NVIDIA DLSS se nikdy standardem nestane. Vytlačí ho AMD FidelityFX Super Resolution. A začne brzy. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Saturday, 08 May 2021
altŽádné překvapení, historie se znovu zopakuje. DLSS bude následovat GSYNC, ku prospěchu uživatelů.

 

 

 

 

AMD a NVIDIA možná podnikají ve stejné oblasti, ale svým přístupem k věcem, k zákazníkům a hlavně k technologiím, jsou jako noc a den. Často až neuvěřitelné opačné kroky vedoucí v mnoha směrech k podobně funkčnímu výsledku. A minimálně AMD se tím nijak netají. Jeho zástupce nedávno v rozhovoru přímo uvedlo, že v mnoha věcech se prostě cíleně snaží být jiní a chtějí být jiní:

Samozřejmě obě firmy mají zástupy fanoušků. Jedněm imponuje styl NVIDIA a uzavřená platforma, jiní si cení snahy dělat technologie otevřenější a pokud možno pro všechny, i když to možná není tak výhodné finančně pro firmu a její akcionáře.

Stejně jako mnohokrát v minulosti i tentokrát se zjevně historie bude opakovat. Jako již několikrát NVIDIA tlačí nějakou technologii, kterou ovšem používá především jako marketingový nástroj pro prodej nových grafik a snaží se maximálně omezovat okruh uživatelů, kteří k ní budou mít přístup, pokud tedy nevytáhnou pořádné peníze a nekoupí si novou kartu s čipem NVIDIA. Pamatujete PhysX, GameWorks, GSync a mnoho mnoho dalších technologií NVIDIA, které ač funkčním potenciálem zajímavé a přínosné, sloužily především prostě jako marketingové taháky pro prodej nových grafik a svého potenciálu tak nakonec nikdy ani nedosáhly? Historie se znovu zopakuje s DLSS …

DLSS není vlastně nic zásadně objevného, ale jde o potenciálně užitečnou věc umožňující lepší využití dostupného GPU výkonu. Ale podobné technologie zde již dávno jsou a byly, jen to nebylo tak propracované. V podání NVIDIA jsou však hlavní přínosy DLSS schovány, protože NVIDIA se snaží DLSS propagovat abyste si koupili její novou co nejdražší a nejvýkonnější kartu. Fakticky má ale technologie jako DLSS, tedy inteligentní Super Sampling (tak to NV nazývá) smysl naopak u nejslabších karet. Typicky integrovaná řešení, konzolová řešení a nebo jednoduše udržet starší slabší grafiku potenciálně déle použitelnost. Nicméně to jde vlastně přímo proti zájmům NVIDIA, takže samozřejmě takhle nebude DLSS propagovat. A už vůbec by nedělala DLSŚ způsobem, aby mohlo stejně dobře fungovat i v kombinaci s konkurenčními AMD grafikami, případně těmi od Intelu. Prostě tohle není NVIDIA styl …

Zde však nastupuje AMD, které má úplně opačný přístup k věci. AMD klidně dá technologii kterou za své peníze vyvinulo zdarma k obecnému využívání, jen pokud to bude znamenat, že se ta užitečná technologie začne používat a bude tak přínosem pro všechny včetně AMD, kterému následně uhlečí další věci. Dělat technologie uzavřené, pro vlastní platformu je sice výrazně jednodušší, levnější a také výnosnější, ale dělat je tak, aby z toho těžili všichni, je samozřejmě z hlediska vývoje technologií mnohem lepší. AMD to udělalo v minulosti mnohokrát. DisplayPort, HBM, FreeSync, API MANTLE na jehož základě vzniklo DirectX12, ale především kompletně API VULKAN a tak dále a tak dále …

Naposledy jsme měli podobnou situaci s NVIDIA GSYNC vs AMD FreeSync. NVIDIA se snažila (nutno říci že úspěšně) marketingově přesvědčit své ovečky, že stojí za to si NVIDIA karty kvůli GSYNC kupovat, připlácet si na ně, a hlavně připlácet si velké peníze za GSYNC monitory, protože jinak snímkové vyhlazování nelze přeci udělat. AMD téměř ihned ale ukázalo, že to lze udělat jednodušeji a méně finančně nákladné. AMD FreeSync se tak stalo obecným standardem dnes známým také pod označením Adaptive Sync. Nakonec to dopadlo tak, že počet monitorů výhradně jen s GSYNC nikdy výrazně nepřekročil 1- 2 desítky a zůstaly okrajovým produktem. Zatímco monitorů s Freesync jsou dnes stovky a stovky a fakticky drtivá většina nových monitorů FreeSync v základu má. NVIDIA nakonec neochotně před časem potichu couvla a najednou už k GSYNC nepotřebujete ten její předražený elektronický odpad (GSYNC modul v monitoru). Nyní vše funguje na FreeSync monitorech normálně. I když se opět ukazuje síla marketingu NVIDIA v praxi, protože často se to označuje jako GSYNC, i když tam žádný modul není a tedy GSYNC tam být prostě nemůže, a vše je AMD Freesync technologie. Ovšem NVIDIA samozřejmě nemůže dovolit, aby si někteří z méně chápavých zákazníků uvědomili, že jim vlastně celou dobu nepokrytě lhala a tahala z nich jen peníze za nesmyslné předražené zbytečné GSYNC moduly v předražených GSYNC monitorech, když to dávno mohlo fungovat na standardu AMD FreeSync …

