Očekáváte nové grafiky od NVIDIA řady GT100? Vždyť už je máme – NVIDIA hodlá údajně přejmenovat modely řady GeForce9!
Za způsob, jakým NVIDIA v poslední době vydává „nové" grafické karty, je kritizována už ze všech stran. Na rovinu bez vytáček řečeno, NVIDIA nemá co vydávat, protože nic nového prostě nemá. Nicméně protože prodeje vytrvale klesají a ty tam jsou doby vlády napříč segmenty, marketingové oddělení NVIDIA přišlo v pořadí již s nevím kolikátým přejmenováním stávajících modelů. Takže čekáte třeba na nové grafiky GT100? Supr, tak pokud vlastníte nějaký 55nm model z řady GeForce9, tak gratuluji, máte novou grafiku dříve, než ji NVIDIA uvedla :).
Ano slyšíte dobře. Připomeňme, že u některých grafik s jádrem G92, se už bude jednat o třetí-čtvrté přejmenování. Třeba současná 55nm G92b na 9800GTX+, to je vlastně 9800GTX (65nm G92), což je ale taky 8800GTS (65nm G92), což je de facto jen o chlup silnější (s více jednotkami v jádře) 8800GT (65nm G92) a to všechno má pořád identický výkon jako 8800Ultra (90nm G80). Nově tak všechny 55nm GF9 budou přejmenovány a ponesou označení G100, GT120, GT130, GT140 a GT150. Trochu nepořádek v tom dělají stávající modely GTX 260/280. NVIDIA by totiž příští rok na 45nm měla uvést řady, která bude označována právě jako Gxx-200. Konkrétně GTX200 je highend (nebo by alespoň měl být, to ale GTX260/280 dnes reálně výkonověnejsou), GT200 bude mainstream, GS200 nižší mainstream a G200 pak ten zbytek, čemu výrobci říkají grafické karty. Co to ovšem naznačuje, není zrovna moc dobré. Už několik dní sleduji informace, které se zabývají tím, co vlastně NVIDIA příští rok ve 2Q vydá za novinku na 40nm. Věřte nebo ne, bude to pořád stávající architektura G80-G92-GT200. Tudíž současná jména GTX 260/280 nejsou náhoda ....
Všichni víme, že TSMC, která vyrábí pro ATI a NVIDIA jejich grafická jádra, plánuje začátkem roku 2009 přechod na 40nm výrobu. Jenže zprávy z TSMC naznačují, že 40nm proces se zpozdí, protože TSMC zkrátka nestíhá. To je pořádná čára přes rozpočet NVIDIA, která hodlala poprvé přejít na nižší výrobní proces dříve než ATI. Už jsme si zvykli, že je to právě ATI, která přechází první na nižší výrobní procesy, zatímco NVIDIA se drží konzervativněji zpět. Jenže NVIDIA přechod na 40nm zoufale potřebuje, protože stávající výroba grafik 65nm je drahá a NVIDIA musí i drahá jádra GT200 prodávat levně, protože výkonově prostě nestíhají levná 55nm jádra ATI. G92 ina 55nm je jako mainstreamové jádro už odepsané, protože na RV770 zkrátka nestačí (to nejvýkonnější na 9800GTX+ stěží stíhá zatím to nejpomalejší RV770 na HD4850). NVIDIA má tedy ještě GT200, což jednoduše řečeno je vlastně dvojité G92. To ale vyrábí 65nm, což je velmi drahé a výkonově zrovna neexceluje. Musí ho prodávat velmi levně a výdělek je ten tam. Jenže jenom s tímhle jádrem má šanci proti alespoň maisntreamovým modelům konkurence v podobě HD 4870 a HD 4850 X2. NVIDIA se pokouší předělat GT200 na 55nm, což by zlevnilo výrobu. Jenže přišlo se na to, že předělat 65nm GT200 na 55nm není jen tak. Nutné změny jsou větší a nákladnější a i tak se TSMC na výrobu stále obrovského 55nm GT200 zrovna netváří, protože její 55nm výrobní kapacity jsou našponovány k prasknutí. NVIDIA tak začala spoléhat na to, že když už upravovat GT200, tak rovnou na 40nm a chtěla hned, jak to půjde, tak začátkem roku 2009 přejít hned na 40nm. Má to rozhodně svou logiku, přece nebudete vyhazovat miliony, za 55nm, který by příliš problém neřešil, navíc když je 40nm za rohem. Jenže zdá se, že TSMC byla ohledně 40nm výroby poněkud optimistická a nejnovější informace naznačují, že 40nm výroba se posune ze začátku roku 2009 až na konec 1Q - začátek 2Q 2009 a tam už 40nm chce vyrábět i ATI svá nová RV870. Tu tak zprávy o odsunutí 40nm výroby nijak zvlášť netrápí, protože už dnes všechno co má vyrábí dávno 55nm. A v této oblasti (výrobní postup-výrobní náklady) tak dnes už nemá co kam vylepšovat a v klidu si pracuje na 40nm přechodu.
