NVIDIA a Intel měly údajně dohodu, aby zabránily nástupu AMD do notebooků! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 21 January 2021
altPokud by se tohle potvrdilo, Intel a NVIDIA by měly opravdu obrovský problém. Jak to tedy je?

 

 

Společnosti NVIDIA a Intel nejsou známy svým vstřícným přístupem k zákazníkům, natož k partnerům. A už vůbec ne ke konkurenci a fair play konkurenčnímu prostředí jako takovému. Obě firmy mají bohatou historii pokusů či dokonce přímo dokázaných přečinů porušování antimonopolních pravidel a poškozování zákazníků apod. V případě NVIDIA to zatím končilo jen u pokusů, protože firma není natolik významná a výsadnější postavení na GPU trhu jí spadlo do klína nikoliv její zásluhou, ale hlavně proto, že AMD mělo problémy a Intel se nesnažil dost. Nicméně snahy typu GPP, kdy se snažila ukrást design ne-referencí pro sebe a zablokovat AMD modely, což musela rychle ukončit, když se vše provalilo. Nebo její chování vůči novinářům, kteří si dovolí psát jako DDWorld.cz nezávisle a objektivně. Či její přehnaně agresivní marketing, dnes už často za hranou lhaní. Zkrátka NV má pověst a přístup takový, že by se nějaká nekalá dohoda dala očekávat.

Intel je pak kapitolou sám pro sebe, historie firmy je plná porušování antimonopolních pravidel, zejména proti AMD, kterému zabránil v nástupu už v první dekádě tohoto století. Díky tomu si Intel zařídil výnosnou následující dekádu prakticky bez konkurence a téměř zničil PC platformu stagnací vývoje. Že současná situace je z hlediska nástupu AMD pro Intel mnohem závažnější, o tom není sporu. I proto se snadno věří, že by Intel a NVIDIA mohly mít nějakou dohodu proti AMD. O co tedy údajně jde?

 

  • Intel s NVIDIA bránily nástupu AMD GPU do notebooků?

Podle poměrně známého a zavedeného polského serveru PurePC, měla prý existovat dohoda mezi oběma hlavními hráči na mobilním trhu, podle které mobilní grafické karty RTX 2070 a RTX 2080 měly být vyhrazeny pouze Intel platformě. Pravdou je, že „z nevysvětlitelného“ důvodu se nikdy neobjevil žádný notebook s AMD RYZEN 4000 procesorem, který by měl výkonnější než mobilní RTX 2060 grafiku. Někteří se to snažili vysvětlit tím, že RYZEN 4000 procesory měly pro GPU jen PCIe 3.0 s 8linkami. Takže by prý výkonnější GPU mohly být limitovány (což není pravda).

 

  • Jaká je realita? Čemu věřit?

Obě firmy se proti tvrzení PurePC okamžitě ohradily. A musím říci, že v tomto případě jsem na 99,9% přesvědčen o tom, že žádná taková dohoda skutečně neexistovala. A to hned z několika důvodů.

V první řadě, pokud by taková dohoda existovala, nepodařilo by se jí utajit. V případě Intelu se nedaří utajit už dlouho vůbec nic. U NVIDIA to není jiné. Obě firmy trpí nevídanými úniky informací, takže jednoduše podobná dohoda by byla jen veřejným tajemstvím. A určitě by o tom dávno, a jako první, informovala mnohem významnější média, než malý polský web-magazín o počítačích (nic proti).

Dalším důvodem, proč existenci té dohody nevěřím je fakt, že Intel nesnáší NVIDIA. A tím myslím, že Intel opravdu nenávidí firmu NVIDIA. AMD je sice zdaleka největší konkurence dnes, ale v mnoha věcech s Intelem spolupracují. Stále nese pochodeň jménem x86, vyměňují si technologie atd. Navíc téměř celá současná grafická divize Intel, jsou lidi z AMD, které by Intel nezískal, pokud by s tím AMD vysloveně nesouhlasilo, takže pro Intel není výhodné korektní vztahy s AMD dnes jakkoliv ohrozit.

NVIDIA ovšem v minulosti několikrát vyhlásila Intel za zbytečný atd. Nebýt toho, že NVIDIA dělá PC grafiky, tak by s ní Intel nechtěl mít nic společného. Intel se nijak netají tím, že chce NVIDIA vystrnadit ze své platformy, speciálně z mobilní, kde nové integrované grafiky ale i neintegrovaná GPU Intel, prostě budou znamenat, že GPU NVIDIA (ani AMD) nebudou již potřeba. Současně chce Intel zaútočit na NVIDIA komplexní platformou i v HPC.