Velmi podobná situace se dnes děje kolem DLSS. Určitě jste o tom slyšeli. Marketing NVIDIA z něj dělá div ne druhý příchod Krista. Něco, bez čeho se neobejdete. Realita je, že NVIDIA o něm lhala a přeháněla od začátku. Když DLSS uváděla tvrdila, že vše prostě funguje a DLSS bude rychle v mnoha hrách (vydala i konkrétní seznam). Jenže realita byla taková, že první generace DLSS byl nefunkční rozmazaný nesmysl a dostal se jen do zlomku her, o kterých NV tvrdila, že jej mít budou. A NVIDIA musela vědět, že při uvádění DLSS na trh prostě lže, že s vývojem téhle technologie sotva začala. Prostě marketing NVIDIA v praxi :/. Současná generace DLSS (2.0) už je technicky jednoznačně mnohem lepší, a hlavně trochu funkčnější řešení, ale trvalo to bezmála dva roky a hlavně proto, že odstranil jednu z blbostí, na které jsme upozorňovali od začátku. Nicméně i tak rozšíření ve hrách je velmi omezené a využitelnost pro drtivou většinu dnešních hráčů žádná. Obejdete se bez něj naprosto v pohodě, protože ty grafiky, které DLSS vůbec podporují, tak jej vlastně dnes k ničemu nepotřebují, protože jsou dostatečně výkonné. A zapínat si DLSS, a tedy horší kvalitu obrazu na takové RTX 3090 jen proto, aby se použitelně daly zapnout prakticky neviditelné RT efekty? To je nesmysl. Nativní 4K bez RT vypadá lépe než DLSS 4K s RT. DLSS jako takové dnes funguje nejlépe právě ve 4K rozlišení, hůře ve 2K a téměř vůbec žádný přínos nemá v 1080p, takže využitelnost je prostě omezená i z toho důvodu. Hlavní překážkou je ale prostě omezenost na uzavřenou platformu NVIDIA (navíc jen malou část, která to technicky vůbec podporuje), kterou ale 70% všech hráčů (PC + konzole) nemá.

Nicméně NVIDIA dokázala díky finančním zdrojům a marketingu nakonec protlačit do nových verzích některých herních engine, a tak se začnou objevovat u her více. Což bude tak akorát, protože s tím, jak postupně zastarává první generace RTX grafik a ubývá jim výkonu, začnou tak mít pro některé uživatele konečně smysl. Ale DLSS už teď je vlastně mrtvé a dopadne stejně jako GSYNC = zůstane prázdným marketingovým pojmem. AMD jej funkčně vytlačí skutečně standardizovaným rozšířeným řešením, které posléze bude fungovat i na NVIDIA (protože tomu AMD ani nebrání a NV nakonec nebude mít na výběr).

  • AMD FidelityFX Super Resolution

DLSS je a byla hlavně marketingová mlha, cílená jako berlička pro Ray tracing výkon a předstírání, že je na současných kartách ve hrách k něčemu, i když všichni ví, že na něj nemají současné generace grafik dost výkonu, pokud jde o jakékoliv smysluplné využití ve hrách. NVIDIA však díky síle marketingu dokázala mnohé přesvědčit, že je ta technologie funkčnější a rozšířenější, než ve skutečnosti byla a je. Význam a rozšíření ve hrách jsou stále naprosto okrajové a teprve letos, tedy po 2 letech se konečně dostalo do stavu, ve kterém mělo být při svém vydání. Jenže to není překvapení, fakticky NV před dvěma lety ohlásilo tuhle technologii, i když ji teprve začala vyvíjet. Přístup konkurenčního AMD je přitom zcela opačný. Stejně jako u RayTracingu, tak i u DLSS zastává AMD názor, že tyhle technologie má smysl nasazovat do praxe uživatelům, až když to bude v pokročilejší fázi vývoje a použitelné pro větší okruh lidí.  A pokud možno jako obecný standard. Tím směrem AMD také kráčí, protože dokázalo vlastně ovládnout celou herní platformu.

