Strana 2 z 2
28nm grafiky NVIDIA později …
Před pár dny TSMC oznámilo s velkou slávou zahájení hromadné 28nm výroby. Bohužel v posledních dnech na základě velmi důvěryhodných informací přímo od výrobců grafik musím říci, že nástup 28nm GPU nebude vůbec snadný a rychlý. Samotná výroba má problémy a výtěžnost není ani zdaleka tam, kde by být měla a to prosím pěkně mluvíme o zatím jen malých čipech s výtěžností i řádově vyšší než u větších čipů!
Velké problémy má zejména NVIDIA, která ve vývoji za AMD na 28nm zaostává minimálně o půl roku. Jistě si vzpomínáte, že celkem nedávno NVIDIA až netypicky ostře a jasně utnula jakékoliv naděje na to, že by se její 28nm grafiky v dohledné době, tedy ještě letos, objevily na trhu. Vypadá to, že se poučila z uvádění 40nm FERMI, které slibovala skoro každý měsíc od listopadu a nakonec karty vyšly na trh až v dubnu následujícího roku. Nejoptimističtější zprávy hovořily o tom, že první 28nm GPU (mobilní předělávky malých GTX 400/500M) od NVIDIA uvidíme v lednu. Už to neplatí. Jak jsem varoval, plány se v případě toho, že věci nepůjdou podle plánu, mohou změnit. A to se přesně stalo. 28nm výroba není ve stavu, v jakém by měla být a NVIDIA bohužel opět zápasí i s úpravou samotné FERMI architektury pro 28nm výrobu. Doposud ani nedorovnala nevýhodu na 40nm, kde i když vyrábí absolutně stejným procesem jako AMD, tak konkurenční AMD dosahuje vyšší výtěžnosti, vyšší hustoty tranzistorů a nižší spotřeby čipů, tedy vyšší efektivnosti. Aktuálně se tak plán s uvedením alespoň 28nm mobilních FERMi grafik odsouvá o další revizi a tedy o téměř 1,5 měsíce a první 28nm grafiky NVIDIA se neobjeví dříve než v Únoru! A protože v Únoru mají v Číně svátky, tak se to posune až do března.
ještě horší zprávy mám, pokud jde o čipy nové architektury KEPLER. Současný stav 28nm produkce neumožňuje vyrobit funkční čip velký jako GF100/110, takže zatím ani není. Jakékoliv odhady či informace o výkonu KEPLERu jsou tedy ničím nepodložené a prostě není z čeho je ani odhadnout. Problém dělají i čipy velikosti GF114, tedy nástupce GTX 560. Pokud se tedy ptáte, kdy se objeví GTX 660 a nové GTX 670/680 jako skutečné nová 28nm KEPLER generace, tak si už netroufám ani odhadovat! Střední model „GTX 660“ možná snad někdy ke konci Q2 2012. GTX 670/680 v současném stavu věcí s jádrem o podobné velikosti jako GF100/110 ale na 28? Nejlepší odhad? V nedohlednu! U AMD věci vypadají o něco nadějněji, protože má ve výrobě a vývoji 28nm GPU poměrně velký náskok, jehož základy položila už v mnohem lépe zvládnuté 40nm generaci a výrobě a první mobilní prodejní kusy 28nm HD 7000M se objeví už na konci letošního prosince, či v lednu 2012. Silnější mobilní modely a desktop HD 7000 ale dorazí až nejdříve na konci ledna 2012, či s větší pravděpodobností až březnu 2012 (HD 7900). Ale z hlediska množství to v současném stavu 28nm výroby nebude ani u AMD žádná hitparáda a bude to horší než při startu 40nm produkce!
Jeden postřeh: Z informací, které mám, vyplývá i zajímavá věc. 28nm grafická generace bude pro AMD a zejména NVIDIA velkou neznámou. Až doposud totiž hrály hlavní roly levné grafiky, které třeba u NVIDIA tvoří přes 85% odbytu grafiky. Jenže trh je dnes nastaven tak, že drtivou většinu těchto levných grafik nahradí integrované grafiky v procesorech AMD a NVIDIA. A to je problém, protože tyhle levné grafiky vydělávají na ty drahé. Navíc prodeje neintegrovaných grafik klesají a výrobci jsou ohledně přechodu na 28nm hodně opatrní. Výtěžnost a to aby se každá grafika zaplatila, bude hrát mnohem větší roli, než kdy dříve. Abych nějak popsal náladu mezi výrobci grafik (a teď nemyslím ve významu AMD a NV), tak je více než skeptická ohledně 28nm výroby. Doporučuji vám tedy všem moc neočekávat a rozhodně neočekávat 28nm grafické modely a nástupce herních AMD Radeon HD 6900 či NV GTX 560/570/580 modelů nějak brzy :/. Se stávajícími 40nm modely HD 6900/GTX 570/580 si tedy budeme muset ještě nějakou dobu vystačit …
PS: zítra se podíváme na výkon grafik v Battlefield 3, NVIDIA vydala nové WHQL ovladače, které zlepšují výkon o necelých 10% pod AA v BF3, takže doporučuji. ke stažení na stránkách nvidia.com, jako obvykle. A prozradíme dalších pár věcí o BF3.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|