Novou 7nm generaci grafik NVIDIA nečekejte – dorazí mnohem později, než si myslíme? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 23 December 2019
altSpolupráce NVIDIA a SAMSUNG nefunguje. 7nm GPU pro NV vyrobí TSMC, ten ale nemá místo.

 

 

 

 

V posledních týdnech chodí kolem nové generace grafik NVIDIA samé zvláštní, a ne úplně pozitivní zprávy. NVIDIA sama už dříve potvrdila, že 7nm nechystá nijak brzy. Tento rok také byla potvrzena spolupráce se SAMSUNG, který měl budoucí 7nm čipy vyrobit. Jenže to se nestane. NVIDIA oficiálně aktuálně potvrdila, že se 7nm čipy bude vyrábět TSMC. SAMSUNG bude využívat jen okrajově. Je to tedy výrazná změna a nese s sebou celou řadu komplikací.

V první řadě prakticky vylučuje příchod nové generace grafik NVIDIA v dohledné době. Jsou tací, kteří očekávají novou karty od NV už na Computexu v červnu, nejpozději pak na konci léta v srpnu/září. Já osobně jsem ale neviděl jedinou informaci (a to ani od zdrojů o kterých nemohu mluvit), která by tomuhle dávala nějaký reálný základ! Naopak většina informací, která je známá (včetně informací, o kterých zatím nevíte, protože o nich nemohu veřejně mluvit), nasvědčuje spíše tomu, že 7nm herní grafiky NVIDIA neuvidíme v žádné dohledné době a velmi pravděpodobně se jich v roce 2020 vůbec nedočkáme. Nevylučuji to kategoricky, ale dávám tomu stále menší pravděpodobnost.

Tím spíše, pokud NVIDIA musela opustit svůj plán vyrábět u SAMSUNGU a objednat výrobu znovu u TSMC. Nejen že na to musí opravit všechny designy a návrhy čipů, které ještě nejsou ani hotové, ale především TSMC jednoduše nemá pro NVIDIA místo. Aktuálně jen dostat teď hotové čipy objednané čipy do výroby, tak na to si počkáte u TSMC více než půl roku, než začne tu objednávku vůbec vyřizovat, a to kdoví kolik bude mít firma kapacit pro vás, protože celou výrobu s přehledem vytěžují zejména Apple a AMD. Tohle není navíc vůbec dobrý vývoj situace jako takové, pokud by ještě TSMC mělo vmáčknout do 7nm výroby NVIDIA, s čím ž se moc nepočítalo, už tak omezené kapacity budou ještě omezenější, a to se projeví na dostupnosti i cenách produktů. NVIDIA navíc nefiguruje mezi nejbližšími partnery TSMC dnes. Těmi jsou především Apple a AMD, kteří pomáhají i s vývojem a testováním nových procesů a oba už mají 5nm designy čipů a jsou mezi trojicí partnerů, kteří jsou takhle daleko. NV tam vůbec nefiguruje. NVIDIA totiž spoléhala na Samsung, jako budoucího partnera, ten ale prostě nemá zkušenosti a s výrobou větších čipů, které by NV potřebovala a zjevně věci vůbec nejdou dobře, když NV oznámila, že bude 7nm vyrábět hlavně u TSMC.

To je ale také poprvé, co o tom slyšíme! A tak to vypadá, že se nové generace grafik NVIDIA nedočkáme v dohledné době. Než NVIDIA dodělá a upraví své designy čipů a vše správně otestuje, uběhne ještě řada měsíců s tím, že ostrá výroba se rozjede v omezených množstvích za dalších několik měsíců. Zkrátka možná NVIDIA v roce 2020 začne novou 7nm generaci vyrábět, ale na trhu ji s čím dál větší pravděpodobností neuvidíme dříve jak v roce 2021. Více napoví následující měsíce, ale na rovinu, pokud by se karty měly objevit v polovině roku, už teď bychom museli vidět úniky z měření výkonu z testovacích karet a úniky parametrů z reálných čipů a další věci, jako je tomu před vydáním každé nové generace a GPU od NV i AMD (o tajemných nových grafikách AMD slyšíme už téměř půl roku a stále nejsou na trhu, o Turingu jsme věděli téměř rok dopředu). Jenže nic z toho kolem nových 7nm grafik NV neexistuje. Jakmile se první úniky objeví, počítejte reálně minimálně tři čtvrtě roku do možného vydání karet na trh.