AMD procesory a grafiky (RDNA 2) pohání obě hlavní konzole (PlayStation a Xbox), RDNA 2 je také v nové generaci ARM platforem od SAMSUNG a samozřejmě v nové generace klasických grafik Radeon RX 6000, která se bude ještě hodně rozrůstat. Ačkoliv NVIDIA dělá v PC oblasti 70% prodejů herních GPU, ve skutečnosti je to AMD, které má 70% herních GPU jako takových, když se sečtou všechna herní GPU včetně těch pro PS a Xbox konzole. AMD tak vlastně ovládá dnes herní technologický vývoj. A právě ve spolupráci s Microsoft a SONY a některými vývojáři AMD připravuje odpověď na NVIDIA DLSS známou jako FidelityFX Super Resolution.

Zásadním přínosem zde je prostě fakt, že kromě PC bude tahle věc rovnou fungovat i na konzolích. Dokonce prý bude časem fungovat i na NVIDIA grafikách. Po SW stránce má být rychle součástí nových engine, čehož vývojáři budou využívat, speciálně když AMD RDNA 2 je už v konzolích na které se vše bude primárně optimalizovat. Výhodou AMD přístupu je prostě maximální otevřenost a přístup všech, tedy slušný základ pro to, aby se stalo průmyslovým standardem. Na rozdíl od NVIDIA DLSS zde od začátku nebude žádné nadbytečné využívání AI prvků a nutnost nějakého AI trénování natož mít určitou architekturu AI jednotek atd. AMD to chce udělat mnohem jednodušeji, tak aby to vývojáři mohli nasadit do her jednoduše a prakticky okamžitě. Zůstane nicméně nutnost implementace do her vývojáři, není to tedy funkce typu ON/OFF.

FidelityFX Super Resolution je již dávno testováno napříč partnery, upřímně bych se nedivil, kdyby AMD tohle řešení dělalo stejně dlouho, jako NV DLSS. Ta jen DLSS vyvíjela všem na očích, tváříc se že jde o hotovou technologii od začátku. Zejména Microsoft na FFXSR má velký zájem, protože nášup výkonu pro konzole Xbox může být dost zásadní. Speciálně když si uvědomíte že spousta lidí připojuje dnes konzole ke 4K TV. A ta konzolová platforma přeci jen pro nativní 4K hraní není v náročných hrách úplně dostatečně výkonná. S FidelityFX Super Resolution by ovšem 4K 60Hz neměl být vlastně problém. Podle lidí obeznámených se současným stavem je prý výkon i kvalita obrazu velmi dobré a rozhodně konkurenceschopné DLSS a přínosem FPS výměnou za lehké snížení kvality obrazu. Hlavní výhoda je ale prostě otevřenost a funkčnost na PC i konzolích.

AMD údajně FidelityFX Super Resolution představí a ukáže v průběhu června, tedy již příští měsíc. Ovšem není to jisté a nějaká skutečně dostupná verze nasazená ve hrách se může objevit až později. Osobně zůstávám toho názoru, že zdaleka největší přínos FidelityFX SR / DLSS technologií bude vidět na slabších a opravdu slabých grafikách. Bohužel takové dnes nejsou v současných generacích architektur. Tedy typicky nejlepší to bude dnes právě konzole (které RDNA 2 mají), pouze mainstream a low endové grafiky RDNA 1/RTX, které najednou umožní hraní 30-60FPS třeba i ve 2K rozlišení, ačkoliv by na něj normálně nativně karty neměly výkon. A především u nové generace APU, kdy AMD nasadí RDNA 2 architekturu do RYZEN 6000 série procesorů s novými integrovanými grafikami. Tam by přínos mohl být doslova revoluční z hlediska jejich herní použitelnosti.