S tím vším souvisí jedna věc. NVIDIA, která dnes nemá reálně co propagovat kolem výkonu svých grafických karet, protože přejmenované grafické modely nejsou žádné novinky a uživatelé na to již neskočí, snaží se NVIDIA svým marketingem zaujmout jinde. Tím jinde je GPGPU technologie a to konkrétně její prostředí CUDA. To masivně marketingově podporuje a doslova tlačí mezi běžné uživatele. Vtip je v tom, že CUDA jako takové nic pro běžného uživatele nepřináší. CUDA je jen prostředí pro tvorbu aplikací, které by využily výkonu GPU jinak, než jen jako grafiky pro hry. Na tom, že to je určitě dobrý a prospěšný nápad se všichni shodneme, problém je, že CUDA zdaleka není jediné GPGU a AMD-ATI má minimálně, co se podpory ze strany vývojářských firem týká, stejně úspěšné a fungující GPGPU. Jen nám ho necpe jako ultra mega využitelnou novinku.
NVIDIA se tak neopomněla v minulých dnech pochlubit, že pro Adobe Photoshop bylo vydáno několik nových updatů, které mimo jiné některé funkce umožňují počítat přes GPU. Jenže ono to funguje i bez NVIDIA CUDA a NVIDIA není jediná, kdo vývoj těchto rozšíření podporoval a podporuje. Což už ale NVIDIA zapomněla dodat. Stejným dílem se na vývoji těchto vylepšení a funkcí počítaných přes GPU, podílela společnost AMD-ATI. Novinky v Photoshopu počítané přes GPU tak fungují jak na NVIDIA tak na ATI kartách a to konkrétně na všech grafických kartách disponujících potřebným technologickým minimem a to je: SM3.0, 128MB RAM a podpora OpenGL 2.0. Žádné omezení jen na NVIDIA CUDA se tedy nekoná a vše funguje i na AMD-ATI. To samé platí i o dalších věcech. Nejnověji se NVIDIA chlubí spoluprací se známou společností Cyberlink, kdy v aplikaci PowerDirector budou opět některé funkce počítány přes GPU. Opět to ale nebude fungovat pouze na NVIDIA CUDA a na NVIDIA grafikách. Stejnou spolupráci má už dávno inzerovánu a realizovánu AMD-ATI a to dokonce už při uvedení HD4000 řady. Opět tak všechny tyto novinky nejsou vázány na NVIDIA CUDA. Ostatně softwaroví vývojáři by byli blázni, kdyby se omezili jen na NVIDIA CUDA. Už tak dost omezený okruh zákazníků, využívajících jejich specializovaný software, nebo software obecně, by si ještě omezili. Samozřejmě výrobci softwaru nemají žádný zájem na tom, aby draze vyvíjené věci chodili jen na NVIDIA CUDA, ale dělají je zkrátka tak, aby chodily na grafických kartách obecně, což je jediná správná cesta, jak podpořit tvorbu a samozřejmě využívání GPGPU možností. Samozřejmě to se společnosti NVIDIA nehodí do krámu, ale mějte prostě na paměti, že CUDA je jen nafouknutá bublina, protože zkrátka dnes nemá NVIDIA kolem svých karet nic, co by marketingově mohla využít. CUDA se navíc pěkně propaguje, protože běžný uživatel ani netuší co to ta GPGPU technologie je. Rozhodně ale zdaleka není jediné GPGPU prostředí a není taky o nic lepší než GPGPU program AMD-ATI. Obě prostředí mají pro běžného uživatele přínos nulový, doma si programovat GPGPU aplikaci nikdo nebude, a pokud jde o konkrétní GPGPU aplikace a využití GPGPU, většina jich chodí, když už, tak na grafikách obecně a CUDA není žádná nutnost a žádnou jistotou ...