Takže pokud se nějaké první úniky kolem 7nm GPU a grafik NV neobjeví v Q1 2020, je prakticky vyloučeno, že se karet v roce 2020 na trhu dočkáme. Navíc TURING není ještě tak starý, 12m výroba má své výhody (nižší cenu a lepší dostupnost) a 7nm je mnohem dražší a mnohem hůře dostupná. NV navíc chystá do prodeje ještě další „SUPER“ edice na Q1 2020, včetně celé mobilní GTX 1600 SUPER série a také „novou“ RTX 2080 Ti SUPER. To o nějakém brzkém vydání nějaké nové generace karet také moc nevypovídá. Navíc na řadě by spíše mělo být představení nástupce VOLTA série, což je nejstarší karta v současné nabídce NV. Tam bych 7nm čip viděl jako nejpravděpodobnější, možná dokonce jako multi-čip. Osobně si tedy myslím, že pokud NV v roce 2020 nějakou 7nm grafiku na trh uvede, že to bude nějaký výpočetní/profi model a nástupce VOLTA. Na nějaké herní grafiky NVIDIA se 7nm GPU si podle mě počkáme až do roku 2021. Jak říkám, Q1 2020 definitivně napoví víc a samozřejmě budeme informovat. Aktuální vývoj situace včetně toho, co říká sama NV, ale napovídá, že novou generaci grafik NVIDIA nemusíte zatím vůbec vyhlížet, protože hned tak nedorazí.

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 09:03:23
avatar
Naco by aj bolo 7nm nvidii.. s 16(12) nm hravo konkuruju AMD po vsetkych strankach. Marze su brutalne. Takze veselo pradavame dalej..

Naopak AMD rychlo potrebovalo 7 nm cipy. Lebo az na o generaciu novsom procese sa vyrovna prevadzkovymi vlastnostami a vykonom nvidii.. az tu vidno ako biedne vlastne na tom RDNA je..
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 13:53:48
avatar
No, nevím, nevím.
Rozdíl ve spotřebě je většinou do 50W, nové 7nm modely to stáhly na řekněme 10W, ale podle mě to nebyl hlavní záměr, prostě to AMD tak vyšlo. Domnívám se, že pro AMD není spotřeba primárním cílem - oni samozřejmě spotřebu řeší, ale ne tak, aby jí vše podřídili. To ostatně vyplývá i z toho, jak velké úspěchy mají uživatelé s undervoltingem.

Co se týká výkonu, asi jsi měl na mysli ten herní. Tam zase poměřuješ roky staré Polarisy s nejposlednější iterací nVidie, protože Vega není jen čistě herní GPU, takže ačkoli herně Vega asi nezklame, tak provozně to opravdu není ono.

nVidia bude na 7nm muset přejít, dříve či později. Pozdější přechod bude levný, ale taky to může znamenat, že konkurece už bude na 5nm. A zvláště dnes, kdy AMD drží už několikátou generaci obou hlavních herních konzolí, to může být poměrně krátkozraké, otatně to je vidět už dnes, na uvádění driverů a nutnosti optimalizovat funkčnost (příklad: RDR2). AMD je navíc už z nejhoršího venku a nelze čekat, že bude (ne)inovovat jako v dobách, kdy mu GPU divize umožňovala přežít a do vývoje netekly prakticky žádné peníze.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 15:59:28
avatar
7 vs 5 není jako 12(14) repsektive 16 vs 7. Přechodem z 7 na 5 si už AMd nic nenažene.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 16:32:48
avatar
to se právě dost pleteš.
https://diit.cz/clanek/tsmc-ohlasila-zahajeni-rizikove-vyroby-na-5-nm

znamená to, že něco jako RX5700 se dostane cca na úroveň dnešní RX5500. Výkon sice nevzroste, ale čip bude obsahovat více tranzistorů a bude díky tomu mít více jednotek a bude tak výkonnější.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 18:24:38
avatar
Ano je to 15% nikoliv více jak 100% při přechodu z 16 na 7 nebo 14 na 7. Proto přechod z 7 na 5 nebude tak nutný must have.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 09:36:20
avatar
těch 15% se týká nárůstu frekvencí. Ale do stejné plochy dostaneš více jednotek, takže reálný růst výkonu bude rozhodně více než 15%. A analogicky, do plochy cca 300mm2 se vejde větší výkon, než je tomu u 7nm.