Co by uživatele high end grafik jako RX 6900 XT či RTX 3090 mě ale FidelityFX Super Resolution či DLSS nechávají klidného. Není nad nativní 4K rozlišení :). Možná až s nástupem 8K monitorů …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-08 19:25:33
avatar
Sam su na to zvědavej co stim AMD uděla, pač dlss byl konkretně pro mě rozhodujici faktor ke koupi grafiky.. Pokud bude mit AMD solidni technologii , tak jak budou karty dostupny sahnu klidně po ni.. tato technologie upscalingu prodlužuje životnost karet, kdy neni třeba mit kartu za 30 či 50 tisic pro 4k hraní a navic osobně kolikrat rozdil mezi nativnim rozlišenim a upscalovym je fakt minimalni to samy plati pro rtx efekty kdy je to poznat hlavně na propadech fps a ve scenach si toho člověk všimne tak max při odrazech a to jest vše
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 12:04:49

AMD může být lepší 100x, ale pokud se její produkty nedostanou k hráčům, tak jim to bude úplně k ničemu.
Kot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-08 20:10:06

Mě zase AMD donutilo prodat jejich grafiku a koupit Nvidia, protože jejich grafiky jsou oproti Nvidia nepoužitelné pro neuronový sítě a ani po letech s tím nejsou schopný něco udělat.

Ale jako majitel konzole tomu jejich FidelityFX fandím. Snad to bude na úrovni DLSS 2.0, které podle mých pocitů funguje a vypadá skvěle.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-08 21:31:23
avatar
co je to za hru ta neuronová síť? Má ta aplikace optimalizaci ze strany tvůrců pro Radeony?
Kot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-08 23:28:09

Tak přece nebudeme dělat, že hardware je tady jen na hraní. Já fandím přístupu AMD, proto jsem si koupil grafiku od nich, ale sympatie musí stranou, když to nefunguje.

Optimalizace pro Radeony právě neexistuje, protože Nvidia správně před lety vsadila na neuronové sítě a teď má celý trh v hrsti. AMD není schopná zajistit podporu v jediném frameworku nebo nabídnout vlastní. V jejím zájmu doufám, že se co nejdříve probere, protože na neuronkách dneska jede prostě každej a točí se v tom těžké peníze. Pak se k AMD rád vrátím zpátky.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 09:46:49

Tyjo, a já si jak blbec do teď myslel, že RDNA architektura JE NA HRY


A o tom že CDNA je napoužitelná na "...libovolný hi-tech buzzword..." by tedy AMD měl někdo říct. Chudáci to teď vyrábí úplně zbytečně.
Kot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 10:58:54

Wow, teď jsi mi to nandal Jediná škoda, že vůbec nevíš o čem mluvíš a problém vůbec není v architektuře
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 11:23:05
avatar
jak to? zkoušel si Instinct Mi 100 na ty tvé neuronové sítě? To je AMD produkt pro tuhle oblast. RDNA je v první řadě herní architektura na hry ...
Kot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 12:04:54

Protože problém není HW nebo alespoň ne primární. Problém jsou nástroje pro vývoj a trénování, které jsou všechny psané pro CUDA a neexistuje adekvátní alternativa pro OpenCL pro AMD. Jediná snaha AMD je nástroj RocM snažící se překládat CUDA na OpenCL, ale to má do funkčního stádia ještě daleko.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 12:47:56
avatar
Proč to tedy autoři těch nástrojů napsali pro uzavřenou CUDA platformu? proč to není v OpenCL? za to prostě nemůže AMD, ale mohou za to tvůrci těch aplikací a nástrojů ...

Není chyba AMD, že se všichni chytili do pasti jménem CUDA a neví jak z ní vylézt. Jediné řešení je, aby to konečně ti tvůrci aplikací a nástrojů napsali tak, aby to šlapalo na nějakém skutečném standardu a nebyl si odkázán na jednu značku HW za každou cenu ....

CUDA je past od začátku, je prostě mnohem jednodušší a výhodnější pro NV dělat ty technologie uzavřené na svou platformu, než je dělat co by průmyslové standardy. Vlastně NV přímo jde proti průmyslovým stnadardům a komplikuje jejich prosazení a rozvoj tím, že tlačí svou uzavřenou CUDA a preferuje ji ... co nechápu, že se pak někdo je schopen po letech používání CUDA divit, že ten průmyslový standard používající AMD není tak rozšířený, přitom za to vlastně může sám, že dosud používal CUDA .... pokud by nikdo nepoužíval CUDA a všichni tlačili NVC aby všechny ty nástroje dělala pod OpenCL, problém by nikdy nebyl a technologie jako takové by byly dál a zákazníci by měli na výběr a konkurenční prostředí na poli HW by tak bylo mnohem zajímavější ...