Všechno jsou to však stále specializované softwary, které skutečně běžný člověk nevyužije. Navíc jsou samozřejmě placené. Pro běžného uživatele grafické karty, tak CUDA ani podobné GPGPU prostředí AMD-ATI nepřináší stále vůbec nic. Grafické karty nadále kupujeme a kopovat budeme jen kvůli grafickému výkonu. AMD-ATI tak marketingově vůbec GPGPU technologii nijak nepropaguje, i když by mohla, protože všechno co umí NVIDIA CUDA, umí GPGPU od AMD-ATI taky a možná i líp, protože současné grafické karty AMD mají poněkud vyšší výpočetní výkon. GTX280 má výkon necelého 0,98Tflops, HD 4870 X2 má výkon 2,4TFlops. Jenže AMD-ATI to nepropaguje, protože běžnému uživateli GPGPU nepřináší prostě nic. Mnozí možná namítnete, s co PhysX. Fajn, jenže ani ty nejsou vázány na CUDA. Vytvořeny byly bez něj, na Ageia PhysX kartách fungovala bez GPU a až NVIDIA je prostě do GPU naimplementovala. PhysX ale nekrásný další případ aplikace, kterou může provozovat technicky jakákoli grafika (nejen grafika) bez CUDA, ale samozřejmě licenční podmínky NVIDIA to nedovolují. I tak je navíc PhysX mrtvolou, která ještě nezjistila, že umřela. PhysX svou šanci měla, ale prohrála to špatnou politikou Ageia v minulosti už dávno před tím, než ji NVIDIA koupila. PhysX nejsou podporovány nijak zvlášť mezi výrobci her, další nepřibudou, a kromě NVIDIA je taky nikdo jiný z HW hráčů nepodporuje. Skoro všichni ostatní naopak stojí za HAVOKem, který je dnes počítán přes CPU, proto jsou jeho efekty méně propracované (ale všem to stačí), na GPU klientu se vytrvale pracuje (ten už zvládne to co PhysX dnes díky výkonu, který poskytuje GPU) a HAVOK se jako hlavní fyzikální technologie nasadí i do DirectX11 společnosti Microsoft včetně podpory výpočtů právě přes GPU, čímž se v podstatě PhysX stane zbytečným a NVIDIA nemá žádnou sílu toto proti plánům trojice Intel -Microsoft- AMD nějak změnit.
Sečteno a podtrženo stále nějak nevidíme světlo na konci tunelu, do kterého NVIDIA zajela tak rychle, že to překvapilo i strojvůdce s průvodčím. Kdo by to byl na konci, pro NVIDII fantastického roku 2007 řekl, že o půl roku později bude NVIDIA v pozici, kdy vlastně netušíme, co vůbec chce dělat, tedy pokud nepočítáme neustále recyklování starých modelů a vydávvání je pod novým označením za nové. na rovinu říkám, že se neskutečně těším, až orecenzuji konečně po dlouhé době něco, co budeme moci nazvat novou grafickou kartou NVIDIA s novým čipem. Jak já se strašně těším na novinky, si ani neumíte představit. Jako fanda nových technologií a grafik si přeji aby to bylo dříve, než jak to vypadá, tedy za půl roku. Tím novinky myslím skutečně novinku a ne přejmenované GF9 nebo GT200. Snad nechci tak moc ...
Zdroj: Dailytech.com, Fudzilla.com, VR-zone.com, DDWorld.cz
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|