Společnost NVIDIA oficiálně oznámila několik kroků, které mají vést k tomu, aby se společnost opět stala konkurenceschopnou …
V loňském roce zažila NVIDIA nejúspěšnější rok ve své historii. Letos však zažívá, pravý opak a strmý pád. Ovšem nemůže za to vinit žádnou třetí stranu, či prostou smůlu. Ke dnu táhne společnost NVIDIA série vlastních chyb a špatných rozhodnutí. Mezi hlavní tahouny patří nekonkurenceschopnost grafických čipů, které proti konkurenci technologicky i výkonově zaostávají. Do této situace se však dostala společnost NVIDIA sama, podceněním schopností a odolnosti konkurenční AMD-ATI. NVIDIA také udělala chybu při návrhu výroby svých čipů, výsledkem čehož je, že všechny grafické čipy vyrobené za dlouhé měsíce mají výrobní vadu, způsobenou nevhodným spojovacím materiálem na pouzdro čipů. Problémy mají zejména mobilní čipy, kde jsou teplotní výkyvy častější. NVIDIA oficiálně vyplatila více než 200 milionů na pokrytí škody výrobců notebooků. Neoficiálně ji ale tento problém stál mnohem více a to nemluvíme jen o financích. Zejména utrpěla pověst firmy jako kvalitního a spolehlivého výrobce v očích výrobců grafik a notebooků.
Do této situace ještě NVIDIA zvolila krajně nevhodnou marketingovou strategii, nazývanou „proti všem". NVIDIA dokonce neváhala vyhlásit otevřenou válku Intelu s tvrzením, že CPU je v podstatě mrtvé. Jenže výsledkem této marketingové politiky je jen to, že NVIDIA nezískala licenci pro výrobu čipových sad pro nové procesory Intel NEHALEM ani pro procesory ATOM. Nevyšel ani krok s jakousi spoluprací se společnosti VIA, čímž měla NVIDIA zatlačit na Intel. Nakonec dokonce musela přistoupit ke kroku otevření ovladačů SLI pro platformu X58 a to samé i pro mobilní platformu a to všechno dokonce i bez speciálních čipů, které plánovala dodávat. Následkem toho můžeme považovat kdysi velmi výnosný čipsetový business společnosti NVIDIA za v podstatě mrtvý. V posledních týdnech však NVIDIA musela politiku boje proti všem výrazně zmírnit. Dokonce už oficiálně prohlašuje, že CPU nechce nahrazovat, ale jen doplňovat a ostrá vyjádření na adresu Intel CPU už neslyšíme. NVIDIA se ale stále naváží do Intelova projektu Larrabee a RayTracng obecně. Co se týká Larrabee, tak možná právem, ovšem dost možná jí to jen ublíží, protože navážet se do Intelu, není zrovna šťastná strategie. Ve srovnání velikosti firem NVIDIA a Intel je NVIDIA nanejvýš jen otravným hmyzem létajícím kolem slona. NVIDIA si sice říká světový leader ve vizuálních technologiích a vynálezce GPU, ale největším výrobcem grafických čipů je s velkým náskokem právě Intel. Co se týká RayTracing, tak to nejspíše jen proto, že zpracování touto metodu nemá NVIDIA v současnosti příliš zvládnuto a společnosti AMD i Intel jsou ve vývoji o něco dál.
(RayTracing v podání 4xGPU NVIDIA GT200)
Výsledkem nevhodně zvolených strategií, firemní politiky a špatných rozhodnutí je tedy nejistota ohledně budoucnosti grafických čipů NVIDIA, kdy do následujících měsíců nejsou na obzoru žádné novinky, které by zhoršující se situaci měly zlepšit nebo změnit. Výdělky z vyráběných čipů díky levněji vyrábějící a technologicky pokročilejší konkurenci klesly na samé minimum. Klesá i podíl společnosti NVIDIA na trhu grafik a to zejména na mobilním trhu, ale v aktuálním čtvrtletí díky úspěchu konkurenčních modelů i na trhu desktopovém. Čipsetový business je víceméně v troskách, z SLI a HybridSLI udělala NVIDIA licencovatelné technologie. Problémy s kvalitou čipů společnost stojí desítky-stovky milionů dolarů a zdaleka není vše v této otázce dořešeno. Proti společnosti se obrátili i vlastní akcionáři, kteří podali na šéfa společnosti žalobu za podvod, kdy vedení společnosti NVIDAI mělo o problémech s výrobou čipů vědět už loni a akcionářům tuto informaci měli zatajit, následkem čehož akcionáři přišli o miliardy dolarů. Akcie společnosti totiž od loňského listopadu spady z 35 na 11 dolarů. Společnost se také neočekávaně už ve 2Q letošního roku dostala do finanční ztráty v hospodaření za daný kvartál a ani výhled do dalších kvartálů nejsou pro společnost NVIDIA vůbec růžové ...
Zkrátka problémů je více než hodně, výhledy na zlepšení velmi mlhavé. Co s tím tedy NVIDIA plánuje dělat? Oficiálně oznámila restrukturalizační kroky. NVIDIA poprvé po 13 letech sáhla k hromadnému propouštění. O práci přijde hned 6,5% jejích zaměstnanců. NVIDIA omezí své pobočky a zástupce po světě. Celkem se má propouštění dotknout 360 lidí. Podobný krok nedávno udělaly i společnosti Intel a AMD, v jejich případě se ale jednalo o tisíce zaměstnanců. Podle ředitele společnosti NVIDIA je propouštění akce těžká, ale nezbytná a má vést k návratu na správnou cestu. NVIDIA také ústy svého ředitele specifikovala, na co se hodlá v budoucnosti zaměřit. Jejími hlavními produkty se má stát CUDA a Tegra. Zaměstnanci pracující na těchto projektech se tedy nejspíše nemusí obávat toho, že přijdou o práci, Naopak mezi ohrožené druhy tím pádem patří zaměstnanci kolem výroby a vývoje čipových sad a PR sekce. Tímto oficiálním prohlášením se NVIDIA snaží rozptýlit obavy investorů z finančních potíží společnosti a konkurenceschopnosti proti silné konkurenci společností AMD a Intel a jejich platforem. Něco mi říká, že jen propouštění stačit určitě nebude. CUDA jako technologie je sice zajímavá, ale její pozice není rozhodně tak jistá, jak se snaží vypadat. AMD má stále velmi silný GPGPU projekt, který v profesionální sféře je minimálně stejně úspěšný jako NVIDIA CUDA. Lámat chleba se ale na poli těchto technologií bude až s příchodem Intel Larrabee. CUDA tedy společnosti NVIDIA v dohledné době trn z paty určitě nevytáhne. Tegra, to je otázka. Z toho, co bylo uveřejněno, vypadá Tegra nesmírně zajímavě a ta by mohla přinést kýžený úspěch a finance. Ovšem hlavní jsou pro NVIDIA grafické čipy a ohledně nich žádné podrobnější zprávy ani plány, což není zrovna uklidňující ...
Zdroj: NVIDIA, DailyTech
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|