takže chtít po AMD, aby řešilo roky hlouposti zákazníků a uživatelů CUDA platformy, kteří se tak chytili do pasti a nemohou přejít jednoduše na jinou značku GPU, když NV není nejvýkonnější a nejvýhodnější .... není to trochu směšné? Překladač z CUDA je jediné řešení, které AMD může nabídnout ... vše ostatní si musíte řešit sami. začít třeba tím začít používat skutečný průmyslový standard místo CUDA třeba OpenCL apod. a na tom napsat ty aplikace a nástroje, pak nebude překladač třeba a budeš moci libovolně používat HW jaký chceš/jaký zrovna bude nejlepší ...
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 13:32:04
avatar
Co sa tyka adopcie novych technologii, tak jedna z najdolezitejsich veci je kvalitna dokumentacia a zdroje. Tu je AMD oproti nvidie pozadu, pricom rozdiel je znacny. Pre priklad uvadzam pocet indexovanych stranok pre ich vlastne vyvojarske domeny:

site:developer.nvidia.com - 138,000 indexovanych stranok
site:developer.amd.com - 1,910 indexovanych stranok

pre porovnanie ddworld ma 49,200 indexovanych stranok

Podobne je na tom potom pocet zdrojov na youtube a tiez na internete vo vseobecnosti. Cize myslim, ze tu je tazke vinit vyvojarov, proste clovek siahne skor po veciach, ktore su dobre dokumentovane.
nobloch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-08 20:19:28
avatar
Kdo pronesl hlášku "I just works". Nejsem si jist jestli pán z NVidie nebo Bethesdy.

Můj největší problém s těmito technologiemi je, že tyto technologie musí podporovat hra samotná. Znám několik starších her které nejedou na 60fps ve 4k ani s tou nevýkonější kartou, GTA5 např., a ty nikdy DLSS nedostanou. Větša her, které hraji tento problém má a tak mám buď na výběr hrát ve 2k na 4k monitoru (se špatnou interpolací), nebo mít 30fps ve 4k. A jelikož je RTX3090 oproti GTX1080 výkonější jen asi o 80%, tak bych se na 60fps ani nedostal.
Moderní hry jsou možná lépe optimalizované, ale taky se mnohem hůře modůjí.
Tak snad příští generace AMD bude mít ten slibovaný 2x hrubý výkon a nebudou to zase jen nějaké "optimalizace".
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 00:32:00

Gta5 4K 90+FPS Odkaz
nobloch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 01:53:29
avatar
Pravda, to jsem si neověřil. Pár takových je. Třeba Cyberpunk, Controll. Pak tu je pár her, které s mody dokáží být velmi náročné. Předně ty od Bethesdy nebo Witcher 3.

V současné situaci na trhu s GPU mi jako nejlevnější způsob, jak si zvýšit výkon vychází koupit monitor s nižším rozlišením. Koupit UHD byla chyba, ale v roce 2017 nebyl v QHD moc dobrý výběr.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-11 14:32:45

Mě jel v GTA5 benchmark na Ultra nastavení mezi 40 až 60FPS (nejhorší je to před stíhačkou kolem toho mostu) ve 4K na RX5700XT. I když je pravda, že jsem čekal oproti RX580 trochu více.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 06:18:24
avatar
DLSS sa urcite nestane štandardom na PC a v konzolách. Stále sa však este môže stať dominantnou technológiou na PC. Väčšina GPU na PC je totiž značky nvidia. Trend je pritom z hľadiska AMD negatívny, za posledný rok sa podiel AMD kariet prepadol o 33% z pôvodných 27% na 18%. Tento prepad nastal v dobe, keď celkový trh pc komponent rástol o 30% počas pandemie. Samozrejme, dôvod nemusí byt iba pokles popularity AMD kariet, z vysokou pravdepodobnosťou pôjde aj o väčšie výrobne problémy na strane AMD. Každopádne s týmto bude musieť AMD niečo robiť, na PC trh totiž prichádza aj Intel a v prípade úspechu Intel kariet sa toto číslo môže este ďalej prepadnúť. Co sa potom týka celkového podielu platform, tak čísla sú 30% konzoly, 26% pc a 46% mobilne hry.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-12 06:12:41
avatar
Nemůžu si pomoct, ale článek mi připomíná situaci před uvedením Radeonů 6xxx s podporou RT. Taky se tady psalo, že NV uvedla podporu RT uspěchaně a AMD schválně čeká s podporou RT až bude mít smysl. No a pak se ukázalo, že RT v podání AMD sice vyšel později, ale zato byl při uvedení horší než u NV. Nevím, jak je to teď, ale starší srovnání kvality obrazu RT NV vs AMD se na netu dají najít. Situace kolem DLSS mi přijde obdobná. Já z článku cítím dehonestaci DLSS. Ano, v článku se píše, že DLSS 2.0 je mnohem lepší než verze 1.0. ale obrázek je použit příhodně ze staré verze DLSS. A vyzdvihuje se řešení AMD, o kterém nevíme, jaký přinese výsledek. S čím ale plně souhlasím je to, že použití DLSS by mělo velký význam i u slabších grafik bez podpory RT pro navýšení frame rate.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-11 15:18:46

