Také NVIDIA se snaží vylepšit obraz her přes své ovladače. Ale jen pro majitele RTX karet.
AMD na CES 2022 oznámila zajímavé vylepšení ovladačů, kdy přidá užitečné FSR přímo do ovladačů a tedy najednou bude podporováno v tisících hrách. Prozatím se této novinky dočkají majitelé RX 5000/6000 karet:
NVIDIA se také rozhodla oznámil vylepšení svých ovladačů. A tentokrát přidá další variaci svého DLSS, i když v tomto případě jde o trochu něco jiného. Tzv. DLDSR ale funguje podobně jako DLSS, i když s trochu „opačně“.
DLSS (a FSR u AMD) znáte jako technologie, které se snaží ušetřit (snížit nároky) výkon GPU tím, že nechají GPU vykreslovat obraz v nižším než nativním rozlišení, což je méně náročné na výpočetní výkon, a následně ten obraz „zvětší“ na to vyšší rozlišení. Tím sice tradičně dochází ke ztrátám kvality obrazu, což se NVIDIA u DLSS snaží dohnat AI algoritmy. Případě udělat ten výsledný obraz v některých aspektech ještě kvalitnější, než kdyby byl renderování přímo nativní rozlišení. A to vše tedy při nižších výkonových nárocích na GPU, tedy potenciálně s vyššími FPS než v nativním rozlišení. AMD a jeho FSR funguje o něco jednodušeji, je dělané jako univerzální, takže na rozdíl od DLSS, které je omezeno pouze na RTX 2000/3000 karty, AMD FSR funguje s novými i starými AMD grafikami, ale také s NVIDIA GTX kartami. AMD však FSR řeší méně přes AI, proto funguje „všude“, překvapivě v praxi s téměř stejným přínosem. AMD chystá velké vylepšení FSR, které obohatí také o AI někdy v tomto roce. Ale o tom dnes mluvit nechci. Zkrátka DLSS a FSR známe jako „chytrý“ upscaling. Co to ale zkusit „naopak“. Tedy vzít obraz z vyššího rozlišení, pokud jde nadbytek výkonu, a vylepšit výsledný obraz v nižším rozlišení?

To je něco, co AMD i NVIDIA nabízí již roky. Nicméně nyní NV přišla s vylepšením pomocí AI, tedy technologií DLDSR. Jako DLSS také používá Tensor jádra, tedy funguje jen na RTX 2000/3000 kartách. Takže hru vykresluje GPU ve ve vyšším rozlišením a následně dělá lepší obraz do nižšího rozlišení ve kterém máte monitor. A za pomocí AI algoritmů se snaží obra vylepšit. Výsledkem tak bude při podobném výkonu o něco ostřejší obraz v nižším rozlišení.
Tato funkce bude zapnutelná u nové verze ovladačů, které brzy vyjdou. Samozřejmě stejně jako u DLSS, kde největší přínos má, když používáte 4K, tak DLDSR bude nejviditelněji mít přínos když budete používat 1920x1080 monitor a mít dostatek výkonu, aby karta zvládala danou hru ve vyšším rozlišení. Což samozřejmě výrazně snižuje užitečnost vzhledem k tomu, kolik lidí používá RTX 2000/3000 karty v kombinaci s jen 1080p monitorem. Ale pokud někdo takový je, tak by mohl dosáhnout tímto o něco lepšího obrazu ve hrách.
I když samozřejmě rozdíly jsou v chodu hry sotva postřehnutelné. I na statickém obrazu musíte mít docela dobrý zrak (nesmíte mít větší dioptrie), abyste to zlepšení také poznali. Ale je to aspoň něco. Pravda, není to nová věc, AMD i NV tuhle věc nabízejí už déle, NVIDIA se to jen snaží vylepšit skrze AI a udělat to o něco efektivnější, kdy tvrdí, že dokáže stejnou kvalitu nyní nabídnout v poměru 2,25x u DLDSR místo 4x DSR. První ovladače a podpora prvních her s tímto dorazí brzy, tak to budete moci vyzkoušet na RTX kartách, i když tedy využití v praxi asi bude celkem minimální ... tyhle technologie jsou ovšem jasná cesta vpřed, kdy velký souboj NVIDIA DLSS, AMD FSR a Intel XeSS nás letos čeká. Tedy hlavně souboj o to, která z těchto technologií se stane průmyslovým standardem, protože bez toho to nepůjde ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|