Velká bitva nové grafické generace se blíží, obě firmy již testují architektury a připravují čipy.
Ačkoliv současné generace grafických karet Radeon RX 7000 a RTX 4000 nejsou zatím na trhu stále v plné síle a v celé modelové šíři, AMD s NVIDIA se už naplno věnují generaci nové. Ostatně RTX 4090/4080 i RX 7900 série už nám rychle stárnou. První z nich, RTX 4090 dorazila na trhu už na konci října 2022, to znamená že na trhu už je přesně půl roku! Pět měsíců je pak na trhu RTX 4080 a 4 měsíce RX 7900 série. Čas letí. A vzhledem k tomu, že generační obměna probíhá ideálně někde mezi 18 – 22 měsíci, tak AMD i NVIDIA dokončují následující architektury a plánují výroby čipů a parametry nových karet.
Ty, pokud tedy zůstane logika značení jako doposud, ponesou jména Radeon RX 8000 a NVIDIA RTX 5000 série. Postaveny budou na nových generací čipů a architektur. Obě tyto generace jsou oficiálně plánované k vydání v druhé polovině roku 2024. Ideálně v létě, tedy zhruba za rok a čtvrt, když to dobře půjde, rok a půl když ne :). A samozřejmě s ohledem na to, že obě tyto generace grafik jsou aktuálním hlavním zájmem obou výrobců (alespoň pokud jde o herní GPU), tak není divu, že unikají z tradičních zákulisních zdrojů první zajímavé důvěryhodnější informace. Tím spíše, že z hlediska tvorby architektury už obě firmy musí se vším finišovat a testovat se musí samotné designy čipů a ladit parametry karet, se kterými vyjdou. Takže tyhle GPU už dnes v nějaké podobě existují, a nejen na papíře. Samozřejmě ani AMD a NVIDIA neví úplně přesně, jak dobře budou nebo nebudou finální verze karet fungovat, ale mají jasné cíle a specifikace, kterých chtějí dosáhnout. Takže právě o těch je hlavně řeč.
- NVIDIA Blackwell (RTX 5000)
Začněme u NVIDIA. Zajímavou novou informací je, že firma alespoň pro čistě herní grafiky prý ani v téhle nové generaci nepůjde cestou čipletů. Na poli konstrukce čipletů a MCM výrazně zaostává za AMD, a to zhruba o několik let. V tuto chvíli tak je čipletová konstrukce NVIDIA grafik plánována jen pro výpočetní segment, kde se bez ní NV z výkonových důvodů prostě neobejde a současně pro výpočty je jednodušší ji použít. Herní grafiky pak budou nadále spoléhat na monolitické konstrukce GPU. S možnou výjimkou ve formě nástupce zatím nevydané RTX 4090 Ti, který by mohl vycházet z HPC čipletového řešení, ale není to jisté. NVIDIA pro herní grafiky v tuto chvíli vyloženě preferuje monolity. A chce se použití čipletu vyhnout. Důvodem jsou zejména předpokládané komplikace, problémy, se kterými se potýkalo i AMD a z toho pramenící možné zpoždění produktů. Nic z toho NV nechce, takže bude hrát na jistotu a spoléhat se nadále na klasické monolity.
A to i přes fakt, že NVIDIA prý počítá s tím, že cenově z hlediska produktů, nebude konkurenceschopné vůči AMD. Může se klidně stát (a pravděpodobně se stane), že NVIDIA bude za stejnou cenu nabízet o třídu slabší kartu než AMD v nové generaci, protože AMD kompletně vsadí na čiplety. A NVIDIA přiznává, že v tomto ohledu nemůže AMD moc konkurovat, čiplety kombinující jen malé GPU na nejdražším procesu a čipy na starším levném procesu, jsou prostě nákladově mnohem levnější. Ale musí fungovat, aby to mělo ten přínos a sílu. NVIDIA tedy doufá, že AMD neopraví všechny problémy, které má současný RDNA 3 design. Protože jestli ano, tuší že výkonově nebude v jednotlivých cenových hladinách čipletovým AMD pravděpodobně stačit a bude se muset spoléhat na agresivní marketing, protože do cenového souboje s AMD jít nechce ani nebude moci.