 

  • Dohoda Intel a NVIDIA je nepravděpodobná – z mnoha důvodů

Jinými slovy, nevěřím tomu, že by se dnes Intel bavil s NVIDIA o jakékoliv spolupráci. Tedy nad rámec nejnutnější základní technické spolupráce ve smyslu, aby GPU NVIDIA běhaly bez potíží na Intel platformě. NVIDIA by sice měla určitě větší důvod zabránit AMD v nástupu na mobilní trhu, protože NVIDIA tam má dnes prakticky výsadní monopol, ale protože by se s ní Intel o tom nebavil, pochybuji, že prostě nějaká dohoda byla. Navíc NVIDIA potřebuje prodávat GPU a je jí celkem jedno, jestli to bude v kombinaci s AMD nebo Intel procesorem. NV dokonce dnes své nejvýkonnější pracovní stanice prodává sama s EPYC procesory od AMD. Její nové mobilní RTX 3000 grafiky jsou představeny v nejvýkonnějších mobilních počítačích prakticky výhradně s AMD RYZEN 5000 procesory atd.

Prostě považuji zprávu magazínu PurePC za nesmysl. A nebezpečnou spekulaci a chtěl bych vidět opravdu pádný důkaz, či spíše potvrzení z některých prověřených zdrojů a magazínů. Ale nic takového se zatím neobjevilo.

Intel a NVIDIA nejsou žádní svatouškové, ovšem podobná monopolní dohoda by ani pro ně neměla v praxi žádný význam. Natož aby potenciální přínos stál za ohromné riziko, pokud by se všechno provalilo. Intel má doživotně nad sebou dohled antimonopolních úřadů za své porušování pravidel speciálně proti AMD v minulosti. Navíc se s AMD dohodl už dávno a slíbil, že bude hodný. A korektní vztahy mezi oběma společnostmi dnes fungují. A jakkoliv speciálně v oblasti OEM Intel hodně natahuje pravidla do šedé zóny, nejsem si vědom toho, že by Intel zkoušel své staré triky. Ani kdyby chtěl, tak nemůže, protože v dnešní době by to prostě neutajil, a byl by z toho takový průšvih, že by se z toho nemusel vylízat. Navíc, co si budeme povídat, Intel nemá ani žádný produkt, který by dnes AMD dokázal plně konkurovat, takže je bezpředmětné se snažit produktově omezit AMD, když sám nemá co nabídnout.

A pokud se ptáte, proč nebyly notebooky s RYZEN 4000 procesory osazovány výkonnějšími GPU než mobilní RTX 2060? To není tajemství. Z hlediska kapacit dodávaných čipů, prostě OEM výrobci notebooků nebyli schopni zajistit takové dodávky, aby mělo smysl uvádět takové modely – nebyly by k sehnání. Jak dobře víte, ono bylo občas složité sehnat i těch pár existujících jinak výborných modelů notebooků s RYZEN 4000 – poptávka po nich byla velká a zaslouženě. Vůbec nejlepší notebook roku, byl právě s RYZEN 4000 a RTX 2060 v podobě ASUS Zephyrus G14. Poptávka po AMD v noteboocích stále roste. A letos na CES 2021 byla představena rekordní nabídka notebooků s RYZEN 5000, kdy high end modely s RTX 3080 nejsou žádnou výjimkou. AMD navýšilo výrobu čipů opravdu mohutně, výrobci představili už teď o polovinu více designů než bylo těch s RYZEN 4000. Takže vše je a byla otázka výrobních kapacit a objemu dodávek procesorů AMD.

Navíc nikdo dnes nemůže ignorovat prostý fakt, že AMD má nejlepší procesory na trhu. Všude a ve všem. Včetně těch mobilních. Vlastně speciálně mobilních, kdy díky mnohem lepší efektivitě v těch 15 – 45W, na které jsou notebooky omezeny, má AMD prostě lepší výkon, než cokoliv od Intelu. Každopádně PurePC by měl přijít s hodně dobrými důkazy na své tvrzení, protože to není OK. Ano, existují hodně podivné vztahy a dohody v OEM sféře, kdy někteří výrobci vůbec nenabízí rozumné AMD sestavy a notebooky. Jsou to speciálně výrobci jako DELL a jeho ALIENWARE nebo RAZER. Ale to je jiná věc. Pořád souvisí i s těmi dodávkami, kdy AMD prostě jede absolutně na limit. Intel má jediné štěstí, že AMD je takhle omezeno, protože jediný důvod, proč se dnes Intel stále osazuje, je že zbyl. AMD nedokáže se současnými kapacitami výroby zajistit více než 35%, možná maximálně tak 40% světové poptávky po počítačových CPU. Nicméně z hlediska produktů samotných, pokud dnes chcete nejlepší notebook, nejlepší desktop, nejlepší server či pracovní stanici, chcete ho s procesorem AMD. Taková je produktová realita. A všichni to ví. Nějaká dohoda Intel s NVIDIA proti AMD, je tak za současné situace z mnoha mnoha a mnoha důvodů prostě nesmysl ...

