Výrobci notebooků přestávají používat low end grafiky NVIDIA. Přestaly totiž dávat jakýkoliv smysl.
Zatím jde o zákulisní spekulace, nicméně současně nejde o nic překvapivého a neočekávatelného. NVIDIA spoustu let prodávala desítky milionů slabých MX grafik, speciálně pro mobilní platformy. Nicméně poptávka po nich poslední roky šla dolů. Pro nové Intel/AMD platformy s nimi už OEM výrobci notebooků příliš nepočítají, někteří už vůbec. Jednoduše osazovat slabou přídavnou grafiku NVIDIA MX, nedává v případě aktuálních a nastupujících platforem Intel a hlavně AMD, absolutně žádný smysl.
Je to něco, na co jsme upozorňovali, že se nevyhnutelně stane. Stejně jako NVIDIA byla před lety vytlačena z trhu s integrovanými grafikami v čipsetech, protože ztratily smysl, nevyhnutelně bude vytlačena z trhu, pokud jde o levné přídavné grafické čipy, které tvoří obrovskou část odbytu. Tedy alespoň co do množství. Z hlediska samotných příjmů jsou sice významné, ale z hlediska toho, co NVIDIA zajímá především, tedy čistých zisků, jsou naprosto bezvýznamné, protože marže a zisky z nich jsou minimální. Navrch tedy nyní funkčně ztrácí smysl.
100% u AMD platformy, kde integrované grafiky Radeon v procesorech v případě RYZEN 6000H/U série už výkonem dorovnávaly MX5xx sérii, tak i u Intelu výkon Xe grafik výrazně vzrostl. U nastupující platformy RYZEN 7000U/H, AMD ještě grafický výkon zvedlo, už prý nad úroveň TOP MX modelu, tedy MX 570. A také nový Intel je pomalu dohání. Navíc obě integrovaná řešení mají často i lepší technologickou výbavu proti většině GPU z MX série. Z hlediska výrobců notebooků a mobilních platforem obecně nedává žádný smysl platit extra navíc za čipy NVIDIA, když každý mobilní (a v případě AMD i desktopový) procesor má dnes slušnou integrovanou grafiku se solidním výkonem i výbavou v ceně CPU bez extra nákladů na platformu kolem, navíc když NVIDIA MX řešení nenabízí nic lepšího výkonem ani vlastnostmi. Ale stojí extra, integrace toho čipu něco stojí a sama grafika navíc žere až 25W navíc, což efektivitě celku nepomáhá. Přínos toho všeho je tak kromě kšeftu pro NVIDIA žádný nebo rovnou negativní pro všechny ostatní zúčastněné. NVIDIA MX grafiky jsou prostě plýtváním pískem …
NVIDIA sama ví, že nemá šanci trend zvrátit a nemá x86 procesor a platformu, v rámci kterého by integrovanou náhradu za low end GPU mohla nabídnout. AMD navíc plánuje ještě výkonnější APU řešení a integrované grafiky v něm, a samo nepočítá s klasickým grafickým ultra low endem. V případě RDNA 3 série prý neexistuje menší než NAVI 33 GPU, což je 128-bit mainstream. Starší Radeon RX 6500/6400 série a jeho miniaturní 6nm NAVI 24 RDNA 2 tak může být poslední klasické malé samostatné GPU. Nahradí ho prostě výkonné integrované GPU. Intel se snaží o totéž. Jsou tady ty extra náklady a designové nutnosti spojené s osazením i malého neintegrovaného GPU, kdy však NVIDIA MX 5xx série prostě u nových platforem nemá žádný přínos, který by ty extra náklady a práci vyvážil. Zájem o tyto čipy ze strany OEM výrobců tedy rychle klesá, a to na úrovně, kdy pro NVIDIA přestanou být prostě zajímavé z hlediska nákladů na to je vůbec jako produkt obhospodařovat.
Osobně bych řekl, že jediný důvod, proč se jimi ještě nyní zabývá, je právě to, že se jich flákali desítky milionů kusů. A to tvoří významnou část grafického % podílu NVIDIA na GPU trhu jako takovém. Takže z hlediska investorů a nadpisů článků, to byla zajímavá čísla. Finančně už ovšem smysl nedávají. Sama NVIDIA dává více než jasně najevo, že klasický PC GPU business pomalu opouští a chce se soustředit na výdělečnější segmenty, jako HPC, SW kolem atd. Ultra low end x86 GPU produkty do tohoto schématu prostě nezapadají.
Je tak pravděpodobné, že současná MX 500 série bude poslední malé GPU od NVIDIA pro ultra low end. V aktuální generaci RTX 4000 grafik je zatím nejmenším představeným čipem AD106, který ovšem není vyloženě malý. Má na 5nm výrobě (N4 TSMC) 190mm2 a objeví se tedy na RTX 4050 sérii s až 128-bit sběrnicí. Nejde tedy o 64-bit jako obvykle mají ultra low end karty a MX série. Menší samostatný čip prý ani už v plánu není. Tedy podobná situace jako u 5nm NAVI 33 od AMD na nové RX 7600 sérii. NAVI 33 má na srovnatelném výrobním TSMC procesu také poměrně velkých 204mm a 128-bit. Pro srovnání ten klasicky low endový NAVI 24 na RX 6500/6400 sérii má 107mm a to na 6nm, takže na 5nm výrobě by měl tak 60-70mm2. Takový low end čip v současných generacích ovšem zjevně AMD ani NV už neplánují.
Zkrátka integrované grafické karty v procesorech jsou tak dobré, že nemá smysl menší samostatná GPU řešení dále dělat. Konec NVIDIA MX série grafik je tak sice zatím oficiálně neohlášený, je ale prakticky jisté, že končí, protože prostě ztratily smysl.
Pokud už investovat do neintegrovaného GPU v rámci platformy, musí to za něco stát. A vzhledem k výkonu nových RDNA 3 iGPU v RYZEN 7000U/H (a později G) procesorech od AMD, dává smysl že NAVI 33 na RX 7600 sérii je tím nejzákladnějším, co smysl dává. Intel je na tom podobně, a právě jeho platforma byla hlavní, kde se MX série objevovala a Intel dal jasně najevo, že se chce přítomnosti NVIDIA zbavit. Zkrátka všechno jde, jak se předpokládalo. Jedinou otázkou je, zda NVIDIA konec MX grafik nějak veřejně oficiálně ohlásí, nebo to prostě nechá doběhnout a v tichosti se přestanou časem objevovat. Osobně očekávám stejný postup jako u konce čipsetů NVIDIA a integrovaných grafik v nich. Tedy maximálně nějaké to pomlouvání novinářů, kteří o tom s předstihem informují, jako že píší nesmysly a všechno „proti NVIDIA“ jako vždycky, aby se následně stalo přesně to, o čem psali, že se stane. A konec. Přesně si vzpomínám, jak to tehdy bylo a co jsem měl od pracovníků NV i jejich podporovatelů za ošklivé emaily a diskusní příspěvky na webu, když jsem rok-dva před koncem čipsetů NVIDIA psal, že prostě skončí … :). Takže jsme tu znovu. Tentokrát tedy doufám, že většina chápe, že stejně jako tehdy i dnes prostě víme o čem mluvíme a píšeme, když o tom píšeme ;) …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|