určeny.
Takže v normální situaci by ta RX 6800 stála 18 tisíc a dnes se prodává kolem 30. Rozdíl je 12k.
V normální situaci by RX 6600XT stála 8 tisíc a dnes se prodává od 14. Rozdíl je 6k

Tak to je a s tvými argumenty souhlasím, stejně si ale myslím, že ti, co kupují dražší karty jsou v dnešní mizérii na tom trochu lépe. Přirážka 12K na entry hiendu není tolik jako 6K na mainstreamu. No a snob end v podobě 6900XT Toxic/3090 a podobných je na tom ve srovnání s předcovidovou dobou nejlépe, protože % narostl nejméně. Nejvíc to tedy odnesl mainstream, který vlastně skoro mizí. Nejen že je dražší, ale kvůli omezeným kapacitám výroby a cenám se preferují a do retailu.dostávají jen kousky s vyšší marží. Chcete nejmodernější Zen3? Doteď jste museli koupit nejméně 5600X, lowend nebyl. To samé s GPU - mainstreamem se stávají předchozí generace a to ještě mnohdy z druhé ruky. Je to jak s auty - Octavia jako střední třída za 600 a víc tisíc. Málokterý příslušník zdejší "střední třídy" přitom má na to, aby si novou koupil a použil na to jen dopředu našetřené prostředky. Proto tolik u nás frčí ojetiny. Je to známka toho, že jsme povětšinou chudí. Tak asi se to stane i brzo s PC
Janami [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 21:04:20

Souhlasím - kupoval jsem 6900XT (snob end :-)) právě kvůli ještě přijatelnému rozdílu oproti doporučené ceně.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-08-16 21:08:18

Je pravda, že u high endu se ty tisíce navíc dají lépe ospravedlnit. V mainstreamu každý litr bolí. Ten poměr 6 ku 12 není možná úplně dostatečně uspokojitelný... když vemem v potaz masy lidí co kupuje mainstream. Jo nebude to úplně vypovídající, ale snaha aspoň o nějaký poměr je. Ten HW za to prostě nemůže :/
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 161x
Komentářů: 0
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 127x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 808x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1144x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1462x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1311x
Komentářů: 6