Uvedení mainstreamových FERMI grafik NVIDIA pomohlo, ale stále zaostávají za očekáváním.
Podle očekávání se hospodářské výsledky zlepšily proti katastrofálnímu Q2 letošního roku. Ale to je tím, že v Q2 NVIDIA vyjma GTX 470/480 neměla vlastně nic, čím by AMD HD 5000 mohla konkurovat. Až v Q3 dorazily na trh GTX 460, GTS 450 a další modely FERMI i do mobilní sféry. Až v Q3 2011 (poznámka: NVIDIA má účetnictví posunuté o měsíc, proto už má rok 2011, protože její účetní rok končí až v lednu 2011) tedy mohla FERMI konečně něco ovlivnit, protože NV měla konečně co nabídnout v segmentech, které vydělávají. Přesto asi mnozí čekali vyšší vliv GTX 460 a dalších modelů, protože NVIDIA silně oslabila na mobilním trhu a náskok na desktopu má díky profesionálním grafikám a i ten se ztenčuje, přičemž NVIDIA se jako celek propadla až na pozici třetího největšího dodavatele GPU za společnosti AMD a Intel. Je jasně vidět, že FERMI rozhodně očekávání nenaplňuje a efektivita čipy opravdu trápí. Nebýt silné pozice NVIDIA na profesionálním trhu, asi by bylo ještě hůře. Ostatně NVIDIA se nedávno nechala slyšet, že běžné GeForce grafiky sice dělají ¾ příjmů, ale jsou to profesionální grafiky, které dělají ¾ zisku z grafik NVIDIA. Ono to je docela logické, zatímco stejný čip a stejnou grafiku je NVIDIA vlivem konkurence nucena prodávat na desktopu třeba za 250-499 dolarů, v profesionálním segmentu stojí 1999-2999 dolarů a to je pořádný rozdíl.
(Zdroj: techreport.com)
Problém jsou zejména celkové příjmy společnosti v Q3 2011, které stále nedosahují ani loňských hodnot a to v Q3 2010 ještě nebyly konkurenční HD 5000 na trhu a už tehdy zasáhla výrobce grafik obecná krize. NVIDIA také přiznává, že na tom není nejlíp, ale doufá, že se proti špatnému Q2 obrací věci k lepšímu. Samozřejmě upozorňuje hlavně na GTX 580, jejíž vydání bylo právě kvůli tomu, že NVIDIA potřebovala dobré zprávy, uspíšeno. Je ale nutné dodat, že grafika typu GTX 580 mířící do vysokého cenového segmentu, nemá na celkovou situaci příliš velký vliv, neboť High end tvoří pouze několik málo procent z celkového prodeje grafik a hlavně pozice NVIDIA se ani po vydání GTX 580 vlastně nijak nezměnila, nemluvě o tom, že grafik je velmi málo a zákazníci i tak s nákupem čekají na HD 6900, nebo mají stále výkonnější Radeon HD 5970 či starší GTX 480 a kvůli 15% výkonu proti ní, nebudou pro GTX 580 uhánět do obchodu.
Pokud vás to zajímá, tak příjmy z prodeje spotřebních grafik všeho druhu tvoří u NVIDIA 68,9% a to konkrétně 581,9 milionu dolarů. Zbytek příjmů tvoří profesionální segment, který má ale větší podíl na celkovém zisku a další malý podíl mají i další aktivity jako TEGRA a čipsety. Právě i potíže NVIDIA s čipsety stojí za tím, že příjmy společnosti nedosahují hodnot, na které si dříve zvykla. Čipsety byly jedno z nejvýdělečnějších podnikání NVIDIA, jednoduché čipy s jednoduchou výrobou ale vysokými maržemi. NVIDIA však z tohoto čipsetu byla postupně vytlačena a přichází dále o lukrativní segment integrovaných grafik. Posledním hřebíčkem do rakve jsou výkonné grafik v procesorech AMD i Intel. Nvidia tak oficiálně oznamuje ukončení veškerých svých aktivit kolem čipových sad a nadále se soustředí jen na SoC platformu, tedy TEGRA řešení, se kterým nutně potřebuje uspět. Bohužel, po dvou letech slibů a to už se chystá třetí generace TEGRA, se na tomto poli zatím nijak prorazit nepodařilo. Samotná platforma ARM je extrémně silná a schopná a výrobci různých Smartzařízení jí většinou dávají přednost, neboť ty čipy vyrábí velké společnosti typu Samsung a Qualcomm.
Pokud jde o výhled do dalších měsíců, NVIDIA se moc nepřeceňuje a očekává jen pomalé zlepšování v řádu 3-5% nárůstu příjmů, což je reálné. Samozřejmě asi těžko se může opakovat situace z Q2, protože NVIDIA už má na trhu FERMi ve všech segmentech a má tedy co prodávat. Ale rozhodně nic nenasvědčuje tomu, že by se NVIDIA měla vrátit do staré kondice, kdy dominovala desktopovým i mobilním grafikám a sebevědomě ohlašovala útok na pozice Intelu. Jak už jsem několikrát řekl, karty jsou na 40nm procesu jasně rozdány a nic moc se na tom nezmění. Nové rozdání karet a skutečnou šanci na nápravu, pokud tedy o ní NVIDIA v segmentu klasických spotřebních grafik stojí, bude mít až na 28nm. Do té doby, při stávajících výrobních kapacitách a jejich rozdělení u TSMC nelze očekávat, že by se situace mezi NVIDIA a AMD nějak dramaticky měnila a to ani v případě, že nové AMD Radeon HD 6000 opět o něco efektivitou poodskočí.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|