1,24 miliardy příjmů jen z divize herních grafik (59% růst!) Bezkonkurenční prostředí v akci.
Ano, není to nijak přehnané tvrzení (i když je to samozřejmě nadsázka). NVIDIA opravdu může děkovat AMD za její „skvělý tah“ spočívající v letošním vyklizení pozic v segmentu herních (ale vlastně i profesionálních grafik) dražších než 250 dolarů. AMD prostě letos nevydala žádnou novou grafiku (s výjimkou Radeon PRO DUO, což ale opravdu není masovka), která by mířila do vyššího segmentu za více než 250 dolarů. AMD se rozhodlo soustředit jen na mainstream a nahnat tržní podíl (což se daří), ale finančně je jednoznačným vítězem NVIDIA. A jako zákazníci může letos vidět, jak vypadá a co to znamená mít trh bez konkurence a tedy výběru a soupeření produktů.
NVIDIA ohlásila bezprecedentní finanční výsledky, kde úžasný pohled je na divizi GAMING. Plných 1,244 miliardy dolarů je příjem jen a pouze z herních grafických karet, přitom předchozí (a velmi silné) výsledky této divize byly „jen“ necelých 800 milionů v předchozích kvartálech. NVIDIA také hlásí rekordní růst marže. Kde se to vzalo?
Inu, trh s grafickými kartami a celkové prodeje sice tvoří z více než 80% modely pod 300 dolarů, ale celkové příjmy z grafik z 80% tvoří ten zbytek tedy horních cca 15%, což znamená velmi drahé grafiky s vysokými zisky pro výrobce GPU a výrobce grafik. No a pokud jste si náhodou nevšimli, tak NVIDIA se letos v roce 2016 stala i výrobcem a dokonce přímým prodejcem grafik! Prodává totiž na vlastních stránkách vlastní edice, vysoko-příplatkové referenční „Founders edition“ grafiky GTX 1080/1070/1060 a exkluzivně i ultra drahý (nejvýkonnější herní grafiku na trhu) TITAN X model, který jinde nekoupíte. Letos má tedy NVIDIA nejen příjmy ze samotných čipů, ale i masivní příjmy a zisky z celých grafických karet, které si dokonce i vlastně sama prodává a nemusí se tak moc s nikým dělit. Celkový zisk z jedné dražší grafiky tak musí být naprostá pohádka. To celé je podpořeno situací, že AMD pro rok 2016 dobrovolně vyklidilo pole ve vyšším segmentu. GTX 1070, GTX 1080, TITAN X nemají dnes žádnou konkurenci ze strany nabídky grfik AMD! No a situace i pro nás zákazníky podle toho vypadá.
Asi nepotřebujete vysokou matematickou školu, abyste si udělali představu, co to celé znamená. Ano, takhle maximalizované příjmy a zisky umožnilo neexistující konkurenční prostředí. Co k tomu říci? „Skvělý tah, AMD, pokud jste s RX 460/470/480 nezískali alespoň 40-45% celkového podílu, tak nevím, nevím jestli to za to stálo (pro zákazníky)“. Každý, kdo si letos chtěl koupit dražší a výkonnější grafiku si prostě musel pořádně sáhnout do peněženky a „za-sponzorovat“ NVIDIA. No a díky tomu NVIDIA zaslouženě slaví nejlepší výsledky své historie.
Daří se jí v podstatě ve všech oblastech a celkově tak Q3 2017 (NVIDIA má trochu jiné počítání kvartálů, její Q3 2017 = naše srpen, září, říjen 2016) dopadlo rekordním 2 miliardovým příjmem, 59% marží a 562 milionů dolarů je pak čistý zisk! Naprosto neuvěřitelná čísla, která spolu s růstem technologického trhu obecně, znamenají i rekordní růst ceny akcií NVIDIA v letošním roce. Navíc podle všeho bude následující kvartál (Q4 2017 pro NV) podobně příznivý. Důvodem je stále fakt, že AMD stále neuvedlo (a neuvede) konkurenci do vyšších cenových segmentů, naopak NV uvedla konkurenci do těch nižších. AMD také teprve nyní uvádí mobilní grafiky a profesionální karty, které už NVIDIA ale na trhu také má. Každopádně situace podobná stávajícímu bezkonkurenčnímu prostředí ve vyšších segmentech bude na 100% pokračovat ještě další tři měsíce, protože AMD vydá VEGA grafiky až v lednu (01/2017) a na trhu budou pravděpodobně až v únoru (02/2017), tedy celý další kvartál má NVIDIA volné pole a může ždímat co to jen dá a samozřejmě by byla hloupá, pokud by téhle neuvěřitelné a v historii soupeření grafik AMD/ATI vs NV nevídané situaci, nevyužila.
- Máme si zvykat, nebo bude pro zákazníky lépe či hůře?
Za pozornost stojí také to, že mrtvý PC trh, kam většina grafik NVIDIA směřuje, zjevně není tak mrtvý, jak si mnozí myslí a jak mu mnozí prorokovaly (ostatně roste i AMD a to prodává stále hlavně staré produkty a nové neohlásilo). U NVIDIA jsou pak příjmy z klasických grafik jsou stále 5-6x vyšší než příjmy jakékoliv jiné divize (profi segment, datacentra, automobilový průmysl či OEM). NVIDIA pomalu roste i všude tam, zdaleka nejvíce v datacentrech, kam směřují výkonná GPU za obrovské peníze (TESLA P100 například), ale stále je hlavně grafickou společností. Snaží se sice proniknout i se svými CPU (ARM) hlavně do aut, ale tam to jde o poznání pomaleji, protože se z klasického mobilního segmentu stáhla. V této souvislosti ale překvapilo, že NINTENDO po NVIDIA TEGRA sáhlo a postavilo na ní svoji klíčovou novou konzoli SWITCH, jež se začne prodávat v březnu (03/2017). V její úspěch ale věří málokdo, takže na rozdíl od AMD a její dnes zcela zásadní pozici na herním trhu, co by dodavatele CPU i GPU řešení pro konzole, NVIDIA v této oblasti je v podstatě neviditelná. V současné chvíli jí to ale určitě nevadí a klidně vymění příjmy z levných čipů, za ty obří příjmy z drahých grafik, zejména když jí konkurence tak pěkně vyklidila pole. Vážně doufejme, že AMD představí pořádné grafiky do vyššího segmentu, protože si jinak nechci ani představovat, kam by NVIDIA mohla šponovat ceny grafik dál. Pokud někdo potřeboval vidět, jak vypadá svět grafik, kde nesoupeří AMD a NVIDIA a není žádný výběr a musíte brát co je a platit podle toho, tak to letos ve vyšším segmentu názorně vidí.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|