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-22 05:42:29
avatar
Malá oprava DD V době nástupu Athlon 64 byla situace podobná jako dnes. Intel se svým P4 proti Athlon 64 neměl nárok a to i v 32bit aplikacích. Intel tehdy tak jako dnes se oháněl frekvencemi a to i tehdy, kdy se vědělo že byl takt na takt méně výkonný než jeho starší architektura P3. Pokud jde o notebooky, tak to vidím tak, že ochabující zájem o stroje na Intel platformě se výrobci z obav aby jim nezůstaly na ocet vybavovali výkonnějšími GK aby je udělali atraktivnější pro hráče. Podobnou obchodní politiku dělají i české internetovské obchody, kdy nedostatkové výkonné GK osazují do hotových sestav na platformě Intelu a prodávají je samostatně jen velmi omezeně.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-22 08:27:09

Taktéž je mi záhadou, jaký význam by ta dohoda pro ně měla. Byli a jsou v pozici přirozených spojenců proti AMD, není potřeba si to stvrzovat nějakými účelovými dohodami.
Mynonaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-22 11:54:33

Tak to je bulvár jako hrom. Nejprve se napíše
"známého a zavedeného polského serveru PurePC," a později
"než malý polský web-magazín o počítačích (nic proti).".
Článek, jaký by člověk čekal v Blesku nebo Pestrém světě, či jak se ta žumpa jmenuje.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-22 15:14:50
avatar
je to duveryhodne a logicke, proc minuly rok nikdo z vyrobcu hernich NTB takovy model ve spojeni s AMD procesorem + vykonnejsi Nvidia grafikou nevydal a od 1. ledna, kdy smlouva tedy pdole toho uniku informaci vyprsela se najednou ty notebooky v tomto slozeni zacly objevovat jak houby po desti, nahoda? nerekl bych. Vsak AMD ma lepsi procaky na hrani her uz minimalne rok na trhu, takze proc se minuly cely rok nepouzivaly v tech vykonejsich modelech? Nedava to zadnou logiku..
VendyPhoenix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-22 15:58:56

To Mynonaj: Je to jeden z článků, které je potřeba speciálně zde na DDworldu zveřejnit a to z následujících důvodů:

1. Lidi milují konspirační teorie (zejména v této době, kdy máme spoustu omezení ohledně zábavy)

2. DD je dlouhodobě obviňován z nepřátelského chování vůči Intelu a NV, kdyby na tuto informaci vypuštěnou polským webem nijak nereagoval, tak ho tady ukřižujou a obviněj že v tom jede taky (to poslední je nadsázka)

3. Článek obsahuje velmi dobré argumenty a rétoriku, které jasně dokazují proč je DDho názor na 99,9% správný a lze se s nimi ztotožnit napříč názorovým spektrem (myšleno AMD, NV, Intel).

Závěr: Do bulvárních výkřiků a spekulací typu Blesk má tento článek hodně daleko.
Mynonaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2Vendy 2021-01-22 16:13:58

S tímto ironickým příspěvkem na 99,9% souhlasím a to včetně nadsazeného závěru. S tím souhlasím na 100,1%!!!
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PurePC 2021-01-23 18:30:26
avatar
Slušný web. Neznal jsem. Už je na liště. Díky.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-22 20:48:57
avatar
“ výsadnější postavení na GPU trhu jí spadlo do klína nikoliv její zásluhou, ale hlavně proto, že AMD mělo problémy a Intel se nesnažil dost. ” - tu by som si dovolil oponovať NVidia od začiatku svojej existencie posúva vývoj GPU dopredu. Ja som mal prvú hernú kartu 3dfx, ale už v tej dobe mala NVidia výkonnejšie karty (problém bola podpora hier, o ATI v tej dobe súdny človek na hry ani neuvažoval). Ich prvá GeForce bola potom taká revolúcia, že 3dfx skončilo úplne a s3, matrox, ati boli bez šance. Ati malo prvú dobrú kartu Radeon 8500 (konkurencia GeForce 3). Dovolím si tvrdiť, že ak by ta firma neexistovala, tak by sme dnes nemali takú realistickú grafiku. Čiže jej určite bez zásluh teda do klína nič nepadlo.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-22 20:49:36