U dalších generací grafik by se to mělo s tou podporou u slabších grafik srovnat, pokud nedojde tedy k nějakému locku DLSS z důvodu x,y by Nvidia.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-12 08:12:14
avatar
ono DLSS pouziva specializovany jednotky, ty ktere karty bez RT nemaji, takze by smysl sice melo, ale pouzit nejde, to reseni od AMD by snad pouzit slo casem, nicmene osobne cekam kvalitu horsi ci max na urovni DLSS v1, urcite ne na urovni v2.1, uvidime, vyhoda bude, ze to po prechodnym obdobi bude behat na kartach obou vyrobcu, ale kvalita bude nizsi, na tom, ze idealni je proste renderovat do nativniho rozliseni se nic nezmeni
Elkedak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 09:51:10
avatar
Já myslím že je to jedno.
Vzhledem k tomu, že hraní je mrtvá věc.
Mám velkou obavu, že grafiky už nebudou nikdy.

Tak je úplně jedno kdo má jakou technologii.

Prostě dojedeme s tím co máme to jest s řadou 1000 a 2000 u Nvidia a staršímy AMD. Ono velice brzo tvůrci her zjistí, že jejich prodeje jdou do kopru. Protože prostě hráči nemají na čem by jejich hry hráli. A tak se na to vykašlou.

Pro výrobce grafik je mnohem lepší sypat karty ve velkém těžařům A to přímo z vlastních továren a obchody úplně vynechat.

A být výrobce jako Asus nebo MSI tak ty karty do prodeje vůbec nedávám. Sám bych to svinstvo těžil jak o život.

Kdoví jestli tomu tak není.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 11:22:11
avatar
prodeje PC trhají rekordy, prodeje komponent trhají rekordy, prodeje konzolí trhají rekordy, herní spoelčnosti hlásí rekordy .... kde je hraní mrtvá věc?
Elkedak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 12:04:23
avatar
Aha já tam zapoměl dát do té věty PC!
Omlouvám se.

"Vzhledem k tomu, že PC hraní je mrtvá věc."

Já jsem pařan a začínal jsem na Amize 500. Pak jsem přešel na kombinaci Playstation a PC, kterou dodržuji mnoho let.

Jenže jak se to mele s měnami a to jak ta situace zatočila s grafikami. Mám prostě obavu že jsme do budoucna s hraním na PC jako takovým v tahu.
Teď je to dobrý skučí hlavně majitelé řady 900 a 1000. A tak nějak si řekly hromadně, že rok ještě třeba počkají a kupují hry. Ale budou čekat i dva tři roky?
Drastická většina lidí prostě namá na Grafiku střední třídy 25 - 30 000 korun.

Nevidím do budoucna, ale mám obavu, že politici spíše aby zakročily tak budou hledat cesty jak si na tom nahrabat. A jestli do toho vletí naplno těžba na discích. Tak nebudou počítače ani pro horních 10 000.

Doufám jen, že se mylím a že za rok si tohle po sobě přečtu a řeku si. Ty jsi byl, ale zase jednou za debila. A právem.

Ale zatím to prostě vidím špatně.
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 12:12:08

Bodejď by prodeje PC netrhali rekordy. TSBohemia - RTX 3070 za 44tis. Sestava Barbone s RTX 3070 42tis. WTF? Po odečtení tržních cen komponent v hodnotě 20tis (a to nepočítám OS), nám cena RTX3070 vychází na 22tis. A to je sakra rozdíl.
Nikdo mi nevymluví, že ta situace není vyvolaná uměle. Dokud se situace neuklidní, nehodlám si koupit ani ventilátor.
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 10:57:03
avatar
V Cyberpunku jsem porovnával FidelityFX a DLSS a musím říct, že Fidelity funguje líp. Sice tam není tak velký nárůst výkonu, ale dopad na kvalitu obrazu není tak hrozný. Stejně jsem to vypnul, protože mám radši sotrý obraz bez RT než mazanici s RT.

Ale ještě si musím rýpnout do autora článku:

Citace:
NVIDIA se snažila (nutno říci že úspěšně) marketingově přesvědčit své ovečky


Ať se třeba na hlavu staví, ale dokud si bude dopřávat takovéhle výlevy, nikdy nebude považován za objektivního žurnalistu a z DDWorldu se nikdy nestane víc než jen přerostlý názorový (proAMD) blog. Takovýhle blafy (a nechá se jich tu najít víc) prostě do seriózní novinařiny nepatří. Je fajn, že DD má takový docela oponentský postoj, na každou věc je třeba se podívat z více úhlů, ale některá vyjádření prostě hraničí se zaujatostí.