Jinak chce NVIDIA využívat novou a ultra drahou 3nm výrobu TSMC pro RTX 5000 sérii herních GPU. Zatímco poslední 2-3 generace NVIDIA víceméně nedělala novou architekturu, jen posilovala a lehce vylepšovala jednu a tu samou, Blackwell by novou architekturou měl být a dozná prý značných změn ve struktuře jednotek. Asi nepřekvapí, že NVIDIA chce posílit zejména schopnosti Ray/Path tracing. Ideálně by také pro své nové karty použila GDDR7 místo velmi energeticky náročných GDDR6X pamětí, ale není jisté, že GDDR7 budou připraveny včas.
Pokud jde o výkon, cílem je prý minimálně zdvojnásobit to, co umí současné RTX 4000 modely, speciálně u Ray tracing situací ještě více. Samozřejmě víme, jakým stylem dnes NVIDIA udává posuny výkonu. U RTX 3000 série slibuje často 3x vyšší výkon proti RTX 2000, ale realita je přitom v praxi klidně jen 20% až 60%. Nicméně pokud nová generace budou novou architekturou, čipy na 3nm, takže s takty určitě přes 3GHz a když to stihnou i GDDR7, tak ten dvojnásobný výkon u RTX 5090/5080 vůči RTX 4090/4080, rozhodně nelze vyloučit. Určitě to ale budou opět velmi žravé karty a rozhodně budou HODNĚ drahé. Prakticky jistě dražší než RTX 4000 série. Co proti tomu nabídne AMD?
RDNA 4 má proti RDNA 3 přinést hlavně větší komplexnost. Současně má opravit některé problémy a nedostatky RDNA 3 v konstrukci čipletů, které způsobily, že zejména NAVI 31 zůstalo pod očekáváním a cílovou úrovní výkonu AMD. Nicméně RDNA 3 jsme ještě neviděli ve finální formě, kdy nejpokročilejší čiplet bude levnější NAVI 32, jež by některé z potíží, které brzdí NAVI 31, mít nemělo.
RDNA 4 má k tomu designu ale přidat mnohem více. Nevíme, jakou výrobu AMD přesně použije, ve hře jsou také 3nm TSMC pro ta hlavní GCD, která budou v každém případě mnohem menší než výkonově srovnatelné monolity NVIDIA. AMD totiž pro cache a další prvky použije levnější 5nm/4nm čipy. AMD doufá, že tentokrát už splní své cíle a nebude mít s čipletovou konstrukcí takové problémy. Pokud to dokáže, mělo by více než zdvojnásobit výkon proti současné generace RX 7900 sérii a současně zůstat na cenově rozumné hladině v případě finálních karet, kdy u NVIDIA počítají s tím, že AMD bude mít výhodu výhodnější ceny. Dost možná výraznou. NVIDIA tomu chce konkurovat hlavně svým agresivním marketingem a důrazem na AI a Ray Tracing SW výbavu. I když AMD v této oblasti nespí a RDNA 4 má v obou směrech přinést zásadní novinky také. NVIDIA se ale už jednoznačně profiluje jako HPC a AI firma a herní grafiky odsouvá na vedlejší kolej, aby to mohla udělat, tak potřebuje se primárně soustředit na AI a herní grafiky by z toho tedy částečně mohly také těžit.
Pokud jde o přesné parametry budoucích Radeon RX 8900 série grafik, měly by prý být robustnější než současné, ale AMD chce udržet „rozumné ceny“. Tedy ve smyslu, že to budou stále drahé karty, ale současně nechce dělat NVIDIA. Čiplety očekávejte i pro levné mainstreamové modely, což bude velký rozdíl proti strategii monolitů NVIDIA a jsme docela zvědaví, jak tenhle souboj dopadne. Každopádně zatímco high end grafiky AMD RX 8900 a NVIDIA RTX 5090/5080 očekáváme kolem přelomu Q3/Q4 v roce 2024, levnější karty budou téměř jistě až záležitost Q1 spíše až Q2 2025, kdy 3nm výroba, GDDR7 paměti apod. budou do té doby hodně nové a drahé pro použití na levnějších kartách. Nemluvě o tom, že mnohé z těch cenově dostupnějších karet současné generace, které budou tyhle novinky nahrazovat, ještě nebyla ani uvedena v tuto chvíli na trh. Takže i pro ně bude platit onen 18 až 22měsíční odstup generací. Pro drtivou většinu hráčů jsou tedy nové grafiky AMD RX 8000 a NVIDIA RTX 5000 opravdu hodně vzdálenou budoucností. Příznivci high endu už ale mohou pomalu začít odtrhávat kalendář a především pořádně vykrmovat prasátko ;).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|