Ohledně obrazové kvality her to platí oboustranně. Pokud by nebylo vzájemné konkurence, tak dnes nejsme tam kde jsme.
Nedá se to posuzovat jen z jedné strany.
Problémy měly oba výrobci v různých časových úsecích. Bez vzájemného soutěžení by ten vývoj byl doslova otřesný.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-22 22:15:24
avatar
S tvojim tvrdením nemam najmenší problém. Mne vadí časť v článku “spadlo do klína nikoliv její zásluhou”. Toto jednoducho nie je pravda.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-22 22:29:00
avatar
???? jenže já tím myslel pozici z posledních několika let, kdy v některých oblastech měla NVIDIA prakticky monopol a 100% trhu (speciálně mobilní trh) a stalo se tak nikoliv její zásluhou ale především proto, že AMD mělo problémy. Takže ano, NVIDIA velká část dosavadního grafického podílu na trhu spadla do klína. Neměla ji proto, že by nějak extrémně vynikala technologicky, měla ji proto, že měla jediná nabídku kvůli problémům AMD, které už ale skončily .... tak to bylo myšleno ... určitě se shodneme, že kdyby grafická divize AMD v roce 2014 nezkolabovala, ale konkurence by pokračovala, kdy v té době byly podíly kolem 50%, určitě by NVIDIA neměla zisky, příjmy a podíl jaký má teď, to jsem myslel tím, že jí to spadlo do klína ....
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-22 22:51:28
avatar
Potom by si ale mohol tiež tvrdiť, že úspech Ryzen padol AMD do klina. Intel ma problémy a stále žmýkajú tu istú architektúru. Keby neboli pozadu s novym procesom a keby skôr začali s novou architektúrou, tak by bolo inak ... samozrejme tiež by sa na to človek mohol takto pozrieť a bol by to podobný uhol pohladu, ale z druhej strany. Proste to nikdy nie je len jeden výrobca. Veľké veci sa deju keď to jeden pokasle a druhému sa to naopak podarí. Tak to už raz v živote chodí.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-22 23:09:38
avatar
tak pokud by AMD s Intelem měly před tím 50:50 podíly a byly to srovnatelně velké společnosti ....
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-23 06:10:56
avatar
Veľkosť firmy a zisk ma podľa mna zanedbateľný vplyv. Taká Mazda mala v roku 2019 príjem 1 miliardu, naopak VW 247 miliard . Nemam pocit, že by robila Mazda horšie autá. AMD aj Intel sú obrovské korporácie, na nedostatok zdrojov si nemôžu vývojové oddelenia sťažovať. Napríklad taký Threadripper vyvinuli zamestnanci AMD vo voľnom čase, vedenie tento CPU ani nemalo v pláne. Celé je to len o ľuďoch a firemnej kultúre. Peniaze tu hrajú minimálny vplyv (pri objeme rádovo v miliardách).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-23 16:05:52
avatar
žít ve vašem světě musí být opravdu zajímavé ... sám v jednom hráči se postavit celému fotbalovému teamu a vyhrát protože na vlivu, penzěích vlivu prostě nezáleží ...
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-23 20:06:00
avatar
Písal som o minimálnom vplyve peňazí pri miliardových objemoch. Vývoj procesorov je primárne intelektuálna záležitosť. Tých ľudí co sa venujú vrcholovému vývoju CPU nie ja na svete zas tak veľa. Ak by na to stačili len peniaze, tak by sme už všade mali čínske CPU.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-24 09:16:19
avatar
Přesně tak, tohle je pohled, který DDmu maličko uniká.
Pořád vyzdvihuje AMD jaký je to zázrak, že s neporovnatelně menšími penězi dokázali to co dokázali, ale neuvědomuje si, že je chyba zaměňovat to za malé peníze. Pořád to byli vysoké desítky milionů dolarů měsíčně.
Navíc je tu ten fakt, že nouze je výkonnější motivátor úspěchu, než blahobyt...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-22 22:25:48

Zkus napsat článek, který by byl neprůstřelný v každé větě. Nad tím textem existuje ještě nadhled, nikoli slovíčkaření. Pak máš kontext a jistou míru tolerance. Ale v podstatě se dá shodnout, bez toho "místy" slovíčkaření.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 712x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 484x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 958x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1196x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1520x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1343x
Komentářů: 6