A nechoď na mě s tím, jako už v minulosti, kdy jsem tě za podobný styl kritizoval, že je to jenom můj dojem, já nejsem slepej ani blbej, není to tak že bych to tak cítil, já to prostě vidim. Škoda, že si to to tak kazíš, myslím, že máš na víc.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 11:05:55
avatar
Ano, řekl bych, že slovo blog se na DDworld docela hodí. To ale nemyslím nijak negativně.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 11:30:53
avatar
Citace:
NVIDIA se snažila (nutno říci že úspěšně) marketingově přesvědčit své ovečky


je to objektivní nestranné zhodnocení ... NV se snažila přesvědčit své ovečky/příznivce a zákazníky .... a uspěla! Co je na tom hodnocení zaujatého? Ona neuspěla, nepřesvědčila je? Já vidím že ano, i když realita těch věcí byla a je objektivně poněkud jiná než to marketing tvrdil a maloval. Co je na tom zaujatého a není seriózní?!

Seriózně prostě NV marketing lhal a přeháněl, tvrdil že něco funguje a je hotové, i když to celé 2 roky vyvíjel a teprve teď je to ve stavu, kde sliboval, že to je při vydání před těmi lety .... takže zcela seriózní hodnocení.

BTW: jak jsi mohl srovnávat FidelityFX s DLSS v CP2077? To Fidelity FX SR o kterém je řeč a které je odpovědí na DLSS nebylo uvedeno a ve hře CP2077 není ....
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 12:11:43
avatar
e všem co píšeš se s tebou nechá souhlasit, mě jenom vadí způsob vyjádření. Nazvat někoho ovečkou je hanlivé a dehonestující a do seriózní novinařiny to prostě nepatří. Přál bych ti a tvým čtenářům, abys tuhle práci dělal líp, ale tobě se evidentně nechce. Možná by ses na to měl vykašlat a dělat něco, co ti jde líp.

BTW nějaký FidelityFX v CP je, buď statický nebo dynamický, měl jsem zato, že se jedná o to samé, co dělá AMD...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 12:37:00
avatar
ovečka není hanlivé ....

FidelityFX je obecné označení AMD technologií a těch je velká spousta .... ani, je mezi nimi i již existující běžný super sampling a zvětšování obrazu atd. ale není mezi nimi ještě ten ala DLSS ...
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 13:27:25
avatar
A co to teda je v tom Cyberpunku? Mi v tom děláš zmatek :-)
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 18:12:02
avatar
Není, ale ty to používáš tak, že to rozhodně hanlivě zní :-D
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 12:23:03

Okecávej si to jak chceš. Ale když ti jeden řekne že jsi kůň, ok. Možná je to blázen. Když ti druhý řekne že jsi kůň, pak už je to divné, ale ok. Když ti ale třetí řekne že jsi kůň, měl by ses už zamyslet nad tím, zda by nebylo vhodné koupit si sedlo.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 00:26:14

Já už jsem se tady snažil vysvětlit, že tento styl psaní není úplně ok i na příkladech tolikrát, že už se k tomu ani nemám chuť vyjadřovat...je to házení hrachu na zeď...ale jsem rád, že to vidí i ostatní, čili, je to tak...
stanislav.skotnicky [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 12:10:00

V tomto naprosto souhlasim s Honzou a zastavam nazor, ze kdokoliv si koupi jakykoliv produkt, ktery pouziva uzavrene technologie si dobrovolne (bohuzel nam vsem) uvazuje slucku kolem krku.

Jednak tim vyrobci rikate, ze Vam uzavrene technologie nevadi a navic ho motivujete k tomu aby v pristi generaci prisel s nejakou dalsi podobnou technologii. Navic mu aktivne pomahate k dosazeni monopolu a tim i zniceni trhu a obrovskemu narusutu cen.

Takze za me, pokud produk ma jakoukoliv uzavrenou technologi, tak nebrat, i kdyby byla naprosto dokonala.

To to je asi jediny zpusob jak firmy jako nVidia, aby zacali pouzivat open source a prestali nicit trh a technologicky pokrok.