Reálně lze čekat navýšení výkonu na něco mezi 80 až 120%.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 16:14:00
avatar
Ne opravdu nelze. Reálně se bude výkon navyšovat maximálně do 30% při srovnání 5 vs 7nm. Spíše to bude však méně. By mě zajímalo kdye jsi k tomu 80 až 120% přišel To musel být hodně divokej sen. mimoto 5nm si to pojmenovalo TSMC ale zase je to jen na půl cesty není to plnohodnotné 5nm. Ono zatím ani není to plnohodnotné 7nm. Poslední proces co odpovídal reálně svému označení byl 12nm.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 19:17:30
avatar
Takže ty tvrdíš, že 1,8násobný nárůst density je málo?

Tak si to shrneme:
https://en.wikipedia.org/wiki/14_nanometer
https://en.wikipedia.org/wiki/7_nanometer

nárůst density mezi 14nm a 7nm byl cca 2,6násobný při prakticky nulovém nárůstu výkonu. 1,8x1,15 dává teoretických 2,07, a to je už poměrně blízko onomu přechodu 14->7nm. Porovnáme-li architektonický nárůst výkonu mezi Polaris a Navi, docházíme k onomu nárůstu oněch cca 80% výkonu. Není důvod předpokládat, že RDNA2 ("Navi2") nepřinese podobný skok.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2019-teraflop-face-off-current-gen-vs-next-gen

A tím jsme se dostali k mému původnímu výroku, že nvidia moc vyčkávat na 14nm jednoduše nemůže. Tím spíše, že AMD už není tou podfinancovanou společností zpřed pěti let.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 08:44:58

Ano, proč by taky měla spěchat s přechodem na ultradrahou 7 nm výrobu, když je schopna bez problému s energetickými parametry konkurovat 7nm AMD?
Např. s 28 nm výrobou vydržela nVidia víc než 4 roky, přičemž na těch 28 nm přešla navíc o 17 měsíců později než AMD.
Takže pokud dobře počítám, má do konce r.2020 čas - urychlit by to mělo jen to, pokud by AMD do té doby přešlo na 5 nm.
shadowmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 10:13:13
avatar
AMD sice má modernější výrobu, ale karty žerou zhruba stejně, a stojí už taky podobnou sumu. Už to nejsou tisícové rozdíly jako u karet srovnatelných s RX580. Buďme rádi, že máme konkurenci, ale přechod na dražší výrobu je to poslední co potřebujeme. Už takhle stojí slušná grafika víc než zbytek počítače (bráno bez monitoru). Ryzen 5 2600, 16GB paměti a rozumná deska opravu nestojí moc a zahrajete si pěkně - v podstatě tak pěkně, jakou si k němu můžete dovolit grafiku
Dráček [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 10:30:40

jj, máš pravdu. Slušnej stroj dnes pořídíš za "cenu grafické karty".
CPU - 3000,-
MB - 1500,-
RAM - 1600,-
Zdroj - 1000,-
Case - 1000,-
OS z Aukra za 100,-
Celkem - 8300,-
Slušná herní grafika stojí??? Jo přesně 8-10tisíc.

Jako na FHD stále stačí RX 590/580/570 od 3-5tis, ale
sám na FHD nehraju už více jak 7let.. a určitě nebudu jedinej, co se chce koukat na lepší obraz, než jen FHD.

Kdo to někdy vyzkoušel se na FHD už nikdy nevrátí!
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 20:43:29
avatar
Citace:
OS z Aukra za 100,-


Fakt W7 nebo W10 neOEM za tak levno nebo je to nějaká nelegální edice?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 09:45:14

Elektronickou licenci W10 Pro jsem koupil přes heureku z nějakého eshopu za necelých 1000kč. Mám fakturu a OS je legální. Ten litr akceptuju a je to férová cena.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 10:07:55

