Jak víte, AMD oddělilo výpočetní a herní grafiky, tedy CDNA a RDNA architektury. A tohle je výsledek.
MI100 s čipem ARCTURUS je nástupce VEGA pro výpočetní segment a speciálně HPC nasazení. Staví na zbrusu nové CDNA architektuře, která se od herní a spotřební RDNA v běžných Radeon grafikách, liší dost významně. Údajně vůbec nemá grafické pipeline, protože to vlastně není grafická karta, ale výpočetní karta. Nejde tedy ve stopách VEGA, co by univerzálního GPU. Naopak, vše je úzce zaměřeno na posílení výpočetních komplexních schopností HPC a serverové platformy v kombinaci s procesory AMD EPYC.
Vše je tak postaveno kolem možnosti škálování více GPU v systému, superrychlých sběrnicích Infinity Fabric atd. Samozřejmě MI100 bude fungovat i v serverech s XEON procesory, nicméně hlavní důraz je kladen na EPYC platformu, co by celek.
GPU by mělo mít 120 výpočetních jednotek (cca 7680SP) a k tomu minimálně 32GB HBM2 ECC pamětí s propustností 1,2TB/s. Samozřejmě karty mají PCIe 4.0 a Infinity Fabric sběrnici ke spojení až 8 GPU v jednom systému na jednu desku. Celková spotřeba jedné karty je stále solidních 300W, což je na první pohled sice hodně, ale efektivita je prý úžasná. Spekulace totiž mluví o tom, že karta má ohromujících 42TFLOPS klasického FP32 výkonu! A ne, nejde o žádné speciální případy, jako třeba u NVIDIA, která u svého A100 uvádí stovky TFLOPS, které ovšem karta dosahuje ve velmi speciálně optimalizovaných případech a speciálních aplikacích za velmi speciálních okolností.
Právě těch 42TFLOPS FP32 budí pochybnosti, protože to je naprosto šíleně vysoké číslo. Současný nejlepší Radeon MI50 s 32GB HBM a 7nm VEGA GPU má totiž „pouze“ 13,3 TFLOPS v FP32! Nedávno vydaná nová generace NVIDIA s obřím 7nm AMPERE A100, disponuje 19,5TFLOPS. A AMD teď najednou přijde a nabídne 3,1x více než má jeho stará generace a více než 2x více než nejnovější NVIDIA? To by bylo prostě neuvěřitelné. Samozřejmě je jasné, že bude hodně záležet na konkrétním nasazení. NVIDIA své akcelerátory právě přesně míří na speciální CUDA a AI aplikace a dá se samozřejmě očekávat to samé od AMD a jeho MI100, které možná bude o něco univerzálnější než AMPERE právě díky obecně vysokému FP32 výkonu. V případě AMD jde nicméně o to, že dokáže nabídnout vyladěnou a propojenou HPC platformu jako celek, což NVIDIA vůbec a Intel zatím, nabídnout nedokáží.
Každopádně vypadá to na masivní skok u AMD proti současnému VEGA řešení. První zákazníci se přitom dočkají už tento rok, kdy si samozřejmě AMD nenechá ujít příležitost ukázat a uvést nový Radeon MI100 v kombinaci s novými 7nm+ EPYC ZEN 3 procesory. Výsledkem bude platforma, která dokáže nabídnout 2x 64jádrový EPYC procesor a 8x MI100 RADEON v jediném serverovém racku s výkonem a efektivitou, na kterou bude koukat jakékoli existující i připravované řešení kombinující Intel s NVIDIA z hodně velké a uctivé vzdálenosti. Už tedy pomalu začíná být jasné, proč si hned na několik projektů vůbec nejvýkonnějších superpočítačů na světě v poslední době, vybrali prakticky všichni AMD EYPC CPU v kombinaci s AMD CDNA GPU. Radeon ARCTURUS MI100 je přitom jen první generace CDNA, takže to nejlepší nás teprve čeká. Vypadá to tedy, že optimismus akcionářů a AMD ohledně dalšího růstu společnosti má reálné základy v odpovídající kvalitě a schopnostech produktů.
Samozřejmě pro nás PC nadšence nejsou tyhle produkty přímo určené, ačkoliv je velmi pravděpodobně budeme „nevědomky“ používat v rámci růstných CLOUDových a internetových služeb. Není ale bez zajímavosti, že právě HPC a datacentra dnes táhnout a platí ten extrémně nákladný vývoj CPU i GPU technologií. Určitě z toho tedy budeme těžit i v rámci běžných procesorů RYZEN a grafik Radeon, kdy před námi je uvedení ZEN 3 RYZEN procesorů a RDNA 2 (NAVI 2) grafik, kdy se po mnoha letech dočkáme velkého high end čipu. Proto je ale HPC a serverový segment tak důležitý, protože herní produkty by vlastní vývoj RYZEN a NAVI samotné zaplatit nedokázaly.
Zatímco nás třeba stojí 32jádrový RYZEN pouze 55 tisíc, 64jádrový RYZEN jen 110 tisíc, serverové TOP verze s jinak fyzicky stejnými čipy, vychází klidně na dvojnásobek. A až si budete stěžovat na to, že výkonná herní grafika stojí 20 tisíc, tak vezte že výpočetní/profi verze s tím samým čipem vychází klidně na 100 tisíc i víc. Je tedy naprosto zásadní, aby AMD mělo v nabídce a tlačilo vývoj HPC EPYC a RADEON Instinct produktů, protože jedním z důvodů, proč jsme ještě před pár lety neměli na trhu žádné pořádné high end herní procesory a grafiky od AMD, byla právě absence pořádných HPC CPU a GPU produktů v jeho nabídce. Tam jsou prostě ty největší marže a obří zisky, které z velké části pak platí naše „hračky“ a herní super high end CPU a GPU.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|