Pro ty, kteri si mysli, ze prehanim. Podivejte se na profesionalni graficke karty. Vecsina zazkazniku razi heslo "No Cuda, No deal" a i kdyby AMD melo kartu 2x vykonnejsi a s polovicni spotreobou, tak stejne koupi nVidii. A pritom pri nastupu stacilo aby zakaznici rekli "no open source no deal"
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 12:42:12
avatar
OpenSource není třeba, stačilo by, kdyby se používali skutečné průmyslové standardy fungující na každém HW, což CUDA prostě není ....

mě baví jak si mnozí teď ztěžují, že jim s novými AMD CPU/GPU neběží to a to, protože jejich aplikace byly napsané pro uzavřenou platformu Intelu/AMD a jak je to chyba a problém AMD. Problém je to vývojářů i provozovatelů systémů ... prostě nemyslely na to, že jednoho dne nemusí být ten HW Intelu/NV nejvýkonnější/nejvýhodnější a možná by bylo dobré mít šanci přejít. Jenže když používali SW pro tyhle uzavřené platformy, najednou zjišťují, že to není tak jednoduché a jsou v pasti .... prostě tohle je ten důvod, proč by věci jako CUDA měly být používány co nejméně a jen když opravdu není zbytí a proč průmyslové standardy jsou tak zásadní. openSource je krok ještě dál, ale s tím jsou zase spojené jiné trable. Stačí prostě nepoužívat uzavřené platformy a technologie pro své vlastní dobro, ale na to mnozí nemyslí, protože zrovna v té době byla ta uzavřená technologie výhodná a past tak sklapla ...
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 16:06:13
avatar
Citace:
mnozí teď ztěžují


"stěžovat" je od slova "stížnost". "Ztěžovat" znamená dělat si to těžším. Ty bys fakt potřeboval nějakýho korektora. Sorry, já jsem musel
Dreip [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 14:02:30

Kéž by si tento článek přečetlo co nejvíce lidí. Zejména ty co v DLSS vidí úplnou spásu a jedinou budoucnost.
Dle mého, je AMD jako fénix co právě vstává z popela.
A budoucnost bude zřejmě v jeho prospěch.

Není mi ale jasná jedna věc. Na jiném webu, když jsem zmínil, že velké úskalí dlss je jeho omezenost jen na nejnovější typy grafických karet nvidia a že by největší smysl byl právě u těch slabších, tak mi bylo řečeno že na starší to nelze aplikovat, jelikož nemají dostatečný výkon na to AI vypočítávání obrazu. Tak teď nevim.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 18:10:16
avatar
To ti někdo jen papouškoval marketing NV;-)
Nvidia samozřejmě potřebuje aby si tohle lidi mysleli, ale kde je pravda, to těžko říct...

Je klidně možný, že je to stejný jako s Gsync HW moduly v monitorech. Že ty dedikovaný výpočetní jednotky na RTX kartách jde naprosto v pohodě nahradit přesměrováním těch DLSS výpočtů na standardní výpočetní jednotky, které mají všechny grafiky. Určitě by to žralo nějaký výkon, který by jinak mohl být využitý pro rendering, ale nepřekvapilo by mě, kdyby to i tak mělo velký přínos pro karty jako GTX 1080(Ti) nebo i 1660S.
Ale to se asi nikdy nedozvíme, páč NV nepřipustí, aby se to na ty karty dostalo a prodloužilo jim to životnost. To je to poslední, co může NV potřebovat...
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 08:52:04

Jsem na to zvědavý, ale pochybuji, že AMD dosáhne kvality DLSS, které běží na HW úrovni a ve verzi 2.0 jde o špičkový nástroj a hodně kvalitní, viz implementace v Cyberpunku.

AMD půjde SW cestou a pochybuji, že pujde o stejně kvalitní upscaling.
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 10:11:25

Zkoušel jsem DLSS ve Warzone. Teď to tam přidali s třetí sezónou.. tak je to pro zajímavost zapnul, abych viděl jak to vypadá, kolik to přidá FPS atd...

No hrál jsem to na mobilní RTX2060, před zapnutím jsem nikdy neměl žádné propady výkony a hra běžela nasprosto stabilně kolem 80 FPS v 1080p na high detaily. Nezměnil jsem vlastně nic, jen zapnul DLSS na Balance... hra vykazovala cca 90-100 FPS, což se hodí, ale snímková frekvence nebyla vůbec stabilní. Chvílema se propadla až pod hratelnou úroveň a zrovna v nejnevhodnější dobu. To člověka prostě vytočí... Tak jsem to zase vypnul a mám klid
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-11 11:07:22

To není problém technologie, ale neschopných tvůrců.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 597x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 398x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 906x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1176x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1502x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1334x
Komentářů: 6