Jak píše Varin cena druhotné licence je většinou od toho tisíce nahoru. Měli by ti tam dát fakturu případně i další doklady o legálnosti.
Za těch 100 to bude většinou kradený nebo jinak uniklý klíč. Může bez problémů fungovat ale dochází i k tomu že třeba po roce ho zablokují. A až na vyjímky bych tam nepočítal s dokladem o nabytí který je základem legálnosti...
Na doma asi jedno, ne že by si MS zasloužil za své produkty peníze... Ale ta stovka jde většinou nějakému zloději.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 11:32:35
avatar
To že bude nvidia vyrábět u TSMC jsem psal už před cca 3ma měsícema. Jako když v rozhovoru určitý člověk uvede, že Samsung je pro jejich zamyšlené GPU nevhodný tak je asi nad slunce jasné, že to u Samsungu dělat nebudou. Tak nechápu to nynější překvapení. Dokonce jsem to tu postoval v diskuzi pod podobně laděním článkem z minula.

Mimoto výroba funguje úplně jinak než si autor představuje. Je nasmlouván objem zakázky který se vykrývá. AMD má nasmlouvaný určitý objem a nvidia nejsou žádní hlupáci a určitě už mají smluvně sjednaný dostatečný objem na dobu kdy to budou potřebovat. Tady nefunguje, žádný teď děláme pro AMD a máme toho dostatek takže si běž milá nvidie někam jinam Pokud někdo má takovou přesdstavu tak je to k smíchu.

Mimoto i kdyby to tak bylo jak si autor představuje tak nvidia s balíkem peněz co má by mohla klidně v TSMC koupit celou kapacitu pro sebe a AMD utře nos. A nebo takový Intel jak by bylo pro něj jednoduché se zbavit AMD Stačilo by si zadat zakázku u TSMC na takové množství, že by pro ostatní nezbylo

Jednoduše jestliže něco nasvědčuje tomu že karty nvidie nepřijdou tak jedině to, že AMD zatím stále není konkurenceschopné a nvidia si tak může dál plácat to co má a až AMD přijde s nějakou konkurenční kartou pro 2080+ tak si prostě přijdou do pár měsiců už s hotovou novou kartou, kterou mají někde nachystanou v šuplíku. Nvidie totiž není intel, tam se nechrápe.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 19:01:43
avatar
Tak to se pleteš. AMD je dnes pro TSMC mnohem větší zákazník než NV. Pokud by jsme braly výrobu GPU, tak tam jako zákazník je pro TSMC váženější zákazník NV, ale dnes AMD vyrábí u TSMC i čipy pro CPU a brzo i APU pro nové konzole a PC. Z pohledu těchto objednávek je NV proti AMD u TSMC trpaslík. NV si těžko může dovolit masivně přeplácet AMD když výrobní proces na který chce je dražší než ten stávající. Vzhledem k tomu že kdejaký výrobce včetně NV veškeré náklady s vývojem a výrobou přenese do ceny výrobku a zaplatí to zákazník, tak si nemůže dovolit ještě více skokově navýšit cenu svých již dnes docela drahých GPU.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 19:36:34
avatar
Tady nikdo nemluvil o velikosti tady se mluví o ceně za jednotku.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 21:19:15
avatar
AMD právě zvýšilo požadavek na počet Waferů u TSMC právě z důvodu navýšení výroby, protože má potíže s pokrytím poptávky a nyní ještě přibudou APU. Díky objednávkám Apple a AMD se TSMC vyšvihlo na 1 místo v ocenění v Asii. TSMC mohutně expanduje díky těmto dvoum výrobcům. TSMC si dá sakra pozor, aby protlačovala NV na úkor Apple či AMD, zvláště když NV původně chtěla migrovat k Samsungu. Kdo něco takového udělá jednou může to udělat příště znova. Proto i pro TSMC platí pořekadlo, že košile je bližší než kabát. NV přijde na řadu tehdy, až TSMC navýší produkci natolik, aby pokrylo požadavky Apple a AMD a nad kapacitu může poskytnout NV.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 22:05:59
avatar
A já ti říkám, že nvidie už má kapacitu smluvenou. Jestliže platí tvoje pořekaldo, tak potom tu je jestě jiné. Neotáčej se k nikomu zády a to platí zvláště pokud se jedná o velkého zákazníka, který tě krmil, jakým nvidie je. AMD ani Apple TSMC nikam neuteče. Nvidie si vystačí s potencionálně malým počtem gpu pro její budoucí 3080 nebo jak se ta karta bude jmenovat. To je vše co budou potřebovat. V říjnu 2020 ji tu máme jako na koni.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 22:37:32

Malý počet gpu znamená vysoké ceny.
A jak píše Rafan, jde spíše o zradu a migraci NV k Samsungu. Dobré časy NV a TSMC byly právě před touto episodou. Od té doby ta spolupráce trochu hapruje a linky jedou v neprospěch NV
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 15:54:59

ono nv nema ani dovod ist na 7nm, ich 12nm grafiky robia riadnu hanbu amd, ktore ma mensie jadra, mensi proces, no vykonovo su rovnako a spotrebou +- tiez rovnako, cize neje dovod

dovod by mali, ak by RDNA2 alias Navi 2, alebo nieco po Navi, bola o dost lepsia ako predchodca (nieco ako Zen 1 vs Zen 2), kde tie rozdiely boli fakt velke co do vykonu a spotreby, vtedy by uz nv mohla mat problem, ale takto?

ako ja som amd clovek, rad ich podporim a rad na nich postavim celu zostavu aj s gpu, ale vraviet, ze je leader len kvoli tomu, ze ma 7nm proces, ktory ale nema ziadnu vyhodu nad 12nm je odvaha, mozno ta Navi nie je taka aku sme chceli
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 17:33:48
avatar
Od kdy je neúspěch mít výrazně menší čip se stejným výkonem?
Jediný problém AMD (a nás zákazníků) je, že s tím jak jsme se dostali pod 10nm už je každá další výroba o tolik dražší, že nemusí nutně být výsledný čip výrobně levnější...
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 18:21:36

ten mensi cip je len vdaka 7nm, ak by bol 12nm, bol by zravejsi a menej vykonny ako nv, jedine ak by popohnali takty, ale spotrebou by to bola vega

ak by nv mala 7nm, tak bohuzial, amd nic nezmoze, uz len keby zobrali touring co maju teraz a len hodili na 7nm, uz takto by ziskali niekolko desiatok percent vykonu na rovnakej spotrebe a cipy by boli rovnako velke

proste amd potrebuje comeback ako zen, ja len dufam, ze navi 2 (citaj druhej generacie) bude o dost lepsia nez to co maju teraz
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 16:37:43

Tak tady máš tu spotřebu Vega - můj setup
A možná sou ty GTX OC?

Je to orientační, test s CPU R5 2600

https://ctrlv.cz/8Spy
---
https://ctrlv.cz/aSLP
https://ctrlv.cz/qxcj
https://ctrlv.cz/TRnV
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-23 22:14:08
avatar
však o uvedení RTX karet taky nikdo půl roku dopředu nevěděl, co půl roku ani pár dní před tím nikdo nic moc nevěděl a tak bych něčekal že tomu nyní bude nějak dramaticky jinak s kartami se 7nm(+), nic je netlačí, top herní kartu stále mají nepřekonanou - 2080 Ti je již více něž rok na trhu a AMD na ní stále nemá odpověď když nepočítám dvoučipové Radeon Pro Vega II karty které jsou exklusivně jen do Apple Mac Pro a nic se na tom nezmění dokud AMD nepřijde s něčím co tu 2080 Ti převálcuje, pokud ale AMD přijde s nějakou kartou která bude "jen" na úrovni té RTX2080ti nebo ani ne třeba jen 2080s tak může Nvidia stále vesele zůstat u levné 12nm výroby a jen vydat RTX 2080 Ti SUPER s rychlejší pamětí s 384 bit a s full aktivním jádrem tak jako je na TITAN RTX, takže v podstatě jen vydat 12 GB verzi TITAN RTX s označením RTX 2080 Ti SUPER
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 02:53:47
avatar
??? o těch kartách se vědělo 3/4 roku dopředu, úniky byly, jsou vždy ....
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-24 14:03:06
avatar
jasně vědělo se že s něčím Nvidia přijde ( stějně jako nyní) ale to jaké budou mít karty specifikace a kdy přesně přijdou a jak se budou jmenovat věděl asi opravdu málokdo 3/4 roku dopředu, nicméně i tady ještě v červenci tedy cca měsíc před přestavením RTX karet vyšel článek o tom že vyjdou GTX 1180/1170/1160 viz.: Odkaz takže asi tak jsem to myslel
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 486x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 325x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 876x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1163x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1482x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1323x
Komentářů: 6